GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201195352006 Zeka Geriliği ve Yaygın Gelişimsel Bozukluklarda Davranış Değiştirme Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin amacı özel (zihinsel engelli, otistik, down sendromlu DEBH v.s.) çocukların gelişimsel özelliklerini gözden geçirmek ve bu çocukların eğitiminde kullanılan gözlem, rehabilitasyon yöntemleri, davranış problemlerini yeni çalışmalar ışığında tartışmak ve davranış düzeltme teknikleri üzerinde durmaktır.


Yrd.Doç.Dr. Banu Çengelci Özekes


1 Zihinsel engelin ne olduğunu ve zihinsel engelli bireylerin özelliklerini anlayabilme
2 Özel çocuğa sahip ailelerin duygularını ve onlara yardım yollarını öğrenebilme
3 Normal ve zihinsel engelli çocukların gelişimsel farklılıklarını kavrayabilme.
4 Gözlem yapma ve davranış düzeltme tekniklerini anlayabilme
5 Belli bir konuda kütüphane ve internet araştırması yapabilme.
6 Araştırma yaptığı konu ile ilgili bilgi ve deneyimlerini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme.
7 Özel eğitim kurumlarında çalışan psikologun görevlerini anlayabilme.
8 Eleştirel ve analitik olarak düşünebilme


Yok


Yok


Özel (zihinsel engelli, otistik, down sendromlu DEBH v.s.) çocukların gelişimsel özellikleri ile ilgili yeni araştırmalar incelenecek ve bu çocukların eğitiminde kullanılan gözlem, rehabilitasyon yöntemleri, davranış problemleri yeni çalışmalar ışığında tartışılacak ve davranış düzeltme teknikleri üzerinde durulacaktır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi ve kurallar
2 Zihinsel engel nedir? Nasıl tanımlanır?.
3 Zihinsel engelli çocuğa sahip ailelerin psikolojik durumları
4 Özel çocuklarda(zihinsel engelli, otistik, down sendromlu) Davranış Değiştirme Teknikleri ve yeni çalışmalar
5 Otizm ve Sterotipik Bozukluklar
6 Otizm, Sterotipik Bozukluklar ile ilgili yeni çalışmalar
7 Dikkat Eksikliği, Hiperaktivite
8 Ara Sınav
9 Dikkat Eksikliği, Hiperaktivite ile ilgili yeni çalışmalar
10 Gözlem nedir? Nasıl uygulanır?
11 Gözlem ve Gözlem Teknikleri ve özel çocuklarda kullanımı
12 Down Sendromu
13 Down Sendromu ve yeni çalışmalar
14 Kaynaştırma Eğitimi
15 Konuk Ağırlama
16 Final Sınavı

1.Akçasın, M., Polat, S., Kerimoğlu, E. (1993) Otistik ve zeka özürlü çocukların demografik ve doğumla ilgili özellikler yönünden karşılaştırılması. Türk Psikiyatri Dergisi. 1,39-46. 2.Akkök,E.,Aşkar,P.,Karancı,A.N.(1992). Özürlü bir çocuğa sahip anne-babadaki stresin yordanması. Özel Eğitim Dergisi. 1,8-12. 3.Can, G. (2001). Gelişim ve Öğrenme. Anadolu Üniversitesi, Eskisehir. 4.Çengelci,B., Özekes,M. Zihinsel Özürlülük ve Zihinsel Özürlülerde Problem Davranışların Ortadan Kaldırılması. Örs Matbaacılık ve Amb.Malz. Tic.Ltd.Şti.İzmir. 5.Enç,M.,Çağlar,D.,Özsoy,Y. (1981) Özel Eğitime Giriş,. A.Ü. Eğitim fakültesi Yayınları.No:95.Sevinç Matbaası,Ankara. 6.Ercan.S.E.;Aydın. C. (1999). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite bozukluğu .Gendaş A.Ş. :İstanbul. 7. Erdek,M. (2003). Kromozom Akrabalarım: Down Sendromu. Tezer Matbaası: İzmir. 8.Gardner, W.(2006)Behavior Modification in Mental Retardation: The Education and Rehabilitation of the Mentally Retarded Adolescent and Adult. Aldine Transaction A division of transaction Publishers. 9.Gander.M.J.;Gardiner,W.H. (1993).Çocuk ve Ergen Gelişimi .Yayına hazırlayan: Bekir Onur. İmge Kitabevi:Ankara. 10.Lovaas.,O.I.,(2005) Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocuklara Öğretme Rehberi: BEN Kitabı. Çev: Prof.Dr. Oya Sorias, Uzm. Psk. Arzu Gürkan, Uzm. Psk. Serap Tekinsav Sütçü, Yrd.Doç.Dr. Banu Çengelci, Uzm.Psk. Türkan Yılmaz Irmak.,Sistem Yayıncılık,İstanbul. 11.Ozekes,M., Çengelci,B. (1987) Limon suyunun ağıza nesne sokma davranışını engellemede kullanılması. Yayınlanmamış, çalışma. 12.Özekes, M.(1988) Zihinsel özürlülerde kusma davranışının ortadan kaldırılması. Yayınlanmamış çalışma. 13.Özekes, M., Ülgen, C. (1994) Zihinsel özürlü çocuğa sahip aile ve eğiticilerin özürlü değerlendirmelerine ilişkin bir karşılaştırma. VIII. Ulusal Psikoloji Kongresi Bildirisi. 14.Ozekes,M. (1997) Zihinsel Özürlüler için Beceri Saptama Formu. Neşa Ofset ve ambalaj san.Tic .A.Ş. Izmir. 15.Özekes, M. (1998). Özel Çocuklara Özel Eğitim Programları. Örs Matbaacılık ve Am. Mal.Tic. Ltd.Şti.İzmir. 16.Whitman.L.T., (2004). The Development of Autism: A Self Regulatory Perspective.Jessica Kingsley Publishers. London and New york. 17.Yalaz, K. (1989) Erken tanı ve önemi: Pratikte kronik Nerolojik Sorunlar. 6. Çocuk Nörolojisi Eğitim Semineri. Ankara. 18. Zigler,E.; Hodapp ,R. M. (1986). Understanding Mental Retardation. Cambridge University Press. 19.Zigler,E.,Balla, D.,Hodap,P. (1984) On the definition and classification of mental retardation. American Journal of Mental Deficiency. 89 ,215-230.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Rapor Hazırlama 1 6 6
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 15 15
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 17 17
Okuma 14 6 84
Ev Ödevi 1 8 8
Toplam İş Yükü (saat) 176

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
ÖÇ 7
ÖÇ 8
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek