Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9204026092019 | Savaşın Sebepleri ve Önlenmesi | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 7,00 |
Doktora
Türkçe
Bu ders, modern askeri bürokrasilere odaklanan bir şekilde savaşın karmaşık sebeplerinin, yürütülmesinin ve önlenmesinin bir incelemesini sunmayı amaçlamaktadır. Ders ayrıca öğrencilere barış eğitiminin temellerini tanıtmayı da denemektedir. Ders okuma ve yazma ağırlıklı ve lisansüstü seviyede olduğu için öğrencilerin haftalık okumaları ve ödevleri sistemli takip etmeleri beklenmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi Argun BAŞKAN
1 | Savaş ve barış durumlarının kuramsal ve pratikteki özelliklerini derinlemesine öğrenmek, |
2 | Uluslararası ilişkilerdeki en yıkıcı değişimleri meydana getiren savaşların önlenmesi ve barışın tesisinin yolları konusunda detaylı bir eğitim almak, |
3 | İç siyaset ve dış siyaset arasındaki ilişkileri çokboyutlu analiz etmek. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Ders savaşın sebeplerini açıklayan teorilerin genel bir görünümü ile başlamaktadır. Daha sonra, kurumsal bir perspektif içinde pre-modern savaşçıdan modern askere geçiş ele alınacaktır. Savaşın yürütülmesi aşamasının detaylı bir şekilde incelenmesinden sonra, ders savaşların gayrinizami taraflarını (örn. gerillalar), siviller açısından etkilerini ve savaşların sona erdirilme şekillerini tartışacaktır. Ders, barış eğitimi ve ilişkili siyaset belirleme becerileri ve perspektiflerinin incelenemesiyle sona erecektir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | GİRİŞ: SAVAŞ KAÇINILMAZ VE HATTA FAYDALI MI? | ||
2 | PRE-MODERN SAVAŞLAR: SAVAŞÇILAR, VAHŞİLER, BARBARLAR VE YAĞMACILAR | ||
3 | MODERN ORDULAR NASIL DÜŞÜNÜR VE HAREKET EDER?- 1: DOKTRİN, PLANLAMA VE İSTİHBARAT | ||
4 | MODERN ORDULAR NASIL DÜŞÜNÜR VE HAREKET EDER?-2: TEKNOLOJİ VE LOJİSTİK | ||
5 | MODERN ORDULAR NASIL DÜŞÜNÜR VE HAREKET EDER?-3: DEVLET KURUMLARI, MÜTTEFİKLER VE SİVİL AKTÖRLERLE İLİŞKİLER | ||
6 | MODERN ORDULAR NASIL DÜŞÜNÜR VE HAREKET EDER?-4: FİİLİ SAVAŞ AŞAMASI VE SAVAŞIN SİSİ | ||
7 | GAYRİNİZAMİLER: TERÖRİSTLER, İSYANCILAR, SAVAŞ AĞALARI, GERİLLALAR, MİLİSLER, ÖZGÜRLÜK SAVAŞÇILARI VE DEVRİMCİLER | ||
8 | ARA SINAV | ||
9 | ULUSAL VE ULUSLARARASI SEVİYEDEKİ POLİTİK, SOSYO-EKONOMİK VE YASAL KAYGILAR-1: HÜKÜMETLER, İDEOLOJİLER VE ŞİRKETLER | ||
10 | ULUSAL VE ULUSLARARASI SEVİYEDEKİ POLİTİK, SOSYO-EKONOMİK VE YASAL KAYGILAR-2: KİMLİKLER, SİVİL KAYIPLAR VE KAMUOYU | ||
11 | SAVAŞLARIN SONA ERDİRİLMESİ: KAZAN-KAYBET VE KAZAN-KAZAN DURUMLARI 1 – 1990LAR ÖNCESİ | ||
12 | SAVAŞLARIN SONA ERDİRİLMESİ: KAZAN-KAYBET VE KAZAN-KAZAN DURUMLARI 2 – 1990LARDAN GÜNÜMÜZE | ||
13 | BARIŞ EĞİTİMİ VE BARIŞ KÜLTÜRÜ | ||
14 | BELGESELLERDEN VE FİLMLERDEN SEÇİLMİŞ PARÇALARIN İZLENMESİ | ||
15 | SONUÇ VE GÖZDEN GEÇİRME | ||
16 | FİNAL SINAVI |
Barash, D.P. (Editor, 1999) Approaches to Peace: A Reader in Peace Studies, Oxford University Press. Cordesman, A.H. (2003) Iraq and Conflict Termination: The Road to Guerrilla War?, Center for Strategic and International Studies. Crane, C.C. (2005) “Phase IV Operations: Where Wars are Really Won”, Military Review, Vol. 85, No.3, pp. 27-36. Creveld, M.V. (1997) Supplying War: Logistics from Wallenstein to Patton, Cambridge University Press. Elbedour, S, Bastien, D.T. and Center, B.A. (1997) “Identity Formation in the Shadow of Conflict: Projective Drawings by Palestinian and Israeli Arab Children from the West Bank and Gaza”, Journal of Peace Research, Vol. 34, No. 2, pp. 217-231. Fromkin, D. (2001) A Peace to End All Peace: The Fall of the Ottoman Empire and the Creation of the Modern Middle East, H. Holt. Gordon, M.R. and Trainor, B.E. (2006) Cobra II: The Inside Story of the Invasion and Occupation of Iraq, Pantheon Books. Gurr, T.R. (1970) Why Men Rebel, Princeton University Press. Hedges, C. (2003) War is a Force That Gives Us Meaning, PublicAffairs. Johnson, P. (2000) “Doctrine Is Not Enough: The Effect of Doctrine on the Behavior of Armies”, Parameters, Vol. 30, No.3, pp. 30-39. Kahneman, D, Slovic, P. and Tversky, A. (Editors, 1982) Judgment Under Uncertainty: Heuristics and Biases, Cambridge University Press. Maple, T. and Matheson, D. W. (Editors, 1972) Aggression, Hostility and Violence: Nature or Nurture?, Holt, Rinehart and Winston. McCreedy, K.O. (1995) “Planning the Peace: Operation Eclipse and the Occupation of Germany”, School of Advanced Military Studies, U.S. Army Command and General Staff College. Rosen, F. (2010) “Third-Generation Civil-Military Relations: Moving beyond the Security-Development Nexus”, Security Dialogue, vol. 40, No. 6, pp. 597-616. Salomon, G. (2006) “Does Peace Education Make a Difference?”, Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, No. 12, No. 1, pp. 37-48. Spector, R.H. (2005) “After Hiroshima: Allied Occupations and the Fate of Japan’s Empire, 1945-1947”, Journal of Military History, Vol. 69, No. 4, pp. 1121-1136. Taber, R. (1965) The War of the Flea: Guerrilla Warfare in Theory and Practice, L. Stuart. Vasquez, J.A. (2009) The War Puzzle Revisited, Cambridge University Press. Williams, K.P. and Jesse, N.G. (2001) “Resolving Nationalist Conflicts: Promoting Overlapping Identities and Pooling Sovereignty – The 1998 Northern Irish Peace Agreement”, Political Psychology, Vol. 22, No. 3, pp. 571–599.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
Bireysel Çalışma | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Okuma | 30 | 2 | 60 |
Toplam İş Yükü (saat) | 210 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 |
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 |
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 |