GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9205056232021 Türk Dünyası Halk Edebiyatlarında Şekil ve Türler I (Kısa Türler) Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Doktora


Türkçe


Türk halk edebiyatında şekil ve türü belirleyen şekil ve yapı, içerik, işlev ve icraya bağlı özellikleri kavrayarak, Türk Dünyası halk edebiyatlarında şekil ve türlerin adlandırılması, tanımı ve tasnifi, her türe ait metinlerin şekil ve yapı, içerik, işlev ve icra özelliklerini kavrayabilmek ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini açıklayabilmek.


Prof. Dr. Metin Ekici


1 1. Türk halk edebiyatında şekil ve türler konusuyla ilgili kaynak araştırması yaparak, bu kaynaklara ulaşabilme.
2 2. Türk halk edebiyatındaki türlerin tasnifini yapabilme.
3 3. Türk halk edebiyatında şekil ve türü belirleyen unsurları kavrama.
4 4. Türk halk edebiyatında atasözü, deyim, tekerleme, bilmece ve ninni için yapılan tanımları değerlendirebilme.
5 5. Türk halk edebiyatında atasözü, deyim, tekerleme, bilmece ve ninni türlerinin her biri için yapılan tasnifleri karşılaştırabilme.
6 6. Türk halk edebiyatında atasözü, deyim, tekerleme, bilmece ve ninni türlerinin birbirleriyle olan benzer ve farklı yönlerini açıklayabilme.
7 7. Atasözü, deyim, tekerleme, bilmece ve ninni türlerinin tanımı, tasnifi ve metin özelliklerini kavrama.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu derste, lisans düzeyinde çok kısa olarak verilen, fakat sözlü edebiyatımızda ve düşünce dünyamızda çok önemli yeri olan, atasözü, deyim, ninni, tekerleme, bilmece, masal, efsane, halk hikayesi ve fıkra gibi türlerin oluşumları, metinlerinin temel özellikleri ve ortak yönleri anlatılmaktadır. Ders içerisinde, Türk dünyasında halk edebiyatı türlerinin adlandırılması, tanımlanması, tasnif edilmesi, metinlerinin temel özellikleri ve birbirleriyle olan ilişkileri üzerinde durulup, öğrencilerin Türk halk edebiyatı türlerini şekil ve yapı, içerik ve işlev ve de icra özellikleri bakımından tanımaları yanında, bu türlerin tanım ve tasnif edilmelerinde kullanılan kuramsal yaklaşımları benimsemeleri sağlanmaktadır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı, İçeriği, Önemi.
2 Halk Edebiyatı Türleri Hakkında Genel Bilgi
3 Atasözü Terimi ve Tanımları
4 Atasözü Tanımlarının İncelenmesi
5 Atasözü Sınıflandırmaları ve Atasözlerinin Özellikleri
6 Atasözlerinin İncelenmesi-1
7 Atasözlerinin İncelenmesi-2
8 ARA SINAV
9 Bilmece Terimi, Tanımları ve Tanımların İncelenmesi
10 Bilmece Sınıflandırmaları
11 Bilmecelerin Özellikleri
12 Bilmecelerin İncelenmesi
13 Tekerleme Tanımları ve Tanımların İncelenmesi
14 Tekerleme Sınıflandırmaları, Özellikleri ve İncelenmesi
15 Genel Değerlendirme
16 FİNAL SINAVI

1. Başgöz, İlhan. Türk Bilmeceleri I-II. Ankara: Kültür Bak. Yay., 1993. 2. Boratav, P. Naili. 100 Soruda Türk halk Edebiyatı. İstanbul: Gerçek Yay., 1988. 3. Boratav, P. Naili. Folklor ve Edebiyat I-II. İstanbul: Adam Yay., 1989. 4. Dilçin, Cem. Türk Şiir Bilgisi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay., 1997. 5. Duymaz, Ali. Tekerlemeler. Ankara: Akçağ, 2002. 6. Elçin, Şükrü. Türk Bilmeceleri. İstanbul: MEB Yay., 1970. 7. Kaya, Doğan. Anonim Halk Şiiri. Ankara: Akçağ Yay., 1999. 8. Oğuz, M. Öcal. Türk Halk Şiirinde Tür, Şekil ve Makam. Ankara: Akçağ, 2001. 9. Onay, Ahmet Talat. Türk Halk Şiirlerinin Şekil ve Nev’i, (Haz. Cemal Kurnaz), Ankara: Akçağ Yay., 1996.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Makale Yazma 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Rapor Hazırlama 2 8 16
Rapor Sunma 2 6 12
Bireysel Çalışma 4 6 24
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 4 4
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 2 5 10
Okuma 8 6 48
Rapor 3 6 18
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 4 5 3 5
ÖÇ 3 4 5 5
ÖÇ 4 5 5 5
ÖÇ 5 5
ÖÇ 6 4 4 4
ÖÇ 7
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek