GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9401016082019 Ölçek Geliştirme Seçmeli Ders Grubu 1 2 8,00

Doktora


Türkçe


Dersin sonunda öğrenciler; araştırma sürecinde kullanılan ölçme araçlarının geliştirilmesi ve uyarlanmasına ilişkin temel süreçleri, madde analizi teknikleri ile geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapabileceklerdir.


Doç. Dr. Burak AYDIN


1 Araştırma sürecinde kullanılan ölçme araçlarının türleri bilgisi
2 Ölçme araçlarının geliştirilmesi ve uyarlanması sürecinin aşamaları bilgisi.
3 Geçerlik ve güvenirlik ile madde analizine ilişkin temel kavramların anlam bilgisi.
4 Bir ölçme aracının madde analizini yapabilme
5 Bir ölçme aracının geçerlik çalışmasını yapabilme
6 Bir ölçme aracının güvenirlik çalışmasını yapabilme
7 Kullanılacak ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirliklerini değerlendirebilme
8 Geliştirilen ya da uyarlanan bir ölçme aracını değerlendirme
9 Ölçme konusuna yönelik özgün madde havuzu oluşturabilme
10 Madde analizi sonuçlarına göre madde seçebilme
11 Standart normal dağılım ve norm oluşturabilme
12 Geliştirilen Ölçme araçlarını kullanarak veri toplayabilme
13 Geliştirilen Ölçme araçları ile toplanan verileri değerlendirebilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Ölçme araçlarının sınıflanması, Ölçekler ve ölçekleme teknikleri, Ölçme aracı geliştirme süreci, Ölçme aracı uyarlama süreci, Madde analizi ve madde seçme teknikleri, Madde analizi uygulamaları, Geçerlik türleri ve analizi, Güvenirlik türleri ve analizi, Ölçme sonuçlarının yorumlanması


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Ders tanıtımı: Kapsamı, gerekçesi, önemi, beklentileri oluşturma, işleyişi ve değerlendirme ölçütlerini açıklama.
2 Ölçek türleri ve elde edilen verilerin özellikleri: sınıfla, sıralama, eşit aralıklı ve eşit oranlı ölçekler.
3 Ölçekleme teknikleri: Tepki yaklaşımı ve yargı yaklaşımları ile ölçekleme teknikleri
4 Ölçme aracı geliştirme süreçleri: Ölçek geliştirmede islenecek yollar ve planlama
5 Ölçme aracı uyarlama süreçleri: Ölçek geliştirmede islenecek yollar ve planlama
6 Madde analizi ve madde seçme teknikleri: Madde analizinde kullanılan teknikler
7 Madde analizi ve madde seçme teknikleri: Madde analizinde kullanılan tekniklerin uygulanması
8 Geçerlik türleri: Kapsam, ölçüt dayanaklı, yapı geçerlikleri.
9 Geçerlik analizi uygulama: Kapsam geçerlik indeksleri, uygunluk ve yordama geçerliği çalışmaları
10 Geçerlik analizi uygulama: Faktöriyel yapı geçerliği.
11 Güvenirlik türleri ve anlamlar: Güvenirlik türlerine dayalı olarak güvenirlik türleri.
12 Güvenirlik analizi uygulama: Test-tekrar test, paralel testler, iki yarı güvenirliklerine ilişkin uygulama çalışmaları.
13 Güvenirlik analizi uygulama: KR-20, KR-21, Alfa, Omega
14 Güvenirlik analizi uygulama: Puanlayıcılar arası güvenirlik belirleme için uygulamalar
15 Ölçme sonuçlarının yorumlanması: Standart puanlar, norm çıkarma ve uygulaması.
16 Eğitimde ve psikolojide uluslararası ölçme standartları

Aiken, L. R. (2000). Psychological testing and assesment (10th ed). Massachusetts: Allyn and Bacon. Atılgan, H. (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (3. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık. Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulanması. Ankara: ÖSYM Yayınları. Cohen, R. J., Swerdlik, M. E. & Phillips, S. M. (1998). Psychological testing and assessment: An introducation to tests and measurement. California: Mayfield Publishing. DeVellis, R. F. (1991). Scale development: Theory and application. California: Sage Publications. Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği yayınları. Guilford, J. P. (1954). Psychometric methods (2nd. Ed.). New York: McGraw-Hill Book Co Gulliksen, H. (1950). Theory of mental tests. New York: John Wiley and Sons Inc. Kline, P. (1993). The handbook of psychological testing. New York: Routledge. Murphy, R. K. & Davidshofer, O. C. (2001). Psychological testing: principles and applications. New Jersey: Printice-Hall Inc. Nunally, J. C. & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill, Inc. Nunnally, J. C. (1967). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 10 10
Derse Katılım 16 2 32
Uygulama/Pratik 16 2 32
Proje Hazırlama 2 10 20
Proje Sunma 1 4 4
Makale Kritik Etme 2 6 12
Bireysel Çalışma 10 6 60
Okuma 9 4 36
Rapor 1 20 20
Toplam İş Yükü (saat) 226

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 3 5
ÖÇ 2 2 4
ÖÇ 3 4 3 5
ÖÇ 4 5 4 3
ÖÇ 5 3 3 4
ÖÇ 6 4 4 5
ÖÇ 7 5 5 3
ÖÇ 8 4 4
ÖÇ 9 3 3
ÖÇ 10 3 3 4
ÖÇ 11 4 4 4
ÖÇ 12 3 3
ÖÇ 13 2 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek