GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
938101016132019 Hemşirelikte Eğitim Yönetimi Seçmeli Ders Grubu 2 3 9,00

Doktora



Bu ders öğrencilerin, eğitim yönetimi kuramlarını, süreçlerini, eğitimde değişimi, liderliği tanımlamalarını, yorumlamalarını ve yükseköğretimde eğitim yönetiminin önemini anlamalarını amaçlar.


Doç. Dr. Fatma Orgun, Dr. Öğr. Üyesi Nilay Özkütük


1 1. Eğitim yönetimi kavramlarını tanımlayabilme
2 2. Eğitim yönetiminin kuramsal temellerini kavrayabilme
3 3. Eğitim yönetiminde geleneksel ve yeni yaklaşımları ve modelleri değerlendirebilme
4 4. Yeni yaklaşımların eğitim örgütlerinde yarattığı etkileri yorumlayıp ilişkilendirebilme
5 5. Hemşirelikte eğitim yönetimi düşüncesinin ve uygulamalarının geleceğini yorumlayıp ilişkilendirebilme
6 1. Liderlik kavramının hemşirelikte önemini yorumlayabilme
7 7. Eğitim yönetiminin yükseköğretimdeki önemini kavrayabilme

Birinci Öğretim


YOK


YOK



Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Tanışma, Dersin İşlenişi Hakkında Bilgi Verme
2 YÖNETİM • Yönetim biliminin gelişimi ve eğitim yönetimi • Yönetim Biliminin kuramsal temelleri Klasik Kuramlar (Geleneksel Yönetim Kuramı) Bilimsel Yönetim Yaklaşımı Yönetim Süreci Yaklaşımı Bürokrasi Yaklaşımı - Neo-Klasik (Davranışsal) Kuramlar İnsan ilişkileri yaklaşımı Mcgregor'un X Ve Y Teorileri Sistem 4 Modeli Grup Dinamikleri • Modern Yönetim Kuramları Sistem yaklaşımı Amaçlara göre yönetim Yöneylem araştırması Sibernetik Durumsallık yaklaşımı Z teorisi • Yönetim biliminin yararlandığı yöntemler Yönetim biliminin diğer bilim alanları ile ilişkisi
3 Konuyu tartışma
4 EĞİTİM YÖNETİMİ SÜREÇLERİ • Karar Verme Karar Vermenin Aşamaları ve Modelleri İyi Bir Kararda Aranan Nitelikler Karar Verme Davranışını Etkileyen Etmenler Karara Katılma Eğitim Yöneticisinin Karar Vermede İzlemesi Gereken İlkeler • Planlama Planlamanın anlam ve önemi Planlamanın gelişmesinin ndenleri Planlama aşalamları Plan türleri Türkiye’de planlamanın gelişimi Program yapılması ve gerçekleştirilmesi • Örgütleme Örgütlemenin anlamı ve nitelikleri Örgüt türleri Görevlerin uzmanlaşması ve birimlerin yönetimi Örgüt şemaları Merkezden ve yerinden yönetim • Eşgüdüm (Koordinasyon) Koordinasyonun önemi ve tanımı Koordinasyon ilkeleri ve faaliyetlerinin teşkilatlanması Kordinasyon çeşitleri • Etkileme Etkilemenin Önemi ve yolları Bir etkileme araci olarak Motivasyon Motivasyona ilişkin kuramlar • İletişim İletişim Sürecinin Öğeleri İletişim Türleri İletişimi Geliştirme Yolları • Denetim Ve Değerlendirme Denetim sebepleri, ilkeleri ve aşamaları Denetim modelleri, türleri ve teknikleri
5 Konuyu tartışma
6 Konuyu tartışma
7 YÖNETME • Yönetme ve unsurları • Yönetici ve örgüt içi ilişkiler • Eğitimde İnsan Kaynaklari Yönetimi • Yeni yaklaşımların eğitim örgütlerinde yarattığı etkiler: Örgütsel yapı, çalışan, yetkinlik, yönetici, yönetim tarzı, strateji, bilgi, kültür, değerler vb. Gibi • Örgütsel davranış Örgütlerde Ödül Sistemi ve İş Doyumu Örgüt Kültürü Örgütsel bağlılık Örgütsel vatandaşlık Örgütsel sinizm
8 Konuyu tartışma
9 Ara sınav
10 LİDERLİK • Liderlik ve hemşire liderler • Liderlik kuramları • Yeni liderlik yaklaşımları • Liderlik biçimleri • Vizyon kavramı ve yönetimi • Öğrenen örgütler ve liderlik • Hemşire liderlerden biri ile ropörtaj
11 Konuyu tartışma
12 EĞİTİMDE DEĞİŞİM VE YÖNETİMİ • Değişim Olgusu • Örgütsel Değişimi Yönetmek • Değişime Direnç ve nedenlerin yönetimi • Eğitimde Değişim ve Değişime Karşı Direnç • Direnci Azaltmada Kullanılan Yöntemler
13 Konuyu tartışma
14 YÜKSEKÖĞRETİMİN YÖNETİMİ • Bir örgüt olarak yükseköğretim • Yapılar ve bürokrasiler olarak örgütler • Öğrenen ve anlam çıkaran örgütler • Akreditasyon ve eğitim yönetimi (Öğretim elemanları, kaynaklar, öğrenciler..) • Bilim politikaları, inovasyon ve yükseköğretim • Dünyada ve Türkiye’de eğitim yönetimi alanında tartışılan temel temalar ve konular • Türkiye’de eğitim yönetimi araştırmalarının teorik temelleri, Türkiye’de eğitim yönetiminin uygulaması, sorunlar ve öneriler
15 Konuyu tartışma
16 Final Sınavı Hemşire eğitim yöneticileri/liderlerden biri ile ropörtaj

Stacey, R.O. (1992). Managing the Unknowable Jossey-Bass Publishers. Jan Fransisco. Marguardt, M.J. (1996). Building the Learning Organization McGraw Hill. Bolman, L. G.; Deal, T.E. (1997). Reframing Organizations: Artistry, Choice, and Leadership. Jossey-Bass Business & Management Harris, P.R Moran, R.T. (1996) Managing Cultural Differences. Gulf Publ. Comp. Deal, T.E Kennedy, A.A, (1999),The new Corporate Cultures, Persens Books Davenport, T.H Prusak, L. (1998), Working Knowledge, Harvard Business School Press. Ada, Sefer & Baysal, Z. Nurdan (2009). Eğitim Yapıları ve Yönetimleri Açısından Çeşitli Ülkelere Bir Bakış, Ankara: Pegem Akademi Sözer, Ersan (1997). Üç Avrupa Ülkesinde Eğitim: Almanya, Danimarka, Fransa Eğitim Sistemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, No: 47. Demirel, Özcan (2000). Karşılaştırmalı Eğitim. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Gürkan, Tanju ve Erten Gökçe (1999). Türkiye'de ve Çeşitli Ülkelerde İlköğretim Program-Öğrenci-Öğretmen. Ankara: Siyasal Kitabevi. Erdoğan, İrfan (2000). Çağdaş Eğitim Sistemleri. İstanbul: Sistem Yayıncılık Gülcan, Murat Gürkan (2005). AB ve Eğitim Süreci. Ankara: Anı Yayıncılık. Ültanır, Gürcan (2000). Karşılaştırmalı Eğitim Bilimi. Ankara: Eylül Kitabevi. Erginer, Aysun. (2006). Avrupa Birliği Eğitim Sistemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık. Füsun Akarsu (ed) (2005). Ülkeler ve Eğitim Sistemleri Karşılaştırma Yazıları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım 2000-2020 Sürecinde Nasıl bir Dünya, Türkiye, Sağlık, Tıp Ortamı Öngörülebilir, Oluşturulabilir? TTB Yayınları, Nisan 2002 Tanili S. Nasıl Bir Eğitim İstiyoruz? Adam Yayınları, 2004 Yapıcı M. Eğitim Politikaları ve Etkileri. Üniversite ve Toplum. Haziran 2006;2:6 http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=270 Türkiye'de Sağlık Eğitimi ve Sağlık İnsangücü Durum Raporu. 2010, http://www.yok.gov.tr/


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Rapor Sunma 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

YOK


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 14 2 28
Tartışma 7 10 70
Rapor Hazırlama 6 8 48
Bireysel Çalışma 14 6 84
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 1 10 10
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 6 6
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Okuma 12 2 24
Toplam İş Yükü (saat) 280

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 6 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 7 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek