GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201396502021 Ortaçağ Türk Tarih Yazımında Problemlere İlişkin Çözümler Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Doktora



Bu dersin amacı öğrencilerin ortaçağlar boyunca Türklerin hakim olduğu geniş sahada üretilmiş tarih metinlerini metodolojik açıdan değerlendirebilmesini, bunlara yönelik olarak problem tespiti yapabilmesini ve çözüm odaklı bir yaklaşım geliştirebilmesini sağlamaktır.


Prof. Dr. Cüneyt KANAT


1 Alana ilişkin temel ve genel bilgilere sahip olabilme. PÇ: PÇ: 1, 3, 7, 10)
2 Öğrenilen bilgileri araştırmalarda kullanabilme/uygulayabilme. PÇ: (PÇ: 2, 7, 9, 12)
3 . Analiz yapabilme, Sentez Yapabilme (PÇ: 6, 8, 10)
4 Tarih yazıcılığına dair konuları araştırabilme ve problem çözebilme PÇ: 10, 12

Birinci Öğretim


-


-


Ortaçağlar boyunca Türklerin hâkim olduğu geniş coğrafi alanda çeşitli dillerde pek çok eser verilmiştir. Dönemin bir özelliği olarak bu çalışmalar belirli bir metodolojiye sahiptir. Tabii bu durum bu alanda çalışan uzmanları da çeşitli şekillerde etkilemektedir. Bu ders boyunca mezkûr metodolojinin ürettiği problemlere çözüm odaklı bir yaklaşım geliştirilecek ve günümüz tarih yazıcılığı açısından çözüm önerileri sunulmaya çalışılacaktır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Ortaçağ tarih yazım geleneğinin günümüze etkisi Tanışma, konuya genel bir giriş
2 Kaynaklar ve kullanılma biçimleri Yapılan okumalar ve araştırmalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
3 Olumlu veya olumsuz bir unsur olarak kaynak tercümeleri Yapılan okumalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
4 Yaygın bir unsur olarak rivayet geleneği ve bunun tarih yazımı açısından değerlendirilmesi Yapılan okumalar ve araştırmalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
5 Rivayet geleneğine dair sorunlar ve çözümler Yapılan okumalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
6 Kronik bazlı tarih metinlerine yaklaşım şekilleri Yapılan okumalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
7 Bir çözüm yöntemi olarak karşılaştırmalı okuma ve önemi Yapılan okumalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
8 Vize Sınavı
9 Kaynak kritiği ve yöntemleri Yapılan okumalar ve araştırmalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
10 Sorun mu, çözüm mü: Kaynak eserlerdeki tekrar ve ayrıntı bilgiler Yapılan okumalar ve araştırmalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
11 Alan dışı okumaların alana ilişkin problem çözümündeki yer ve önemi Yapılan okumalar ve araştırmalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
12 Müstesna bir ortaçağ tarihçisi İbn Haldun: hayatı ve eserleri Yapılan okumalar ve araştırmalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
13 Ortaçağ tarih yazımı açısından özgün bir model olarak İbn Haldun’un eseri Mukaddime Yapılan okumalar ve araştırmalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
14 Ortaçağa ait metinlerin günümüz tarihçileri üzerindeki etkileri ve buna ilişkin yaklaşımlar Yapılan okumalar ve araştırmalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
15 Ortaçağ Türk tarih yazım geleneğine ilişkin bütünlüklü çözümler ve bunların değerlendirilmesi Yapılan okumalar ve araştırmalar doğrultusunda tartışma ve değerlendirme
16 Final sınavı

1. Ernest Breisach, Tarihyazımı, Çev. Hülya Kocaoluk, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2007. 2. Kanat, Cüneyt, Tarihin Medya ile İmtihanı, üçüncü baskı, Yeditepe Yayınları, İstanbul 2017 3. Köprülü, M. Fuad, “Notlar ve Vesikalar Yıldırım Beyazıd’ın Esareti ve İntiharı Hakkında”, Belleten, cilt I, Sa. 2, Nisan 1937 (ikinci baskı 1995), ss. 591-603. 4. İbn Haldun, Mukaddime, C. 1, haz., Süleyman Uludağ, İstanbul 2012, 5. Onay Sözer, Anlayan Tarih, Dil-Tarih İlişkisi Üzerine Bir İnceleme, Yazko, İstanbul 1981. 6. İbn Tagriberdi, en-Nucûmu’z-Zahire, çev., Ahsen Batur, İstanbul 2013. 7. İbn Arabşah, Acaibu’l-Makdur, çev., Ahsen Batur, İstanbul 2012. 8. Altan Çetin, Haldunname, İbn Haldun’un İzinde Metodoloji ve Tarihi yeniden Düşünmek, İstanbul 2012. 9. Şerefüddin Ali Yezdi, Zafername, çev., Ahsen Batur, İstanbul 2013. 10. Nizamüddin Şami, Zafername, çev., Necati Lügal, Ankara 1987.


-


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 14 4 56
Bireysel Çalışma 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Okuma 14 2 28
Toplam İş Yükü (saat) 146

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
ÖÇ 1 5 4
ÖÇ 2 4
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek