GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9204026332024 Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik Ders 2 3 6,00

Doktora


Türkçe


Dersin birincil amacı öğrencilere bilim yapıları içinde sosyal bilimlerin yerini tanıtmak ve sosyal bilimlerin kategorik oluşumu sürecindeki dönüşümler çerçevesinde disiplinler hakkında bilgi vermektir. İkinci olarak, sosyal bilimlerde geçerli olan araştırma yöntemleri bütünsel bir anlayış içinde tartışılacaktır. Uluslararası ilişkilerin interdisipliner yapısı göz önüne alındığında çoklu yöntem kullanımının yaygınlaştığı görülmektedir. Bu bağlamda tek bir yöntemsel tercihe odaklanmak yerine farklı yaklaşımlar içindeki çeşitli yöntemsel araçlar öğrencilere tanıtılacaktır. Son olarak, sosyal bilimlerde araştırma ve yazma sürecinde geçerli olan etik kurallar incelenecektir. Özellikle doğru kaynak kullanımı, yöntemsel tercihlerin etik uygulaması ve intihal konuları detaylı olarak tartışılacaktır.


Prof. Dr. Aslıhan Aykaç Yanardağ


1 Aydınlanma sonrası genel olarak bilim yapılarının ve özellikle sosyal bilimlerin dönüşümünü kavramak
2 Nomotetik ve idiografik yaklaşımları ayırt etmek
3 Nicel ve nitel yöntemleri ayırt etmek ve bunların alt bileşenlerinin işlevlerini öğrenmek
4 Tarihsel yöntemin araçlarını ve bunların uygulama biçimlerini öğrenmek
5 Bilimsel araştırmanın özgün ve doğru uygulamalarla nasıl yapılması gerektiğini öğrenmek

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Dersin ilk üç haftası sosyal bilimlerin ortaya çıkış ve gelişim süreçlerine odaklanacaktır. Bundan sonraki haftalarda araştırma kurgusu, yöntem seçimi ve yöntemsel araçlara ayrılacaktır. Son iki hafta ise bilimsel araştırmaya dair etik kuralların anlatımına ayrılacaktır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Sosyal Bilimleri Açın, Gulbenkian Komisyonu
3 Bilimsel Araştırmanın Temeli Neuman 1,2,3
4 Araştırma Yöntemlerine Yönelik Temel Yaklaşımlar Neuman 4,5
5 Araştırma Tasarımı Neuman 6,7,8
6 Nicel Veri Toplamada Farklı Yaklaşımlar ve Veri Kaynakları Neuman 9, 10, 11
7 Sayısal Yöntemler Neuman 11, 12
8 VİZE
9 Etnografik Araştırmanın Temel Prensipleri Malinowski, Bilimsel Bir Kültür Teorisi
10 Tarihsel Yöntem Carr & Fontana, Tarih Yazımında Nesnellik ve Yanlılık
11 Uluslararası İlişkilerde Yöntem Şatana, Nil S., “Uluslararası İlişkilerde Bilimsellik, Metodoloji ve Yöntem”, Uluslararası İlişkiler, Cilt 12, Sayı 46, s. 11-33. Claudia Aradau and Jef Huysmans, Critical methods in International Relations: The politics of techniques, devices and acts, European Journal of International Relations published online 30 May 2013.
12 Farklı Araştırma Kurgularında Etik Sorunlar
13 Dijital Dünyada Araştırma Süreci: Kaynaklar, Araçlar ve Etik Kaygılar
14 Tez Yazımı How to Write a Thesis- Umberto Eco
15 Genel Değerlendirme ve Kapanış
16 Final Sınavı

Gulbenkian Komisyonu, Sosyal Bilimleri Açın, Metis, 2014. Malinowski, Bronislaw, Bilimsel Bir Kültür Teorisi, Doğubatı, 2016. Carr, E. H. Ve J. Fontana, Tarih Yazımında Nesnellik ve Yanlılık, İmge. Neuman, W. Lawrence, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, Yayınodası, 2006. Şatana, Nil S., “Uluslararası İlişkilerde Bilimsellik, Metodoloji ve Yöntem”, Uluslararası İlişkiler, Cilt 12, Sayı 46, s. 11-33. Claudia Aradau and Jef Huysmans, Critical methods in International Relations: The politics of techniques, devices and acts, European Journal of International Relations published online 30 May 2013. Özbaran, Salih, Tarih, Tarihçi ve Toplum, Yakın, 2015. (TAVSİYE) Wallerstein, I., Sosyal Bilimleri Düşünmemek, BGST, 2013. (TAVSİYE) Sosyal Bilimleri Yeniden Düşünmek, Metis, 2013. (TAVSİYE) Lee, Richard ve I. Wallerstein, İki Kültürü Aşmak, Metis, 2007. (TAVSİYE) Becker, Howard, Sosyal Bilimcinin Yazma Çilesi, Heretik, 2013. (TAVSİYE)



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 20 20
Final Sınavı 1 20 20
Derse Katılım 16 3 48
Beyin Fırtınası 8 2 16
Seminer 5 2 10
Bireysel Çalışma 10 5 50
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 5 2 10
Okuma 3 2 6
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek