GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9401016152019 İleri Araştırma Yöntemi ve Teknikleri (E) Ders 1 1 7,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin amacı öğrencilerin bir bilimsel araştırmayı planlama, yürütme, sonuçlandırma ve raporlaştırma becerilerini geliştirmektir.


Doç. Dr. Öner Uslu


1 Eğitim bilimlerindeki araştırmaların doğasını kavrayabilme
2 Bir araştırma için alan yazını tarayarak elde edilen bilgileri kullanabilme
3 İyi bir araştırma probleminde bulunması gereken özelliklere uygun olarak özgün bir araştırma problemi yazabilme
4 Kurallarına uygun özgün araştırma hipotezleri üretebilme
5 Bir araştırma için uygun veri toplama araçlarına karar verebilme
6 Tasarladığı bir araştırma için örneklem veya çalışma grubu belirleyebilme
7 Araştırma problemleri için doğru analiz yöntem ve tekniklerini seçerek kullanabilme
8 Araştırmanın geçerlik ve güvenirliğini sağlayacak tedbirleri alabilme
9 Nicel, nitel ve karma yöntemleri karşılaştırarak, araştırma problemi bağlamında değerlendirebilme
10 Karma yöntem desenlerinin özelliklerini kavrayabilme
11 Verilen/seçilen araştırma raporunu/makaleyi değerlendirebilme
12 Özgün bir araştırma önerisi geliştirerek raporlaştırabilme
13 Araştırma raporu hazırlarken APA standartlarını kullanabilme
14 Araştırmalarda bilimsel ilkeleri kullanmaya istekli oluş
15 Araştırmalarda etik ilkelere bağlı kalabilme

Birinci Öğretim


İstatistik ve ölçme-değerlendirme


Yok


* Bilimsel araştırmanın doğası ve bilim ve felsefe ilişkisi * Araştırma problemi ve alanyazın kullanımı * Araştırma etiği * Giriş, amaç ve önemin yazımı * Değişkenler ve hipotezler * Araştırma yöntemleri * Örnekleme * Veri toplama araçları ve veri çözümleme yöntemleri * Araştırmalarda güvenirlik ve geçerlik * Deneysel desenler * Korelasyonel araştırmalar * Nitel araştırmalar * Karma araştırmalar * Bulguların sunumu, tartışmanın yapılandırılması, APA standartları * Araştırma önerisi hazırlama ve raporlaştırma * Araştırma raporlarının değerlendirilmesi


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Ders tanıtımı, kapsamı, gerekçesi, önemi, işleyişi ve değerlendirme ölçütlerini tartışma Tanışma, dönem planının tartışılması
2 Bilimin doğası, felsefi görüşler, araştırma tasarımları, yaklaşımları ve bunların seçiminde ölçütler Okumalara ilişkin yansıtmalar, foruma yazılan soru ve yanıtların tartışılması
3 Araştırma fikirleri, alanyazın taraması, veri tabanlarının kullanımı, Nitel, nicel ve karma araştırmalarda teorilerin kullanımı Okumalara ilişkin yansıtmalar, foruma yazılan soru ve yanıtların tartışılması,
4 Bilimsel araştırmalarda etik ilkeler, çocuklarla ve yetişkinlerle yapılan çalışmalarda etik, yayın sürecine ilişkin etik ilkeler Okumalara ilişkin yansıtmalar, foruma yazılan soru ve yanıtların tartışılması, araştırma önerisi için çerçeve planının hazırlanması
5 Giriş, amaç ve önemin yazımı: nitel, nicel ve karma araştırmalar Okumalara ilişkin yansıtmalar, foruma yazılan soru ve yanıtların tartışılması, İki makalenin giriş bölümlerinin değerlendirilmesi
6 Amaç cümlesi, araştırma soruları ve hipotezlerin yazımı, değişkenlerin tanımlanması, araştırma önerisi hazırlama, tanımlar, sınırlılıklar, kısıtlılıklar ve önem Okumalara ilişkin yansıtmalar, foruma yazılan soru ve yanıtların tartışılması
7 Araştırma yöntemlerine giriş; veri toplama araçları, örnekleme Okumalara ilişkin yansıtmalar, foruma yazılan soru ve yanıtların tartışılması, İki makalenin yöntem açısından değerlendirilmesi
8 Geçerlik ve Güvenirlik: Nicel araştırmalarda geçerlik, iç geçerlik, dış geçerlik, yapı geçerliği, nitel araştırmalarda geçerlik (veya inandırıcılık) Nitel ve nicel araştırmalarda güvenirlik, veri toplama araçlarında geçerlik ve güvenirlik Foruma yazılan soru ve yanıtların tartışılması, Verilen iki makalenin geçerlik ve güvenirlik açısından değerlendirilmesi
9 Ölçme ve değerlendirme, ölçek türleri, güvenirlik, geçerlik, ölçek geliştirme ve uyarlama aşamaları, anketlerin hazırlanması, ölçek geliştirme/uyarlama sürecinde kullanılan analizler Foruma yazılan soru ve yanıtların tartışılması, Hazırlanan anketlerin/ölçeklerin paylaşılarak geri bildirim alınması, Bir ölçek geliştirme ve bir ölçek uyarlama makalesinin değerlendirilmesi
10 Deneysel desenler, değişkenlerin kontrol edilmesi, yarı deneysel desenler Deneysel çalışmalarda iç geçerliği etkileyen etmenler Foruma yazılan soru ve yanıtların tartışılması, Bir deneysel, bir yarı deneysel makalenin değerlendirilmesi
11 Nicel araştırma yöntemleri: Tarama (boylamsal, kesitsel), korelasyon, regresyon, yapısal eşitlik modeli Foruma yazılan soru ve yanıtların tartışılması, İki nicel araştırma makalesinin değerlendirilmesi
12 Nitel Araştırmalar: Öyküleyici sorgulama, durum çalışması, fenomenoloji, kültür analizi, kuram oluşturma Foruma yazılan soru ve yanıtların tartışılması, İki nitel araştırma makalesinin değerlendirilmesi
13 Karma araştırmalar, karma araştırma desenlerinin seçimi, karma araştırma aşamaları, karma araştırmaların avantaj ve sınırlılıkları Foruma yazılan soru ve yanıtların tartışılması, İki karma araştırma makalesinin değerlendirilmesi
14 Araştırma raporunun hazırlanması ve APA: Giriş, problem durumu, amaç, yöntem, bulgular ve tartışmanın yazımı Dönem boyunca tartışılan konuların APA çerçevesinde tekrar edilmesi
15 Final

Büyüköztürk, Ş. (2007a). Deneysel Desenler: Öntest-Sontest Kontrol Grubu Desen ve Veri Analizi (İkinci Bas.). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (2007b). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (8. Basım.). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (7. bs.). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th bs.). London: Routledge. Creswell, J. W. (2003). Research design qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. London: Sage Publications. Creswell, J. W. (2014). Research Design Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th bs.). Californiea: Sage Publications. Creswell, J. W. ve Clark, V. L. P. (2018). Designing and Conducting Mixed Methods Research (Third Edit.). California. Day, R. A. (2005). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? Ankara: TÜBİTAK Yayınları. Erkuş, A. (2017). Ölçek geli̇şti̇rme ve uyarlama çalişmalarındaki̇ sorunlar i̇le yazim ve değerlendi̇ri̇lmesi̇. Ö. Demirel ve S. Dinçer (Ed.), Eğitim Bilimlerinde Yenilik ve Nitelik Arayışı içinde (2. bs., ss. 1212–1224). Ankara: Pegem A Yayıncılık. doi:9786053183563b02.074 Field, A. ve Hole, G. (2019). Araştırma Nasıl Tasarlanır ve Raporlaştırılır. (A. Özer, Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık. Johnson, R. B. ve Christensen, L. (2014). Educational Research Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches (5th bs.). California: SAGE Publications. Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Koyuncu, İ. ve Kılıç, A. F. (2019). Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanımı: Bir Doküman İncelemesi. Eğitim ve Bilim, 44(198), 361–388. doi:10.15390/EB.2019 Kuş, E. (2007). Nicel - Nitel Araştırma Teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Mertens, O. M. (2019). Eğitimde ve Psikolojide Araştırma ve Değerlendirme. (İ. Seçer ve S. Ulaş, Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ev Ödevi 4 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 70
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 30

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 2 2
Tartışma 14 4 56
Rapor Hazırlama 1 10 10
Rapor Sunma 1 2 2
Makale Kritik Etme 7 10 70
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 30 30
Okuma 1 40 40
Toplam İş Yükü (saat) 210

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 3 5 3 3
ÖÇ 2 3 5 3 3
ÖÇ 3 3 5 3
ÖÇ 4 3 5 3
ÖÇ 5 3 5 3
ÖÇ 6 3 5 3
ÖÇ 7 3 5 3
ÖÇ 8 3 5 3
ÖÇ 9 4 3 5 3
ÖÇ 10 3 5 3
ÖÇ 11 3 5 3
ÖÇ 12 4 3 5 3
ÖÇ 13 3 5 3
ÖÇ 14 3 5 3 5
ÖÇ 15 3 5 3 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek