Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9204036192016 | Yenilik İktisatı | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Doktora
Türkçe
Dersin amacı; öğrencilerin yenilik iktisadı alanındaki yeni gelişmeleri öğrenmelerini ve bilgi ve yenilik yaratma sürecini analiz etmelerini sağlamaktır.
Prof. Dr. Ayten Ayşen Kaya
1 | 1- Yeniliğin kaynakları, türleri (teknolojik yenilik, organizasyonel, sosyal ve pazarlama yenilikleri), göstergeleri ve ölçümünü öğrenme |
2 | 2- Yenilik süreci modelleri ve gelişimini öğrenme |
3 | 3- Yeniliği mikro ve makro iktisadi açıdan analiz edebilme. |
4 | 4-Firmalar arası etkileşim ve ağ yapı ilişkilerini yorumlayabilme. |
5 | 5- Türkiye’deki firmaların yenilik süreci stratejileri ile ilgili öngörülerde bulunabilme. |
6 | |
7 | |
8 | |
9 | |
10 | |
11 |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Teknolojik yenilik ve bilgi yaratma sürecinin açıklanması. Teknolojik yeniliğin iktisadi gelişme açısından öneminin belirtilmesi. Yenilik türleri, Yeniliğin mikro iktisadi açıdan analiz edilmesi. Firmalar arası etkileşim ve ağ yapılarının açıklanması. Yenilik süreci modellerin incelenmesi. Firmaların yenilik süreci stratejilerinin tartışılması. Dünyada ve Türkiye’nin yenilik sürecinin analiz edilmesi.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Tarihsel Gelişim Süreci İçinde Bilim, Teknoloji ve Yenilik İlişkisinin İncelenmesi | ||
2 | Bilgi Yaratma Süreci: Bilgi, Öğrenme ve Yenilik | ||
3 | Teknoloji ve Yayılma Süreci | ||
4 | Evrimci İktisat: Teknoloji ve Yenilik Süreci | ||
5 | Endüstriyel Dalgalar: Sanayi Devriminden Günümüze Endüstriyel Dönüşüm ve Gelişmeler | ||
6 | Yenilik Türleri: Teknolojik Yenilikler ve Türleri | ||
7 | Organizasyonel ve Sosyal Yenilikler | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Yenilik Süreci Modelleri: Doğrusal ve İnteraktif Yenilik Kuramları | ||
10 | Mekana Dayalı Yenilik Modelleri | ||
11 | Yenilik ve Finans: Finansal Yeniliklerin Gelişimi ve Türleri | ||
12 | Ar-Ge ve Yeniliğin Ölçülmesi | ||
13 | Yenilik ve Firma Stratejileri: Başarılı Firma Örnekleri | ||
14 | Yenilik ve Ağyapılar | ||
15 | Yenilik ve Ekonomik Büyüme | ||
16 | Final Sınavı |
AKÇOMAK, İ., B.,E. ERDİL, M. T., PAMUKÇU ve M. TİRYAKİOĞLU (Der), (2016), Bilim, Teknoloji ve Yenilik Kavramlar, Kurumlar ve Politika, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 1. Baskı, İstanbul. CAMAGNI, R. (1991), Introduction: From the Local Milieu to Innovation through Cooperation Networks, R. CAMAGNI (Ed.) Innovation Networks: Spatial Perspectives içinde, London: Belhaven Press. FREEMAN, Chris and Luc SOETE, (2004), Yenilik İktisadı (The Economics of Industrial Innovation-1997), (Çev. Ergun Türkcan), TÜBİTAK Yayınları, Ankara. FAGERBERG, J., D. C.,. MOWERY and R. R., ROSENBERG (ED.) (2004), The Oxford Handbook of Innovation, Oxford University Press. NELSON R., and WINTER, S. G., (1982) An Evolutionary Theory of Economic Change, The Belknap Press of Harvard Universty Press, LONDON, ENGLAND OECD (2005), Oslo Kılavuzu: Yenilik Verilerin Toplanması ve Yorumlanması için İlkeler, Üçüncü Baskı, OECD ve Eurostat Ortak Yayımı. OECD ve TÜBİTAK (2002), Frascati Kılavuzu: Araştırma ve Deneysel Geliştirme Taramaları İçin Önerilen Standart Uygulama Kılavuzları, TÜBİTAK Yayınları. ROSENBERG, N., Inside the Blackbox: Technology and Economics. Cambridge University Press, 1990. SCHUMPETER, J. A.,(1949) The Theory of Economic Development, An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest, and the Business HARVARD UNIVERSITY PRESS. FAGERBERG, J.,, (2018), Economic Development and Policy Selected Essays,https://www.e-elgar.com/shop. Godin, B, ( Models of innovation: Why models of innovation are models, or what work is being done in calling them models? Social Studies of Science, pp.1-27. GODIN B (2014) Invention, Diffusion and Linear Models of Innovation. Innovation: Journal of Innovation Economics & Management 15(3): 11–37. LUNDVALL, Bengt-Ake (2003) “National Innovation Systems: History and Theory”, Paper to be Presented at the NSTDA-JICA Seminar on Innovation Systems in Asian Economies, Bankok, September 4-5. FLORIDA, R. (1995) “Toward the Learning Region”, Futures , Vol.27, No.5, 527-536. MALERBA F. “Learning by Firms and Incrementel Technical Change”, The Economic Journal 102 (July 1992), 845-89. http://www.jstor.org RALLET A. Ve TORRE, A. (1999), “Is Geographical Proximity Necessary in the Innovation Networks in the Era of Global Economy”, GeoJournal, Vol: 49 No: 4, Aralık 1999, ss. 373-380. ROTHWELL R (1992) Successful industrial innovation: Critical factors for the 1990s. R&D Management 22(3): 221–240.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
Bireysel Çalışma | 16 | 3 | 48 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 15 | 1 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 20 | 1 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 181 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
ÖÇ 1 | 5 | 3 | ||||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 3 | ||||||||||||
ÖÇ 3 | 4 | 4 | ||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||||||
ÖÇ 5 | 4 | 3 | ||||||||||||
ÖÇ 6 | 5 | 5 | ||||||||||||
ÖÇ 7 | 5 | |||||||||||||
ÖÇ 8 | 5 | |||||||||||||
ÖÇ 9 | 5 | |||||||||||||
ÖÇ 10 | 5 | |||||||||||||
ÖÇ 11 | 5 | 5 |