GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9401046152021 Kuram Oluşturma Ders 1 1 7,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin sonunda öğrenciler; eğitim yönetimi ve denetiminde kuram geliştirmenin temel kavramları, alanyazındaki araştırmaları kuramsal açıdan analiz edebilmeyi, kuram geliştirme sürecini, gerekliliğini ve öneminin yanı sıra diğer alanlarla ilişkisini kavrayabileceklerdir.


Erdal Toprakçı


1 Eğitim yönetimi ve denetiminde kuram geliştirmenin temel kavramları tanımlayabilme.
2 Eğitim yönetimi ve denetimi araştırmalarındaki kuramları analiz edebilme ve değerlendirebilme.
3 Kuram geliştirme sürecini kavrayabilme
4 Kavramsal model önerme ile kuram geliştirme sürecini ilişkisini kavrayabilme.
5 Eğitim yönetimi ve denetimindeki olayları karşılaştırabilme.
6 Eğitim yönetimi ve denetimindeki olaylarının kategorilerini sentezleyebilme.
7 Kavramsal model ile ilişkili araç ve program geliştirebilme.
8 Eğitim yönetimi ve denetimindeki olaylara dayalı kuram geliştirebilme.
9 Eğitim yönetimi ve denetiminde kuramı test edebilme
10 Eğitim yönetimi ve denetiminde kuramı sınırlamayı açıklayabilme.
11 Eğitim yönetimi ve denetiminde kuram yazmayı açıklayabilme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


*Eğitim yönetimi ve denetiminde kuram geliştirmenin amacı, önem ve ilkeleri *Eğitim yönetimi kuramlarının analizi *Eğitim yönetimi ve denetiminde kuram geliştirme süreci


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Eğitim yönetimi ve denetiminde kuram geliştirmenin temel kavramları
2 Eğitim yönetimi ve denetimi araştırmalarındaki kuramları analiz etme ve değerlendirme
3 Eğitim yönetimi ve denetimi araştırmalarındaki kuramları analiz etme ve değerlendirme
4 Önerme/ Kuram Geliştirme Süreci
5 Eğitim yönetimi ve denetimindeki olayları karşılaştırma
6 Eğitim yönetimi ve denetimindeki olaylarının kategorilerini sentezleme
7 Ara Sınav
8 Kavramsal model ile ilişkili araç ve program geliştirme
9 Kavramsal model ile ilişkili araç ve program geliştirme
10 Eğitim yönetimi ve denetimindeki olaylara dayalı kuram geliştirme K
11 Eğitim yönetimi ve denetiminde kuramı test etme
12 Eğitim yönetimi ve denetiminde kuramı test etme
13 Eğitim yönetimi ve denetiminde kuramı sınırlama
14 Eğitim yönetimi ve denetiminde kuram yazma
15 Eğitim yönetimi ve denetiminde kuram yazma
16 Final sınav

Alvesson, M. and Karreman, D. (2011 ). Qualitative Research and Theory Development Mystery as Method. London: Sage Publications, Aydın, Mustafa Eğitim Yönetimi, Ankara: Hatipoğlu Yayınevi.(Üçüncü Baskı), 1991. ------Eğitim Yönetimi İçin Bir Değer Çerçevesi", (Ders Notları), Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Fakultesi, 1993 ------Eğitim Yönetimi ve Liderlik, (Ders Notları), Malatya:İnönü Üniversitesi Eğitim Fakultesi, 1994. Balcı, Esergül. Ödüller, Güdüleme Kuramları ve Türkiye ‘de Öğretmen Ödülleri, Ankara:Adım Yayıncılık Ltd. Şti, 1992. Başaran, İ. Ethem. Eğitim Yönetimi ", Ankara: Sevinç Matbaası, 1988. Beare, Hedley-Brian J.Caldwell-Ross H. Millikan "Creating An Excelent School : Some New Management Techniques", Worcester:Printed in Great Britain by Billings and Sons Ltd, 1989. Bilgen, Nihat. “Eğitim Yönetiminde Koordinasyona Dönük Değerlendirme“, Eğitim Yönetiminde Denetleme ve Değerlendirme Sempozyumu. (25-26/ Nisan / 1985), Ankara: A. Ü. E. B. F. Yayınları, No: 47 (s.71 - 82 ), 1985. Bursalıoğlu, Ziya. Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, Ankara: A.Ü. Eğitim Fakultesi Yayınları No:154, 1987. Bush, Tony. Theories of Educational Management, London: Paul Chapman Publishing Ltd, 1986. Campbell, Roald F-John E. Corbally and Raphhael O. Nystrand İntroduction to Educational Administration, Boston: Allyn an Bacon, 1983. Can, Halil.Organizasyon ve Yönetim, Ankara: Adım Yayıncılık Mat. San. Tic. Ltd., İkinci Baskı, 1992. Çelik, Vehbi. "Eğitim Yönetiminde Örgütsel Kültür ve Önemi", Ankara: TODAİE Dergisi, cilt:26, sayı:2, Haziran, (s.135 -145 ), 1993. Derr, C. Broklyn and Thomas J. Delong. " What Business Management Can Teach Schools "in The Management of Educational Institutions: Teory Research and Conusttancy, (Edited Gray, H). England: The Falmer Press, Sussex (P. 127-137), 1982 . Doğrusöz, Halim. “Karar Vermede Değerlendirmenin Yeri ve Rolü“, Eğitim Yönetiminde Denetleme ve Değerlendirme Sempozyumu. (25-26/Nisan/1985), Ankara: A.Ü.E.B.F.Yayınları, No:47 (s.13-19 ), 1985 . Drucker, Peter F. Devlet ve Politika Alanında, Ekonomi Bilimi ve İş Dünyasında, Toplumda ve Dünya Görüşünde-Yeni Gerçekler, (Çeviren: Birtane Karanakçı) Ankara :Türkiye İş Bankası, Kültür Yayınları No : 315, 1992 . Ensari, Hoşcan. Eğitim Yönetimi ve Liderlik, (Yayınlanmamış Araştırma), İstanbul, 1993 . Ersan, Nurgün. Yönetim Süreçleri ve Teorileri, Ankara: Semih Matbaacılık, 1987 . Ertekin, Yücel “Yönetim Kuramında Düşünce Akımları“, TODAİE Dergisi.18 ( 4 ), Ankara, 1985 Güçlüol, Kemal. Eğitim Yönetiminde Karar ve Örnek Olaylar, Ankara: Kadıoğlu Matbaası, 1985 . Gürkaynak, İpek. “Etkiye Dönük Değerlendirme“, Eğitim Yönetiminde Denetleme ve Değerlendirme Sempozyumu. (25-26 / Nisan / 1985), Ankara: A.Ü. E.B.F. Yayınları, No: 47 (s.37-42), 1985. Handy, Charles and Robert Aitken. Understanding Schools as Organizations", England : Penguin Books Ltd, 1990. Hicks, G. Herbert. Örgütlerin Yönetimi: Sistemler ve Beşeri Kaynaklar Açısından, (Çeviren: Osman Tekok ve vd.) İstanbul: Turhan Kitabevi, 1979. Homans, George C. İnsan Grubu, (Çeviren: Oguz Onaran ve vd.) Ankara: TODAİE Yayınları No: 121, 1971 . Hoy, Wayne K. and Cecil G. Miskel. Educational Administration Theory, Resarch and Practice, New-York Random House, 1987. Hoyle, Eric "The Politics of School Management", Banglore: Macmillan India Ltd, 1986 . Karagözoğlu, Galip. “İletişimin Değerlendirilmesi“, Eğitim Yönetiminde Denetleme ve Değerlendirme Sempozyumu. (25-26/ Nisan / 1985), Ankara: A.Ü.E.B.F. Yayınları, No: 47 ( s.65 - 70 ), 1985. Katz, Daniel and Robert L. Kahn. "Örgütlerin Toplumsal Psikolojisi",(Çeviren: Halil Can, Yavuz Bayar). Ankara: TODAİE Yayınları No: 167, 1977. Kaya, Yahya K. Eğitim Yönetimi, Kuram ve Türkiye 'deki Uygulama, Ankara : Set Ofset Matbaacılık Ltd. Şti, 1991. March, James. G. and Herbert A Simon. Örgütler, (Çeviren :Ömer Bozkurt ve Oğuz Onaran ) Ankara: TODAİE Yayınları No:144, 1975. Onaran, Oğuz. Çalışma Yaşamında Güdüleme Kuramları, Ankara: A.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, No : 470, 1981. Owens, Robert G. Organizational Behevior in Education, New –Jersey Prentice - Hall, Inc. Englewood Cliffs, 1981. Rebore, Ronald W. Educational Administration (A Margement Approach), New-Jersey: Prentice-Hall Inc. Englewood Cliffs, 1985. Schein, Edgar H. Örgüt Psikolojisi, (Çeviren: Mustafa Tosun) Ankara: TODAİE Yayınları No : 173, 1978. Serin, Necdet. Eğitim Ekonomisi, Ankara: A:Ü: Eğitim Fakültesi Yayınları No: 77, 1979. Taymaz, Haydar. Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara: A:Ü: Eğitim Fakültesi Yayınları No:166, 1981. Thompson, James D. Örgütler Çalışırken, Yönetim Teorisinin Toplumbilimsel Temeli, (Çeviren: Ural Sözen ve Tengiz Üçok ) Ankara: Kalite Matbaası, 1976. Toprakçı, Erdal ve Esen Altunay (2015) Anılarla Öğretmenlik Pegem Yayınları Ankara Toprakçı, Erdal. (2017) Sınıfı Yönetimi Pegem Yayınları Ankara Toprakçı, Erdal. (2008) Sınıfa Dayalı Yönetim Pegem Yayınları Ankara Toprakçı, Erdal (2016) “Eğitbilim” Eğitbilim (Pedandragoji) Ütopya Yayınları (Editör: Erdal Toprakçı) Ankara Toprakçı, Erdal (2008) Sınıf Örgütünün Yönetimi Ütopya Yayınları Ankara Tortop, Nuri ve Eyyüp İspir. "Yönetim Bilimi", Ankara: Bilim Yayınları, Tarihsiz. Tosun, Kemal "İşletme Yönetimi", İstanbul: İ:Ü. İşletme Fakültesi Yayınları No: 226, 1990.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Derse Katılım 1 10
Uygulama/Pratik 1 8
Tartışma 1 1
Soru-Yanıt 1 1
Ev Ödevi 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 50
Proje Hazırlama 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 8 8
Final Sınavı 1 8 8
Uygulama/Pratik 14 3 42
Soru-Yanıt 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 14 1 14
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 1 14
Ev Ödevi 14 6 84
Toplam İş Yükü (saat) 212

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 3 3 4 3 3 3 3 2 3 4
ÖÇ 2 3 4 3 3 3 4 3 3 3 2
ÖÇ 3 4 3 3 2 4 3 2 3 2 3
ÖÇ 4 4 3 3 3 2 4 3 4 3 4
ÖÇ 5 2 4 4 2 3 3 3 3 4 4
ÖÇ 6 3 3 4 4 3 3 3 4 3 3
ÖÇ 7 3 3 4 2 4 3 3 4 4 3
ÖÇ 8 3 2 2 3 3 3 2 3 3 3
ÖÇ 9 2 3 2 1 3 2 2 3 1 2
ÖÇ 10 4 2 3 4 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 11 4 3 4 3 4 3 4 3 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek