GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9401016172019 Eğitimde Mesleki Gelişim Seçmeli Ders Grubu 1 1 8,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin sonunda öğrenciler eğitimde mesleki gelişim (hizmet içi eğitim) alanındaki temel özellik, model ve aşamaları tanıyabilecek, uygulanan bir programı eleştirebilecek ve mesleki gelişim alanında bir makale/bildiri hazırlayabileceklerdir.


Doç. Dr. Öner Uslu


1 Eğitimde mesleki gelişim ile program geliştirme ve okul geliştirme arasındaki ilişkileri kavrayabilme
2 Yetişkin öğrenenlerin genel özelliklerini anlayabilme
3 Etkili mesleki gelişim programlarının özelliklerini irdeleyebilme
4 Öğretmenler için mesleki gelişim modellerini anlayabilme
5 Türkiye ihtiyaçlarına uygun mesleki gelişim modellerini tartışabilme
6 Mesleki gelişim etkinliklerinde kullanılan değerlendirme türlerini anlayabilme
7 Uygulanan bir mesleki gelişim etkinliğini belli ölçütlere göre eleştirebilme
8 Mesleki gelişim alanı ile ilgili bir makale/bildiri değerlendirebilme
9 Mesleki gelişim alanı ile ilgili bir makale/ bildiri hazırlayabilme

Birinci Öğretim


Program Geliştirme: Kuram ve Uygulama


Yok


Eğitimde mesleki gelişim kavramının özellikleri Yetişkin öğrenenlerin özellikleri Program geliştirme ile mesleki gelişim ve okul geliştirme arasındaki ilişkiler Etkili mesleki gelişim programlarının özellikleri Mesleki gelişim programlarının hazırlanması ve ilgili modeller Mesleki gelişimi değerlendirme Mesleki gelişimde engeller Türkiye’de mesleki gelişim anlayışının değerlendirilmesi Mesleki gelişim ile ilgili araştırmalar ve öneriler


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Tanışma, dersin kural ve gereklerinin paylaşılması ve önerilerin alınması
2 Mesleki gelişim kavramı, önemi, türleri ve ilgili diğer kavramlar
3 Etkili mesleki gelişim programlarının özellikleri ve ilkeleri
4 Yetişkin öğrenenlerin özellikleri
5 Yetişkin öğrenenlerin özellikleri
6 Mesleki gelişim programlarının hazırlanması ve ilgili modeller
7 Mesleki gelişim programlarının hazırlanması ve ilgili modeller
8 Mesleki gelişim programının planlanması, hazırlanması, uygulanması, izlenmesi
9 Mesleki gelişimde değerlendirme
10 Mesleki gelişimde değerlendirme
11 Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Öğretmen Akademisi Vakfı (ÖRAV), Yenilikçi Öğrenme Merkezi çalışmaları
12 Dünyada ve Türkiye’de mesleki gelişim etkinliklerinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri
13 Mesleki gelişim (hizmetiçi eğitim) alanındaki tez ve yayınların incelenmesi/değerlendirilmesi
14 Mesleki gelişim (hizmetiçi eğitim) alanındaki tez ve yayınların incelenmesi/değerlendirilmesi
15 Rapor sunumları ve değerlendirme

Adey, P. (2004). The professional development of teachers: Practice and theory. Kluwer Academic Publishers. Aydın, İ. (2010). Kamu ve özel sektörde hizmetiçi eğitim el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Bass, H., Usiskin, Z. & Burrill, G. (Eds). (2002). Studying classroom teaching as a medium for professional development: Proceedings of a U.S. - Japan Workshop. National Academies Press. Brody, C. & Davidson, N. (1998). Professional development for cooperative learning: Issues and approaches. Albany: State University of New York Press. Bümen, N. T. (2005). Öğretmenlerin yeni ilköğretim 1.-5. sınıf programlarıyla ilgili görüşleri ve programı uygulamaya hazırlayıcı bir hizmet içi eğitim çalışması örneği. Ege Eğitim Dergisi, 6(2), 21 – 57. Bümen, N. T. (2009). Possible effects of professional development on Turkish teachers’ self-efficacy and classroom practice. Proffesional development in education, 35(2), 261–278. Büyüköztürk, Ş., Akbaba Altun, S. & Yıldırım, K. (2010). TALIS uluslararası öğretme ve öğrenme araştırması -Teaching and learning international survey- Türkiye ulusal raporu. Ankara: MEB. http://digm.meb.gov.tr/uaorgutler/OECD/TALIS_tr_Rapor.pdf adresinden indirilebilir. Day, C. & Sachs, J. (2004). (Eds.) International handbook on the continuing professional development of teachers. Berkshire, Berkshire: McGraw-Hill Education. Duman, A. (2007). Yetişkinler eğitimi. Ankara: Ütopya yayınevi. Fogarty, R. & Pete, B. (2007). From staff room to classroom: A guide for planning and coaching proffesional development. USA: Corwin Press. Garet, M. S., Porter, A. C., Desimone, L., Birman, B. F., Yoon, K. S. (2001). What makes professional development effective? results from a national sample of teachers. American Educational Research Journal. 38(4), 915–945. Guskey, T. R. (2000). Evaluating professional development. USA: Corwin Press. Guskey, T. R. (2007). Results oriented proffesional development. In Ornstetin, A.C., Pajak, E.J. & Ornstein, S.B. Contemporary Issues in Curriculum, 334-346. USA: Pearson. Guskey, T. R. Yoon, K. S. (2009). What works in professional development? Phi Delta Kappan, March, 495–500. Joyce, B. & Showers, B. (2002). Student achievement through staff development. USA: ASCD, Alexandria, Virginia. Kurt, İ. (2000). Yetişkin eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Law, S. & Glover, D. (1996). Managing professional development in education. UK: Falmer Press. Milli Eğitim Bakanlığı – Hizmetiçi Eğitim Dairesi Başkanlığı - http://hedb.meb.gov.tr/index.html Milli Eğitim Bakanlığı – Yetişkin Eğitimi - http://hedb.meb.gov.tr/_dersnotlari/yetiskin_egitimi/index.html Milli Eğitim Bakanlığı – Hizmetiçi Eğitimin Yeniden Yapılandırılması Çalıştayı (07-08 Mayıs 2010) Raporu. http://hedb.meb.gov.tr/net/_duyuru_dosyalar/calistay.pdf adresinden indirilebilir. Sparks, D. & Loucks-Horsley, S. (2007). Five models of staff development for teachers. In Ornstetin, A.C., Pajak, E. J. & Ornstein, S. B. Contemporary Issues in Curriculum, 303-326. USA: Pearson. Şencan, H. & Erdoğmuş, N. (2001). İşletmelerde eğitim ihtiyacı analizi. İstanbul: Beta Yayınları. Taymaz, Haydar. (1992). Hizmetiçi eğitim: Kavramlar, ilkeler, yöntemler. Ankara: Pegem no: 3. Yıldız, A. & Uysal, M. (2009). (Ed.) Yetişkin eğitimi: Kuramdan uygulamaya. İstanbul: Kalkedon Yayınları. Witmer, J. T. & Melnick, S. A. (2007). Team-based proffesional development: A process for school reform. USA: Rowman & Littlefield Education.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 70
Ev Ödevi 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 14 3 42
Örnek Vaka İncelemesi 1 40 40
Rapor Hazırlama 2 14 28
Rapor Sunma 1 13 13
Makale Yazma 1 65 65
Bireysel Çalışma 13 1 13
Okuma 13 3 39
Toplam İş Yükü (saat) 240

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 3
ÖÇ 2 4
ÖÇ 3 4
ÖÇ 4 4
ÖÇ 5 4
ÖÇ 6 5
ÖÇ 7 5
ÖÇ 8 4
ÖÇ 9 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek