Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9203036802025 | Çağdaş Avrupa Sineması | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Doktora
Bu ders, 2000 sonrası Avrupa sinemasını estetik, politik, endüstriyel ve kuramsal boyutlarıyla incelemeyi amaçlar. Öğrencilerin Avrupa sinemasını ulusal çerçevelerin ötesinde, kültürel dolaşım, festival ağları, ulusötesi ortak yapımlar ve Avrupa Birliği film politikaları bağlamında analiz etme becerilerini geliştirmesi hedeflenir.
Doç.Dr. İlknur GÜRSES KÖSE
1 | Çağdaş Avrupa sinemasının kuramsal, tematik ve estetik yönelimlerini tartışır. |
2 | Avrupa sinemasını ulusal ve ulusötesi bağlamlarda eleştirel olarak analiz eder. |
3 | Güncel akademik kaynaklara dayalı araştırma ve yazım becerisi geliştirir. |
4 | Seçilen bir film, yönetmen, ulusal sinema veya tematik alan üzerine doktora seviyesinde özgün bir çalışma üretir. |
Birinci Öğretim
Yok
Öğrencilerin derste tartışılacak konuları daha derinlemesine kavrayabilmeleri için Avrupa sinema tarihine, özellikle de II. Dünya Savaşı sonrası akımlara (İtalyan Yeni Gerçekçiliği, Fransız Yeni Dalgası, Yeni Alman Sineması, Doğu Avrupa sineması vb.) yönelik bilgilerini gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca uluslararası film festivallerinin güncel programlarını takip etmeleri, Avrupa Birliği’nin kültürel politikaları ve medya fonlarını incelemeleri, temel film kuramı metinlerine (özellikle auteur kuramı, ulusal sinema, transnasyonal sinema) hâkim olmaları ve en az bir Avrupa dilinde akademik okumalar yapabilmeleri dersin verimini artıracaktır.
Ders; Avrupa sanat sinemasının auteur estetiği, ulusal sinema yapılarının dönüşümü, popüler tür sineması, festival ve dağıtım ağları, göç ve kimlik sinemaları, Doğu-Batı Avrupa ayrımları, dijitalleşme, platform sineması, çevresel/ekofeminizm temaları ve çağdaş yönetmenlerin (Lanthimos, Seidl, Haneke, Almodóvar, von Trier, Vinterberg, Dardenne Kardeşler, Maren Ade, Ruben Östlund, Pawlikowski vb.) eserleri üzerine odaklanır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Avrupa Sanat Sinemasının Doğası: Biçimsel Sessizlik ve Düşünsel Estetik Arayışı | The Great Beauty (Sorrentino, 2013) Alternatif: Amour, Holy Motors Yönetmenler: Sorrentino, Haneke, Almodóvar, Trier Tür/Akım: Avrupa sanat sineması, düşünsel görsellik Kuram: Avrupa vs. Hollywood yapısı, festival estetiği | |
2 | Yavaş Sinema ve Zaman-İmge: Modernist Biçimsellikten Antinarratif Yapılara | Ida (Pawlikowski, 2013) Alternatif: Son of Saul, The Death of Mr. Lazarescu Yönetmenler: Béla Tarr, Pawlikowski, Mungiu Tür/Akım: Yavaş sinema, minimalizm Kuram: Deleuze – Time-Image, Bordwell – anti-narrative yapı | |
3 | Göçmen Bakışı ve Kimlik Kırılmaları: Avrupa Sınırlarında Yeni Gerçekçilik | In This World (Winterbottom, 2002) Alternatif: Mediterranea, Welcome Yönetmenler: Akin, Carpignano, Winterbottom Tür/Akım: Göç sineması, yeni gerçekçilik Kuram: Postkolonyal teori, translokal bakış Okuma: Naficy – Accented Cinema, Marks – Skin of the Film | |
4 | Kadın Bakışı ve Feminist Estetik: Bedenin Kamerayla Kurduğu Yeni Diyalog | Portrait of a Lady on Fire (Sciamma, 2019) Alternatif: Mustang, The Fits Yönetmenler: Sciamma, Akerman, Martel Tür/Akım: Feminist sinema, kadın bakışı Kuram: Mulvey – bakış, hooks – karşıt bakış Okuma: Mulvey – Visual Pleasure, hooks – Oppositional Gaze | |
5 | Bellek, Aile ve Travma: Postbellek Sineması ve Sessiz Yüzleşmeler | Toni Erdmann (Maren Ade, 2016) Alternatif: Barbara, Phoenix Yönetmenler: Ade, Petzold, Haneke Tür/Akım: Bellek sineması, soğuk anlatı Kuram: Hirsch – postmemory Okuma: Hirsch – The Generation of Postmemory | |
6 | Otorite, Beden ve Devlet: Doğu Avrupa Sinemasında Politik Anlatı Gelenekleri | 4 Months, 3 Weeks and 2 Days (Mungiu, 2007) Alternatif: Corpus Christi, Beyond the Hills Yönetmenler: Mungiu, Puiu, Nemes Tür/Akım: Doğu Avrupa yeni dalga Kuram: Totalitarizm temsili, beden ve etik Okuma: Eastern New Wave üzerine akademik incelemeler | |
7 | Kapitalizmin Estetik Eleştirisi: Absürdizmin ve Kara Mizahın Yeniden Yükselişi | The Square (Östlund, 2017) Alternatif: Force Majeure, About Endlessness Yönetmenler: Östlund, Andersson, Dumont Tür/Akım: Absürdizm, kara mizah Kuram: Modern bireyin çöküşü Okuma: Žižek – Living in the End Times | |
8 | Ara Sınav | ||
9 | Postmodern Çöküş ve Yunan Yeni Dalgası: Anlamsızlıkta Anlam Aramak | Dogtooth (Lanthimos, 2009) Alternatif: Attenberg, Alps Yönetmenler: Lanthimos, Tsangari, Economides Tür/Akım: Postmodernizm, Yunan weird wave Kuram: Jameson – postmodern kültür Okuma: Greek Weird Wave üzerine teorik yazılar | |
10 | Gözetim, Disiplin ve Görsel Denetim: Avrupa Sinemasında Panoptik Bakış | The Lives of Others (Donnersmarck, 2006) Alternatif: Barbara, The Edukators Yönetmenler: Donnersmarck, Petzold, Haneke Tür/Akım: Politik gerilim Kuram: Foucault – Panoptikon, gözetim kültürü Okuma: Foucault Deliliğin Tarihi | |
11 | Sınır Estetiği ve Mültecilik Temsili: Sinemada Aidiyetin Yersizliği | Mediterranea (Carpignano, 2015) Alternatif: Limbo, Fire at Sea Yönetmenler: Carpignano, Rosi, Lioret Tür/Akım: Belgesel kurgu, göçmen temsili Kuram: Transkültürel temsil | |
12 | 11. Taşra, Sessizlik ve Mekân Poetikasının Sinemasal Temsili | The Man Without a Past (Kaurismäki, 2002) Alternatif: Leviathan, The Selfish Giant Yönetmenler: Kaurismäki, Zvyagintsev, Arnold Tür/Akım: Kırsal gerçekçilik, sade yapı Kuram: Mekânın sinemasal işlevi | |
13 | Yunan Yeni Dalga Sineması: Beden, Norm ve Kurumsal Şiddetin Estetizasyonu | 🎞️ Attenberg (Tsangari, 2010) 🎞️ Alternatif: Alps, Pity 🎬 Yönetmenler: Tsangari, Lanthimos, Papadimitropoulos 🌀 Tür/Akım: Soğuk estetik, grotesk anlatı 📚 Kuram: Queer Teori ve Yunan Yeni Dalga | |
14 | İskandinav Varoluşçuluğu: Sessizlikte Derinlik, Gerçekçilikte Yalnızlık | Oslo, August 31st (Joachim Trier, 2011) Alternatif: Songs from the Second Floor, Another Round Yönetmenler: Trier, Östlund, Andersson Tür/Akım: İskandinav realizmi Kuram: Varoluşçu sinema Okuma: Nordic Cinema in Transition | |
15 | Merkez Avrupa’da Estetik Travma: Haneke ile Soğuk Empatinin Sınırında | Amour (Haneke, 2012) Alternatif: The White Ribbon, The Piano Teacher Yönetmenler: Haneke, Pawlikowski, Nemes Tür/Akım: Travma sineması, etik temsil Kuram: LaCapra – etik ve travma | |
16 | Film Çözümleme Sunumları: Tematik Derinlik ve Estetik Okuma Uygulamaları Avrupa Sinemasının Geleceği: Dijitalleşme, Fonlama ve Kimliğin Yeniden İnşası Tartışma: Yapay zekâ, dijital platformlar, film fonları Gelecek yönelimleri: Festival sineması vs. streaming Kapanış: "Avrupa sineması ölüyor mu yoksa dönüşüyor mu?" |
Elsaesser, Thomas. European Cinema: Face to Face with Hollywood. Amsterdam University Press, 2005. Hjort, Mette & MacKenzie, Duncan (eds.). Cinema and Nation. Routledge, 2000. Nagib, Lúcia & Perriam, Chris & Dudrah, Rajinder (eds.). Theorizing World Cinema. I.B. Tauris, 2012. Eleftheriotis, Dimitris. Contemporary European Cinema. Routledge, 2012. Elsaesser, Thomas. European Cinema and Continental Philosophy: Film as Thought Experiment. Bloomsbury, 2019. Hjort, Mette (ed.). The Education of the Filmmaker in Europe, Australia, and Asia. Palgrave Macmillan, 2013.
Seminer formatında yürütülen ders; haftalık akademik makale tartışmaları, film gösterimleri ve sahne çözümlemeleri, öğrenci liderliğinde sunumlar, uluslararası festival programlarının analizi ve küçük ölçekli araştırma projelerini içerir. Öğrencilerden kapsamlı bir literatür taraması, eleştirel bir makale incelemesi ve dönem sonunda özgün bir araştırma makalesi geliştirmeleri beklenir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 15 | 3 | 45 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 15 | 4 | 60 |
Ev Ödevi | 15 | 3 | 45 |
Toplam İş Yükü (saat) | 189 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 5 | |||||||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 5 | |||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |