Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9203036812023 | Anlatı Çözümlemeleri | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersin amacı, sinema anlatısının kuramsal ve pratik düzeyde çözümlenmesini sağlayarak öğrencilerin film metinlerini eleştirel, çok yönlü ve disiplinlerarası bir perspektiften değerlendirebilme becerisini geliştirmektir. Ders kapsamında klasik, modern ve postmodern sinema anlatılarının yapısı incelenecek; yapısalcı, semiyotik, psikanalitik, ve kültürel yaklaşımlar aracılığıyla film çözümlemeleri yapılacaktır. Ayrıca dijital çağda ortaya çıkan yeni anlatı biçimleri ve farklı ulusal sinema örnekleri üzerinden sinema anlatısının dönüşümü tartışılacaktır.
Doç.Dr. Seda SÜNBÜL OLGUNDENİZ
1 | Anlatı kavramını sinema bağlamında tanımlayabilme. |
2 | Film çözümlemelerinde anlatı kuramlarının işlevini kavrayabilme. |
3 | Sinema anlatısını kodlar ve göstergeler üzerinden yorumlayabilme. |
4 | Klasik Hollywood anlatı yapısının temel özelliklerini açıklayabilme. |
Birinci Öğretim
YOK
[Yok]
Sinema anlatısının kuramsal temellerini kavrama, Farklı anlatı çözümleme yöntemlerini uygulama, Tür, bağlamında filmleri çözümleme, Sinema anlatısının tarihsel ve güncel biçimlerini eleştirel olarak değerlendirme yetkinlikleri kazandırmayı hedeflemektedir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı: Amaç, yöntem, beklentiler Anlatı kavramı ve sinema anlatısının özellikleri Sinema ve anlatı ilişkisine genel bakış. | ||
2 | Anlatı kuramlarının tarihsel gelişimi Aristoteles’ten modern sinema anlatı kuramlarına | ||
3 | Klasik Hollywood anlatısı: Özellikler ve çözümleme örnekleri Seyirci konumlandırma stratejileri | ||
4 | Avrupa Sanat Sineması anlatısı | ||
5 | Anlatı çözümleme yöntemleri I: Yapısalcı yaklaşımlar Vladimir Propp, Tzvetan Todorov, Roland Barthes | ||
6 | Anlatı çözümleme yöntemleri II: Semiyotik yaklaşımlar Christian Metz, Umberto Eco | ||
7 | Anlatı çözümleme yöntemleri IV: Psikanalitik film teorisi Freud, Lacan, bilinçdışı ve sinema | ||
8 | Tür sinemasında anlatı çözümlemeleri (Western, korku, bilimkurgu) Türlerin anlatı kalıpları ve dönüşümü | ||
9 | Ulusal sinemalarda anlatı farklılıkları | ||
10 | Vladimir Propp’un işlevsel modelini film çözümlemelerine uyarlama, | ||
11 | Öğrenci sunumları ve genel değerlendirme Final tartışması: Sinemada anlatı çözümlemelerinin geleceği | ||
12 | Öğrenci sunumları ve genel değerlendirme Final tartışması: Sinemada anlatı çözümlemelerinin geleceği | sunum |
Propp, V. (2017). Masalın biçimbilimi (M. Rifat, Çev., 7. bs.). İmge Kitabevi. Metz, C. (1974). Film language: A semiotics of the cinema (M. Taylor, Trans.). Oxford University Press. (Original work published 1968)
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Proje Hazırlama | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Proje Sunma | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Proje Hazırlama | 1 | 39 | 39 |
Proje Sunma | 1 | 1 | 1 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | |||||||
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | |||||||
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | |||||||
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 |