Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9201196472009 | Sağlık Psikolojisi | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 6,00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersin amacı öğrencilerin; sağlık psikoloji alanındaki temel kavramları, ilkeleri, ve kuramları tanımasını, sağlıkla ilişkili davranışları öğrenmesini, iyilik halinin korunması için gerekli davranış özelliklerinin anlaşılmasını ve kronik ağrı, kadın sağlığı,kanser organ nakli gibi, özel sağlıkla ilgili durumlarda insan düşünce ve davranışının biyolojik, bilişsel ve sosyal temellerini anlamasını sağlamaktır.
Yrd. Doç. Dr. Berrin Özyurt
1 | Hastalıkların etiyolojisinde davranışın rolünü anlayabilme |
2 | Sağlıklı olmayan davranışları yordayabilme. |
3 | Psikolojinin hastalık yaşantısındaki rolünü anlayabilme. |
4 | Hastalığın tedavisinde psikolojinin rolünü değerlendirebilme. |
5 | Sağlık Psikolojisi ile ilgili temel kuramsal yaklaşımları açıklayabilme. |
6 | Sosyal destek, kronik ağrı, yeme davranışı, bağımlılık, kadın sağlığı, cinsel sağlık, kanser, stres ve stresle başetme ve iyilik hali gibi konularda kavram, kuram ve araştırma sonuçlarını bilme. |
7 | Sosyal destek, kronik ağrı, yeme davranışı, bağımlılık, kadın sağlığı, cinsel sağlık, kanser, stres ve stresle başetme ve iyilik hali gibi konularda klinik psikoloji alanındaki bilgilerini kullanarak vaka formülasyonu yapabilme ve buna dayalı olarak müdahale tekniklerini uygulayabilme. |
8 | Sağlık psikolojik kavram, kuram ve araştırma sonuçlarını günlük yaşam problemlerine uygulayabilme. |
9 | Uluslararası ve ulusal literatürü takip ederek alandaki yenilik ve gelişmelerden haberdar olabilme. |
Yok
Yok
Sağlık psikolojisi nedir, sağlık psikologları nerelerde hangi isimlerle çalışırlar, sağlık psikolojisi eğitimi. Sağlık ve hastalık tanımları, sağlık psikolojisi ile ilgili temel kuramsal yaklaşımlar, sosyal destek, kronik ağrı, yeme davranışı, bağımlılık, kadın sağlığı, cinsel sağlık, kanser, stres ve stresle başetme ve iyilik hali.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi ve kurallar | ||
2 | Sağlık Psikolojisi Amaçları, Hedefleri, Eğitim süresi, İçeriği, Çalıştığı yerler | ||
3 | Sağlıklı olmak ne anlama gelir? Hasta olmak ne anlama gelir? Hastalıkla ilgili bilişler nelerdir? Hastalıkla ilgili bilişlerin değerlendirilmesi Leventhal’in “hastalıkla ilgili bilişlerin öz-düzenleme modeli” Belirti algısı Hastalıkla ilgili bilişlerin sağlıkla ilgili sonuçları | ||
4 | Sağlığın geliştirilmesi Sağlığın geliştirilmesi konusunda farklı disiplinler Sağlığın geliştirilmesiyle ilgili alanlar Sağlık anlayışındadDeğişmeler Okul sağlığı Kültür, sağlık ve hastalık Kültür sağlık ve hastalık ilişkisi Sağlık ve hastalığı etkileyen kültürel -çevresel değişkenler Toplum yapıları Kültür ve hastalık | ||
5 | Sağlıklı davranışlar nelerdir? Niçin sağlıklı davranışları çalışıyoruz? Sağlıkla ilgili (lay) teoriler Hangi faktörler sağlıklı davranışı neler yordar? Sosyal biliş modelleri Sosyal biliş modelindeki sorunlar Niyet ve davranış arasındaki görüş ayrılığı Teori temelli müdahaleler geliştirme Davranış değiştirmenin sürekliliğinin sağlanması | ||
6 | Uyma nedir? Hastaların tedaviye uymama nedenleri Ley’in uyma üzerine çalışmaları Uyma davranışı nasıl arttırılır? Sağlık ekibi - hasta iletişiminde bilginin rolü Sağlık ekibi – hasta ilişkisinin temel boyutları Hekimler arasındaki farklılığın açıklanması Tedavi ortamında çocuk Hasta-hekim ilişkisi İletişim boyutu Toplumsal-duygusal boyut Klinik karar vermede problem çözme Değişkenliğin açıklanması Profesyonelin sağlık inançlarının rolü Hasta-hekim etkileşimi Hasta merkezlilik Uzlaşma-fikir birliği | ||
7 | Ağrının öyküsü ve kuramları İlk ağrı kuramları ve tanımları Sonraki kuramlar Kapı kontrol modeli Psikodinamik model Davranışçı model Bilişsel-davranışçı model Kronik ağrı ve psikiyatrik bozukluklar Psikiyatrik belirtiler ve ağrı ilişkisine ilişkin Türkiye’de yapılmış yeni çalışmalar Felaketleştirme Anlam Psikososyal faktörler Tedavi Organik (ilaç ve fizyoterapi) Bilişsel davranışçı tedaviler ve etkililiği Plasebo etkisi Ağrının değerlendirilmesi Çok boyutlu yaklaşım ve hastaneler Güncel çalışmalardan örnekler | ||
8 | Sosyal destek konusuna tarihsel bir bakış, Sosyal desteğin tanımına ve etkisine ilişkin modeller, Sosyal desteğin işlevleri, Sosyal desteğin kuramsal temeli, Sosyal desteğin olumsuz sonuçlarından korunma, Kronik hastalarda sosyal destek Kanser hastaları ve sosyal destek HIV (+) hastaları ve sosyal destek Gebelik, doğum, ebeveynlik ve sosyal destek Kardiyovasküler hastalıklar ve sosyal destek Romatoid artrit hastalığı ve sosyal destek Bakım veren rolü olan gençlerde sosyal desteğin önemi Yas tutan kişilerde sosyal destek Gelişim sürecinde post travmatik yaşantıları olan kişilerde sosyal destek Yaşlı kişilerin uyum sağlamasında sosyal desteğin rolü Güncel çalışmalardan örnekler | ||
9 | Yeme davranışının tanımı Sağlıklı beslenme nedir? Beslenme sağlığı nasıl etkiler? Gelişimsel dönemlere göre beslenme Yeme davranışını açıklayan modeller Beden imajı Bedeninden memnun olmama Yeme bozuklukları ve önleme Güncel çalışmalardan örnekler | ||
10 | Kadın sağlığı ve sorunlarına genel bir bakış Kadın yaşamının çağları Adet döngüsünün oluşması Adet döngüsü ile ilgili sorunlar Genital sağlık Gebelik ve sorunları Düşük Kürtaj Doğum ve sorunları Kadınlarda sık görülen kanser hastalıkları Menapoz Kadınlarda sık görülen ruh sağlığı sorunları Güncel çalışmalardan örnekler | ||
11 | Biyolojik açıdan cinsellik Üremek için cinsellik Haz için cinsellik Kinsey’in raporları Masters & Johnson’un raporları Hite’in raporları (Ogden, 2007 Cinsel sağlık Cinsellikle ilgili kavramlar Cinsel gelişim kuramları Cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar İstenmeyen gebelikler Ergenlerde doğurganlık Korunma yöntemleri Korunma yöntemi modelleri Cinsel şiddet/istismar Cinsel istismara işaret eden klinik belirtiler ve bulgular İstismar sonrası süreç Önleme ve tedavi çalışmaları Cinsel eğitim Cinsel eğitim modelleri Türkiye’de cinsel eğitime yönelik uygulanan programlar Güncel çalışmalardan örnekler | ||
12 | Stresin tanımları Eski stres kuramları Değerlendirme (appraisal) kavramı ve Lazarus’un etkileşimsel stres modeli Stresin fizyolojik modeli Stresin ölçülmesi Stres ve hastalık Güncel çalışmalardan örnekler | ||
13 | Kanser tanımı Çeşitleri Prevelansı Türkiye kanser istatistikleri Genel etiyoloji ve patogenez Kanser teşhisi ve tedavisi Kanserin belirtileri Kanserin etkileri Kanserde psikolojinin rolü Kanserin başlaması ve ilerlemesinde psikolojik faktörler Kanserin psikososyal etkileri Kanser tanısı almak Uyum çabaları Hastalıkla başaçıkma Bilgi edinme Hasta, hasta Ailesi ve tedavi ekibi Sağlık çalışanının kanser hastasıyla ilişkisi Sosyal destek ve kanser Güncel Çalışmalardan Örnekler | ||
14 | Organ naklinin tarihi Organ naklinin etik ve hukuki boyutu Beyin ölümü Organ ve doku nakilleri Karaciğer yetmezliği ve karaciğer nakli Böbrek yetmezliği ve böbrek nakli Kalp yetmezliği ve kalp nakli Akciğer yetmezliği ve akciğer nakli Panreas nakli Kornea nakli Kemik iliği nakli Organ nakli sürecinde değerlendirme yapan ekip Güncel çalışmalardan örnekler | ||
15 | İyilik Hali, Subjektif iyi olma İyilik hali çemberi modeli Subjektif iyi olma ile ilişkili bazı etmenler Hastalıklar ve iyi olma Subjektif iyi olma ile ilişkili bazı özellikler Sunjektif iyi olmada ulusal farklılıklar Akıl sağlığı ve subjektif iyi olma ilişkisi Gelecek araştırmalar ve yönergeler Güncel çalışmalardan örnekler | ||
16 | Final Sınavı |
Jane Ogden (2007). Health Psychology, Open University Press, McGraw- Hill Education, England. Ülgen Okyayuz (1999). Sağlık Psikolojisi, Türk Psikologlar Derneği, Yayın no:19, Ankara. Zuhal Baltaş (2000). Sağlık Psikolojisi, Remzi Kitabevi, İstanbul. Yardımcı Kitaplar: Ağrı: Altun, M. ve Boztekin, N. (2007). Zaman içinde ağrı. İstanbul: I.E. Ulagay Menarini Group Yayınları. Amerikan Psikiyatri Birliği. (2001). DSM-IV-TR Tanı Ölçütleri Başvuru El Kitabı. Çeviren: E. Köroğlu. Ankara:Hekimler Yayın Birliği. Ataoğlu,S., Özçetin, A., Ataoğlu, A., İçmeli, C., Makarç, S. ve Yağlı, M. (2002). Fibromyaljili ve romatoid artritli hastalarda ağrı şiddeti ile anksiyete ve depresyon ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3: 223-226. Batur, S. (1999). Kronik Ağrı. Ü.H. Okyayuz (Ed.). Sağlık Psikolojisi:Giriş. Ankara:Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Berk, H.Ö. ve Bahadır, G. (2007). Kronik ağrı yaşantısı ve ağrı inançları. Ağrı, 19(4): 5-15. Coughlin A.M., Badura, A.S., Fleischer, T.D. ve Guck, T.P. (2000). Multidisiciplinary treatment of chronic pain patients: its efficacy in changing patient locus of control. Journal of Physica Medication and Rehabilitation, 81(6): 729-740. Crisson, J.E. ve Kefe, F.J. (1988). The relationship of locus of control to pain coping strategies and psychological distress in chronic pain patients. Pain, 35(2): 147-154. Çelik, B. (2009). Migren Hastalarının Kişilik Özellikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, Türkiye. Doksat, K. (1997). Ağrının Psikiyatrik Yönü. C. Güleç ve E. Köroğlu (Ed.). Ankara: Hekimler Yayın Birliği. Dündar, Ü., Solak, Ö., Demirdal, Ü.S., Toktaş, H. ve Kavuncu, V. (2009). Kronik bel ağrılı hastalarda ağrı, yeti yitimi ve depresyonun yaşam kalitesi ile ilişkisi. Genel Tıp Dergisi, 19(3): 99-104. Elbi, H. (1997). Psikojenik Ağrı ve Ağrı Bozukluğu. C. Güleç ve E. Köroğlu (Ed.). Ankara: Hekimler Yayın Birliği. Erdine, S. (2007). Ağrı Mekanizmaları. Türk Tabipler Birliği Klinik Gelişim Dergisi, 20 (3), 7-15. Evren, B., Evren, C., Yapıcı, A. ve Güler, M. (2005). Fibromyalji hastalarında ağrı şiddeti ile psikiyatrik belirtiler arasındaki ilişki. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 6: 69-74. Gürer, G. ve Şendur, Ö.F. (2006). Fibromiyalji Hastalarımızın Klinik Özellikleri ile Bulgular Arasındaki Korelasyonlar. Romatizma, 12: 41-44. Cinsel Sağlık: Aktepe, E. (2009). Çocukluk Çağı Cinsel İstismarı. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1:95-119. Biri, A., Korucuoğlu, Ü., Yılmaz, E., Şimşek, Ç., Aksakal, F. N., İlhan, M. (2007). Adölesan Kızların Cinsel Bilgi Gereksinim Durumlarının Belirlenmesi. www.journalagent.com Bulut, A., Çokar, M., Kayatürk, F., Nalbant, H. (2003). Ergenlerin Sağlık Bilincinin Geliştirilmesi Projesi: Öğretmenler için Hizmetiçi Eğitim Programı. İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, UNFPA; TUR/03/01.07/P07. Cinsel Eğitim ve Tedavi Derneği (CETAD). (2006a). Bilgilendirme Dosyası-1: Cinsel Yaşam ve Sorunları. Cinsel Eğitim ve Tedavi Derneği (CETAD). (2006b). Bilgilendirme Dosyası-7: Gençlik ve Cinsellik. Ersay, A. R., Tortumluoğlu, G., Şenyüz, P., Pamukçu, K. (2006). Sağlık Alanında Eğitim Gören Yüksekokul Öğrencileri Cinsel Sağlık Eğitiminin Nasıl Verilmesi Gerektiğini Düşünüyorlar? Uluslararası insan Bilimleri Dergisi, 3, 2. Güleç, G., Kılıç, Y., Bilgiç, S. (2007). ESOGÜ Tıp Fakültesi Birinci ve Altıncı Sınıf Öğrencilerinde Cinsel Mitlerin Karşılaştırılması. Osmangazi Tıp Dergisi, 29(3):136–145. Korkmaz-Çetin, S., Bildik, T., Erermiş, S., Demiral, N., Özbaran, B., Tamar, M., Aydın, C. (2008). Erkek Ergenlerde Cinsel Davranış ve Cinsel Bilgi Kaynakları: Sekiz Yıl Arayla Değerlendirme. Türk Psikiyatri Dergisi, 19(4):390-397. Ogden, J. (2007). Health Psychology. A Textbook: Fourth Edition. Polat, O. (2006). Çocukların Cinsel Sömürüsü.http://www.0- 18.org/rapor.htm adresinden alınmıştır. Şerifhan-İlgün, M., Erbay-Dündar, P., Doğramacı, Y. G., Dalcı, A., Gürgen, G. (2005). Celal Bayar Üniversitesinde bir grup öğrencinin aile planlaması ve cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgi düzeyleri. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 4 (2). Tuğrul, B., Artan, İ. (2001). Çocukların cinsel eğitimleriyle ilgili anne görüşlerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20: 141 – 149. Yavuzer, H. (2007). Ana- Baba ve Çocuk. Remsi Kitabevi, İstanbul. http://www.gata.edu.tr/dahilibilimler/cocukruh/cinsel2.htm İnternetten 25.11.2009 tarihinde ulaşılmıştır. Kadın Sağlığı: Andrist L.; Hoyt, A.; Weinstein, D.; MCgibbon, C. (2004)The Need to Bleed: women’s attitudes and bliefs about menstrual suppression. Journal of the American Academy of Nurse Practitioners.16 (1) . Bramwell, R. (2006) Attitudes towards and experience of the menstrual cycle across different cultural and religious groups. Journal of Reproductıve and Infant Psychology, 24, ( 4), 314–322. Erdem, Ö. (2006). Menapoz Dönemindeki Kadınların Yaşadıkları Sorunlar ve Başetme Yolları. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Hillard, P. A. (2008).Menstruation in Adolescents What’s Normal, What’s Not. Annuals of the New York Academy of Sciences. 1135: 29–35. Karaöz, B. (2008). Meme Kanserli Kadınların Üreme Sağlığı Konusundaki Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Uzmanlık Tezi. Aydın. Kocatepe, K. (2003) 28 Gün: Kadın Olmak. 1. Basım. İstanbul. Korkmaz, S. (2002). Depresif Bozukluğu Olan Ergenlerde Adet Döngüsünün Duygu Durum Üzerine Etkisi. Uzmanlık Tezi. İzmir. Lee, S. ( 2002) Health and Sickness: The Meaning of Menstruation and Premenstrual Syndrome in Women’s Lives1. Sex Roles, 46, (1/2). Özsan, G. (2007). Türkiye’de Modernleşme ve Kadın Sağlığı Politikaları. Doktora Tezi. İstanbul Rembeck,G.I., Möller, M.,Gunnarsson, R.(2006). Attitudes and feelings towards menstruation and womanhood in girls at menarche. Acta Pædiatrica, 95 , 707-714. Kanser: Ogden, J. (2007) Health Psychology, A Textbook, Fourth Edition, Open University Press, England. Okyayuz, Ü. H. (1999) Sağlık Psikolojisi Giriş, Türk Psikologlar Derneği Yayını, Ankara. Eylen B. (2001) Bilgi Verici Danışmanlığın Kanser Hastalarının Ailelerinin Sosyal Destek Becerileri Üzerine Etkisi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitimde Psikolojik Hizmetler (Psikolojik Danışma ve Rehberlik) Anabilim Dalı Doktora Tezi, Ankara. Sağlık Bakanlığı Web Sayfası, Kanserle Savaş Dairesi Başkanlığı Dökümanları. Stress: De Valck, C., Bruynooghe, R., Bensing, J.M., Kerssens, J.J., & Hulsman, R.L. (2001). Cue-responding in a simulated bad news situation: Exploring a stress hypothesis. Journal of Health Psychology, 6 (5), 585–596. Furze, G., Lewin, R.J.P., Roebuck, A. & Thompson, D.R. (2001). Attributions and misconceptions in angina: An exploratory study. Journal of Health Psychology, 6 (5), 501–510. Hallman, T., Thomsson, H., Burell, G., Lisspers, J., & Setterlind, S. (2003). Stress, burnout and coping: Differences between women with coronary heart disease and healthy matched women. Journal of Health Psychology, 8 (4), 433–445. Nielsen, A.M., & Hansson, K. (2007). Associations between adolescents’ health, stress and sense of coherence. Stress and Health, 23, 331– 341. Öhman, L., Bergdahl, J., Nyberg, L. & Nilsson, L.-G. (2007). Longitudinal analysis of the relation between moderate long-term stress and health. Stress and Health, 23, 131–138. Park, C.L., Edmondson, D., Fenster, J.R., & Blank, T.O. (2008). Positive and negative health behavior changes in cancer survivors: A stress and coping perspective. Journal of Health Psychology, 13 (8), 1198–1206. Poltavski, D., & Ferraro, F.R. (2003). Stress and illness in American and Russian college students. Personality and Individual Differences, 34, 971–982. Soo, H. & Lam, S. (2009). Stress management training in diabetes mellitus. Journal of Health Psychology, 14 (7), 933–943. Tartaro, J., Luecken, L.J., & Gunn, H.E. (2005). Exploring heart and soul: Effects of religiosity/spirituality and gender on blood pressure and cortisol stress responses. Journal of Health Psychology, 10 (6), 753–766. İyilik Hali: Diener, E., Suh, E., & Oishi, S.( 1997 ). “Recent Findings On Subjective Well-Being”, Available: http:// www.psych.uiuc.edu / diener/ hottopic/ paper 1.html . Diener, E. , & Lucas, R. E. ( 2000). Subjective Emotional Well- Being, in: Lewis, M.L & Haviland, J.M.( eds ) Handbook of Emotionas ( 2nd ed. ) New York: Guildford. Pp. 325-337. Glad,H., Blanco, A., & Swets,G. J.( Eds ) ( 1996 ). Key Issues in Cross- Cultural Psychology, Swets& Zeitlinger Publishers. Gröpel P.,& Kuhl, K. (2009). Work–life balance and subjective well- being: The mediating role of need fulfilment. British Journal of Psychology, 100, 365-375. Headey, B., & Wooden, M. ( 2004 ). “The Effects of Wealth and Income onSubjectiveWell-Being”,Available:www.ecom.unimelb.edu.au / iaesr www / wp /wp2004no3. pdf # “search= subjective %20 wellbeing”. Inglehart, R., & Klingemann, H.P. ( 2000). “Genes, Culture, Democracy and Happiness”, in: Diener, E. & Suh, E.M. ( eds. ).Subjective Well-Being Cultures, Cambridge MA: MIT pres. Korkut F.(2004). Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma. (1.basım). Ankara: Anı Yayıncılık. Myers J.E., Sweneey T.J., & Witmer J.M. (2004). Yaşam Biçiminin İyilik Halini Değerlendirme Çalışma Kitabı. çev:Korkut F. Ankara: Anı Yayıncılık. 9) Oishi, S., Schimmack, U., & Diener, E. ( 2001 ). Pleasures and Subjective Well- Being, European Journal of Personality, (15), 153-167. Shields, M., & Wooden, M.( 2003 ). “Marriage, Children and Subjective Well- Being”, Available: http:// www.melbourneinstitutr.com/ hilda / conf-p01. pdf. Sheldon, K.M., Eliot, A.J., Ryan, R. M.,&Chirkov, V. (2004 ). Self- concordance and Subjective Well-Being in Four Cultures. Journal of Cross- Culturel Psychology, 35(2),209-223. Simon A.E.,&Wardle J. (2008). Socioeconomic disparities in psychosocial wellbeing in cancer patients. European Journal of Cancer, 44, 572-578. Stewart A.L., Greenfield S., Hays R.D., Wells K., Rogers W.H., Berry S.D., McGlynn E.A., Ware J.E. (1989). Functional Status and Well-being of Patients With Chronic Conditions: Results From the Medical Outcomes Study. JAMA, 262:907-913. Yetim, Ü. ( 2001 ). Toplumdan Bireye Mutluluk Resimleri. ( 1. Basım ). İstanbul: Bağlam Yayınları. Wells K.B.,Stewart A.,Hays R.D., Burnam M.A., Rogers W., Daniels M., Berry S., Greenfield S., & Ware J. (1989). The Functioning and Well-being of Depressed Patients: Results From the Medical Outcomes Study. JAMA, 262:914-919. Arusoğlu G., Kabakçı E., Köksal G., Merdol Kutluay T. (2008) Ortoreksiya Nervoza ve Orto- 11’in Türkçeye Uyarlama Çalışması, Türk Psikiyatri Dergisi; 19(3): 283-291 Aslantürk Çetin, N. (2001) Gençlerde Obezite İle Davranış Sorunları, Benlik Saygısı, Depresyon Düzeyi, Yeme Tutumları Ve Anne Çocuk Arasındaki İlişkinin İrdelenmesi. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Psikiyatrisi Anabilim Dalı, İzmir Aydın G., Ceylan E., Hariri A.(1999) Yeme Bozukluklarında Görülen farklılıklar. Ege Psikiyatri Sürekli Yayınları içinde. cilt 4 sayı 2, İzmir 175-185. Bristol, J. & Williamson, N. (1986) patients with colorectal cancer: A multivariate analysis. British Journal of Surgery, 54 (5), 363 – 369. Canpolat, B. I., Örsel, S., Akdemir, A. ve Özbay, M. H. (2005). The relationship between dieting and body image, body ideal, self- perception and body mass index in Turkish adolescents. International Journal of Eating Disorders, 37: 150-155. Cooper, Z. ve Fairburn, C. G. (2001). A new cognitive behavioural approach to the treatment of obesity. Behaviour Research and Therapy, 39: 499-511. Erol, A., Toprak, G. ve Yazıcı, F. (2002) Üniversite Öğrencisi Kadınlarda Yeme Bozukluğu ve Genel Psikolojik Belirtileri Yordayan Etkenler, Türk Psikiyatri Dergisi, 13(1), 48-57. Farrell, C., Shafran, R. ve Lee, M. (2006). Empirically evaluated treatments for body image disturbance: A review. European Eating Disorders Review, 14: 289-300. Heude, B., Basdevant A., Charles, M.A. (2009) Cognitive restraint, uncontrolled eating and emotional eating: correlations between parent and adolescent. Maternal & Child Nutrition, Volume 5 (2), 171 – 178. Hursti, U.K.K. & Sjödén, P.O. (1997) Food and General Neophobia and their Relationship with Self-Reported Food Choice: Familial Resemblance in Swedish Families with Children of Ages 7–17 Years. Appetite, Volume 29, Issue 1, 89-103. Kaça G., Amado S., Kıkıcı İ., Cilasin S., Dağ E., Leylek İ., Şahin Ö.(2009) Organ Bağışına Yönelik Tutumların Planlı Davranış Kuramı Çerçevesinde İncelenmesi. Türk Psikoloji Dergisi, 24(64), 78-91. Kime, N.P(2008) Children’s eating behaviours: the importance of the family setting, Med Pschiatry, 40.3, 315–322 Killick S. & Allen C. (1997) Shifting the Balance – Motivational Interviewing to Help Behaviour Change in People with Bulimia Nervosa, European Eating Disorder Review, 5, 33-41. Korkut, F. (2004) Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma. İçinde bölüm 11, Yeme Bozuklukları ve Önleme, 353- 376. Kutlu, B. (2009) Beden İmajının Gelişimi Ve Sağlıklı Beden Ağırlığının Korunmasında Yemeyle İlgili Tutumlar, Temel İnançlar Ve Ebeveyne Bağlanmanın Rolü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Anabilim dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir. Latzer, Y., Lavee, Y., & Gal, S. (2009) Marital and Parent-Child Relationships in Families with Daughters Who Have Eating Disorders. Journal of Family Issues, Vol.30, No.9, 1201-1220. Levy, S. & Herberman, R. (1985) Prognostic risk assessment in cancer by behavioral and immunological parameters. Health Psychology. Vol 4(2),1985, 99-113. Mathieu J (2005) What is orthorexia? Journal of American Dietary Associacions, 105 (10): 1510-1512. Moon, A & Berenbaum, H. (2009) Emotional awareness and emotional eating. Cognition and Emotion, 23(3), 417-429 Ogden, J. (2007) Health Psychology A Textbook. Mc Graw Hill Open University Press, Fourth Edition. New York, USA. 127-172. Palmer, R., Oppenheimer, R. ve Marshall, P. (1988). Eating disordered patients remember their parents: A study using the Parental Bonding Instrument. International Journal of Eating Disorders 7: 101-106. Polat, A., Yücel, B., Genç, A., Meteris, H. (2005) Bir Grup Üniversite Öğrencisinde Yeme Davranışı Özellikleri: Bir Ön Çalışma. NöroPsikiyatri Arşivi; 42(1):5-8 Poroy, A. (2007) “Sağlıklı Beslenme”, Kadın Sağlığı içinde. Detay Yayıncılık İstanbul 1. baskı 193-227. Rodgers, R., Faure, K., Chabrol, H. (2009) Gender Differences in Parental Influences on Adolescent Body Dissatisfaction and Disordered Eating. Sex Roles, 61, 837-849. Sarafino, E. (1990) “Lifestyle Factors and Modification: Nutrition, Weight Control and Diet, Exercise, Safety”, Health Psychology: Biopsychosocial Interactions içinde, John Wiley & Sons, New York, USA, 249-282. Scagliusi, F., Polacow, G., Artioli, F., Benatti, A., Lancha J. (2003) Selective underreporting of energy intake in women: Magnitude, determinants, and effect of training. Journal of the American Dietetic Association, Volume 103, Issue 10,1306- 1313. Scagliusi, F., Nakagawa, A.K., Campos, M., Kotait, M., Fabbri, A., Sato, P. & Cordás T. (2009) Nutritional knowledge, eating attitudes and chronic dietary restraint among men with eating disorders. Appetite, Vol.53, 446-449 Shepherd, A. (2009) Obesity: Prevalance, causes and clinical consequences. Nursing Standard. 23 (52), 51-57. Treasure, J. &Ward A. (1997) A Practical Guide to the Use of Motivational Interviewing in Anorexia Nervosa, European Eating Disorders Review, 5, 102-114. Tuncer, M. (2002) Tombul Çocuk Sağlıklı Değildir. 7 Ekim 2002 tarihli Milliyet Gazetesi. World Health Organization (2006) İnternet: http://www.euro.who.int/obesity/import/20060217_1 Veri tabanına danışılan tarih: 29.11.2009. Yeşilbursa, D., İmre, H., Türkcan, S. ve ark. (1992) Lise öğrencilerinde anoreksiya nervoza ve bulimia nevroza. Çocuk ve Ergen Psikiyatri Günleri Kongre Kitabı, s.95.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Rapor Hazırlama | 2 | 20 | 40 |
Rapor Sunma | 2 | 3 | 6 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 2 | 16 | 32 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü (saat) | 170 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | 3 | |||||||||||
ÖÇ 2 | 2 | 4 | 1 | 5 | ||||||||
ÖÇ 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 1 | |||||||
ÖÇ 4 | 2 | 3 | 4 | |||||||||
ÖÇ 5 | 2 | 2 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 6 | 2 | 2 | 5 | 2 | 2 | 3 | 5 | 5 | ||||
ÖÇ 7 | 4 | 5 | 2 | 5 | 5 | |||||||
ÖÇ 8 | 4 | 3 | 5 | 2 | 5 | |||||||
ÖÇ 9 | 5 | 5 | 5 | 5 |