GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9401046062019 Eğitimde Liderlik Seçmeli Ders Grubu 1 2 8,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin sonunda öğrenciler, liderlik yaklaşımları doğrultusunda eğitim liderliği rollerini bütüncül bir bakış açısı ile analiz ederek etkili okul yönetimi için model önerileri oluşturabileceklerdir.


Doç. Dr. Osman Ferda BEYTEKİN


1 Katılımcılar etkili eğitim lideri olmanın gerektirdiği bilgi ve beceriye sahip olurlar.
2 Yönetici, lider, liderlik kavramlarını ve aralarındaki ilişkiyi bilir.
3 Liderlik yaklaşımlarını kavrar ve etkili kullanım koşullarını analiz eder.
4 Etkili ve uygun eğitim liderliği yaklaşımının ne olacağını belirleyebilmek için gereken, karşılaşılan sorunun çözümünde iyi bir tanılayıcı olmak niteliğine sahip düzeyde sentez yapabilir.
5 Eğitim liderliğinin açıklama çabalarının geçirdiği aşamaları kavrar.
6 Eğitimde liderliğe ilişkin alan yazındaki bilimsel çalışmaları bilir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Yönetici, Lider, Liderin işlevleri; Liderlik Biçemleri; Özellikler Kuramı, Davranışçı Kuram; Duruma Bağımlılık Kuramları; Kültürel Liderlik; Vizyoner Liderlik; Öğretimsel Liderlik; Öğrenen Liderlik; Dönüşümsel Liderlik; Etik Liderlik; Eğitim Liderliği.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Yönetici ve liderin işlevleri
2 Liderliğe ilişkin yaklaşımlar
3 Liderlikte özellikler kuramı
4 Davranışçı liderlik kuramı
5 Durumsal liderlik kuramları
6 Vizyoner liderlik; etik liderlik; kültürel liderlik
7 Dönüşümsel liderlik; öğretimsel liderlik
8 Arasınav
9 Eğitim liderliği
10 Eğitim liderliği standartları: 1-2
11 Eğitim liderliği standartları:3-4
12 Eğitim liderliği standartları: 5-6
13 Eğitim liderliği standartları: 7-8
14 Eğitim liderliği standartları: 9-10
15 Genel değerlendirme
16 Yıl sonu sınavı

Yukl, G.A. (2002) .Leadership in Organizations,. 5th Edition Prentice Hall, Eğitim Yönetimi (Mustafa Aydın), Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış (Ziya Bursalıoğlu), Eğitimsel Liderlik (Vehbi Çelik), Öğretim Liderliği (Mehmet Şişman), Lider Sarmalında Vizyon (Ş. Şule Erçetin), Beşinci Disiplin (Peter M. Senge), Liderlik ve Yönetim (Isabel Werner), Etkili Liderlik Eğitim (Thomas Gordon), Bir Lider Olabilmek (Warren Bennis), Gelecek İçin Yönetim (Peter F. Drucker), Etkin Yöneticilik (Peter F. Drucker), Etkin Yöneticinin Seyir Defteri (Peter F. Drucker), İnsan Lider Doğmaz (Howard Haas ve Bob Tamarkın), Liderlik Yasaları (John C. Maxwell), Liderlik Nitelikleri (John C. Maxwell), Kötü Liderlik (Barbara Kellerman), The Essentials of School Leadership (Brent Davies), Primal Leadership (Daniel Goleman, Richard Boyatzıs ve Annıe McKee), The learning leader (Douglas B. Reeves), The nature of leadership (B. Joseph White), On becoming a school leader (Arthur Wright Combs), Leadership in education [electronic resource] / edited by Mark Brundrett, Neil Burton and Robert Smith, Leadership for learning [electronic resource] : how to help teachers succeed / Carl D. Glickman


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Tartışma 14 2 28
Beyin Fırtınası 14 3 42
Rapor Hazırlama 1 4 4
Makale Kritik Etme 6 1 6
Bireysel Çalışma 14 2 28
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 4 1 4
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 4 4
Okuma 14 2 28
Rapor 2 4 8
Ev Ödevi 14 3 42
Toplam İş Yükü (saat) 240

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 4 4 5
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 4 4 5
ÖÇ 4 4
ÖÇ 5 5 5
ÖÇ 6 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek