Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9204026032024 | Eleştirel Uluslararası İlişkiler Teorileri | Ders | 2 | 3 | 6,00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersin temel amacı Uluslararası İlişkiler disiplininde ve bu disiplinin sınırlarının ötesinde uluslararası ilişkilere dair geliştirilen güncel eleştirel düşünce biçimlerini incelemektir. Dersi alan öğrencilerin Uluslararası İlişkiler Teorileri derslerinde işlenen kavramlar ve kuramları bildiği varsayımıyla hareket edilmektedir. Bununla birlikte, bu ders Uluslararası İlişkilere hakim olan tarih ve kuram anlayışlarını sorgulayacak, disiplinin geleneksel sorularının, konularının ve kuramlarının ötesine geçecek ve kimi anahtar kavramlarını yeniden değerlendirecek ve tanımlayacaktır. Buradaki amacı Uluslararası İlişkiler ile sosyoloji, antropoloji, siyaset felsefesi ve coğrafya gibi yakın disiplinlerde ortaya konulan ve gerek uluslararası ilişkiler düşüncesini gerekse pratiğini gittikçe şekillendiren kimi yeni konuları ve kuramsal yaklaşımları tanıtmak ve değerlendirmektir.
Prof. Dr. Siret HÜRSOY
1 | Uluslararası ilişkiler çalışmalarına yönelik eleştirel kuramsal yaklaşımlar hakkında bilgi edinebilecek ve akademik ortamlarda bu bilgiyi paylayaşabilecek ve sunabilecektir. |
2 | Uluslararası ilişkiler çalışmalarında yer alan yeni konular ve tartışmalar hakkında eleştirel bir farkındalık geliştirebilecektir. |
3 | Tarihsel ve özellikle güncel uluslararası ilişkiler konularını Uluslararası İlişkiler ile sosyoloji, antropoloji, siyaset felsefesi ve coğrafya gibi diğer yakın disiplinlerde yer alan farklı ve eleştirel kuramsal perspektiflerin yardımlarıyla saptayabilecek ve analiz edebilecektir. |
4 | Uluslararası İlişkiler ve konuyla ilgili diğer bazı disiplinler arasında köprüler kurabilecektir; uluslararası ilişkiler üzerine eleştirel düşünebilmek ve kuramsallaştırma faaliyetleri yürütebilmek için Uluslararası İlişkiler disiplininin sınırları dışındaki mevcut entelektüel potansiyelin farkına varabilecek ve değerlendirebilecektir. |
5 | Kuramsal metinleri yorumlarken eleştirel bir yaklaşımla birlikte derin okuma tekniklerini geliştirebilecektir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu dersteki tartışmalar öğrencilere farklı disiplinlerin ve eleştirel perspektiflerin penceresinden geniş bir uluslararası ilişkiler anlayışı kazandırma fırsatı sağlayacaktır. Böylece sınıftaki tartışmalar öğrencilerin değişen uluslararası ilişkiler dünyasını başarılı bir şekilde düşünebilmesine ve kavrayabilme kabiliyetini geliştirmesine yardımcı olacaktır. Kısacası bu derste: a) Uluslararası İlişkiler’de ve diğer disiplinlerde ortaya konulan en önemli eleştirel yaklaşımlardan bazılarının analizini yapma fırsatı sağlamayı; b) diğer disiplinlerden yeni konuları, yöntemsel ve kuramsal öngörüleri entegre ederek uluslararası ilişkiler çalışmalarına entelektüel bir derinlik kazandırmayı; c) eleştirel düşünmeye ve çözümlemeye yardımcı olacağı beklenen eleştirel tarih, yöntem ve kuram anlayışı çerçevesinde analitik düşünme kabiliyetini güçlendirmeyi hedeflemektedir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Derse Giriş | ||
2 | Tarihteki Kuram ve Kuramdaki Tarih | ||
3 | Eleştirel Kuram - I | ||
4 | Eleştirel Kuram -II | ||
5 | İngiliz Okulu | ||
6 | Postmodernism | ||
7 | Konstrüktivism | ||
8 | Ekonomi Politik | ||
9 | Ara Sınav | ||
10 | Normatif Kuram | ||
11 | Feminizm | ||
12 | Green Teori | ||
13 | Küresel Kapitalizm ve Post-kolonyalism | ||
14 | Eleştirel Teorilerin Uluslararası İlişkilerin Gelişimindeki Yeri | ||
15 | Genel Değerlendirme | ||
16 | Final Sınavı |
1. Ken Booth and Steve Smith (ed.), International Relations Theory Today, Cambridge: Polity Press, 1996. 2. Jenny Edkins and Nick Vaughan-Williams (ed), Critical Theorists and International Relations, London: Routledge, 2009. 3. Scott Burchill and Andrew Linklater (et.al.), Theories of International Relations, New York: Palgrave Mcmillan, 2005. 4. Tim Dunne, Milja Kurki and Steve Smith, (eds.), International Relations Theories: Discipline and Diversity Oxford: Oxford UP, 2007. 5. Paul R. Viotti and Mark V. Kauppi (ed.), International Relations Theory, New York: Pearson Education Inc., 2010.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Rapor Sunma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 5 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 5 | 20 |
Okuma | 10 | 3 | 30 |
Ev Ödevi | 8 | 2 | 16 |
Toplam İş Yükü (saat) | 176 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | |
ÖÇ 1 | 2 | 5 | 5 | 4 | 5 | 2 | 2 | 2 | 3 |
ÖÇ 2 | 2 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 |
ÖÇ 3 | 2 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 |
ÖÇ 4 | 2 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 |
ÖÇ 5 | 2 | 5 | 5 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 |