Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9206016302020 | Etnoloji ve Müzik I | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 8,00 |
Doktora
• Etnoloji ve müzik disiplinleri alanında, geçmiş ve günümüz toplumlarına özgü farklı kültürel unsurların/pratiklerin neler olduğunu anlamak ve açıklamak. • Karşılaştırmalı olarak bu kültürlerin “benzerlik–benzemezlik (farklılık)” dikotomisi bağlamında, bilimsel araştırmalar yapmak. • Metodolojik yeni yaklaşımlar ortaya koymak. • Toplumbilimleri kuram ve kavramları bağlamında “eşzamanlı/artzamanlı” olarak yeni bilimsel bilgi üretmek. • Etnoloji ve müzik ilişkisi bağlamında, bu disiplinlerin içeriğini kavrayabilme. • Etnoloji ve müziğin bilim disiplini olarak temel kavramlarını tanıma, • Etnoloji ve müzik bilimleri disiplininin ülkemizde ve dünyadaki durumu hakkında bilgi edinme. • Etnoloji ve müzik ilişkisi bağlamında, bu disiplinlerin alt inceleme konularını öğrenme. • Etnoloji ve müzik ilişkisi bağlamında, bilimsel araştırma yapma ve bilgi üretme yöntemlerini kavrayabilme. • Etnoloji ve müzik ilişkisi bağlamında, alana katkı sağlayacak yeni yaklaşımları ve bulguları ortaya koyabilme.
Prof. Dr. F. Reyhan ALTINAY
1 | • Etnoloji ve müzik ilişkisi bağlamında, bu disiplinlerin içeriğini kavrayabilme. |
2 | • Etnoloji ve müziğin bilim disiplini olarak temel kavramlarını tanıma |
3 | • Etnoloji ve müzik bilimleri disiplininin ülkemizde ve dünyadaki durumu hakkında bilgi edinme. |
4 | • Etnoloji ve müzik ilişkisi bağlamında, bu disiplinlerin alt inceleme konularını öğrenme. |
5 | • Etnoloji ve müzik ilişkisi bağlamında, bilimsel araştırma yapma ve bilgi üretme yöntemlerini kavrayabilme. |
6 | • Etnoloji ve müzik ilişkisi bağlamında, alana katkı sağlayacak yeni yaklaşımları ve bulguları ortaya koyabilme. |
Birinci Öğretim
Alana ilişkin metodolojik araştırma becerisi kazandırıcı uygulamalar
Etnoloji ve müzik ilişkisinin toplumbilimleri kuram/kavramlar dizgesi eşliğinde eski ve/veya günümüz toplumlarına özgü farklı kültürel unsurların/pratiklerin neler olduğu; bu teorik birikimin “Türk Müziği” türü kapsamında hangi metotlarla alana uygulanabileceği konusunda sistematik bilgi edinme becerilerinin kazandırılması, ayrıca, bu alandaki mevcut örnek olaylar ve/veya araştırmalar üzerinde yorumlama, tartışma, yeni yaklaşımlar ortaya koyabilme pratiğinin kazandırılması, bu dersin içeriğini oluşturacaktır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Etnoloji disiplinine giriş; kavramsal/kuramsal tanıtım ve ders içeriğinin anlatılması | ||
2 | Etnoloji ve müzik ilişkisi bağlamında, bu disiplinlerin ortak kavramsal/kuramsal çerçevesinin anlatılması | ||
3 | Etnoloji kuramları ve okulları; “evrimcilik, yayılmacılık” hakkındaki teorik birikimin gözden geçirilmesi | ||
4 | Etnoloji kuramları ve okulları; “işlevselcilik” hakkındaki teorik birikimin gözden geçirilmesi | ||
5 | Etnoloji kuramları ve okulları; “yapısalcılık” hakkındaki teorik birikimin gözden geçirilmesi | ||
6 | Etnoloji ve müzik disiplinlerinin ülkemizde ve dünyadaki durumu hakkında tarihçenin anlatılması | ||
7 | “Folklor ve etnoloji” ile Türkiye’de Cumhuriyet döneminde etnoloji çalışmalarının durumu hakkında bilgilerin aktarılması | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | “Kültürel bellek ve müzik” araştırmaları kapsamındaki dağarın ve kaynakların gözden geçirilmesi | ||
10 | “Türkiye’de inaç(lar) ve müzik” araştırmaları kapsamındaki dağarın ve kaynakların gözden geçirilmesi | ||
11 | Türkiye’de “tarih disiplini” ve “sözlü tarih yöntemi” bağlamında müzik araştırmaları ve yayınlarının gözden geçirilmesi | ||
12 | “Mitoloji, kozmoloji, ezoterizm, bilim tarihi/felsefesi” ve müzik ilişkisi konusundaki çalışmalar hakkında bilgiler verilmesi | ||
13 | Türkiye’de etnoloji ve müzik bağlamında “model çalışmalar” üzerinde tartışma ve yorumlama becerilerini arttırmaya yönelik “örnek uygulamalar” yaptırılması | ||
14 | “Model çalışmalar” üzerinde tartışma ve yorumlama becerilerini arttırmaya yönelik örnek uygulamalara devam edilmesi | ||
15 | Final Sınavı | ||
16 | Final Sınavı |
Akay A, Tekil Düşünce, Bağlam Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 1999. Arendt H, Geçmişle Gelecek Arasında, İletişim Yayınları, 3. Baskı, İstanbul, 2010. Ayvazoğlu B, Aşk Estetiği, Kapı Yayınları, İstanbul, 2013. Barkey K, Eşkıyalar ve Devlet, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 2011. Bates D, 21. Yüzyılda Kültürel Antopoloji, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2009. Baynes K, Toplumda Sanat, YKY, 4. Baskı, İstanbul, 2012. Bilgin N, Cumhuriyet, Demokrasi ve Kimlik, Bağlam Yayınları, İstanbul, 1997. Bock P.K, İnsan Davranışlarının Kültürel Temelleri, İmge Yayınevi, Ankara, 2001. Carr E.H, Tarih Nedir?, İletişim Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 2002. Darga A.M, Anadolu’da Kadın, YKY, 2. Baskı, İstanbul, 2011. Demir A.F – Çomak N.A, Şaman ve Türk Dünyası, Bağlam Yayınları, İstanbul, 2009. Duverger M, Sosyal Bilimlere Giriş, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2006. Emiroğlu K – S.Aydın, Antropoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 2003. Erhat A, Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitabevi, 13. Basım, İstanbul, 2004. Eyuboğlu İ.Z, Anadolu Uygarlığı, Der Yayınları, 3. Basım, İstanbul, 1997. Fay B, Çağdaş Sosyal Bilimler Felsefesi, Ayrıntı Yayınları, 3. Basım, İstanbul, 2012. Gulbenkian Komisyonu, Sosyal Bilimleri Açın, Metis, İstanbul, 1996. Hançerlioğlu O, Toplumbilim Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İkinci Basım, İstanbul, 1996. Haviland W.A – Prins – Walrath – McBride, Kültürel Antropoloji, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2008. Herzfeld M, Antropoloji, Say Yayınları, İstanbul, 2012. Hobson J.M, Batı Medeniyetinin Doğulu Kökenleri, YKY, 3. Baskı, İstanbul, 2011. Hoppal M, Avrasya’da Şamanlar, YKY, İstanbul, 2012. Jusdanis G, Gecikmiş Modernlik ve Estetik Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 1998. Lee R.E. – Wallerstein I, İki Kültürü Aşmak, Metis, İstanbul, 2007. Malinowski B, Bilimsel Bir Kültür Teorisi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 1992. Mardin Ş, Türkiye’de Toplum ve Siyaset, İletişim Yayınları, 20. Baskı, İstanbul, 2013. Marshall G, Sosyoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 2003. Maus M, Sosyoloji ve Antropoloji, Doğu Batı, 3. Baskı, Ankara, 2011. Neyzi L, Nasıl Hatırlıyoruz Türkiye’de Bellek Çalışmaları, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2011. Olsson – Özdalga – Raudvere, Alevi Kimliği, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 3. Baskı, İstanbul, 2010. Parekh B, Çokkültürlülüğü Yeniden Düşünmek, Phoenix Yayınevi, Ankara, 2002. Sosyal Bilimleri Yeniden Düşünmek (Sempozyum Bildirileri), Metis, 3. Basım, İstanbul, 2008. Şenel A, İlkel Topluluktan Uygar Topluma, Bilim ve Sanat Yayınları, 6. Baskı, Ankara, 2001. Taylor C, Çokkültürcülük Tanınma Politikası, YKY, 4. Baskı, İstanbul, 2014. Toprak Z, Cumhuriyet ve Antropoloji, Doğan Kitap, İstanbul, 2012. Touraine A, Birlikte Yaşayabilecek miyiz?, YKY, 4. Baskı, İstanbul, 2011. Traverso E, Geçmişi Kullanma Kılavuzu Tarih, Bellek, Politika, Versus Yayınları, İstanbul, 2009. Yetkin S, Ege’de Eşkıyalar, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 3. Baskı, İstanbul, 2003.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 |
Ev Ödevi | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Soru-Yanıt | 6 | 4 | 24 |
Rapor Hazırlama | 2 | 7 | 14 |
Rapor Sunma | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
Okuma | 14 | 5 | 70 |
Ev Ödevi | 9 | 7 | 63 |
Toplam İş Yükü (saat) | 238 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | |||
ÖÇ 2 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | |||
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | |||
ÖÇ 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |||
ÖÇ 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | |||||
ÖÇ 6 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 |