GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9101076192012 Özdeşlikli Halkalar Seçmeli Ders Grubu 1 1 8,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin amacı; (genelleştirilmiş) bir polinom özdeşliği sağlayan asal ve yarı-asal halkaların sınıflamasını yapabilmesini, özellikle halkanın belirli bir dönüşümünü ihtiva eden özdeşliklere sahip olması durumunda özdeşliğin ihtiva ettiği dönüşümleri (mümkün olduğunda) karakterize edebilmesini, halka teorisinde ve fonksiyonel analizde sıkça karşılaşılan belirli bir takım dönüşümlerin sınıflama ve karakterizasyon problemlerini tanımasını ve öğrenmeleri sayesinde bilimsel araştırma düzeyinde problem çözebilmelerini ve ilgili literatüre katkıda bulunabilmelerini sağlamaktır.


Doç. Dr. Çağrı DEMİR, Dr. Öğr. Üyesi Nihan BAYDAR YARBİL


1 Polinom özdeşliği sağlayan halkalara örnekler verebilme
2 Verilen bir halkanın sağladığı bir genelleştirilmiş polinom özdeşliğinin aşikar veya aşikar olmayan bir özdeşlik olup olmadığına karar verebilme
3 Genelleştirilmiş polinom özdeşliği teorisinin önemli sınıflama teoremlerini özel problem çözümlerinde etkin bir şekilde kullanabilme
4 Literatüre olası katkılarda bulunabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Genelleştirilmiş polinomlar; genelleştirilmiş polinom özdeşlikleri (GPI); Asal ve yarı-asal GPI-halkaları; Halkanın bazı toplamsal dönümlerini (türev, otomorfizma, anti-otomorfizma gibi) ihtiva eden özdeşlikler; GPI-teorisinin bazı uygulamaları; Fonksiyonel Özdeşlikler.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Katsayıları Maksimal ve Martindale kesirler halkasında olan Genelleştirilmiş Polinomlar
2 Genelleştirilmiş Polinom Özdeşlikleri (GPI) ve GPI-halka örnekleri
3 Primitif ve asal GPI-halkaları: Kaplansky, Amitsur , Posner ve Martindale Teoremleri
4 Primitif ve asal GPI-halkaları: Kaplansky, Amitsur , Posner ve Martindale Teoremleri
5 Yarı-asal GPI-halkalar
6 Türevleri ve (anti)-otomorfizmaları ihtiva eden genelleştirilmiş özdeşlikler: Kharchenko Teoremi
7 Türevleri ve (anti)-otomorfizmaları ihtiva eden genelleştirilmiş özdeşlikler: Kharchenko Teoremi
8 ARASINAV
9 Asal ve Yarı-asal halkalarda özel bazı (fonksiyonel) özdeşlikler
10 Asal ve Yarı-asal halkaların “Commuting” ve merkezleyen dönüşümleri
11 Asal ve Yarı-asal halkaların “Commuting” ve merkezleyen dönüşümleri
12 Belirli cebirsel özellikleri koruyan dönüşümler
13 Değişmelilik koruyan, sıfır-çarpım koruyan ve Lie-Jordan çarpım koruyan dönüşümler
14 Değişmelilik koruyan, sıfır-çarpım koruyan ve Lie-Jordan çarpım koruyan dönüşümler
15 Açık Problemler
16 FİNAL SINAVI

Ders Kitabı: 1. K. I. Beidar, ; W. S. Martindale III; A. V. Mikhalev, “Rings with generalized identities”. Monographs and Textbooks in Pure and Applied Mathematics, 196. Marcel Dekker, Inc., New York, 1996. xiv+522 pp. 2. L. H. Rowen, “Polynomial identities in ring theory”. Pure and Applied Mathematics, 84. Academic Press, Inc. [Harcourt Brace Jovanovich, Publishers], New York-London,1980. xx+365 pp. 3. Brešar, Matej; Chebotar, Mikhail A.; Martindale, Wallace S., III Functional identities. Frontiers in Mathematics. Birkhäuser Verlag, Basel, 2007. xii+272 pp. Önerilen Kaynaklar: 1. T. Y. Lam; “A first course in noncommutative rings”. 2nd Ed. Graduate Texts in Mathematics, 131. Springer-Verlag, New York, 2001. xx+385 pp. 2. T. Y. Lam; “Exercises in classical ring theory”. 2nd Ed. Problem Books in Mathematics. Springer-Verlag, New York, 2003. xx+359 pp. 3. T. Y. Lam; “Lectures on modules and rings”. Graduate Texts in Mathematics, 189. Springer-Verlag, New York, 1999. xxiv+557 pp. 4. T. Y. Lam; “Exercises in modules and rings”. Problem Books in Mathematics. Springer, New York, 2007. xviii+412 pp. 5. L. H. Rowen; “Ring theory”. Vol. I. Pure and Applied Mathematics, 127.Academic Press, Inc., Boston, MA, 1988. xxiv+538 pp. 6. L. H. Rowen; “Ring theory”. Vol. II. Pure and Applied Mathematics, 128.Academic Press, Inc., Boston, MA, 1988. xiv+462 pp.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 16 3 48
Bireysel Çalışma 4 15 60
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 40 40
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 40 40
Okuma 16 3 48
Toplam İş Yükü (saat) 240

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 1 5 5 5 4 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5 5 5 5 4
ÖÇ 4 5 5 5 3 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek