Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9301106192010 | Bilim Felsefesi | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 5,00 |
Doktora
Tarih boyunca bilimin ve teknolojinin evrimini, gelişimini ve paradigma dönüşümlerini incelemek ve bilginin felsefi içeriğini toplumsal dinamik içinde analiz etmektir.
Prof. Dr. Beno KURYEL, Assist. Prof. Dr. Cem KAMÖZÜT
1 | Bilimsel bilginin tanınması ve değerlendirilmesi |
2 | Bilimsel bilginin tarihsel süreçte geçirdiği değişimin algılanması |
3 | Bilim ve teknoloji ayırımının çözümlenebilmesi |
4 | Bilimsel evrimde matematiksel düşüncenin etkisinin araştırılabilmesi |
5 | Farklı bilimsel ve araştırma etkinliklerinin ortak ve farklı yönlerinin ayırdedilebilmesi |
Yok
Yok
Bilim ve teknoloji tarihinin dönemler içinde geçirdiği evrimin ve bilgikurumsal dönüşümlerin çözümlemesini içerir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Bilmek nedir ? Neden bilim tarihi ? Neden bilim felsefesi ? Bilim tarihiyle bilim felsefesinin ayrılmaz bütünlüğünün incelenmesi. | ||
2 | Bilgi ve bilim arasındaki farkların araştırılması. Bilgikuramının temelleri. Bilgi kurumsal çözümlemenin öncülleri. | ||
3 | Paradigma kavramı. Bilim tarihinde kavramsal dönüşümler. Tarihsel örneklerle paradigma dönüşümlerinin incelenmesi. | ||
4 | Paradigma dönüşümlerinin günümüz bilim düzeyine etkileri ve örneklerle araştırılması. Güneş sistemi, klasik fizik, kuantum fiziği, oksijenin keşfi gibi belirleyici örneklerin tartışılması. | ||
5 | Yasalar ve açıklama : Bilimsel kuramların doğasının incelenmesi. | ||
6 | Thomas Kuhn : Bilimsel devrimlerin yapısı ve eleştirel çözümlemesinin ele alınması. Güncel örneklerle tartışılması. | ||
7 | Doğa bilimleri ve toplumsal bilimlerin yöntem ve bilgikuramsal açılardan çözümlenmeleri ve değerlendirilmeleri. | ||
8 | Arasınav | ||
9 | Bilimin ve matematiğin bilgikuramsal veçhelerinin açıklanması. Doğa bilimlerinde matematiğin rolünün incelenmesi. | ||
10 | Matematik nedir ? Matematiksel bilgiye nasıl ulaşılır ? Matematiksel bilginin tarihsel evrimi nasıl gerçekleşmiştir ? | ||
11 | Matematik bir keşif midir yoksa bir icat mıdır ? Matematiksel bilginin felsefi boyutları ve farklı felsefe okullarında nasıl ele alındığının incelenmesi. | ||
12 | Matematik tarihinden örneklerle teknolojinin evriminin incelenmesi. Buluşların toplumsal yaşama etkilerinin incelenmesi. | ||
13 | Evrim kuramının farklı yaklaşımlarla ele alınması. Biyolojik evrimle bilimsel bilgi üretimindeki evrimin karşılaştırılması. | ||
14 | Bir kültür olarak bilim : Toplumsal bilimler/doğa bilimleri tartışması ve psikanaliz. | ||
15 | Bilimde toplumsal ve psikolojik bileşenler, sorunlar ve uygulamalar. Çağdaş bilimden örneklerle desteklenmesi. | ||
16 | Final sınavı. |
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 19 | 19 |
Toplam İş Yükü (saat) | 90 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | ||||||||||||
ÖÇ 2 | ||||||||||||
ÖÇ 3 | ||||||||||||
ÖÇ 4 | ||||||||||||
ÖÇ 5 |