GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9205056302021 Türk Destanları II (Sözlü Gelenek ve Sözlü Destanlar) Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin amacı öğrencilerin; Türk boyları tarafından farklı coğrafyalarında yaratılan destan örneklerinden hareketle, Türk boylarının destancılık geleneğinin temelini oluşturan; destan, anlatıcı, dinleyici, anlatım ortamı ve anlatımda kullanılan müzik aletleri gibi unsurları kavrayarak Türk boylarının destanlarını mukayese edebilir hale gelmesidir.


Prof. Dr. Metin EKİCİ


1 1. Türk boylarının destanlarının bulunduğu kaynaklara ulaşabilme.
2 2. Türk destanlarının tür ve şekil özelliklerini açıklayabilme.
3 3. Manas Destanı’nın özelliklerini açıklayabilme.
4 4. Köroğlu Destanı’nın özelliklerini açıklayabilme.
5 5. Alpamış Destanı’nın özelliklerini açıklayabilme.
6 6. Danişmentname Destanı’nın özelliklerini açıklayabilme
7 7. Saltukname Destanı’nın özelliklerini açıklayabilme.
8 8. Türk destanlarını şekil, yapı, içerik ve işlev bakımından tanımlayabilme, sınıflandırabilme ve dünya destanları ile karşılaştırabilme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu derste, Türkiye ve Orta Asya’da yaşamakta olan Türk boylarının sözlü ve yazılı geleneklerinde yaratılmış ve bazıları günümüzde de anlatılmakta olan destanî eserleri hakkında bilgi verilmekte ve bu eserlerin ortak özellikleri tanıtılmaktadır. Destanlarla ilgili temel terimlerin ilk aşamada tartışıldığı bu derste, Türk boylarının, başlangıçtan günümüze yazılı ve sözlü olarak yarattıkları destanî eserlerin, özellikle sözlü olarak yaratılanlarının anlatıcıları, anlatıcıların bağlı oldukları gelenekler ve bu geleneklerin özellikleri, bu eserlerin yaratılma ortamları ve ayrıca eserlerin şekil ve içerikleri tanıtılmaktadır. Derste, Türk destanları “Metin ve Bağlam Merkezli” Halk Bilim Teorileri’ne göre değerlendirilmektedir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı: Kapsamı, önemi ve kurallar.
2 Manas Destanı’nın şekil ve konu özelliklerinin incelenmesi
3 Manas Destanı’nın motiflerinin değerlendirilmesi.
4 Seminer: Manas Destanı hakkında yapılan çalışmalar ve Manas Destanı’nın anlatıcıları.
5 Köroğlu Destanı’nın şekil ve konu özelliklerinin incelenmesi.
6 Köroğlu Destanı’nın motiflerinin değerlendirilmesi.
7 Seminer: Köroğlu Destanı hakkında yapılan çalışmalar ve Köroğlu Destanı’nın anlatıcıları.
8 ARA SINAV
9 Alpamış Destanı’nın şekil ve konu özelliklerinin incelenmesi.
10 Alpamış Destanı’nın motiflerinin değerlendirilmesi
11 Seminer: Alpamış Destanı hakkında yapılan çalışmalar ve Alpamış Destanı’nın anlatıcıları.
12 Danişmentname Destanı’nın şekil ve konu özelliklerinin incelenmesi.
13 Danişmentname Destanı’nın motiflerinin değerlendirilmesi.
14 Saltukname Destanı’nın şekil ve konu özelliklerinin incelenmesi.
15 Seminer: Yazılı Türk destanları hakkında yapılan çalışmalar ve bu destanların temel özellikleri.
16 FİNAL

1. Alpamış Destanı. Haz. Aysu Şimşek Canpolat, Aynur Öz. Ankara: AKM Yay., 2000. 2. Boratav, P. Naili. Köroğlu Destanı. İstanbul: Adam Yay., 1984. 3. Dilek, İbrahim. Altay Destanları. Ankara: TDK Yay., 2002. 4. Eberhard, Wolfrom. Güneydoğu Anadolu’dan Aşık Hikayeleri. Ankara: TDK Yay., 2002. 5. Ekici, Metin. Türk Dünyasında Köroğlu. Ankara: Akçağ, 2004. 6. Ergin Muharrem. Dede Korkut Kitabı. Ankara: TDK. Yay., 1989. 7. Gökyay, O. Şaik. Dedem Korkudun Kitabı. İstanbul: Milli Eğt. Yay., 2000. 8. Manas Destanı. Haz. Fikret Türkmen, A.İnayet. Ankara: TDK Yay., 1996. 9. Reichl, Karl. Türk Boylarının Destanları. Çev. Metin Ekici. Ankara: TDK Yay., 2002 10. Togan, Z. Velidi. Oğuz Destanı. İstanbul: Enderun Kitabevi, 1982.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Makale Yazma 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Rapor Hazırlama 2 8 16
Rapor Sunma 2 8 16
Bireysel Çalışma 4 7 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 4 4
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 4 4
Okuma 8 8 64
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 5 3 5 5
ÖÇ 2 3 4 5 5
ÖÇ 3 5 4 5 5
ÖÇ 4 4 5 5
ÖÇ 5 5 5 5 5
ÖÇ 6 5 5
ÖÇ 7 5 5
ÖÇ 8 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek