GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9401016012019 Eğitim Programının Temelleri Ders 1 1 7,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin sonunda öğrenenler, eğitim programlarının dayandığı kuramsal temelleri tanıyabilecek, öğretim programlarının geliştirilmesi sürecindeki model ve yaklaşımları kavrayabilecek, program uygulamalarını tartışabilecek, eleştirel pedagojinin temel söylemlerini anlayabilecek ve yeniden kavramsallaştırma hareketinin sonuçlarını yorumlayabileceklerdir.


Prof. Dr. Nilay BÜMEN


1 Eğitim programının temelleri dersinde geçen temel kavramları hatırlayabilme
2 Eğitim programının dayandığı kuramsal temelleri tanıyabilme
3 Belli başlı program geliştirme model ve yaklaşımlarını tanıyabilme
4 Eğitimde hedef belirleme kurallarını kavrayabilme
5 Kendi uzmanlık alanında ilkelerine uygun olarak öğretimsel hedefler yazabilme
6 Türkiye’de öğretim programlarının uygulanma sürecini irdeleyebilme
7 Eleştirel pedagojinin temel söylemlerini anlayabilme
8 Yeniden kavramsallaştırma hareketi ve sonrasının getirdiği görüşleri tartışabilme
9 Eğitim programları ile ilgili yayınları okuyup tartışmaya isteklilik

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Eğitimde Program Çalışmalarının Temel Kavramları ve Kuramsal Temelleri, Program Geliştirme Yaklaşımları ve Modelleri, Hedefler ve Hedeflerin Belirlenmesi, Eğitim Programı Tasarısının Denenmesi ve Değerlendirilmesi, Öğretim Programlarının Uygulanması ve Yaygınlaştırılması, Eleştirel Pedagoji, Yeniden Kavramsallaştırma Hareketi ve Sonrası


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Tanışma - Ders planının tartışılması, sorumlulukların paylaşılması
2 Eğitim Programları Alanı Nedir? Eğitim Programı Yaklaşımları Program Hakkındaki Temel Sorular
3 Eğitim programının felsefi temelleri
4 Eğitim programının tarihi ve psikolojik temelleri
5 Eğitim programının sosyal ve siyasi temelleri
6 Program tasarısı ve boyutları Program yaklaşımları Program geliştirme modelleri
7 Amaç ve hedeflerin belirlenmesi, verilen bir öğretim programında hedeflerin (kazanımların) incelenmesi, tartışılması ve hedef yazılması
8 Amaç ve hedeflerin belirlenmesi, verilen bir öğretim programında hedeflerin (kazanımların) incelenmesi, tartışılması ve hedef yazılması
9 Amaç ve hedeflerin belirlenmesi, verilen bir öğretim programında hedeflerin (kazanımların) incelenmesi, tartışılması ve hedef yazılması
10 Öğretim Programlarının Uygulanması ve Yaygınlaştırılması
11 Öğretim Programlarının Uygulanması ve Yaygınlaştırılması
12 Eleştirel Pedagoji
13 Yeniden Kavramsallaştırma Hareketi ve Sonrası
14 Seçilen kitap bölümü çevirilerinin sunularak tartışılması
15 Final sınavı

KAYNAKLAR Aktan, S. (2018). Curriculum studies in Turkey: A Historical Perspectives. NY: Palgrave MacMillan. Apple, M. ve Giroux, H. (2009). Eleştirel Pedagoji Söyleşileri. İstanbul: Kalkedon yayınları. Bümen, N. T. (2006a). Program geliştirmede bir dönüm noktası: Yenilenmiş Bloom taksonomisi. Eğitim ve Bilim. 31(142), 3-14. Bümen, N. T. (2006b). Üç büyük ildeki özel okullarda program geliştirme servislerinin etkililiği ve karşılaşılan problemler. Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri.6(3),615-667. Bümen, N. T. ve Aktan, S. (2014). Yeniden kavramsallaştırma akımı ışığında Türkiye’de eğitim programları ve öğretim alanı üzerine özeleştirel bir çözümleme. Kastamonu Eğitim Dergisi. 22(3), 1123-1144. Bümen, N. T., Çakar, E. & Yıldız, D.G. (2014). Türkiye’de öğretim programına bağlılık ve bağlılığı etkileyen etkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 203-228. Demeuse, M. ve Strauven, C. (2016). Eğitimde Program Geliştirme: Politik Kararlardan Uygulamaya. Çev. Ed. Yusuf Budak. Ankara: Pegem Akademi. Demirel, Ö. (2012). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık. Ertürk, S. (2000). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan A.Ş. Flinders, D. & Thornton, S. (2013). The Curriculum Studies Reader. New York: Routledge. Gözütok, D. (2014). Curriculum Studies in Turkey since 2000. In Pinar, W.F. (Ed.), International Handbook of Curriculum Research. Second Edition. New York: Routledge. pp. 511-514. Malewski, E. (2010). Post - Reconceptualization. In Kridel, C. (Ed.) Encyclopedia of Curriculum Studies. Vol. 2. 669-671. Thousands Oaks, California: Sage pub. MEB. (2014). İlköğretim – Ortaöğretim Öğretim Programları. http://ttkb.meb.gov.tr/ adresinden indirilebilir. Oral, B. ve Yazar, T. (2017). (Ed.) Eğitimde Program Geliştirme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi. Ornstein, A. C. & Hunkins, F. B. (2009). Curriculum: Foundations, principles and issues. New Jersey: Prentice Hall. Ornstein, A.C., Pajak, E.F. & Ornstein, S.B. (2016). (Çev. ed. Bümen, N.T.) Eğitim Programlarında Güncel Sorunlar. Ankara: PegemA Yayınları. Özçelik, D. A. (2010). Öğrenme, öğretim ve değerlendirme İle İlgili bir sınıflama. Ankara: Pegem Akademi. Pinar, W.F. (2010). Reconceptualization. In Kridel, C. (Ed.) Encyclopedia of Curriculum Studies. Vol. 2. 735-736. Thousands Oaks, California: Sage pub. Saltan, B.U. ve Karataş, H. (2018). Özel ilkokul ve ortaokul bünyesinde bulunan program geliştirme servislerinin etkinliğinin incelenmesi: İstanbul örneği. YILDIZ Journal of Educational Research, 3(2), 14-43. Saylan, N. (1995). Eğitimde Program Tasarısı. Temeller – Prensipler - Kriterler. Balıkesir: İnce Ofset. Sönmez, V. (2009). Eğitim Felsefesi. Ankara: PegemA Yayınları. Sönmez, V. (2012). Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık. Şeker, H. (2012). (Ed.) Eğitimde Program Geliştirme: Kavramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık. Tyler, R. (2003). Basic Principles of Curriculum and Instruction. University of Chicago Press. Varış, F. (1996). Eğitimde “program” geliştirme teori ve teknikler. Ankara: Alkım Yayıncılık. Yıldırım, A. (2010). Eleştirel Pedagoji. Ankara: Anı Yayıncılık.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Soru-Yanıt 1 20
Rapor Sunma 1 30
Toplantı Başkanlığı Yapma 1 20
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 3 3
Soru-Yanıt 14 3 42
Rapor Sunma 1 35 35
Toplantı Başkanlığı Yapma 1 30 30
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 1 40 40
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 50 50
Toplam İş Yükü (saat) 200

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 5 4
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 4 4 4 4
ÖÇ 4 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6 4 4 4 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 7 4 4 4 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 8 4 4 4 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 9 5 5 5 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek