Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9203056252020 | Sosyal Pazarlama | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersin amacı; öğrencilerin halkla ilişkiler ve tanıtım çabalarını tamamen kamu yararına faaliyet gösteren kamu kurumları için tasarlamayı gerçekleştirebilmelerini ve toplumsal sorunlara yönelik farkındalık yaratacak iletişim kampanyalarını planlayıp toplumsal fayda oluşturabilmelerini sağlamaktır.
Doç. Dr. Selin BİTİRİM OKMEYDAN
1 | Sosyal pazarlama kavramını kavrayıp iletişim ve diğer disiplinler ile ilişkilendirebilme |
2 | Toplumsal sorunlara karşı bilinçli ve duyarlı yaklaşabilme |
3 | Halkla ilişkiler teknik ve yöntemlerini toplumsal sorunları çözmeye yönelik kullanabilme |
4 | Toplumsal sorunların çözümüne ilişkin iletişim modellerini kavrayabilme ve yeni modeller üretebilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Dersin işlenişinde ve içeriğinde, sunuş ve buluş yönteminden hareketle anlatım, tartışma ve örnek olay sunumu gibi tekniklerden yararlanılmaktadır. Ders genel olarak öğretim üyesinin konuya yönelik temel kavramları örnekler üzerinden anlatımı ile yürütülmektedir. Dersin belirli konularında öğrencilerin de aktif katılımını sağlayabilmek için bir hafta önceden tartışma konusu verilerek öğrencilerin ilgili konuda araştırma yaparak derse hazır gelmeleri istenmektedir. Kar amacı gütmeyen kuruluşlar ya da devlet eliyle uygulanan sosyal pazarlamanın önemi vurgulanarak toplumsal sorunların çözümünde kullanılması ve toplumsal faydaya ulaşılması hedeflenmektedir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş, dersin işlenişi ile ilgili genel bilgilerin sunulması ve temel kaynakların önerilmesi | ||
2 | - Sosyal pazarlamanın tarihsel gelişim süreci, özellikleri ve ticari pazarlamadan farkları - Sosyal pazarlama ile karıştırılan kavramlar | ||
3 | - Küreselleşme sürecinde sosyal pazarlamanın yeri ve önemi - Sosyal pazarlamanın topluma katkısı - Sosyal pazarlamada eğitimin önemi - Sosyal pazarlama ve kültür etkileşimi - Sosyal pazarlamada tutum ve davranış ilişkisi | ||
4 | - Davranış değişim teorileri ve sosyal pazarlama - Bilişsel Uyumsuzluk/Çelişki Kuramı - McGuire’ın İletişim/İkna Matrisi Modeli - Sağlık İnancı Modeli - Sağlığın Geliştirilmesi Modeli - Sebepli/Gerekçeli Eylem ve Planlı Davranış Kuramı | ||
5 | - Davranış değişim teorileri ve sosyal pazarlama - Sosyal Bilişsel Kuram (Gözleme Dayalı Öğrenme Kuramı) - Transteoretik Model/Değişimin Aşamaları Modeli - Yeniliklerin Yayılımı Kuramı - Sosyal Ekolojik Kuram/Model - İletişim/Davranış Değişikliği Modeli | ||
6 | - Sosyal pazarlama karmasında temel elemanlar - Sosyal pazarlamada ürün - Sosyal pazarlamada fiyat - Sosyal pazarlamada dağıtım - Sosyal pazarlamada tutundurma | ||
7 | - Sosyal pazarlamada tutundurma karması elemanları - Sosyal pazarlama ve kişisel satış - Sosyal pazarlama ve satış geliştirme (promosyon) - Sosyal pazarlama ve doğrudan pazarlama - Sosyal pazarlama ve reklam - Sosyal pazarlama ve halkla ilişkiler | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | - Sosyal pazarlama karmasında diğer elemanlar - Sosyal pazarlama ve kamuoyu - Sosyal pazarlama ve ortaklık/paydaşlar - Sosyal pazarlama ve politika - Sosyal pazarlama ve fon sağlayanlar | ||
10 | - Sosyal pazarlamada iletişim yönetimi - Sosyal pazarlamada bütünleşik pazarlama iletişimi süreci - Sosyal pazarlamanın iletişim değeri | ||
11 | - Sosyal pazarlama kampanyalarının amaçları ve önemi - Sosyal pazarlamada yararlanılan kampanya çeşitleri - İletişim/Kitlesel medya kampanyaları - Sağlık iletişimi kampanyaları - Eğitim/kamu bilgilendirme kampanyaları - Halkla ilişkiler kampanyaları | ||
12 | Sosyal pazarlama kampanyalarının temel basamakları - Problemin, amacın ve odak noktanın tanımlanması - Durum analizinin yapılandırılması - Hedef kitlelerin belirlenmesi - Pazarlama hedeflerinin ve amaçlarının hazırlanması - Davranışın benimsenmesini etkileyen faktörlerin tanımlanması | ||
13 | - Sosyal pazarlama kampanyalarının temel basamakları - Konumlandırma ifadesinin becerisi - Pazarlama karması stratejilerinin geliştirilmesi - Gözlem ve değerlendirme için taslak plan hazırlanması - Fon kaynaklarının bulunması ve bütçenin oluşturulması - Kampanyanın uygulanıp yönetilmesi için planın tamamlanması | ||
14 | - Sosyal pazarlama kampanyalarına yönelik temel tartışmalar - Sosyal pazarlama kampanyalarının eleştirisi ve etik | ||
15 | - Sosyal pazarlama kampanya örnekleri |
Andreasen, A. R. (2001). Ethics in Social Marketing, USA: Georgetown University Press. - Andreasen, A. R. (1995). Marketing Social Change: Changing Behavior to Promote Health, Social Development, and the Environment, San Francisco: Jossey-Bass. - Birkinshaw, M. (1988). Social Marketing for Health, World Health Organization. - Cheng, H; Kotler, P and Lee, N. R. (2011). Social Marketing for Public Health: Global Trends and Success Stories, Canada: Jones and Bartlett Publishers. - Eagle, L. (2009). Social Marketing Ethics, University of the West of England, Bristol: Report Prepared for National Social Marketing Center. - Eser, Z ve Özdoğan, B. F. (2006). Sosyal Pazarlama Toplumun Refahı ve Kaliteli Yaşamı İçin, Ankara: Siyasal Kitabevi. - Ewing, M. T. (2001). Social Marketing, USA: The Haworth Press. - French, J. and Stevens, C. B. (2007). Big Pocket Guide: Social Marketing, 2nd Ed., London: National Social Marketing Centre. - Goldberg, M. E., Martin, F. M. and Middlestadt, S. E. (1997). Social Marketing: Theoretical and Practical Perspectives, New Jersey: Lawrence Erlbaum Assoc. -Keller, P. A. (2012). Social Marketing Toolkit, Hanover, USA: Finra Investor Education Foundation. - Kindra, G. S. and Stapenhurst, R. (1998). Social Marketing Strategies to Fight Corruption, The Economic Development Institute of the World Bank. - Kotler, P. and Lee, N. R. (2010). Yoksulluğa Karşı Sosyal Pazarlama, Çev: Zeynep Kökkaya Chalar, İstanbul: MediaCat Yayınları. - Kotler, P. and Lee, N. R. (2008). Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Çev: Sibel Kaçamak, 2. Baskı, İstanbul: MediaCat Yayınları. - Kotler, P. and Lee, N. R. (2007). Kamu Sektöründe Pazarlama Kamu Kuruluşlarının Performansını Geliştirmek İçin Bir Yol Haritası, Çev: Zeynep Kökkaya Chalar, İstanbul: Mediacat Yayınları. - Kotler, P.; Roberto, E. L. and Lee, N. R. (2002). Social Marketing Improving the Quality of Life, 2nd Ed., London: Sage Publication. - Kotler, P. and Roberto, E. L. (1989). Social Marketing, New York: The Free Press. - Kotler, P. and Roberto, E. L. (1989). Strategies for Changing Public Behavior, The New York: Free Press A Division of Macmillan Inc. - Landis, D. (2005). Social Marketing for Recycling in Ohio: A Guide to Understanding, Planning, and Conducting Social Marketing Projects, USA: Ohio Department of Natural Resources. - Mohr, D. M. and Smith, W. (1999). Fostering Sustainable Behavior: An Introduction to Community-based Social Marketing, 2nd Ed., Canada: New Society Pub. - Okmeydan, S. B. (2017). Sosyal Pazarlamanın Toplumsal Faydaya Dönüşümü: Dumansız Hava Sahası Kampanyası, İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları, İletişim Fakültesi Yayın No. 47. - Özsoy, T. ve Nakıboğlu, B. (2016). Sosyal Pazarlama, Ankara: Akademisyen Yayınevi. - Siegel, M. and Lotenberg, L. D. (1998). Marketing Public Health: Strategies to Promote Social Change, Gaithersburg: Aspen Publishers. - Smith, N. C. (2000). Applying Integrative Social Contracts Theory to Ethical Issues in Social Marketing, United Kingdom: London Business School. - Velioğlu, M. N. ve Çoknaz, D. (2008). Güncel Pazarlama Yaklaşımlarından Seçmeler, Ankara: Detay Yayıncılık. - Weinreich, N. K. (2011). Hands-On Social Marketing: A Step-by-Step Guide to Designed Change for Good, 2nd Ed., Sage Pub. - Wilbur, J. (2006). Getting Your Feet Wet with Social Marketing: A Social Marketing Guide for Watershed Programs, Salt Lake City, Utah, USA: Utah Department of Agriculture and Food, Utah City Pub
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Örnek Vaka İncelemesi | 6 | 10 | 60 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Okuma | 6 | 10 | 60 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | |
ÖÇ 1 | 5 | ||||||||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 |