Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9401016082019 | Ölçek Geliştirme | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 8,00 |
Doktora
Türkçe
Dersin sonunda öğrenciler; araştırma sürecinde kullanılan ölçme araçlarının geliştirilmesi ve uyarlanmasına ilişkin temel süreçleri, madde analizi teknikleri ile geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapabileceklerdir.
Doç. Dr. Burak AYDIN
1 | Araştırma sürecinde kullanılan ölçme araçlarının türleri bilgisi |
2 | Ölçme araçlarının geliştirilmesi ve uyarlanması sürecinin aşamaları bilgisi. |
3 | Geçerlik ve güvenirlik ile madde analizine ilişkin temel kavramların anlam bilgisi. |
4 | Bir ölçme aracının madde analizini yapabilme |
5 | Bir ölçme aracının geçerlik çalışmasını yapabilme |
6 | Bir ölçme aracının güvenirlik çalışmasını yapabilme |
7 | Kullanılacak ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirliklerini değerlendirebilme |
8 | Geliştirilen ya da uyarlanan bir ölçme aracını değerlendirme |
9 | Ölçme konusuna yönelik özgün madde havuzu oluşturabilme |
10 | Madde analizi sonuçlarına göre madde seçebilme |
11 | Standart normal dağılım ve norm oluşturabilme |
12 | Geliştirilen Ölçme araçlarını kullanarak veri toplayabilme |
13 | Geliştirilen Ölçme araçları ile toplanan verileri değerlendirebilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Ölçme araçlarının sınıflanması, Ölçekler ve ölçekleme teknikleri, Ölçme aracı geliştirme süreci, Ölçme aracı uyarlama süreci, Madde analizi ve madde seçme teknikleri, Madde analizi uygulamaları, Geçerlik türleri ve analizi, Güvenirlik türleri ve analizi, Ölçme sonuçlarının yorumlanması
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı: Kapsamı, gerekçesi, önemi, beklentileri oluşturma, işleyişi ve değerlendirme ölçütlerini açıklama. | ||
2 | Ölçek türleri ve elde edilen verilerin özellikleri: sınıfla, sıralama, eşit aralıklı ve eşit oranlı ölçekler. | ||
3 | Ölçekleme teknikleri: Tepki yaklaşımı ve yargı yaklaşımları ile ölçekleme teknikleri | ||
4 | Ölçme aracı geliştirme süreçleri: Ölçek geliştirmede islenecek yollar ve planlama | ||
5 | Ölçme aracı uyarlama süreçleri: Ölçek geliştirmede islenecek yollar ve planlama | ||
6 | Madde analizi ve madde seçme teknikleri: Madde analizinde kullanılan teknikler | ||
7 | Madde analizi ve madde seçme teknikleri: Madde analizinde kullanılan tekniklerin uygulanması | ||
8 | Geçerlik türleri: Kapsam, ölçüt dayanaklı, yapı geçerlikleri. | ||
9 | Geçerlik analizi uygulama: Kapsam geçerlik indeksleri, uygunluk ve yordama geçerliği çalışmaları | ||
10 | Geçerlik analizi uygulama: Faktöriyel yapı geçerliği. | ||
11 | Güvenirlik türleri ve anlamlar: Güvenirlik türlerine dayalı olarak güvenirlik türleri. | ||
12 | Güvenirlik analizi uygulama: Test-tekrar test, paralel testler, iki yarı güvenirliklerine ilişkin uygulama çalışmaları. | ||
13 | Güvenirlik analizi uygulama: KR-20, KR-21, Alfa, Omega | ||
14 | Güvenirlik analizi uygulama: Puanlayıcılar arası güvenirlik belirleme için uygulamalar | ||
15 | Ölçme sonuçlarının yorumlanması: Standart puanlar, norm çıkarma ve uygulaması. | ||
16 | Eğitimde ve psikolojide uluslararası ölçme standartları |
Aiken, L. R. (2000). Psychological testing and assesment (10th ed). Massachusetts: Allyn and Bacon. Atılgan, H. (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (3. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık. Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulanması. Ankara: ÖSYM Yayınları. Cohen, R. J., Swerdlik, M. E. & Phillips, S. M. (1998). Psychological testing and assessment: An introducation to tests and measurement. California: Mayfield Publishing. DeVellis, R. F. (1991). Scale development: Theory and application. California: Sage Publications. Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği yayınları. Guilford, J. P. (1954). Psychometric methods (2nd. Ed.). New York: McGraw-Hill Book Co Gulliksen, H. (1950). Theory of mental tests. New York: John Wiley and Sons Inc. Kline, P. (1993). The handbook of psychological testing. New York: Routledge. Murphy, R. K. & Davidshofer, O. C. (2001). Psychological testing: principles and applications. New Jersey: Printice-Hall Inc. Nunally, J. C. & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill, Inc. Nunnally, J. C. (1967). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Derse Katılım | 16 | 2 | 32 |
Uygulama/Pratik | 16 | 2 | 32 |
Proje Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
Proje Sunma | 1 | 4 | 4 |
Makale Kritik Etme | 2 | 6 | 12 |
Bireysel Çalışma | 10 | 6 | 60 |
Okuma | 9 | 4 | 36 |
Rapor | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 226 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | |
ÖÇ 1 | 3 | 5 | |||||||
ÖÇ 2 | 2 | 4 | |||||||
ÖÇ 3 | 4 | 3 | 5 | ||||||
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 3 | ||||||
ÖÇ 5 | 3 | 3 | 4 | ||||||
ÖÇ 6 | 4 | 4 | 5 | ||||||
ÖÇ 7 | 5 | 5 | 3 | ||||||
ÖÇ 8 | 4 | 4 | |||||||
ÖÇ 9 | 3 | 3 | |||||||
ÖÇ 10 | 3 | 3 | 4 | ||||||
ÖÇ 11 | 4 | 4 | 4 | ||||||
ÖÇ 12 | 3 | 3 | |||||||
ÖÇ 13 | 2 | 3 |