GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9204036202016 Yenilik Politikası Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Doktora


Türkçe


Dersin amacı; öğrencilere evrimci, kurumsal ve neoklasik iktisadın yenilik politikası yaklaşımlarını öğretmek, Türkiye’de ve Dünyadaki yenilik politikaları uygulamalarını incelemek, araştırmak ve tartışma yapabilmelerini sağlamak.


Prof. Dr. Ayten Ayşen Kaya


1 1- Neoklasik ve Evrimci kuramın bilim, teknoloji ve yenilik politika yaklaşımını kavrayabilme, seçilmiş ülkelerin bilim, teknoloji ve yenilik politikalarını inceleyebilme ve öngörülerde bulunabilme
2 2- Uluslararası, bölgesel ve sektörel yenilik sistemlerini yorumlayabilme ve yenilik sistemleri ve yenilik politikaları üzerine araştırma ve proje çalışmaları yapabilme
3 3-Üniversite sanayi ve kamu ilişkisini anlayabilme ve endüstriyel kümeler, teknoparkların, teknoloji transfer ofislerinin işleyişini değerlendirebilme.
4 4-Türkiye’nin yenilik sistemini ve yenilik politikalarının ekonomik göstergeler ile sentezini yapabilme, politika önerileri yaratabilme.
5 5- Akıllı uzmanlaşmaya dayalı yenilik politikasını anlayabilme ve ülke deneyimlerini yorumlayabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Neo-Klasik ve Evrimci Kuramın teknoloji politikalarının anlatılması. Yenilik Sistemi yaklaşımının öneminin belirtilmesi. Uluslararası, bölgesel ve sektörel yenilik sistemlerinin açıklanması. Teknoloji öngörüsünün ve tahminin tartışılması. Endüstriyel kümelenmeler ve endüstriyel bölgelerin değerlendirilmesi. Akıllı Uzmanlaşma Kavramı ve Akıllı Uzmanlaşmaya Dayalı Yenilik Politikasının Açıklanması Eko-Yenilik ve Eko Verimkilik Kavramları, Göstergeleri ve Politikalarının Açıklanması Sanayileşmiş ve gelişmekte olan ülkelerin yenilik politikalarının değerlendirilmesi ve ülke örnekleri ile yorumlanması. Türkiye’nin Yenilik Sistemi’nin ve bilim, teknoloji ve yenilik politikalarının sentezinin yapılması.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Bilim, Teknoloji ve Yenilik Teknoloji Politikası: Neo-klasik ve Evrimci İktisat Okulunun Yaklaşım
2 Bilim, Teknoloji ve Yenilik Politikası Araçları
3 Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Küreselleşmesi
4 Yenilik Siteminin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi. Yenilik Sistemleri: Küresel, Ulusal, Bölgesel ve Sektörel Yenilik Sistemi ve Ülke Uygulamaları
5 Bölgesel Yenilik Sistemi: Endüstriyel Kümeler
6 Yeniliğin Finansmanı: Risk Sermayesi ve Melek Yatırımın Ülke Uygulamaları
7 Eko-yenilik ve Eko-Verimlik Kavramı, Göstergeleri ve Politikası
8 Ara Sınav
9 Öğrenen Bölgeler ve Endüstriyel Bölgeler: Teknoparklar, Teknoloji Transfer Ofisleri, Kuluçkalıklar: Ülke Uygulamaları
10 Sanayi ve Fikri Mülkiyet Hakları: Patent, Marka ve Telif Hakları
11 Üçlü Sarmal Modeli: Üniversite, Sanayi ve Devlet İlişkisi
12 Akıllı Uzmanlaşma Kavramı ve Akıllı Uzmanlaşmaya Dayalı Yenilik Modeli
13 Teknoloji Öngörüsü ve Tahmini: Türkiye ve Dünya Uygulamaları
14 Seçilmiş Ülkelerin Bilim, Teknoloji ve Yenilik Politikaları
15 Türkiye’nin Bilim Teknoloji ve Yenilik Politikası
16 Final Sınavı

AKÇOMAK, İ., B.,E. ERDİL, M. T., PAMUKÇU ve M. TİRYAKİOĞLU (Der), (2016), Bilim, Teknoloji ve Yenilik Kavramlar, Kurumlar ve Politika, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 1. Baskı, İstanbul. ASHEIM, B.T., P. COOK and R. MARTIN (2006), “The Rise of the Cluster Concept in Regional Analysis and Policy: A Critical Assessment”, içinde Clusters and Regional Development, (Editör: Bjorn Asheim, Phlilip Cooke and Ron Martin), Routlegde Taylor& Francis Group, USA ASHEIM, T. B and A. ISAKSEN, (1997), “Location, Agglomeration and Innovation: Towards Regional Innovation Systems In Norway?”, European Planning Studies, Vol.5, No.3. CAMAGNI, R. (1991), Introduction: From the Local Milieu to Innovation through Cooperation Networks, R. CAMAGNI (Ed.) Innovation Networks: Spatial Perspectives içinde, London: Belhaven Press. FAGERBERG, J., D. C., MOWERY and R. R., ROSENBERG (ED.) (2004), The Oxford Handbook of Innovation, Oxford University Press. FREEMAN, Chris and Luc SOETE, (2004), Yenilik İktisadı (The Economics of Industrial Innovation-1997), (Çev. Ergun Türkcan), TÜBİTAK Yayınları, Ankara. GREGERSEN B. and B. JOHNSON (1997) “Learning Economies, Innovation Systems and European Integration”, Regional Studies, Vol. 31.5, Number 5. LUNDVALL, Bengt-Ake (2003), “National Innovation Systems: History and Theory”, Paper to be Presented at the NSTDA-JICA Seminar on Innovation Systems in Asian Economies, Bangkok, September 4-5. OECD (2010), The OECD Innovation Strategy Getting A Head Start On Tomorrow. OECD (2009), Eco-Innovation in Industry: Enabling Green Growth. The OECD and World Bank, Review of Science, Technology and Innovation. OECD, Reviews of Innovation Policy: Country Report. OECD (1999), Boosting Innovation The Cluster Approch, OECD Proceeding. Paris. OECD (2013), Innovation Driven Growth in Regions: The Role of Smart Specialisation, Mark A. Dutz, Yevgeny Kuznetsov, Esperanza Lasagabaster and Dirk Pilat (ED.) (2014), Making Innovation Policy Work: Learning From Experimentation, OECD and World Bank. European Commision (2014), Government Institutions for Smart Specialisation and Regional Development,S3 Policy Andrés Rodríguez-Pose Marco di Cataldo Alessandro Rainoldi Series No. 04/2014 Morgan, K., (2015),Smart Specialisation: Opportunities and Challenges for Regional Innovation, Regional Studies, http://rsa.tandfonline.com/loi/cres20


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 16 3 48
Bireysel Çalışma 16 3 48
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 16 3 48
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 15 1 15
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 20 1 20
Toplam İş Yükü (saat) 181

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 5 3 5
ÖÇ 3 4 5 3
ÖÇ 4 4 5 3
ÖÇ 5 4 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek