Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9201316172023 | Sosyal Teori | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Doktora
Türkçe
II. Dünya Savaşını izleyen yıllarda sosyal düşünürler eleştirel yaklaşımlar kullanarak çeşitli tema ve kavramlar aracılığı ile kültürel, ekonomik, siyasi krizler hakkında kavramsal modeler ürettiler. Bu modeler, sadece sosyoloji disiplini içinden değil diğer sosyal bilim dallarında yer alan çalışmalardan türemiş ve sosyolojik tahayyülü de etkilemiştir. İlerlemeci bilim anlayışının sorgulanması, neoliberalizmin yükselişi, yeni sosyal hareketler, söylemsel alanda yapılan analizler, çevresel felaketler ile sürdürülebilirlik tartışmaları gibi temalar sosyal teorilerin yoğunlaştığı sorunsallardan en fazla öne çıkanlardır. Bu bağlamda, dersin amacı neo-işlevselcilik, eleştirel kuram, etnometodoloji, kültürel inşacılık, ve postmodernism çerçevesinde temel düşünce akımları ile iç içe geçmiş sosyolojik çalışmaları ele almaktır. Ayrıca, çağdaş sosyal teorilerin temel tartışma noktalarını ele alarak, gerek sosyoloji disiplini için gerek sosyal bilimlerde yer alan diğer disiplinler için önemli olan epistemolojik tartışmalar hakkında farkındalık yaratmak dersin diğer odak noktasıdır.
Prof. Dr. Nuran Erol Işık
1 | Sosyal kuramlarla ilgili temel epistemolojik tartışmaların bağlamı hakkında bir çerçeve çizebilmek. |
2 | En temel sosyal kuramların önemli özelliklerini, temel kavramsal bakış açılarını değerlendirebilmek. |
3 | Kuramsal çerçevelerin yapı taşını oluşturan kavramların somut sosyal sorunlarla ilişkisini kurabilmek |
4 | Sosyolojik analiz için gerekli olaran kuramsal bakış açılarını, temel eğilimleri ve eleştirel noktaları aydınlatabilmek. |
5 | Savaş sonrası (1950-) çağdaş sosyolojik teorilerin anahtar kavramları hakkında genel bir kavrayış geliştirmek için öğrencilere kaynaklar sunabilmek. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu derste sosyal teorilerin temel öncülleri ve temsilcileri ele alınarak işlevselcilik, sembolik etkileşimcilik, eleştirel yaklaşım gibi kuramsal çerçevelerin gündelik sosyal problemlerle ilişkisi kurulacaktır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | GİRİŞ: TEORİ NEDİR? | ||
2 | KLASİK SOSYAL TEORİNİN İZİNDE: Durkheim, Weber, Marx | ||
3 | İŞLEVSELCİLİK: Parsons | ||
4 | İŞLEVSELCİLİK: Merton | ||
5 | SEMBOLİK ETKİLEŞİMCİLİK: Mead, Blumer, Goffman | ||
6 | ETNOMETODOLOJİ: Garfinkel | ||
7 | FENOMENOLOJİK YAKLAŞIMLAR | ||
8 | VİZE | ||
9 | ELEŞTİREL KURAM: Frankfurt Okulu | ||
10 | ELEŞTİREL KURAM: Habermas | ||
11 | ELEŞTİREL KURAM: Habermas | ||
12 | SOSYAL TEORİ VE POSTMODERNİZM: Foucault | ||
13 | SOSYAL TEORİ VE POSTMODERNİZM: Foucault | ||
14 | MAKRO/MİKRO SORUNU VE EYLEYEN KURAMI | ||
15 | KÜRELLEŞME BAĞLAMINDA SOSYAL TEORİ | ||
16 | FİNAL: DEĞERLENDİRME |
Haralambos, M.(2018). Sociology: Themes and Perspectives. Londra: Harper Collins. S. 954-960, 348-50, 664-65, 512-13. Şenol, D. (2017). Sembolik etkileşimcilik. Bs. Ankara: Net Kitaplık Yayıncılık. Goffman, E., & Cezar, B. (2009). Günlük yaşamda benliğin sunumu. Istanbul: Metis. Dillon, M. (2014). Introduction to Sociological Theory: Theorists, Concepts, And Their Applicability to The Twenty-First Century. Oxford: Wiley Blackwell. S. 187-218. Harvey, D. (2020). The condition of postmodernity. In The New social theory reader (pp. 235-242). Routledge.
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Seminer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 8 | 8 | 64 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 12 | 8 | 96 |
Toplam İş Yükü (saat) | 194 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | ||||||||||||
ÖÇ 2 | ||||||||||||
ÖÇ 3 | ||||||||||||
ÖÇ 4 | ||||||||||||
ÖÇ 5 |