Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9204036782016 | Devlet ve Ekonomi: Ana Akım ve Eleştirel Yaklaşımlar | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersin amacı politik ekonomiye ve devlet – ekonomi ilişkisine yönelik tarihsel ve analitik bir bakış açısı kazandırmaktır. Bu kapsamda politik kurumların – ve özellikle devletin – ekonomi üzerindeki rolü ve etkileşimi incelenecektir. Modern Devletin ekonomideki rolüne ilişkin alternatif bakış açıları kuramsal düzeyde ve pratik örnekler kapsamında tartışılacaktır.
Dr. Özge Erdölek Kozal
1 | Modern toplumdaki temel politik kurumları – özellikle devleti ve rolünü anlayacaktır. |
2 | Politik ekonomik kapsamında modern devletin kaynak dağılımındaki ve diğer iktisadi konulardaki rolü üzerinde bilgi edinecektir |
3 | Modern toplumlardaki farklı devlet biçimlerini: Refah devleti; neo Shumpeteryan devlet ve neo liberal devlet gibi; kritik olarak değerlendirebilecektir. |
4 | Refah Devletini tarihsel bir perspektif içinde inceleyecek ve refah devletinin krizi ve çözüm önerileri hakkında bilgi donanımı edinecektir. |
5 | Ekonomi politikaları, iktisadi krizler, küreselleşme gibi olguları devlet ve ekonomideki rolü kapsamında tartışabilecektir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu dersin amacı modern devletin ekonomideki rolünü öğrenmek ve tartışmaktır. Bu amaçla dersde ilkönce, kapitalist piyasa ekonomilerin işleyişi, temel dinamikleri ve sorunları incelenecektir. Ardından bu kapsamda devletin rolünün neler olabileceği araştırılacaktır. Bu çerçevede devletin ekonomideki rolüne ilişkin farklı perspektifler ele alınacak ve incelenecektir. Refah devleti özellikleri, sınıflaması, krizi ve refah devletine ilişkin yeni yaklaşımlar kapsamlı olarak ele alınacaktır. Devletin ekonomideki rolüne ilişkin vaka çalışmaları yapılacaktır; bu kapsamda özelleştirme ve neoliberal devlet ve refah devleti uygulamaları incelenecektir. Son olarak yönetişim kavramı ve içeriği, ilgili politikalar ele alınacaktır. Dönem boyunca, ders işlemenin yanı sıra, öğrenciler çeşitli konularda sunum ve tartışma yapacaklardır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Piyasalar ve Devlet | ||
2 | Kapitalist Piyasa Ekonomisi dinamikleri | ||
3 | Modern Devlete ilişkin farklı yaklaşımlar (Ana akım devlet ve ekonomi yaklaşımı) | ||
4 | Modern devlete ilişkin farklı yaklaşımlar (Marksist ve yeni Marksist yaklaşımlar) | ||
5 | Modern devlete ilişkin farklı yaklaşımlar (Heteredoks yaklaşımlar) | ||
6 | Keynesyen Kuram ve Refah Devleti | ||
7 | Tarihsel perspektifte Refah devleti | ||
8 | Vize sınavı | ||
9 | Refah devletinin krizi | ||
10 | NeoLiberal ekonomi politikaları ve Neoliberal Devlet | ||
11 | J. Buchanan ve Kamu tercihleri Okulu | ||
12 | Yeni Cumhuriyetçi Okul ve Devletin Rolü | ||
13 | Yönetişim, demokrasi ve devlet | ||
14 | Azgelişmiş ülkeler ve devletin Rolü | ||
15 | Uluslararası politik ekonomi ve kurumlar | ||
16 | Final Sınavı |
Bu dersin belli bir kitabı yoktur. Dönem boyunca ilgili okuma materyali dersin hocası tarafından sağlanacaktır
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
Bireysel Çalışma | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 15 | 1 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 20 | 1 | 20 |
Ev Ödevi | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü (saat) | 181 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 2 | |||||||||||
ÖÇ 2 | 2 | 5 | 2 | 2 | ||||||||||
ÖÇ 3 | 2 | 4 | 2 | 3 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 4 | |||||||||
ÖÇ 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 |