GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9401016232019 Öğretmen Eğitimi ve Sorunlar Seçmeli Ders Grubu 2 3 8,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin sonunda öğrenciler; ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen öğretmen eğitimi çalışmalarını irdeleyebilecek ve öğretmen eğitiminin niteliğini arttırmaya yönelik önerilerde bulunabileceklerdir.


Prof. Dr. Gülsen Ünver


1 Türkiye’de ve yurt dışında uygulanan bazı öğretmen eğitimi modellerinin güçlü ve zayıf yönlerini belirleyebilme.
2 Farklı ülkelerin öğretmen eğitimi politika ve uygulamalarını irdeleyebilme.
3 Türkiye’nin öğretmen eğitimi politikalarının uygunluğunu değerlendirebilme.
4 Türkiye ve dünyada öğretmenliğin meslekleşme sürecini etkileyen değişkenleri saptayabilme.
5 Türkiye’de yapılan bazı öğretmen eğitimi araştırmalarının bulgularını analiz edebilme.
6 Öğretmen eğitiminde uluslararasılaşma çalışmalarını yorumlayabilme.
7 Türkiye’nin öğretmen eğitiminde uluslararasılaşmaya hazır oluşluğunu irdeleyebilme.
8 Öğretmen eğitiminde kuram uygulama bağlantısının önemini takdir ediş.
9 Öğretmen eğitimi çalışmaları yapmaya gönüllülük.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Türkiye’deki öğretmen eğitimi araştırmaları; öğretmen eğitimi paradigmaları; öğretmen eğitimi modelleri; farklı ülkelerdeki öğretmen eğitimi sistemleri; öğretmenliğin meslekleşme süreci; öğretmen eğitiminde kuram-uygulama bağlantısı; göreve yeni başlayan öğretmenlerin eğitimi; mesleki gelişim; yansıtıcı öğretim; öğretmen eğitimi bağlamında sosyal adalet; Türkiye’deki öğretmen eğitimi politikaları; öğretmen eğitiminde uluslararasılaşma; öğretmen eğitimcilerinin eğitimi.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Türkiye’deki öğretmen eğitimi araştırmaları
2 Türkiye’deki öğretmen eğitimi araştırmaları
3 Türkiye’deki öğretmen eğitimi politikaları
4 Öğretmen eğitimi paradigmaları
5 Öğretmen eğitimi modelleri
6 Farklı ülkelerdeki öğretmen eğitimi sistemleri
7 Öğretmenliğin meslekleşme süreci
8 Öğretmen eğitiminde kuram-uygulama bağlantısı
9 Göreve yeni başlayan öğretmenlerin eğitimi
10 Mesleki gelişim
11 Yansıtıcı öğretim
12 Öğretmen eğitimi bağlamında sosyal adalet
13 Öğretmen eğitiminde uluslararasılaşma
14 Öğretmen eğitimcilerinin eğitimi

