GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9204026032024 Eleştirel Uluslararası İlişkiler Teorileri Ders 2 3 6,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin temel amacı Uluslararası İlişkiler disiplininde ve bu disiplinin sınırlarının ötesinde uluslararası ilişkilere dair geliştirilen güncel eleştirel düşünce biçimlerini incelemektir. Dersi alan öğrencilerin Uluslararası İlişkiler Teorileri derslerinde işlenen kavramlar ve kuramları bildiği varsayımıyla hareket edilmektedir. Bununla birlikte, bu ders Uluslararası İlişkilere hakim olan tarih ve kuram anlayışlarını sorgulayacak, disiplinin geleneksel sorularının, konularının ve kuramlarının ötesine geçecek ve kimi anahtar kavramlarını yeniden değerlendirecek ve tanımlayacaktır. Buradaki amacı Uluslararası İlişkiler ile sosyoloji, antropoloji, siyaset felsefesi ve coğrafya gibi yakın disiplinlerde ortaya konulan ve gerek uluslararası ilişkiler düşüncesini gerekse pratiğini gittikçe şekillendiren kimi yeni konuları ve kuramsal yaklaşımları tanıtmak ve değerlendirmektir.


Prof. Dr. Siret HÜRSOY


1 Uluslararası ilişkiler çalışmalarına yönelik eleştirel kuramsal yaklaşımlar hakkında bilgi edinebilecek ve akademik ortamlarda bu bilgiyi paylayaşabilecek ve sunabilecektir.
2 Uluslararası ilişkiler çalışmalarında yer alan yeni konular ve tartışmalar hakkında eleştirel bir farkındalık geliştirebilecektir.
3 Tarihsel ve özellikle güncel uluslararası ilişkiler konularını Uluslararası İlişkiler ile sosyoloji, antropoloji, siyaset felsefesi ve coğrafya gibi diğer yakın disiplinlerde yer alan farklı ve eleştirel kuramsal perspektiflerin yardımlarıyla saptayabilecek ve analiz edebilecektir.
4 Uluslararası İlişkiler ve konuyla ilgili diğer bazı disiplinler arasında köprüler kurabilecektir; uluslararası ilişkiler üzerine eleştirel düşünebilmek ve kuramsallaştırma faaliyetleri yürütebilmek için Uluslararası İlişkiler disiplininin sınırları dışındaki mevcut entelektüel potansiyelin farkına varabilecek ve değerlendirebilecektir.
5 Kuramsal metinleri yorumlarken eleştirel bir yaklaşımla birlikte derin okuma tekniklerini geliştirebilecektir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu dersteki tartışmalar öğrencilere farklı disiplinlerin ve eleştirel perspektiflerin penceresinden geniş bir uluslararası ilişkiler anlayışı kazandırma fırsatı sağlayacaktır. Böylece sınıftaki tartışmalar öğrencilerin değişen uluslararası ilişkiler dünyasını başarılı bir şekilde düşünebilmesine ve kavrayabilme kabiliyetini geliştirmesine yardımcı olacaktır. Kısacası bu derste: a) Uluslararası İlişkiler’de ve diğer disiplinlerde ortaya konulan en önemli eleştirel yaklaşımlardan bazılarının analizini yapma fırsatı sağlamayı; b) diğer disiplinlerden yeni konuları, yöntemsel ve kuramsal öngörüleri entegre ederek uluslararası ilişkiler çalışmalarına entelektüel bir derinlik kazandırmayı; c) eleştirel düşünmeye ve çözümlemeye yardımcı olacağı beklenen eleştirel tarih, yöntem ve kuram anlayışı çerçevesinde analitik düşünme kabiliyetini güçlendirmeyi hedeflemektedir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Derse Giriş
2 Tarihteki Kuram ve Kuramdaki Tarih
3 Eleştirel Kuram - I
4 Eleştirel Kuram -II
5 İngiliz Okulu
6 Postmodernism
7 Konstrüktivism
8 Ekonomi Politik
9 Ara Sınav
10 Normatif Kuram
11 Feminizm
12 Green Teori
13 Küresel Kapitalizm ve Post-kolonyalism
14 Eleştirel Teorilerin Uluslararası İlişkilerin Gelişimindeki Yeri
15 Genel Değerlendirme
16 Final Sınavı

1. Ken Booth and Steve Smith (ed.), International Relations Theory Today, Cambridge: Polity Press, 1996. 2. Jenny Edkins and Nick Vaughan-Williams (ed), Critical Theorists and International Relations, London: Routledge, 2009. 3. Scott Burchill and Andrew Linklater (et.al.), Theories of International Relations, New York: Palgrave Mcmillan, 2005. 4. Tim Dunne, Milja Kurki and Steve Smith, (eds.), International Relations Theories: Discipline and Diversity Oxford: Oxford UP, 2007. 5. Paul R. Viotti and Mark V. Kauppi (ed.), International Relations Theory, New York: Pearson Education Inc., 2010.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Rapor Sunma 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Bireysel Çalışma 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 4 5 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 4 5 20
Okuma 10 3 30
Ev Ödevi 8 2 16
Toplam İş Yükü (saat) 176

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 2 5 5 4 5 2 2 2 3
ÖÇ 2 2 5 5 4 4 3 2 2 2
ÖÇ 3 2 5 5 4 3 2 2 2 2
ÖÇ 4 2 5 5 4 4 3 2 2 2
ÖÇ 5 2 5 5 4 4 2 2 2 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek