GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201156152015 Modernliği Anlamak I Seçmeli Ders Grubu 1 1 7,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin amacı, modernitenin köklerini ve moderniteye yöneltilen eleştirileri doğa, bilgi ve özne kavramlarından hareketle açık kılmaktır.


Prof. Dr. Nilgün Toker Kılınç


1 Modernitenin temel kavramlarını ve problemlerini anlamak
2 Modern felsefenin kurucu düşünürlerini tanımak
3 Modern politik düşünceyi tanımak
4 "Aydınlanma" düşüncesini anlamak


Yok


UYGULAMALAR 1. Kısa Ödevler • Her düşünürle ilgili bir (toplam altı) kısa ödev. Ödevler derste verilecek tartışma soruları üzerine odaklanmalı ve 400-500 kelime civarında olmalıdır. • Kısa ödevleri konuyla ilgili ilk dersten bir gün önce (Çarşamba saat 17’ye kadar) e-posta ile gönderiniz. Geç kalan bir ödevin telafisi için bir hafta içinde daha uzun (1500 kelime) bir ödev sunulması zorunludur. • Öğrencilerin derse gelirken diğer öğrencilerin ödevlerini okumuş olmaları gerekmektedir. 2. Uzun Ödev • Kendi seçtiğiniz bir konu hakkında ortalama 4000-5000 kelime. Teslim tarihi 12 Ocak 2015. 3. Devam • Derse %100 devam zorunludur.


Bu derste modernite olarak adlandırılan dönemi ortaya çıkaran felsefi ve tarihsel dinamikler doğa ve özne kavramı çerçevesinde incelenecektir.


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Descartes: "Metafizik Üzerine Düşünceler"
3 Hobbes: "Leviathan" (Kitap I, Bölüm 4)
4 Rousseau: "Bilimler ve Sanatlar Üstüne Söylev"
5 Rousseau: "İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kökeni"
6 Rousseau: "Toplum Sözleşmesi" (Kitap I-II)
7 Kant: "Aydınlanma Nedir?"
8 Kant: "Dünya Yurttaşlığı Amacına Yönelik Genel Bir Tarih Düşüncesi"
9 Ara sınav
10 Kant (Allen Wood, "Kant")
11 Kant: “What is Orientation in Thinking?”
12 Hegel: "Tinin Fenomenolojisi" (Önsöz)
13 Hegel: [Habermas, "The Philosophical Discourse of Modernity" (23-44)]
14 Nietzsche: "İyinin ve Kötünün Ötesinde"
15 Nietzsche: "Ahlakın Soykütüğü"
16 Final sınavı

René Descartes: Metafizik Düşünceler • Meditations on First Philosophy, trans. Michael Moriarty (Oxford University Press, 2008) • Meditasyonlar, çev. İsmet Birkan (Bilgesu Yay., 2007) • Metafizik Üzerine Düşünceler, çev. Çiğdem Dürüşken (Kabalcı Yay., 2000) Thomas Hobbes: Leviathan (Kitap I, Bölüm 4) • Leviathan, ed. J. C. A. Gaskin (Oxford University Press, 1996) • Leviathan, çev. Semih Lim (YKY, 1993) Jean-Jacques Rousseau: Bilimler ve Sanatlar, Eşitsizliğin Kökeni, Toplum Sözleşmesi (Kitap I-II) • Basic Political Writings, trans. Donald Cress (Hackett, 1987) • Bilimler ve Sanatlar Üstüne Söylev, çev. Sabahattin Eyüboğlu (İş Bankası Yay., 2007) • İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı, çev. Rasih Nuri İleri (Say Yay., ?) • İnsanlar Arasında Eşitsizliğin Kökeni, çev. Aziz Yardımlı (İdea Yay., 2011) • Toplumsal Sözleşme, çev. Cenap Karakaya (İletişim Yay, 2014) • Toplum Sözleşmesi, çev. Vedat Günyol (İş Bankası Yay., 2006) Immanuel Kant: “Aydınlanma Nedir?”, “Dünya Yurttaşlığı Amacına Yönelik Genel Bir Tarih Düşüncesi”, “What is Orientation in Thinking?” • Political Writings, ed. Hans Reiss, trans. H. B. Nisbet (Cambridge University Press, 1991) • “Aydınlanma Nedir?”, çev. Nejat Bozkurt, Yazko Felsefe Yazıları 6 (1983): 139-148 • “Dünya Yurttaşlığı Amacına Yönelik Genel Bir Tarih Düşüncesi”, çev. Uluğ Nutku, Yazko Felsefe Yazıları 4 (1982): 117-129 G. W. F. Hegel: Tinin Fenomenolojisi (Önsöz) • Phenomenology of Spirit, trans. A. V. Miller (Oxford University Press, 1977) • Tinin Görüngübilimi, çev. Aziz Yardımlı (İdea Yay., 2010) Friedrich Nietzsche: İyinin ve Kötünün Ötesinde, Ahlakın Soykütüğü • Beyond Good and Evil, trans. Judith Norman (Cambridge University Press, 2002) • On the Genealogy of Morality, ed. Keith Ansell-Pearson, trans. Carol Diethe (Cambridge University Press, 2006) • İyinin ve Kötünün Ötesinde, çev. Ahmet İnam (Say Yay., 2003) • Ahlakın Soykütüğü Üstüne, çev. Ahmet İnam (Say Yay., 2010) • Ahlakın Soykütüğü, çev. Zeynep Alangoya (Kabalcı Yay., 2011) Allen Wood, Kant (Blackwell, 2005) / Kant, çev. Aliye Kovanlıkaya (Dost Kitabevi Yay., 2009) Jürgen Habermas, The Philosophical Discourse of Modernity, trans. Frederick Lawrence (Polity Press, 1990), 23-44


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 2 28
Tartışma 14 2 28
Makale Yazma 1 10 10
Bireysel Çalışma 10 3 30
Okuma 16 6 96
Ev Ödevi 6 2 12
Toplam İş Yükü (saat) 210

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
ÖÇ 1 5 5 5
ÖÇ 2 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek