Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9401016012019 | Eğitim Programının Temelleri | Ders | 1 | 1 | 7,00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersin sonunda öğrenenler, eğitim programlarının dayandığı kuramsal temelleri tanıyabilecek, öğretim programlarının geliştirilmesi sürecindeki model ve yaklaşımları kavrayabilecek, program uygulamalarını tartışabilecek, eleştirel pedagojinin temel söylemlerini anlayabilecek ve yeniden kavramsallaştırma hareketinin sonuçlarını yorumlayabileceklerdir.
Prof. Dr. Nilay BÜMEN
1 | Eğitim programının temelleri dersinde geçen temel kavramları hatırlayabilme |
2 | Eğitim programının dayandığı kuramsal temelleri tanıyabilme |
3 | Belli başlı program geliştirme model ve yaklaşımlarını tanıyabilme |
4 | Eğitimde hedef belirleme kurallarını kavrayabilme |
5 | Kendi uzmanlık alanında ilkelerine uygun olarak öğretimsel hedefler yazabilme |
6 | Türkiye’de öğretim programlarının uygulanma sürecini irdeleyebilme |
7 | Eleştirel pedagojinin temel söylemlerini anlayabilme |
8 | Yeniden kavramsallaştırma hareketi ve sonrasının getirdiği görüşleri tartışabilme |
9 | Eğitim programları ile ilgili yayınları okuyup tartışmaya isteklilik |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Eğitimde Program Çalışmalarının Temel Kavramları ve Kuramsal Temelleri, Program Geliştirme Yaklaşımları ve Modelleri, Hedefler ve Hedeflerin Belirlenmesi, Eğitim Programı Tasarısının Denenmesi ve Değerlendirilmesi, Öğretim Programlarının Uygulanması ve Yaygınlaştırılması, Eleştirel Pedagoji, Yeniden Kavramsallaştırma Hareketi ve Sonrası
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Tanışma - Ders planının tartışılması, sorumlulukların paylaşılması | ||
2 | Eğitim Programları Alanı Nedir? Eğitim Programı Yaklaşımları Program Hakkındaki Temel Sorular | ||
3 | Eğitim programının felsefi temelleri | ||
4 | Eğitim programının tarihi ve psikolojik temelleri | ||
5 | Eğitim programının sosyal ve siyasi temelleri | ||
6 | Program tasarısı ve boyutları Program yaklaşımları Program geliştirme modelleri | ||
7 | Amaç ve hedeflerin belirlenmesi, verilen bir öğretim programında hedeflerin (kazanımların) incelenmesi, tartışılması ve hedef yazılması | ||
8 | Amaç ve hedeflerin belirlenmesi, verilen bir öğretim programında hedeflerin (kazanımların) incelenmesi, tartışılması ve hedef yazılması | ||
9 | Amaç ve hedeflerin belirlenmesi, verilen bir öğretim programında hedeflerin (kazanımların) incelenmesi, tartışılması ve hedef yazılması | ||
10 | Öğretim Programlarının Uygulanması ve Yaygınlaştırılması | ||
11 | Öğretim Programlarının Uygulanması ve Yaygınlaştırılması | ||
12 | Eleştirel Pedagoji | ||
13 | Yeniden Kavramsallaştırma Hareketi ve Sonrası | ||
14 | Seçilen kitap bölümü çevirilerinin sunularak tartışılması | ||
15 | Final sınavı |
KAYNAKLAR Aktan, S. (2018). Curriculum studies in Turkey: A Historical Perspectives. NY: Palgrave MacMillan. Apple, M. ve Giroux, H. (2009). Eleştirel Pedagoji Söyleşileri. İstanbul: Kalkedon yayınları. Bümen, N. T. (2006a). Program geliştirmede bir dönüm noktası: Yenilenmiş Bloom taksonomisi. Eğitim ve Bilim. 31(142), 3-14. Bümen, N. T. (2006b). Üç büyük ildeki özel okullarda program geliştirme servislerinin etkililiği ve karşılaşılan problemler. Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri.6(3),615-667. Bümen, N. T. ve Aktan, S. (2014). Yeniden kavramsallaştırma akımı ışığında Türkiye’de eğitim programları ve öğretim alanı üzerine özeleştirel bir çözümleme. Kastamonu Eğitim Dergisi. 22(3), 1123-1144. Bümen, N. T., Çakar, E. & Yıldız, D.G. (2014). Türkiye’de öğretim programına bağlılık ve bağlılığı etkileyen etkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 203-228. Demeuse, M. ve Strauven, C. (2016). Eğitimde Program Geliştirme: Politik Kararlardan Uygulamaya. Çev. Ed. Yusuf Budak. Ankara: Pegem Akademi. Demirel, Ö. (2012). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık. Ertürk, S. (2000). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan A.Ş. Flinders, D. & Thornton, S. (2013). The Curriculum Studies Reader. New York: Routledge. Gözütok, D. (2014). Curriculum Studies in Turkey since 2000. In Pinar, W.F. (Ed.), International Handbook of Curriculum Research. Second Edition. New York: Routledge. pp. 511-514. Malewski, E. (2010). Post - Reconceptualization. In Kridel, C. (Ed.) Encyclopedia of Curriculum Studies. Vol. 2. 669-671. Thousands Oaks, California: Sage pub. MEB. (2014). İlköğretim – Ortaöğretim Öğretim Programları. http://ttkb.meb.gov.tr/ adresinden indirilebilir. Oral, B. ve Yazar, T. (2017). (Ed.) Eğitimde Program Geliştirme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi. Ornstein, A. C. & Hunkins, F. B. (2009). Curriculum: Foundations, principles and issues. New Jersey: Prentice Hall. Ornstein, A.C., Pajak, E.F. & Ornstein, S.B. (2016). (Çev. ed. Bümen, N.T.) Eğitim Programlarında Güncel Sorunlar. Ankara: PegemA Yayınları. Özçelik, D. A. (2010). Öğrenme, öğretim ve değerlendirme İle İlgili bir sınıflama. Ankara: Pegem Akademi. Pinar, W.F. (2010). Reconceptualization. In Kridel, C. (Ed.) Encyclopedia of Curriculum Studies. Vol. 2. 735-736. Thousands Oaks, California: Sage pub. Saltan, B.U. ve Karataş, H. (2018). Özel ilkokul ve ortaokul bünyesinde bulunan program geliştirme servislerinin etkinliğinin incelenmesi: İstanbul örneği. YILDIZ Journal of Educational Research, 3(2), 14-43. Saylan, N. (1995). Eğitimde Program Tasarısı. Temeller – Prensipler - Kriterler. Balıkesir: İnce Ofset. Sönmez, V. (2009). Eğitim Felsefesi. Ankara: PegemA Yayınları. Sönmez, V. (2012). Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık. Şeker, H. (2012). (Ed.) Eğitimde Program Geliştirme: Kavramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık. Tyler, R. (2003). Basic Principles of Curriculum and Instruction. University of Chicago Press. Varış, F. (1996). Eğitimde “program” geliştirme teori ve teknikler. Ankara: Alkım Yayıncılık. Yıldırım, A. (2010). Eleştirel Pedagoji. Ankara: Anı Yayıncılık.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Soru-Yanıt | 1 | 20 |
Rapor Sunma | 1 | 30 |
Toplantı Başkanlığı Yapma | 1 | 20 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Soru-Yanıt | 14 | 3 | 42 |
Rapor Sunma | 1 | 35 | 35 |
Toplantı Başkanlığı Yapma | 1 | 30 | 30 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 40 | 40 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü (saat) | 200 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | |||||||
ÖÇ 2 | 5 | ||||||||
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||
ÖÇ 4 | 4 | ||||||||
ÖÇ 5 | |||||||||
ÖÇ 6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |