GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201396432021 OOrtaçağ Türk Tarih Yazımında Problemler Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Doktora



Bu dersin amacı öğrencilerin ortaçağlar boyunca Türklerin hakim olduğu geniş sahada üretilmiş tarih metinlerini metodolojik açıdan değerlendirebilmesini, bunlara yönelik olarak problem tespiti yapabilmesini ve çözüm odaklı bir yaklaşım geliştirebilmesini sağlamaktır.


Prof. Dr. Cüneyt KANAT


1 Alana ilişkin temel ve genel bilgilere sahip olabilme. PÇ: PÇ: 1, 3, 7, 10)
2 Öğrenilen bilgileri araştırmalarda kullanabilme/uygulayabilme. PÇ: (PÇ: 2, 7, 9, 12)
3 Analiz yapabilme, Sentez Yapabilme (PÇ: 6, 8, 10)
4 Tarih yazıcılığına dair konuları araştırabilme ve problem çözebilme PÇ: 10, 12

Birinci Öğretim


-


-


Ortaçağlar boyunca Türklerin hâkim olduğu geniş coğrafi alanda çeşitli dillerde pek çok eser verilmiştir. Dönemin bir özelliği olarak bu çalışmalar belirli bir metodolojiye sahiptir. Tabii bu durum bu alanda çalışan uzmanları da çeşitli şekillerde etkilemektedir. Bu ders boyunca mezkûr metodolojinin problemli yönleri sebep ve sonuçlarıyla birlikte ele alınacaktır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Ortaçağda tarih yazımı ve genel özellikleri Tanışma, konuya genel bir giriş
2 Ortaçağda Türkler ve Tarih yazımı Yapılan okumalar ve araştırmalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
3 Tarih yazıcılığı ve coğrafya ilişkisi Yapılan okumalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
4 Doğu’da tarih yazımının ayırıcı nitelikleri ve tartışılması Yapılan okumalar ve araştırmalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
5 Batı’da tarih yazımının ayırıcı nitelikleri ve tartışılması Yapılan okumalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
6 Doğu dünyasında tarih yazım geleneğini etkileyen sebepler Yapılan okumalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
7 Ortaçağ Türk tarih yazımının genel niteliklerinin belirlenmesi ve tartışılması Yapılan okumalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
8 Vize Sınavı
9 Ortaçağ Türk tarih yazımının metodolojik özellikleri Yapılan okumalar ve araştırmalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
10 Dil ve tarih yazım ilişkisi Yapılan okumalar ve araştırmalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
11 Siyasal bir unsur olarak ortaçağ tarih yazıcılığı ve bu biçimin ürettiği sorunlar Yapılan okumalar ve araştırmalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
12 Sosyo-dini bir unsur olarak ortaçağ tarih yazıcılığı ve ürettiği sorunlar Yapılan okumalar ve araştırmalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
13 Tabakat geleneğinin ortaçağ tarih yazımındaki yeri ve anlamı Yapılan okumalar ve araştırmalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
14 Kronik bazlı tarih yazım geleneği ve buna ilişkin problemler Yapılan okumalar ve araştırmalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
15 Ortaçağ Türk tarih yazımına ilişkin genel problemlerin tespiti ve tartışılması Yapılan okumalar ve araştırmalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
16 Final sınavı

1. Ernest Breisach, Tarihyazımı, Çev. Hülya Kocaoluk, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2007. 2. R. G. Collingwood, Tarih Tasarımı, Çev. Kurtuluş Dinçer, Doğu Batı Yayınları, Ankara 2007. 3. John Tosh, Tarihin Peşinde, Çev. Özden Arıkan, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2. Baskı, İstanbul 2005. 4. Edward Hallet Carr, Tarih Nedir?, Çev. Misket Gizem Gürtürk, İletişim Yayınları, Beşinci Baskı, İstanbul 1996. 5. Onay Sözer, Anlayan Tarih, Dil-Tarih İlişkisi Üzerine Bir İnceleme, Yazko, İstanbul 1981. 6. Şemseddin Günaltay, İslam Tarihinin Kaynakları, İstanbul 1991. 7. Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul 1998. 8. Ortaçağ Türk Tarihi Ana Kaynakları, (ed., Altan Çetin), İstanbul 2008.


-


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 14 3 42
Bireysel Çalışma 14 4 56
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 1 1
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Okuma 14 5 70
Toplam İş Yükü (saat) 179

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
ÖÇ 1 5 4 5
ÖÇ 2 4 5
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek