Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9201396552025 | Ortaçağ Türk-İslam Devletlerinde İdari Yapılanma I (Erken Dönem) | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Doktora
Karahanlılardan Osmanlı’nın kuruluşuna kadar olan süreçte Türk-İslam devletlerinin idari ve siyasi yapılanmasını karşılaştırmalı olarak incelemek, bu kurumların kökenlerini, işleyiş mekanizmalarını ve tarihsel gelişimini ortaya koymaktır. Ayrıca öğrencilerin, farklı Türk-İslam devletlerindeki idari yapıları analiz ederek devlet geleneğinin süreklilik ve değişim unsurlarını kavrayabilmeleri hedeflenmektedir.
Doç. Dr. Kâzım UZUN
1 | Karahanlılar, Gazneliler, Selçuklular, Anadolu Selçukluları, İlhanlılar, Memlükler, Timurlular ve erken Osmanlı’daki idari yapılanmaları tanımlayabilme PÇ: 1, 2 |
2 | Divan, vezirlik, ikta ve tımar sistemleri gibi kurumların işleyişini değerlendirebilme PÇ: 1, 6 |
3 | İdari yapıların toplum, ekonomi, askerî düzen ve siyaset üzerindeki etkilerini açıklayabilme PÇ: 6 |
4 | Merkezi idare, taşra teşkilatı ve saray kurumlarını tarihsel bağlamlarıyla analiz edebilme PÇ: 1, 2, 6 |
Birinci Öğretim
-
-
-
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin yöntem ve izlencesi hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi | Tanışma | |
2 | İslam öncesi Türk devlet geleneği ve idari miras | Teorik ders, tartışma, analiz | |
3 | Karahanlılarda merkezî idare ve saray teşkilatı | Teorik ders, tartışma, analiz | |
4 | Gaznelilerde devlet teşkilatı, saray ve bürokrasi | Teorik ders, tartışma, analiz | |
5 | Selçuklu öncesi İran-Sasani mirası ve İslam dünyasına etkisi | Teorik ders, tartışma, analiz | |
6 | Büyük Selçuklularda merkez teşkilatı: Sultan, Divan, vezirlik | Teorik ders, tartışma, analiz | |
7 | Selçuklularda taşra idaresi: ikta sistemi ve askeri-idari yapılanma | Teorik ders, tartışma, analiz | |
8 | Selçuklu şehir teşkilatı ve kurumları | Teorik ders, tartışma, analiz | |
9 | Ara sınav | ||
10 | Harzemşahlarda İdari Yapılanma | Teorik ders, tartışma, analiz | |
11 | Türkiye Selçuklularında hükümet: Vezir ve Divân | Teorik ders, tartışma, analiz | |
12 | Türkiye Selçuklularında taşra teşkilatı ve ikta sistemi | Teorik ders, tartışma, analiz | |
13 | Saray hayatı, protokol ve unvanlar | Teorik ders, tartışma, analiz | |
14 | Selçuklu Sonrası Beylikler Döneminde İdari Miras | Teorik ders, tartışma, analiz | |
15 | Fütüvvet teşkilatı ve idari yapılanmayla ilişkisi | Teorik ders, tartışma, analiz | |
16 | Final sınavı |
1. İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü 2. Zeki Velidi Togan, Umumi Türk Tarihine Giriş 3. Bahaeddin Ögel, Türklerde devlet Anlayışı-13. Yüzyıl Sonlarına Kadar. 4. Reşat Genç, Karahanlı devlet teşkilâtı, XI. yüzyıl : Türk hâkimiyet anlayışı ve Karahanlılar. 5. V. Barthold, İslam Medeniyeti Tarihi. 6. Osman Turan, Selçuklular Zamanında Türkiye Tarihi. 7. İbrahim Kafesoğlu, Harezmşahlar Devleti Tarihi. 8. Aydın Taneri, Harezmşahlar. 9. Claude Cahen, Osmanlılardan Önce Anadolu 10. Refik Turan, Türkiye Selçuklularında Hükümet (Vezîr ve Divân) 11. Erdoğan Merçil, Gazneliler'de bir saray memuriyeti: Resuldârlık. 12. Erdoğan Merçil, Selçuklular Zamanında Divan Teşkilatı. 13. Ahmet Çaycı, Selçuklularda Egemenlik Sembolleri
-
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Okuma | 14 | 5 | 70 |
Toplam İş Yükü (saat) | 174 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | ||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | ||||
ÖÇ 3 | 5 | |||||
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 5 |