GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9203056042020 Medya Analizleri Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin amacı; öğrencilerin medyaya yansıyan metinlerin ve görsel ögelerin anlamlandırılıp yorumlanmasında temel analiz yöntemlerini kavramalarını sağlamaktır. Medyada yer alan metinlerin ve görsellerin altında yatan örtük anlamların ancak temel analiz yöntemleri ile ortaya çıkarılması söz konusudur. Dolayısıyla bu ders ile öğrencilerin medyadan aktarılan mesajlara karşı bilinç ve farkındalık düzeyinin geliştirilmesi hedeflenmektedir.


Doç. Dr. Selin BİTİRİM OKMEYDAN


1 Geçmişten günümüze kitle iletişimin tarihini ve ilgili kuramları ilişkilendirebilme
2 Medya metinlerinin ve görsellerinin çözümlenmesinde temel analiz yöntemlerini kavrayabilme
3 Medyadan aktarılan mesajlara karşı bilinç ve farkındalık geliştirebilme
4 Medya analizlerinde yararlanılan yöntemleri kullanarak doğru enformasyon üretebilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Dersin işlenişinde ve içeriğinde, sunuş ve buluş yönteminden hareketle anlatım, tartışma ve örnek olay sunumu gibi tekniklerden yararlanılmaktadır. Ders genel olarak öğretim üyesinin konuya yönelik temel kavramları örnekler üzerinden anlatımı ile yürütülmektedir. Dersin belirli konularında öğrencilerin de aktif katılımını sağlayabilmek için bir hafta önceden tartışma konusu verilerek öğrencilerin ilgili konuda araştırma yaparak derse hazır gelmeleri istenmektedir. Medyada sözlü, yazılı ve görsel üretilen mesajlarda dezenformasyon yaratan ögelerin nasıl tespit edileceğinin farkına varılarak doğru enformasyonun oluşumunda yararlanılacak analiz yöntemlerinin ortaya çıkarılması hedeflenmektedir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Derse giriş, dersin işlenişi ile ilgili genel bilgilerin sunulması ve temel kaynakların önerilmesi
2 - İletişim ve Kitle İletişimin Tarihi • Medyada Ana-Akım Yaklaşımlar ve Temel Kuramlar (1920’ler ile II. Dünya Savaşı Arası): - Uyaran-Tepki Kuramı - Hipodermik İğne-Sihirli Mermi Kuramı - Taşıma Kemeri Kuramı - Shannon ve Weaver’ın Enformasyon Teorisi Kuramı - Lasswell’in Kitle İletişim Formülü
3 • Kitle İletişiminde Deneysel Araştırmalar ve Kuramlar (1950’ler): - Festinger’in Bilişsel Çelişki Kuramı - Newcomb’un Denge Modeli - Westley-MacLean’ın Aracılanmış İletişim Modeli
4 • Kitle İletişiminde Temel Yaklaşımlar (1960’lar ile 1970’ler): - McLuhan ve Teknolojik Determinizm - Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı - Görevsel Bağımlılık Yaklaşımı - Kültürel Göstergeler ve Ekme Modeli - Gündem Belirleme Kuramı - Gündem Belirleme ve Siyasal İletişim
5 • Kitle İletişiminde Temel Yaklaşımlar (1980’ler): - Suskunluk Sarmalı Modeli - Kullanımlar ve Bağımlılık Yaklaşımı • Kitle İletişiminde Marksist ve Eleştirel Kuramlar (1980’ler ve öncesi): - Mesajın İdeolojik Niteliği - Marksizm ve Bilinç Endüstrisi - Chomsky: Medya Propaganda Modeli
6 • Kitle İletişimi ve Kültürel Yaklaşımlar - Kitle İletişiminde İdeoloji ve Hegemonya - Althusser ve İdeoloji - Gramsci ve Hegemonya
7 - Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi - Habermas ve İletişimsel Eylem Kuramı • 1990’lar ve 2000’lerde Kuram ve Araştırmalar: - Kültürel Gecikme Kuramı - Yeniliklerin Yayılması Yaklaşımı • 1990’lar ve 2000’lerde Kuram ve Araştırmalar: - Kapitalist Pazarın Geleneksel ve Post-Modern Savunusu - Postmodernizm ve Medya - Post-Truth (Hakikat Ötesi) ve Medya
8 Ara Sınav
9 - Medya Analizinde Retorik ve İçerik Çözümleme
10 - Medya Analizinde Göstergebilimsel Çözümleme
11 - Medya Analizinde Söylem Çözümlemesi
12 - Medya Analizinde Psikanalitik Çözümleme
13 - Medya Analizinde Hermenötik (Yorumlayıcı) Yöntem
14 • Medya Analizi İçin Örnek Haber Kategorileri: - Medya ve Şiddet/Suç Haberlerinin Analizi - Medya ve Terör Haberlerinin Analizi - Medya ve Aktivist Haberlerin Analizi - Medya ve Gündem Haberlerinin Analizi
15 • Medya Analizi İçin Örnek Haber Kategorileri: - Medya ve Toplumsal Cinsiyet Haberlerinin Analizi - Medya ve Sağlık Haberlerinin Analizi - Medya ve Eğlence/Aktüalite Haberlerinin Analizi - Medya ve Magazin Haberlerinin Analizi

- Akgül, S. K. ve Pazarbaşı, B. (2019). İletişim Araştırmaları ve Medya Analizleri, İstanbul: Hiperlink. - Altheide, D. (2002). Creating Fear: News and Constructions of Crisis. UK: Routledge. - Altheide, D. & Schneider, C. J. (1996). Qualitative Media Analysis, USA: Sage. - Altheide, D. (1995). An Ecology of Communication, New York: Aldine de Gruyter. - Altheide, D. & Show, R. P. (1991). Media Worlds in the Postjournalism Era, Aldine de Gruyter - Arkonaç, S. A. (2016). Söylem Araştırmaları, İstanbul: Hiperlink. - Arslan, A. vd. (2018). İletişim Sosyolojisi: Medya-İletişim-Toplum, Çanakkale: Paradigma Akademi Yayınları. - Atabek, G. Ş. ve Atabek, Ü. (2007). Medya Metinlerini Çözümlemek, (Der. G. Ş. Atabek ve Ü. Atabek), Ankara: Siyasal Kitabevi. - Aydoğan, F. (2019). Yeni Medya Kuramları, İstanbul: Der Yayınları. - Baba, C. (2018). Retoriğin İkna Gücü, İstanbul: Çizgi Kitabevi. - Bauman, Z. (2017). Hermenötik ve Sosyal Bilimler, (Çev. H. H. Oruç), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. - Berger, A. A. (2018). Media Analysis Techniques, 6th Ed., USA: Sage. - Berger, A. A. (2011). Media and Communication Research Methods, 2nd. Ed., UK: Sage. - Berger, A. A. (1993). Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Sağlık ve Bilimsel Araştırma Çalışmaları Yayınları No. 91. - Burton, G. (1995). Görünenden Fazlası, İstanbul: Alan Yayınları. - Büker, S. ve Kıran, A. (2000). “Televizyon Reklamlarında Kadına Yönelik Şiddet”, Televizyon Kadın ve Şiddet içinde (s. 281-316), Ankara: KİV Yayınları. - Çakır, M. (2013). Medya ve Modernlik, İstanbul: Parşömen Yayıncılık. - Çelik, R. ve Dalgalıdere, S. (2015). Yeni ve Geleneksel Medya Okumaları, İstanbul: İskenderiye Yayınları. - Dursun, Ç. (2013). TV Haberlerinde İdeoloji, Ankara: İmge Kitabevi. - Erdal, C. (2012). Medyanın Efendisi Şiddet, İstanbul: Doruk Yayınları. - Erdoğan, İ ve Alemdar, K. (2002). Öteki Kuram, Ankara: Erk Yayınları. - Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2005). Popüler Kültür ve İletişim, Ankara: Erk Yayınları. - Fiske, J. (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş, Ankara: Ark Yayınları. - Fishman, M. (1998). Entertaining Crime. UK: Routledge. - Garland, D. (2001). The Culture of Control. London: OUP Oxford. - Geçer, E. (2013). Türkiye Medyasını Anlamak, İstanbul: Kolektif Kitap. - Genel, M. G. (2015). Yeni Medya Araştırmaları, Bursa: Ekin Basım Yayın. - Gezgin, S. ve İralı, A. E. (2017). Yeni Medya Analizleri, Konya: Eğitim Yayınevi. - Göksel, A. B. ve Gültekin, B. (2008) Medya Analizleri, (Ed.), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. - Greer, C. (2003). Sex Crime and the Media. UK: Willean. - Gurevitch, M. et al. (2005). Culture, Society and the Media. UK: Routledge. - Guiraud, P. (2016). Göstergebilim, (Çev. M. Yalçın), Ankara: İmge Kitabevi. - Günay, D. (2018). Söylem Çözümlemesi, 2. Baskı, İstanbul: Papatya Bilim. - Güneş, A. (2014). İletişim Araştırmalarında Göstergebilim, Konya: Literatürk Academia. - Jewkes, J. (2004). Media and Crime. USA: Sage. - İnal, A. M. (1996). Haberi Okumak, Ankara: Temuçin Yayınları. - İnceoğlu, Y. G. (2017). Medya, Nefret ve Ötekileştirme, İstanbul: Köprü Kitap Yayınevi. - Kejanlıoğlu, B. (2004). Türkiye’de Medyanın Dönüşümü, Ankara: İmge Yayınları. - Küçük, M. (2005). Medya, İktidar, İdeoloji, (3. Baskı), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. - Maigret, E. (2012). Medya ve İletişim Sosyolojisi, (Çev. H. Yücel), İstanbul: İletişim Yayınları. - Meyer, T. ve Hincman, L. (2014). Medya Demokrasisi-Medya Siyaseti Nasıl Sömürgeleştirir? (Çev. A. Fethi), İstanbul: Köprü Kitap Yayınevi. - Özbek, M. (1991). Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, İstanbul: İletişim Yayınları. - Özçetin, B. (2018). Kitle İletişim Kuramları-Kavramlar, Okullar, Modeller, İstanbul: İletişim. - Özerkan, Ş. (2009). Haber Analizi ve Arşiv İncelemeleriyle Türkiye’de 9 Gazete, (Ed. Ş. Özerkan), Ankara: Nobel Yayınları. - Quellette, L.&Murray, S. (2004). Reality TV: Remaking Television Culture, NY: NYU Press. - Ramonet, I. (2000). Medyanın Zorbalığı, (Çev. A. Derman), İstanbul: Om Yayınları. - Riffe, D., Lacy, S. & Fico, F. G. (2008). Analyzing Media Messages, London: Lawrence Erl. - Stocchetti, M. Kukkonen, K. (2010). Critical Media Analysis. UK: Peter Lang. - Şener, N. K. (2016). İletişim Tekno-Sosyolojisi, İstanbul: Volga Yayıncılık. - Temel, F. ve Türkmenoğlu, A. T. (2019). Medya ve Siyaset, İstanbul: Çizgi Kitabevi. - Thompson, J. B. (2019). Medya ve Modernite, (Çev. S. Öztürk), İstanbul: Kırmızı Yayınları. - Yazıcı, T. ve Karlı, İ. (2016). Bilgi Toplumunda Teknoloji, Medya ve Siyaset, İstanbul: Volga. - Yılmazkol, Ö. (2007). Medya Okumaları, Ankara: Nobel Yayıncılık.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 2 14 28
Örnek Vaka İncelemesi 6 10 60
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 15 15
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 15 15
Okuma 6 10 60
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek