Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9401046072019 | Yükseköğretimin Yönetimi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 8,00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersin sonunda öğrenciler, yükseköğretim sistemlerini, kurumlarını ve yönetsel etkinlikleri tanıyabilecek; yükseköğretimde eğitim politikalarını ve nitelikle ilgili sorunları çözümleyebileceklerdir.
DOÇ. DR. Yılmaz TONBUL
1 | Yükseköğretim sistemleri ve kurumları bilgisi |
2 | Yükseköğretimde eğitim politikaları bilgisi |
3 | Yükseköğretimde değişim yönetimi bilgisi. |
4 | Yükseköğretimde değerleri ve etik ilkeleri kavrayabilme. |
5 | Yükseköğretimde kalite geliştirme uygulamalarını değerlendirebilme. |
6 | Yükseköğretimde yaşanan sorunları, çözümleyebilme. |
7 | Ulusal ve uluslararası alandaki yükseköğretimle ilgili konu ve gelişmelerle ilgilenmeye duyarlı oluş. |
8 | Yükseköğretim alanına giren konularda küçük ölçekli araştırmalar yapabilme |
9 | Alan yazını tarayabilme, bilimsel yayınları kuram yöntem, bulgu ve yorumlar açısından değerlendirebilme |
10 | Alanıyla ilgili akademik ağlara ve oluşumlara katılmaya istekli oluş. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
* Yükseköğretim eğitim sistemleri. * Yükseköğretim eğitimin niteliğini etkileyen etmenler. * Yükseköğretimde yönetim süreçleri * Yükseköğretimde reform hareketleri Yükseköğretimde personel ve öğrenci işleri yönetimi
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Beklentileri oluşturma, işleyişi, kaynakları ve değerlendirme ölçütlerini açıklama; yükseköğretim kurumlarına genel bir bakış. | ||
2 | Üniversite kavramı, üniversitenin işlevleri | ||
3 | Üniversite kavramının tarihsel, politik, felsefi ve toplumsal boyutları | ||
4 | Yükseköğretimde Yönetim Politikaları | ||
5 | Yükseköğretim yeterlikler çerçevesi | ||
6 | Yükseköğretimde akademik ve idari yapılanma: YÖK, üniversite üst yönetimi ve kurulları, fakülte, bölüm, anabilim dallarının görev ve yetki tanımlamaları, atama/seçme uygulamaları | ||
7 | Yükseköğretimde akademik ve idari yapılanma: Enstitüler, araştırma merkezleri, öğrenci işleri ve dairelerin görev ve yetki tanımlamaları, atama/seçme uygulamaları | ||
8 | Üniversiteler açısından akademik özgürlük, mali ve yönetsel özerklik kavramlarının incelenmesi | ||
9 | Yükseköğretimde eğitim programlarının yönetimi ve denetimi | ||
10 | Yükseköğretimde uluslararasılaşma | ||
11 | Üniversitede öğrenci olmak: beklentiler, fırsatlar, olanaklar, sorunlar | ||
12 | Yükseköğretimde bütçe yönetimi | ||
13 | Üniversitelerdeki değişim-dönüşüm süreci, araştırma üniversiteleri, fırsatlar, geleceğin üniversiteleri. | ||
14 | Lisansüstü eğitim uygulamaları ve nitelik sorunu | ||
15 | Lisansüstü eğitimin yönetimi; Bilim insanı yetiştirme ve akademik kariyer | ||
16 | Final |
Alhas, Ali. (2006). Lisansüstü Eğitim Yapmakta Olan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitime Bakış Açıları (Ankara İli Örneği). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi). Aypay, A.(2015) Türkiye’de yükseköğretim. Pegem Akademi Yayınları, Ankara. Balderston, F.,E. (1995) Managing today’s universities. Jossey-Bass Publishers, San Fansisco. Biçerli, M.K.(2011) Yükseköğretim Sistemimizi İşgücü Piyasasındaki Gelişmeler Paralelinde Yeniden Yapılandırmak Zorundayız. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(3), 113-121. http://higheredu-sci.beun.edu.tr/text.php3?id=1541 Brown G. & Atkins, M. (1991) Effective teaching in higher education, Routledge, London. Bülbül, Tuncer. (2003). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesinde Görev Yapan Öğretim Üyelerinin Lisansüstü Öğretime Öğrenci Seçme Sürecine İlişkin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 167-174. Çıkrıkçı-Demirtaşlı, Nükhet. (2002). Lisansüstü Eğitim Programlarına Girişte Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (LES) Sonucunun ve Diğer Ölçütlerin Kullanımına İlişkin Bir Tarama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 61-70. Dilci, Tuncay. (2009). Eğitim Bilimleri Alanında Yürütülen Lisansüstü Eğitiminin Öğrenci ve Öğretim Elemanları Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Doktora Tezi). GoonenN.,M., Blechman, R.S. (1999) Higher education administration: A guide to legal, ethical, and practical ıssues. Greenwood Press, London. Günay, D. (2011). Türk yükseköğretiminin yeniden yapılandırılması bağlamında sorunlar, eğilimler, ilkeler ve öneriler – I Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(3), 113-121. http://higheredu-sci.beun.edu.tr/text.php3?id=1540 İnce, Levent. ve Korkusuz, Feza. (2006). Lisansüstü Eğitim Hedeflerini Geliştirmede Öğrenci Öğretim Üyesi Etkileşimi: Bir Disiplinin Farklı Üniversitelerde ve Farklı Disiplinlerin Bir Üniversitedeki Durumu. Ankara: TÜBİTAK Sosyal ve Beşeri Bilimler Arşatırma Grubu (Proje). Karakütük, K. (2002). Öğretim üyesi ve bilim insanı yetiştirme. Lisansüstü öğretimin planlanması. Ankara: Anı Yayıncılık. Karakütük, K. (2009). Lisansüstü öğretim sistemleri. Ankara: Pegem Akademi. Kavak, Y. (2011). Türkiye'de Yükseköğretimin Görünümü ve Geleceğe Bakış. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(2), 55-58. http://higheredu-sci.beun.edu.tr/summary.php3?id=1526. Kılıç, M. (2018) Akademik aklın özyitimi. Ankara: Nobel yayyınları. Kogan, M., Bauer, M., Bleiklie I.&Henkel, M. (2000) Transforming higher education: A comperative study. Jessica Kingsley.Publishers, London and Philedelphia. Korkut, H. ( ) Sorgulanan Yükseköğretim. Nobel yayıncılık. Kurnaz, Mehmet Altan. ve Alev, Nedim. (2009). İlköğretim ve Ortaöğretim Lisansüstü Öğrencilerinin Ders Seçimi Yaklaşımları ve İlgili Sorunları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(3), 38-52. Kurul, Tural, N. (2004). Küreselleşme ve üniversiteler. Ankara: Kök Yayıncılık. Nayır, Funda. (2011). Eğitim Bilimleri Alanında Lisansüstü Öğrenim Görmekte Olan Müfettiş, Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Sorunları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 199-222. Özdem, Güven. (2002). Bir Üniversite Adına Diğer Bir Üniversitede Lisansüstü Öğrenim Gören Araştırma Görevlilerinin Sorunları. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi). Tonbul, Y (2017) Sosyal bilimler enstitülerinin lisansüstü eğitimin niteliğini artırmadaki rolü. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 7 (1), 150-162. DOI:10.5961/jhes.2017.193 [Online]:http://higheredu-sci.beun.edu.tr/text.php3?id=1746. Tonbul, Y. (2012) lisansüstü eğitimde akademik danışmanlık: sorunlar, beklentiler, öneriler (E.Ü.ü. sosyal bilimler enstitüsü örneği) Ege Üniversitesi bilimsel araştırma projesi, 2009-egf-009. Tonbul, Y. (2014). A comparative study of selection, training and advisory practices for doctoral education. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 55, 263-282. http://dx.doi.org/ 10.14689/ejer.2014.55.15 Tonbul, Y. (2019). Öğrenciler ve akademik tez danışmanları için lisansüstü eğitim kılavuzu. Ankara: Akademisyen Yayınevi. Tonbul, Y., Yalçınkaya, M. (2006) Sosyal bilimlerde çalışan öğretim elemanlarının performans değerlendirmesi, BAP Proje No:2002 EGF-002. Tunç, Binali. (2004). İngiltere’de Lisansüstü Eğitim. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 42-53. Ünal, Çiğdem. ve İlter, İlhan. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Lisansüstü Eğitime Olan Tutumları (Fırat, Erzincan ve İnönü Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği ABD Örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 1-18. Wissema, J.,G. (2009) Üçüncü kuşak üniversitelere doğru. Çev. Nurkalp Devrim ve Taciser Belge, Türkiye İş Bankası Kültür yayınları, İstanbul. http://docplayer.biz.tr/753289
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 |
Rapor Hazırlama | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Takım/Grup Çalışması | 1 | 10 | 10 |
Alan Çalışması | 1 | 20 | 20 |
Örnek Vaka İncelemesi | 1 | 10 | 10 |
Rapor Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
Rapor Sunma | 1 | 5 | 5 |
Makale Kritik Etme | 1 | 20 | 20 |
Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 1 | 30 | 30 |
Ev Ödevi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 225 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 4 | |||||||||
ÖÇ 2 | 4 | |||||||||
ÖÇ 3 | 4 | |||||||||
ÖÇ 4 | ||||||||||
ÖÇ 5 | 4 | 4 | ||||||||
ÖÇ 6 | 4 | 4 | 4 | |||||||
ÖÇ 7 | 5 | 4 | 4 | |||||||
ÖÇ 8 | 4 | 4 | 3 | |||||||
ÖÇ 9 | 4 | 4 | ||||||||
ÖÇ 10 | 5 | 5 |