Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9301106072010 | Sporcu Beslenmesi | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 7,00 |
Doktora
Türkçe
Temel beslenme esasları çerçevesinde değişik besin ögelerinin gereksinmelerinin farklı spor branşı, çevresel koşullar, antrenman ve müsabaka dönemleri için, farklı gelişme ve yaş dönemlerinde, cinsiyet farklılıklarına göre ele alınıp kavranması; farklı diyet yaklaşımlarının, besinsel ergojenik madde kullanımının dopingle ayırımını vurgulayarak egzersiz performansı içindeki yerlerinin anlaşılması.
Prof. Dr. S. Oğuz Karamızrak
1 | Metabolizma, anabolizma ve katabolizma kavramları ile temel beslenme ögelerine ilişkin kavramları anlamak |
2 | Karbonhidrat, lipid ve proteinlerin farklı egzersiz şiddeti ve süresindeki önemlerinin ayırdına varmak |
3 | Egzersiz sırasında sıvı tüketiminin, elektrolit ve minerallerin değişik çevre koşullarındaki önemini kavramak |
4 | Antrenman ve müsabaka öncesi ve sırasında beslenmeye ilişkin dikkat edilecek hususları anlamak |
5 | Egzersize ilişkin besinsel ergojenik yardımcıların kullanılmasının altında yatan gerçekleri anlamak, uygulama yaklaşımlarını ve sınırlılıkları kavramak |
6 | Glikojen yükleme yaklaşımları, farklı diyet uygulamaları ve bunların sınırlılıkları ve dezavantajları hakkında bilgi sahibi olmak |
Birinci Öğretim
Egzersiz Biyokimyası Antrenman Biliminin Temelleri Egzersiz Fizyolojisi I
Yok
Metabolizma, anabolizma, katabolizma, besin ögeleri, karbonhidratlar, lipidler, protein ve amino asidler, vitaminler, mineraller, su ve elektrolitler, spor branşına uygun beslenme, antrenman ve müsabaka öncesi öğünler, glikojen yükleme girişimleri, besinsel ergojenik destekler, farklı diyet yaklaşımları, değişen çevresel koşullarda beslenme, gelişim ve yaş dönemlerinde ve cinsiyete göre beslenme farklılıkları.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve amacı, metabolizma, anabolizma, katabolizma ve enerji elde etmede temel besin ögeleri | ||
2 | Karbonhidratlar | ||
3 | Lipidler | ||
4 | Protein ve amino asidler | ||
5 | Egzersizde vitamin, mineral, sıvı ve elektrolit gereksinmeleri | ||
6 | Spor branşına uygun beslenme | ||
7 | Antrenman ve müsabaka öncesi öğünler | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Glikojen yükleme girişimlerinin esasları | ||
10 | Besinsel ergojenik destek: kreatinin monohidrat, kafein ve sodyum bikarbonat, yarar ve sınırlılıkları | ||
11 | Farklı diyet yaklaşımları, protein ve lipid ağırlıklı diyetler, yarar ve sınırlılıkları | ||
12 | Değişik çevresel koşullarda beslenme | ||
13 | Gelişim ve yaş dönemlerinde beslenme farklılıkları | ||
14 | Kadın sporcuda ve kilo kontrollü sporlarda beslenme | ||
15 | Belli metabolik hastalıklarda sporcu beslenmesi | ||
16 | Final sınavı |
Ders notları ve seminer slaytları, 2019. The Biochemical Basis of Sports Performance. Maughan R, Gleeson M, 2004. Sport Nutrition. Jeukendrup A, Gleeson M, 2018.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Seminer | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Seminer | 3 | 1 | 3 |
Bireysel Çalışma | 18 | 4 | 72 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 4 | 16 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 5 | 4 | 20 |
Okuma | 26 | 2 | 65 |
Toplam İş Yükü (saat) | 208 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 4 | 1 | 1 |
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 3 |
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 |
ÖÇ 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 |
ÖÇ 6 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 |