Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9203036872025 | Medya Turizmi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Doktora
Bu ders, medya içeriklerinin (film, dizi, dijital platformlar ve sosyal medya) turistik algı ve davranış üzerindeki etkilerini disiplinlerarası bir perspektifle ele almayı amaçlar. Öğrenciler; görsel temsillerin mekân üretimi, kültürel bellek ve destinasyon markalaşması bağlamındaki rolünü kuramsal ve uygulamalı analizlerle değerlendirecek, medya-turizm ilişkisini kültürel, ekonomik ve politik düzlemlerde tartışabilecektir.
Doç. Dr. İlknur GÜRSES KÖSE
1 | Medya temelli turizm çalışmalarına ilişkin temel kavramları, kuramsal yaklaşımları ve tarihsel dönüşümleri disiplinlerarası bir perspektifle açıklar. |
2 | Medya içeriklerinin (film, dizi, sosyal medya) destinasyon algısı, kültürel temsiliyet ve mekânsal dönüşüm üzerindeki etkilerini eleştirel bir biçimde analiz eder. |
3 | Medya-turizm ilişkisini sürdürülebilirlik, kimlik politikaları, görsel kültür ve tüketim bağlamlarında çok yönlü olarak değerlendirir. |
4 | Kuramsal çerçeveye dayalı olarak medya-turizm ilişkisini inceleyen özgün, nitelikli ve akademik etik ilkelere uygun araştırma tasarımları geliştirir. |
Birinci Öğretim
Yok
Öğrencilerin dönem boyunca medya ve turizm alanındaki güncel gelişmeleri takip etmeleri beklenir. Katılım, tartışma ve vaka çözümlemeleri dersin önemli bir bileşenidir. Kültürel teori, medya kuramı veya turizm sosyolojisi altyapısı olan öğrenciler avantajlı olacaktır. Ders süresince en az bir medya-turizm destinasyonu veya etkinliğine ilişkin saha gözlemi önerilir.
Günümüzde medya içerikleri yalnızca anlatı üretmekle kalmamakta, aynı zamanda fiziksel mekânları dönüştüren kültürel haritalar çizmektedir. Bu doktora dersi, medya üretimleri ile turizm arasındaki çok katmanlı ilişkiyi kuramsal bir çerçevede analiz etmeyi hedeflemektedir. Film, televizyon dizileri, dijital içerikler ve sosyal medya platformlarının turistik davranışları nasıl etkilediği; görsel temsillerin mekânsal algıyı nasıl yeniden inşa ettiği ve medya aracılığıyla oluşan destinasyon imajlarının kültürel, ekonomik ve politik bağlamlardaki karşılıkları ele alınacaktır. Ders süresince disiplinlerarası bir yaklaşım benimsenerek sinema çalışmaları, kültürel coğrafya, iletişim kuramları ve turizm sosyolojisi gibi alanlar arasında geçişler yapılacaktır. Katılımcılar, medya temsillerinin turistik deneyim üzerindeki etkilerini hem teorik hem de vaka analizi temelli yaklaşımlarla değerlendirme yetkinliği kazanacaktır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Kavramsal Çerceve Medya turizmi nedir? Medya ve turizm etkileşiminin tarihsel gelişimi | Anlatım | Okuma: Beeton.(2006). Film-Induced Tourism (Giriş Bölümü) |
2 | Teorik Yaklaşım I Film ve dizilerde mekânsal temsil ve imaj yaratımı Medya metinlerinin ideolojik ve kültürel boyutları Turizm çalışmalarında kültürel ve mekânsal bağlamlar | Anlatım | Okuma Önerisi: Hudson, S., & Ritchie, J. R. B. (2006). Promoting destinations via film tourism (Tourism Management) |
3 | Film ve dizi turizmine yönelik kuramsal perspektifler ve temel literatür | Anlatım | Okuma Önerisi: Grihault, N. (2003) Film Tourism: The Global Picture İzleme Önerisi: Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (mekân kullanımı analizi için seçilmiş sahneler) |
4 | Televizyon dizilerinin turizm üzerindeki etkileri İmajı yaratımında dizilerin önemi | Anlatım | İzleme Önerisi: Game of Thrones (Dubrovnik (King’s Landing) sahneleri) |
5 | Edebiyat ve Fotoğraf turizmi Görsel ve edebi eserler ile tasvir edilen mekanlar ve destinasyonlar Kitapların ‘yer’ algısını inşa etme gücü Shakespeare, Orhan Pamuk kitapları örnekleri | Anlatım | Okuma Önerisi: Watson, N. (2006). The Literary Tourist: Readers and Places in Romantic & Victorian Britain Çevik, S. (2018) Kurgusal Mekanlarda Edebiyat Turizmi Deneyimi: “Masumiyet Müzesi Örneği” Örnek Olay: Orhan Pamuk – Masumiyet Müzesi |
6 | İçerik Turizmi ve Yeni Medya Dijital Oyunlar, transmedya anlatıları Youtube, Netflix ve TikTok içerikleriyle mekânsal imaj üretimi | Okuma Önerisi: Guliyeva, D. (2022), ‘İçerik Turizmi’ veya Anlatı Turizmi Kavramlarının Analizi İzleme Önerisi: Youtube Vlog Kanalları | |
7 | Anlatı Teorisi Mekanın karakterleştirilmesi, ideolojik ve kültürel bağlamda yeniden sunumu | İzleme Önerisi: Stanley Kubrick – The Shining | |
8 | Vize | ||
9 | Hayran Kültürü ve Medya Turizmi Fandom kültürü, hayran turizmi Cosplay etkinlikleri, Comic-Con fuarları örnekleri | Okuma Önerisi: Jenkins, H. (2016) Cesur Yeni Medya Örnek Olay: Star Wars hayran etkinlikleri ve Tatooine (Tunus) turizmi, Stüdyo Turları ve Tema Parklar | |
10 | Mekanın Temsili ve İmaj Oluşumu Destinasyon imajı teorileri Mekanın medya ürünleri aracılığıyla markalaşması | Anlatım | Okuma Önerisi: Baloğlu, S.; MacCleary, W. (1999), A Model of Destination Image Formation İzleme Önerisi: Woody Allen – Midnight in Paris |
11 | İzleyicinin Turiste Dönüşümü Turist motivasyonları Film turizminin itici ve çekici faktörler | ||
12 | Medya Turizminin Ekonomik boyutu Sinema ofisleri, devlet teşvikleri Türkiye’den ve Dünyadan örnekler | İzleme Önerisi: New Zealand: Home of Middle-Earth | |
13 | Medya Turizminin Olumsuz Etkileri ve Eleştirel Perspektifler Aşırı turizm Çevresel, kültürel ve toplumsal etkiler Yanıltıcı imaj | Örnek Olay: Dubrovnik şehri aşırı turizm sorunu (Game of Thrones) Okuma Önerisi: Milano, C., Cheer, J., & Novelli, M. (2019). Overtourism: Excesses, Discontents and Measures in Travel and Tourism İzleme Önerisi: Midnight Express (1978) (Yanıltıcı imaj) | |
14 | Gelecek Perspektifleri Metaverse ve sanal destinasyonlar Yapay zeka ve arttırılmış gerçeklik ile turizm deneyimi Medya turizminin geleceği tartışmaları | ||
15 | Örnek Olay İncelemeleri Ulusal ve uluslararası örneklerin sunumu | Örnek Olaylar: Yüzüklerin Efendisi, Harry Potter, Game of Thrones, Truva, Asmalı Konak, Kavak Yelleri, Muhteşem Yüzyıl, Diriliş Ertuğrul vb. film ve diziler |
Bu ders kapsamında öğrenciler, kuramsal tartışmalara katılımın yanı sıra vaka analizi, görsel metin çözümlemesi ve saha araştırması gibi uygulamalı yöntemlerle öğrenme süreçlerine aktif şekilde dahil edilecektir. Öğrencilerin bireysel ya da ikili olarak hazırlayacakları projelerde medya-turizm ilişkisine dair eleştirel bir çerçevede özgün vaka çalışmaları sunmaları beklenmektedir. Ayrıca ders süresince interaktif seminerler, görsel içerik temelli grup tartışmaları ve alan gözlemine dayalı kısa raporlar da planlanmaktadır.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 15 | 3 | 45 |
Örnek Vaka İncelemesi | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Okuma | 15 | 3 | 45 |
Ev Ödevi | 15 | 3 | 45 |
Toplam İş Yükü (saat) | 179 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | ||||||||||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 5 | ||||||||||||||
ÖÇ 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | ||||||||||||
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 5 |