Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9401046022019 | Denetim Kuram ve Teknikleri | Ders | 1 | 2 | 7,00 |
Doktora
Türkçe
Eğitim çok boyutlu bir uygulama alanıdır. Bu boyutların tümünde bilimselleşmek eğitim niteliğinde de bir artışa yol açacaktır. İşte bu boyutlardan birisi de onun denetimidir. Bu alanın bilimselleşmesine katkı getirmenin ön aşaması olarak yüksek lisansta bu dersleri alan öğrencilerin ders sonunda şu özelllikleri taşıması beklenmektedir. Eğitimi tüm boyutlarıyla kavramak Eğitimin denetimi ile ilgili kavramları bilmek Eğitim denetimi kuramlarından haberdar olmak Kuramları uygulayabilmek Uygulamadaki problemlerin farkında olmak ve çözebilmek
Prof. Dr. Erdal TOPRAKCI
1 | Eğitim denetimi alanındaki kuram, ilke ve teknikleri açıklayabilme. |
2 | Eğitim denetimin yasal, tarihsel-felsefi ve toplumsal temelleri anlam bilgisi |
3 | Türk eğitim sisteminde teftiş birimlerinin yönetsel ve örgütsel yapılanmasını yorumlayabilme |
4 | Denetim türleri, kurum, sınıf ve ders denetiminin farklı boyutlarını açıklayabilme. |
5 | Eğitim denetçilerinin rol ve sorumluluklarını ve sorunlarını değerlendirebilme. |
6 | Türk eğitim sisteminin denetim sorunlarını, sistem kuramı çerçevesinde irdeleyebilme. |
7 | Ulusal ve uluslararası alandaki eğitim denetimi ile ilgili gelişmelere karşı duyarlı oluş |
8 | Eğitim denetimi alanında veri toplayabilme, çözümleyebilme ve bildiri formatına uygun hazırlayabilme |
9 | Alanyazını tarayabilme, bilimsel yayınları kuram yöntem, bulgu ve yorumlar açısından değerlendirebilme ve sunum tekniklerine uygun sunabilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Eğitim denetimin yasal, tarihsel-felsefi ve toplumsal temelleri , Eğitim denetimi kuram, ilke ve teknikleri, Türk eğitim sisteminde teftiş birimlerinin yönetsel ve örgütsel yapılanması, Denetim türleri, kurum, sınıf ve ders denetiminin çeşitli boyutları., Ulusal ve uluslar arası eğitim deneticisi yetiştirme uygulamaları, Eğitim denetiminin okul verimliliği, eğitim programları, okul iklimi-kültürü ve değişim yönetimi vb kavramlarla etkileşimi., Eğitim denetiminde yeni yaklaşımlar (performans değerlendirme, performansa dayalı ödüllendirme, öğretmen kariyer sistemi vb), Türk eğitim sisteminin denetimsel sorunları.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Beklentileri oluşturma, işleyişi ve değerlendirme ölçütlerini açıklama. Denetim sistemi ve eğitim kurumlarına genel bir bakış. | ||
2 | Denetimin (Teftiş, vb) tarihi, kavram, tanım | ||
3 | Toplumsal kurumlar ve denetim | ||
4 | Toplumsal kurumlar ve denetim | ||
5 | Eğitim denetiminin kavram, tarihi, tanım ve temelleri | ||
6 | Eğitim denetiminin kavram, tarihi, tanım ve temelleri | ||
7 | Eğitim denetimi kuramları | ||
8 | Eğitim denetimi kuramları | ||
9 | Ara sınav | ||
10 | Eğitim denetimi kuramları | ||
11 | Eğitim denetimi yöntem, teknik ve araçları | ||
12 | Eğitim denetimi yöntem, teknik ve araçları | ||
13 | Eğitim denetimi Süreci | ||
14 | Eğitim denetimi Süreci | ||
15 | Eğitim denetiminde güncel sorunlar | ||
16 | Final |
Akyüz, Yahya (2010) Türk Eğitim Tarihi M.Ö 1000- M.S 2013 Pegem Akademi, 2010 Arabacı, İmam Bakır (1995).ilköğretim müfettişlerinin denetim ilkeleri konusunda yeterlilikleri. (yayımlanmamış yüksek lisans tezi), ankara: ankara üniversitesi, sosyal bilimler enstitüsü.1995 ----------------(1999) “Milli eğitim bakanlığı teftiş politikaları” kuram ve uygulamada eğitim yönetimi dergisi. 1999. Sayı:20; 545-575. Atasoy, Mustafa.(1999) “Soruşturma Güvencesi.” Eğitim ve denetim dergisi. (tem-sen) sayı: 4; 1-4. 1999 Aydın, Mustafa(1995) Çağdaş eğitim denetimi, ankara: pegem yayıncılık. 1993 Başar, Hüseyin (2000) Eğitim Denetçisi. Ankara: PegemA Yayıncılık Bilgili, Tufan. Milli eğitim müfettişi (2000).” Eğitim ve denetim dergisi. (tem-sen) yıl: 1 sayı: 4; 7-8 2000. Bozkurt, Emine.(2000) “Mili eğitim bakanlığı müsteşarı bener cordan’la söyleşi.” Eğitim ve denetim dergisi. (tem-sen) sayı: 5; 6-10. 2000 Bozkurt, E., İ. Karabıyık.(2003) “Türk Milli Eğitiminde Denetim sistemi sorunları ve çözüm önerileri.” Türk milli eğitim sisteminde yapılanma sorunu. (geçmişten günümüze) ankara: tem-sen yayınları; 119-129. 2003 Büyükışık, Mustafa.(1989) “ilköğretim denetçilerinin rehberlik etkinliklerinin gerçekleşme düzeyleri”, (yayımlanmamış yüksek lisans tezi),ankara: hacettepe üniversitesi, sosyal bilimler enstitüsü. 1989 Binbaşıoğlu, Cavit (2000) Başlangıçtan Günümüze Türk Eğitim Tarihi. Anı Yayınları Çelebi, Ismail (2000). “Meb teftiş sisteminin yeniden yapılandırılması zorunluluktur.” Eğitim ve denetim dergisi. (tem-sen) yıl: 1, sayı: 4; 4-5. 2000 Cengiz, Cevdet (1992). Milli eğitim bakanlığı bakanlık müfettişlerinin yetiştirilmesi ve teftişin geliştirilmesi. İstanbul: meb basımevi. 1992 Erçetin, Şule (1997). “Milli eğitim bakanlığında teftiş hizmetlerinin yeniden düzenlenmesi.” Eğitim ve bilim dergisi. Cilt :21, sayı:104; 90-95. 1997 Görgülü, Şemsettin (2000). Bolu ili ilköğretim müfettişlerinin yürütmekte oldukları adli ve idari soruşturma görevlerini yapma yeterliliklerine şahsen ne derece sahip olduklarına ilişkin görüşleri. (yayınlanmamış yüksek lisans tezi), bolu: abant izzet baysal üniversitesi, sosyal bilimler enstitüsü. 2000 Güngör, Nilgün (2001). İlköğretim denetçilerinin ilköğretim denetimindeki rol çatışmaları hakkındaki görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), ankara: hacettepe üniversitesi, sosyal bilimler enstitüsü. 2001 Kapusuzoğlu, Şaduman (1988) Son on yılda ilköğretim müfettişlerinin rolü ve teftiş uygulamalarında değişmeler. (yayınlanmamış doktora tezi) ankara. Hacettepe üniversitesi, sosyal bilimler enstitüsü.1988 ----------- “denetimin yeni tanımı” x. Ulusal eğitim bilimleri kongresinde sunulan bildiri, x. Ulusal eğitim bilimleri kongresi izzet baysal üniversitesi 7-9 haziran 2001 bildiriler, ııı. Cilt; 1877-1883. 2001 Karagözoğlu, Galip (1977).Türk eğitim düzeninde bakanlık müfettişlerinin rolü. Ankara: araştırma özeti. Meb pak dairesi. 1972 ---------------- (1977) ilköğretimde teftiş uygulamaları. (yayınlanmamış doçentlik tezi) ankara:hacettepe üniversitesi, sosyal bilimler enstitüsü. 1977 Karacan, F., E. Ağaoğlu(2004) “Öğretim etkinliklerine ilişkin müfettiş ve öğretmenlerin görüşleri” eğitim ve bilim dergisi ankara: Türk eğitim derneği, cilt:29, sayı:131; 14-23. 2004 Karamızrak, Seyfettin (1998) ilköğretim müfettişlerinin sorunları. (yayınlanmamış yüksek lisans tezi.) Kocaeli: kocaeli üniversitesi, sosyal bilimler enstitüsü. 1998 Kasapçopur, Ahmet (1996) Avrupa birliği ülkeleri eğitim denetimi. Talim ve terbiye kurulu başkanlığı, avrupa birliği masası, ankara: milli eğitim basımevi. 1996 Kayıkçı, Kemal (2005) Milli eğitim bakanlığı denetmenlerinin denetim alt sisteminin yapısal sorunlarına ilişkin algıları ve iş doyumu düzeyleri. Ankara: tem-sen yayınları, no:6. 2005 Kırtıloğlu, Halil.(2001) İl milli eğitim müdürlükleri bünyesinde, ilköğretim müfettişleri başkanlıklarının yönetsel davranışlarının ilköğretim müfettişlerinin iş doyumuna etkisi. (yayınlanmamış yüksek lisans tezi), gaziantep: gaziantep üniversitesi, sosyal bilimler enstitüsü. 2001 Koçak, Kemal (1992) “Milli eğitim sisteminde denetimin tarihi gelişimi.”, çağdaş eğitim dergisi sayı:176; 20-29. 1992 Memişoğlu, Salih Paşa (2001) Çağdaş denetim ilkeleri açısından ilköğretim okullarında öğretmen denetimi uygulamalarının değerlendirilmesi. (yayınlanmamış doktora tezi), bolu: abant izzet baysal üniversitesi, sosyal bilimler enstitüsü. 2001 Milli Eğitim Bakanlığı (1979). Meb teftiş sistemi çalışma grubu raporu. Ankara: meb.1979 ------------------- ilköğretim müfettişleri kurulu yönetmeliği. 27.10.1990tarih ve 20678 sayılı resmi gazete. Ve ocak 1991, 2329 sayılı tebliğler dergisi 1990 ---------------- 3797 sayılı milli eğitim bakanlığının teşkilat ve görevleri hakkında kanun. 12.05.1992 tarih ve 23785 sayılı resmi gazete.1992 ---------------- xıv. Milli eğitim şurası. Ankara: meb. Talim terbiye kurulu başkanlığı. Raporlar, gelişmeler, kararlar, şura genel sekreterliği. 1993 ---------------- xv. Milli eğitim şurası. Ankara: meb. Talim terbiye kurulu başkanlığı. Raporlar, gelişmeler, kararlar, şura genel sekreterliği. 1996 -------------------- meb ilköğretim müfettişleri başkanlıkları yönetmeliği.13 ağustos 1999 tarih ve 23785 sayılı resmi gazete. - ekim 1999 tarih ve 2505 sayılı tebliğler dergisi 1999 ----------------- Meb inceleme ve soruşturma rehberi. Ankara: meb basımevi. 2000 ------------------- okul-kurum müdürleri görev tanımları. Ocak 2000 tarihli ve 2508 sayılı tebliğler dergisi 2000 ------------------- milli eğitim bakanlığı ilköğretim müfettişleri başkanlıkları rehberlik ve teftiş yönergesi” 01.02.2001 tarihli 2521 sayılı tebliğler dergisi. 2000 ----------------- 2002 yılı başında eğitim. Meb . Apk kurulu başkanlığı. Ankara: meb yayını. 2001 Oktay, Fatoş.(1999) “Denetim alt sistemleri üzerine karşılaştırmalı bir araştırma, türk, fransız ve ingiliz eğitim denetim sistemleri. Ankara: armağan yayınevi. 1999 Okutan, Mehmet (1996) İlkokullarda kurum teftişinin değerlendirilmesi. (yayımlanmamış doktora tezi), ankara: hacettepe üniversitesi, sosyal bilimler enstitüsü. 1996 Öz, M. Feyzi (1971) Milli eğitim sisteminde teftiş ve bir teftiş örgütü modeli. (yayınlanmamış yüksek lisans tezi), ankara: hacettepe üniversitesi. Soysal bilimler enstitüsü. 1971 ------------------ Türk milli eğitim sisteminde ilköğretim müfettişlerinin rolü. (yayınlanmamış doktora tezi), ankara: hacettepe üniversitesi. Soysal bilimler enstitüsü. 1977 --------------- Türkiye cumhuriyeti milli eğitim sisteminde teftiş. Osman gazi üniversitesi yayınları yayın no:88. 2003 Özdemir, Tuncay. Çağdaş ve demokratik eğitimde teftiş. (yayınlanmamış doktora tezi), bolu: abant izzet baysal üniversitesi, soysal bilimler enstitüsü. 2001 Öztürk, Halil Ibrahim(1990) İlköğretimde Ilköğretim Müfettişlerinin Rolü. (yayınlanmamış yüksek lisans tezi), istanbul: istanbul üniversitesi, soysal bilimler enstitüsü. 1990 Pınardağ, Mehmet (2004) Milli eğitim bakanlığında yeni bir teftiş anlayışı yapı ve işleyişi ankara: tem-sen yayınları no:2. 2004 Sağır, Mahmut ve Göksoy, Süleyman (Editör)(2016) Eğitimde Denetim ve Değerlendirme Ankara: PegemA Yayınları Sağlamer, Emin (1985) Eğitimde Teftiş ve Teknikleri. Ankara: kadıoğlu matbaası. 1985 Sergiovanni t. J., R.J. Starratt (1979). Supervision. Boston: mc graw-hill,inc. All. 1979 Su, Kamil (1983) “Milli eğitimde teftiş.” Cumhuriyet döneminde eğitim. İstanbul: milli eğitim basımevi. 1983 Taşar, H. Hüseyin (2000).Ilköğretim müfettişlerinin rehberlik görevlerine ilişkin sorunları. (yayınlanmamış yüksek lisans tezi), gaziantep: gaziantep üniversitesi, sosyal bilimler enstitüsü. 2000 Taymaz, Haydar (1997) Eğitim sisteminde teftiş. Ankara: takav yayınları 1997 Terzi, Ali Rıza (1996) İlköğretim müfettişlerinin teftiş sorunları. (yayınlanmamış yüksek lisans tezi), ankara: gazi üniversitesi, eğitim bilimleri enstitüsü. 1996 Tem-sen (1994) “Meb ilköğretim müfettişlerinin sorunları ve çözüm önerileri” Ankara: tem-sen.1994 Toprakçı, E. & Kadı, A. (2014). Türkiye’deki bakanlıkların eğitim yönetimi ve denetimi alanındaki faaliyetlerinin yasal belgeler eşliğinde analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(4), 1-18. Toprakçı, E. & Akçay, A. (2016). Türkiye’de kamu yararına çalışan derneklerin eğitim faaliyetlerinin yönetimi ve denetimi (Yasal belgeleri temelinde nitel bir analiz). Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 5(1), 29-52. Toprakçı, E. & Bakır, D. (2019). 2012-2017 yılları arası Milli Eğitim Bakanlığı Sayıştay denetim raporlarının incelenmesi. Y. Kondakçı & S. Emil & K. Beycioğlu (Ed.) 14. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi içinde (s. 829-834). Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi. Toprakci, E., Beytekin, O.F. ve Doğan, M. (2018).Yargıtayın Özel Öğretim Kurumlarına İlişkin Verdiği Kararların İncelenmesi – Investigation of the Decisions of the Supreme Court Related to Private Education Institutions Turkish Studies Educational Sciences Volume 13/19, Summer 2018, p. 1781-1795 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.14133 ISSN: 1308-2140. Toprakçı, E., Çakırer, İ., Bilbay, A., Bağcivan, E., Bayraktutan, İ. (2010). Kuram ve Uygulamada Eğitim Denetmenleri Meslek Etiği. Educational Policy Analysis and Strategic Research, Cilt:5 Sayı:1. Toprakçı, E. & Taş, Ş. (2020). Yargıtay’ın Okul Müdürlerine İlişkin Verdiği Kararların İncelenmesi, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 11, Sayı: 1, 2020, ss. 20-40, DOI: 10.19160//ijer.656003 Uluğ, Feyzi.(1996) ”Eğitim sisteminde değişme yapısal uyum ve sorunlar.” Eğitim yönetimi dergisi, sayı:14; 153-166. 1996 Yalçın, Murat (2001) “ilköğretim okullarında kurum teftişinde karşılaşılan sorunlar.” (yayımlanmamış yüksek lisans tezi), ankara: ankara üniversitesi, eğitim bilimleri enstitüsü. 2001 Yalçınkaya, Mustafa.(2003) “ilköğretimde yeni denetim esasları; ilköğretim müfettişlikleri başkanlıkları rehberlik ve teftiş yönergesi üzerine bir inceleme.”Milli eğitim dergisi, sayı:160; 58-68. 2003 Yılmaz, Muhittin.(1988) İlköğretim okullarında ders teftişinde karşılaşılan sorunlar. (yayınlanmamış yüksek lisans tezi), ankara: ankara üniversitesi, sosyal bilimler enstitüsü. 1988
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Ev Ödevi | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Derse Katılım | 14 | 5 | 70 |
Bireysel Çalışma | 10 | 5 | 50 |
Okuma | 10 | 2 | 20 |
Rapor | 14 | 4 | 56 |
Toplam İş Yükü (saat) | 216 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||||
ÖÇ 2 | 1 | 2 | ||||||||
ÖÇ 3 | 2 | 3 | 1 | 1 | ||||||
ÖÇ 4 | 2 | 1 | 2 | 1 | ||||||
ÖÇ 5 | 3 | 1 | 3 | 2 | ||||||
ÖÇ 6 | 3 | 5 | 3 | |||||||
ÖÇ 7 | 2 | 2 | ||||||||
ÖÇ 8 | 2 | 1 | 2 | 5 | 3 | |||||
ÖÇ 9 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 2 | 4 |