GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9401026292019 Çok Kültürlü Psikolojik Danışmada Güncel Konular Seçmeli Ders Grubu 1 1 8,00

Doktora


Türkçe


Bu ders ile öğrencilerin çokkültürlü psikolojik danışma kuramları, uygulamaları ve eğitimleri konusunda donanım kazanmaları amaçlanmaktadır


Prof. Dr. D. Yelda KAĞNICI


1 Kültür kavramının temellerini yorumlayabilme
2 Kültürel farklılıkları kavrayabilme
3 Kültür ve psikolojik danışma arasındaki ilişkiyi açıklayabilme
4 Çokkültürlü psikolojik danışma kuramları bilgisi
5 Çokkültürlü psikolojik danışmada güncel yaklaşımlar bilgisi
6 Çokkültürlü psikolojik danışma müdahalelerini bilme
7 Çokkültürlü psikolojik danışmada eğitim, profesyonel ve etik konuların bilgisi
8 Çağdaş psikolojik danışman rollerini kavrayabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Kültür tanımı, Türkiye'de Kültürel Çeşitlilik, Kültür ve Psikolojik Danışma, Çağdaş Psikolojik Danışma Kuramlarının Çokkültürlü Bakış Açısı ile İrdelenmesi Çokkültürlü Psikolojik Danışma Kuramı, Çokkültürlü Psikolojik Danışma Yeterlikleri, Mikrosaldırganlık, Çağdaş Psikolojik Danışman Rolleri: Sosyal Adalet ve Hak Savunuculuğu, Kültürleşme, Danışanla İlk Görüşme ,Çokkültürlü Vaka Kavramsallaştırması, Psikolojik Danışman Rolleri, Kültür Merkezli Psikolojik Danışma, Kültüre Duyarlı Bilişsel Davranışçı Terapi, Çokkültürlü Psikolojik Danışma Uygulamaları (Ör: Kariyer Psikolojik Danışmanlığı)


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Ders Planı
2 Kültür Tanımı
3 Türkiye’de Kültürel Çeşitlilik
4 Kültür ve Psikolojik Danışma
5 Çağdaş Psikolojik Danışma Kuramlarının Çokkültürlü Bakış Açısı ile İrdeleme
6 Çokkültürlü Psikolojik Danışma Kuram ve Araştırmaları
7 Çokkültürlü Psikolojik Danışma Yeterlikleri
8 Çağdaş Psikolojik Danışman Rolleri: Sosyal Adalet ve Hak Savunuculuğu
9 Kültürleşme
10 Çokkültürlü Vaka Analizi
11 Çokkültürlü Müdahaleler
12 Çokkültürlü Psikolojik Danışma Uygulamaları
13 Çokkültürlü Psikolojik Danışma Uygulamaları
14 Çokkültürlü Psikolojik Danışman Eğitimi
15 Çokkültürlü Psikolojik Danışman Eğitimi
16 Çokkültürlü Psikolojik Danışmada Etik Konular

Erkan, S. (2020). Kültüre duyarlı psikolojik danışma. Pegem Yayınları Kağnıcı, D. Y. (2019). Kültür ve psikolojik danışma. Pegem Yayınları Axelson, J. A. (1999). Counseling and development in a multicultural society (3rd Ed.). Pasific Grove: Brooks/Cole Berry, J. W., Poortinga, Y .H., Segall, M. H., & Dasen, P. R. (2002). Cross-cultural psychology: Research and applications (2nd Ed.). Cambridge University Press. Constantantine, M. G., Miville, M. L., & Kindaichi, M. M. (2008). Multicultural competence in counseling psychology practice and training. In S. D. Brown & R. W. Lent (Eds). Handbook of counseling psychology (4th Ed). New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. Corey, G. (2001). Theory and practice of counseling and psychotherapy (6th Ed). Belmont: Brooks/Cole Kağnıcı, D.Y. & Denizli, S. (2018). Examining mental health professionals’ social justice atttitudes in Turkey. Eurasian Journal of Educational Research, 75, 19-36 Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Kültürel psikoloji. İstanbul: Evrim Yayınevi ve Tic.Ltd.Şti Ivey, A. E., & Ivey, M. B. (2003). Intentional interviewing and counseling. Facilitating client development in a multicultural society (5th Ed.). Pasific Grove: Brooks/Cole. Matsumoto, D. (2001). The handbook of culture and psychology. New York: Oxford Univesity Press. Pedersen, P. B., & Ivey, A. (1993). Culture-centered counseling and interviewing skills. A practice guide. London: Praeger Publishers Ponterotto, J.G., Casas, J. M., Suziki, L.A. & Alexander, C.M. (2010). Handbook of multicultural counseling. California: Sage Publications. Pope Davis, D. B., Coleman, H. L. K., Liu, W. M. & Toporek, R. L. (Eds)., Handbook of multicultural competencies in counseling and psychology. California: Sage Publications. Sue, D. W., Ivey, A. E., & Pedersen, P. B. (1996). A theory of multicultural counseling and therapy. California: Brooks/Cole Publishing Türkçe Okuma Materyalleri Bektaş, D. Y. (2006). Kültüre duyarlı psikolojik danışma yeterlikleri ve psikolojik danışman eğitimindeki yeri. Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Büyükşahin Çevik, G. (2014). Kültür merkezli psikolojik danışma. Kuramsal bir inceleme. Ege Eğitim Dergisi, 2, 577-596. Chung, R. C. & Bemak, F. (2018). Sosyal adalet psikolojik danışmanlığı (V. Yorgun), Çev. Orijinal Basım Tarihi 2012. Ankara: Mentis Yayınları. Erdur-Baker, Ö. (2007). Psikolojik danışma ve kültürel faktörler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 27, 109-122 Kağnıcı, D. Y. (2013). Çok kültürlü psikolojik danışman eğitiminin rehberlik ve psikolojik danışmanlık lisans programlarına yerleştirilmesi. Türk Psikoloji Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5 (40), 222-231 Kağnıcı, D. Y. (2015). Psikolojik danışman eğitiminde cinsel yönelim olgusunun irdelenmesi: Benim Çocuğum Filmi. Türk Psikoloji Danışma ve Rehberlik Dergisi, 44, 83-95. Kağnıcı, D. Y. (2017). Suriyeli mülteci çocukların kültürel uyum sürecinde okul psikolojik danışmanlarına düşen rol ve sorumluluklar. İlköğretim Online, 16 /4), 1768-1776. Karaırmak, Ö. (2008). Çok kültürlülük, kültürel duyarlılık ve psikolojik danışma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi,532,115-126. Karaırmak, Ö. (2015). Psikolojik danışma alanında değişen paradigma: Kültüre duyarlı ve hak savunucusu psikolojik danışman eğitimi. F. Kurter ve J.S. Mattis. Türkiye’de uygulamacıların gözüyle psikolojik danışmada kültüre duyarlı olma içinde (s. 362-385) İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları Keklik, İ. (2010). Psikolojik danışma alanının hak savunuculuğu bağlamında birey ötesi sorumlulukları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (33), 89-99. Koç, Z. (2003). Kültüre duyarlı psikolojik danışma yaklaşımı: Kuramsal bir açıklama. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 1-17. Kurter, F. ve Mattis, J.S. (2015). Türkiye’de uygulamacıların gözüyle psikolojik danışmada kültüre duyarlı olma İstanbul: Bahçeşehir University Press



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama/Pratik 20 5 100
Proje Sunma 10 5 50
Okuma 15 3 45
Toplam İş Yükü (saat) 195

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
ÖÇ 1 4 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5 5
ÖÇ 4 5 5
ÖÇ 5 5 5 5
ÖÇ 6 5 5 4 5
ÖÇ 7 5 5 5
ÖÇ 8 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek