Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9201396562025 | Ortaçağ Türk-İslam Devletlerinde İdari Yapılanma II (Geç Dönem) | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Doktora
Karahanlılardan Osmanlı’nın kuruluşuna kadar olan süreçte Türk-İslam devletlerinin idari ve siyasi yapılanmasını karşılaştırmalı olarak incelemek, bu kurumların kökenlerini, işleyiş mekanizmalarını ve tarihsel gelişimini ortaya koymaktır. Ayrıca öğrencilerin, farklı Türk-İslam devletlerindeki idari yapıları analiz ederek devlet geleneğinin süreklilik ve değişim unsurlarını kavrayabilmeleri hedeflenmektedir.
Doç. Dr. Kâzım UZUN
1 | Karahanlılar, Gazneliler, Selçuklular, Harzemşahlar, Anadolu Selçukluları, İlhanlılar, Altın Orda, Memlükler, Timurlular ve erken Osmanlı’daki idari yapılanmaları tanımlayabilme PÇ: 1, 2 |
2 | Divan, vezirlik, ikta ve tımar sistemleri gibi kurumların işleyişini değerlendirebilme PÇ: 1, 6 |
3 | İdari yapıların toplum, ekonomi, askerî düzen ve siyaset üzerindeki etkilerini açıklayabilme PÇ: 6 |
4 | Merkezi idare, taşra teşkilatı ve saray kurumlarını tarihsel bağlamlarıyla analiz edebilme PÇ: 1, 2, 6 |
Birinci Öğretim
-
-
-
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin yöntem ve izlencesi hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi | Tanışma | |
2 | İlhanlılarda devlet teşkilatı ve Moğol-Türk geleneklerinin sentezi | Teorik ders, tartışma, analiz | |
3 | İlhanlı divan teşkilatı ve mali-idari düzenlemeler | Teorik ders, tartışma, analiz | |
4 | Altın Orda ve diğer Moğol-Türk devletlerinde idari yapılanma | Teorik ders, tartışma, analiz | |
5 | Memlüklerde devlet teşkilatı ve askeri-idari düzen | Teorik ders, tartışma, analiz | |
6 | Timurlularda devlet teşkilatı | Teorik ders, tartışma, analiz | |
7 | Osmanlı’da merkez teşkilatının ilk aşamaları | Teorik ders, tartışma, analiz | |
8 | Osmanlı’da taşra teşkilatı ve tımar sistemi | Teorik ders, tartışma, analiz | |
9 | Vize sınavı | ||
10 | Devletin Egemenlik Unsuru ve Egemenlikten Kaynaklanan Yetkileri | Teorik ders, tartışma, analiz | |
11 | Müslüman devletler açısından bir üst otorite olarak Hilafet kurumu ve tarihsel süreç | Teorik ders, tartışma, analiz | |
12 | Din ve Devlet: Müslüman Türk-İslam Devletleri ve Hilafet ilişkisi | Teorik ders, tartışma, analiz | |
13 | Suç ve Ceza: Yargı Müesseseleri | Teorik ders, tartışma, analiz | |
14 | Eğitim Müesseseleri ve İdaresi | Teorik ders, tartışma, analiz | |
15 | Genel Değerlendirme ve Tartışma | Teorik ders, tartışma, analiz | |
16 | Final sınavı |
1. Abdülkadir Yuvalı, İlhanlı Tarihi. 2. A. Yu. Yakubovskiy, Altın Ordu ve Çöküşü 3. Mustafa Uyar, İlhanlı (İran Moğolları) Devleti'nin Askeri. Teşkilatı(Ortaçağ Moğol Ordularında Gelenek ve Dönüşüm). 4. Kâzım Uzun, Memlûk Devleti himayesinde ve İslâm dünyasında Abbâsî Hilafeti: Saltanat-hilafet ilişkisi. 5. Fatih Yahya Ayaz, Memlükler Döneminde Vezirlik 1250-1517. 6. Beatrice Forbez Manz, Timurlu İran'ında İktidar, Siyaset ve Din 7. Claude Cahen, İslam, Başlangıcından Osmanlı’nın Kuruluşuna Kadar 8. İsmail Aka, Timur ve Devleti. 9. İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Anadolu Beylikleri ve Akkoyunlu, Karakoyunlu Devletleri. 10. İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti Teşkilatına Medhal 11. Yusuf Halaçoğlu, XIV.-XVII. Yüzyıllarda Osmanlılarda Devlet Teşkilatı ve Sosyal Yapı
-
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü (saat) | 146 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | ||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | ||||
ÖÇ 3 | 5 | |||||
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 5 |