Abide, Ö. F., & Gelişli, Y. (2020). Cumhurbaşkanlığı yıllık programlarında Türkiye'nin öğretmen yetiştirme ve geliştirme politikaları. TURAN: Stratejik Arastirmalar Merkezi, 12(46), 250-258. doi:http://dx.doi.org/10.15189/1308-8041 Aksoy, E. & Gözütok, D. (2014). Amerika Birleşik Devletleri, Finlandiya, Singapur ve Türkiye’de öğretmen eğitimindeki dönüşümler. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 13(25), 23-46. Aykol, N., Ünver, G., Ataş, R., & Baysal, O. (2021). Flexi-systematic Model for Secondary Teacher Education. Teacher Education and Instruction, 2(2), 69-94. Banegas, D. L. (2022). Four spheres of student-teachers’ professional identity formation through learning about curriculum development. Journal of Education for Teaching, 48(3), 1-15. doi: 10.1080/02607476.2022.2105644 Bıkmaz, F., & Aslan, B. (2019). Öğretmen eğitimcilerinin sahip olması gereken yeterlikler: ATE ve VELON örneği. İçinde Prof. Dr. Mehmet Ali Kısakürek’e Armağan, (ss. 19-39). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Yayın no: 228. Bümen, N. T., Ateş, A., Çakar, E., Ural, G., & Acar, V. (2012). Türkiye bağlamında öğretmenlerin mesleki gelişimi: Sorunlar ve öneriler. Millî Eğitim, 194, 31-50. Can, E. (2019). Öğretmenlerin meslekî gelişimleri: Engeller ve öneriler. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal Of Qualitative Research In Education, 7(4), 1618-1650. doi: 10.14689/Issn.2148-2624.1.7c.4s.14m Canlıer, D., Yazıcılar, Ü., & Ünver, G. (2020). Examining theory-practice connection in a pre-service English teacher education project. The Journal of Language Teaching and Learning, 10(1), 38-56. Carmi, T., & Tamir, E. (2020). Three professional ideals: where should teacher preparation go next? European Journal of Teacher Education, Doi: 10.1080/02619768.2020.1805732 Cochran-Smith, M., & Fries, K. (2008). Research on teacher education: changing times, changing paradigms. In M. Cochran-Smith, S. Feiman-Nemser, & D. J. McIntyre (Eds.), Handbook of Research on Teacher Education: Enduring Questions in Changing Contexts (pp. 1050-1093). New York: Routledge/Taylor Francis and the Association of Teacher Educators. Conklin, H. G. (2020). The preparation of novice teacher educators for critical, justice-oriented teacher education: A longitudinal exploration of formal study in the pedagogy of teacher education. Teachers and Teaching, 26(7-8), 491-507. Doi: 10.1080/13540602.2021.1889497 Dimici, K. (2019). Öğretmen eğitimi programlarının uluslararasılaşmasında yaşanan zorluklar ve çözüm önerileri. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Sempozyumu (pp.268-275). İzmir, Turkey. Dinkelman, T., & Cuenca, A. (2020). A turn to practice: Core practices in social studies teacher education. Theory & Research in Social Education, 48(4), 583-610. Doi: 10.1080/00933104.2020.1757538 Ekinci, N. (2020). A study on the experiences of beginning classroom teachers on teacher induction practices in rural areas in Turkey. Journal of Teacher Education and Educators, 9(3), 349-382. Gallchóir; C. Ó., & McGarr, O. (2021). An Irish perspective on initial teacher education: How teacher educators can respond to an awareness of the ‘absurd’. Educational Philosophy and Theory. Doi: 10.1080/00131857.2021.1901080 Gutman, M. (2021). From teacher to senior teacher educator: exploring the teaching-research nexus in Israeli Academic Colleges of Education. Journal of Education for Teaching, 47(3), 439-453. Doi: 10.1080/02607476.2021.1886570 Gür, B. S. (2014). Deskilling of teachers: The case of Turkey. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(3), 887-904. İlğan, A. (2020). Öğretmenler için etkili mesleki gelişim yaklaşımları ile bir model önerisi ve uygulama yönergesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 11(21), 172-197. Kavak, Y., Aydın, A., & Akbaba-Altun, S. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). Erişim: 14.08.2007, http://www.yok.gov.trduyuruyok_ogretmen_kitabi.pdf Kim, G. M., & Cooc, N. (2020). Teaching for social justice: A research synthesis on Asian American and Pacific Islander teachers in U.S. schools. Teaching and Teacher Education, 94, 1-12. Doi: 10.1016/j.tate.2020.103104 Lunenberg, M., Korthagen, F., & Swennen, A. (2007). The teacher educator as a role model. Teaching and Teacher Education, 23, 586-601. Mayer, D., & Mills, M. (2021). Professionalism and teacher education in Australia and England. European Journal of Teacher Education, 44(1), 45-61, Doi: 10.1080/02619768.2020.1832987 McCoy, S., & Lynam, A. M. (2020). Video-based self-reflection among pre-service teachers in Ireland: A qualitative study. Education and Information Technologies, https://doi.org/10.1007/s10639-020-10299-w Özcan, M. (2013). Okulda üniversite: Türkiye’de öğretmen eğitimini yeniden yapılandırmak için bir model önerisi. Erişim: 12.07.2014, http://www.tusiad.org.tr/komisyonlar/sosyal-politikalar-komisyonu/rapor/okulda-universite--turkiyede-ogretmen-egitimini-yeniden-yapilandirmak-icin-bir-model-onerisi/ Öztürk, M., & Yıldırım, A. (2014). Perceptions of beginning teachers on pre-service teacher preparation in Turkey. Journal of Teacher Education and Educators, 3(2), 149-166. Parlar, H., & Halisdemir, M. (2020). Türkiye’de öğretmen yetiştirme alanında yapılan doktora tezlerinin incelenmesi. OPUS– Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(24), 2674-2696. Doi: 10.26466/opus.569629 Patrick, K. F., Macqueen, S., & Reynolds, R. (2014). Pre-service teacher perspectives on the importance of global education: World and classroom views. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 20(4), 470-482. Doi: 10.1080/13540602.2014.881639 Ro, J. (2020). On the matter of teacher quality: lessons from Singapore. Journal of Curriculum Studies, Doi: 10.1080/00220272.2020.1808903 Souto-Manning, M., & Emdin, C. (2020). On the harm inflicted by Urban Teacher Education Programs: Learning from the historical trauma experienced by teachers of color. Urban Education, 1-33. Doi: 10.1177/0042085920926249 Swennen, A., & Bates, B. (2010): The professional development of teacher educators, Professional Development in Education, 36(1-2), 1-7. Doi: 10.1080/19415250903457653 The National Academy of Education Committee on Teacher Education (NAECTE). (2005). A good teacher in every classroom: Preparing the highly qualified teachers our children deserve. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Tezgiden Cakcak, Y. (2016). A Critical Review of Teacher Education Models, International Journal of Educational Policies. 10(2), 121- 140. Tunç Pekkan, Z., Karagöz Akar, G., & Akcan, S. (2019). University within School Model: Affordances for teacher education. Elementary Education Online, 18(3), 17-32. Ünver, G. (2014). Öğretmen eğitiminde kuram ve uygulama arasında bağlantı kurma üzerine bir durum çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1385-1407. Ünver, G. (2016). Türkiye’deki hizmet öncesi öğretmen eğitiminde kuram-uygulama bağlantısı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(1), 61-70. Ünver, G. (2018). A booster for Turkish novice teachers: Reflective teaching. In M. Öztürk & P. R.Hoard (Eds.), Examining the teacher induction process in contemporary education systems, (pp. 84-111). HERSHEY, PA: IGI Global Publications. Üstüner, M. (2004). Geçmişten günümüze Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirme ve günümüz sorunları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 63-82. Werler, T. C., & Tahirsylaj, A. (2020). Differences in teacher education programmes and their outcomes across Didaktik and curriculum traditions. European Journal of Teacher Education. Doi: 10.1080/02619768.2020.1827388 Yetkiner, A. (2017). Türkiye'de aday öğretmen yetiştirme sürecinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara. Yıldırım, A. (2011). Öğretmen eğitiminde çatışma alanları ve yeniden yapılanma. Yıldırım, B. (2020). Öğretmen yetiştirme üzerine bir model önerisi: STEM öğretmen enstitüleri eğitim modeli. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, 70-98.doi: 10.9779/pauefd.586603 Yüksel, S. (2011). Türk üniversitelerinde eğitim fakülteleri ve öğretmen yetiştirme (2. Baskı). Ankara. Pegem Akademi. Zeichner, K. (2012). The turn once again toward practice-based teacher education. Journal of Teacher Education 2012 63(5), 376-382. Doi: 10.1177/0022487112445789



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Rapor Hazırlama 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 15 3 45
Gözlem 1 2 2
Rapor Hazırlama 1 120 120
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
Okuma 15 3 45
Toplam İş Yükü (saat) 234

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 3 3 2 2 2 2 5 5 2
ÖÇ 2 3 3 2 2 2 2 5 5 2
ÖÇ 3 4 3 2 4 2 3 4 5 3
ÖÇ 4 4 2 2 2 2 2 2 2 2
ÖÇ 5 3 3 2 3 3 3 4 5 3
ÖÇ 6 3 2 3 2 2 2 2 2 3
ÖÇ 7 3 1 3 2 2 2 2 2 2
ÖÇ 8 2 3 3 3 3 4 4 2 3
ÖÇ 9 2 1 3 3 3 3 3 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek