GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9401016142019 Program Değerlendirme: Kuram ve Uygulama Ders 2 4 6,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin sonunda öğrenciler; bilimsel yöntem ve etik ilkeler doğrultusunda seçtiği uygun program değerlendirme yaklaşım ve modelleri kullanarak bir program değerlendirme çalışmasını tasarlamayı, yürütmeyi, sonuçlandırmayı ve raporlaştırmayı gerçekleştirebileceklerdir.


Doç. Dr. Bünyamin Yurdakul


1 Program değerlendirme ile ilgili temel kavramları uygun şekilde kullanabilme.
2 Bir program değerlendirme çalışmasının gerekçelerini açıklayabilme.
3 Değerlendirilecek program için en uygun değerlendirme modelini seçebilme.
4 Değerlendirilecek program için en uygun araştırma desenini oluşturabilme.
5 Seçtiği değerlendirme modelinin aşamalarını izleyebilme.
6 Program değerlendirme raporunu yansız, ayrıntılı, karar alıcıları ve katılımcıları bilgilendirici bir biçimde yazabilme.
7 Program değerlendirme çalışmasında etik sorunlar için önlem alabilme.
8 Program değerlendirmenin eğitimdeki önemini takdir edebilme.
9 Program değerlendirme ile ilgili yayınları okumaktan zevk alabilme.
10 Program değerlendirmeye dönük bilimsel çalışmalar yapmaya kendini adayabilme.

Birinci Öğretim


“Eğitimde Program Çalışmaları: Kuram ve Uygulama”, “İleri Bilimsel Araştırma Yöntemleri” ve “Eğitimde Nitel Araştırma Yöntemleri” derslerini almış ya da alıyor olmak.


Yok


Program Değerlendirmenin Temel Kavramları; Program Değerlendirmede Etik Konular; Program Değerlendirme Yaklaşımları: 1. Program Odaklı Değerlendirme Yaklaşımları, 2. Uzman ve Müşteri Odaklı Değerlendirme Yaklaşımları, 3. Karar Odaklı Değerlendirme Yaklaşımları, 4. Katılımcı Odaklı Değerlendirme Yaklaşımları; Program Değerlendirme Çalışmasının Planlanması; Program Değerlendirme Sorularının Oluşturulması; Değerlendirmede Kullanılacak Bilgileri Toplamak için Desen ve Araçları Planlanması; Program Değerlendirme Verilerini Toplanması; Program Değerlendirme Verilerini Analiz Edilmesi; Program Değerlendirme Raporunun Yazılması; Akreditasyon; Program Değerlendirmenin Ekonometrisi.


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin Öğretim Planı. Eğitim Programının Doğasını Anlama. Program Değerlendirmenin Temel Kavramları.
2 Program Değerlendirmede Etik Konular
3 Program Değerlendirme Yaklaşımları 1) Program Odaklı Değerlendirme Yaklaşımları Değerlendirmek için bir eğitim programının seçilmesi. Bu programın değerlendirilmesi için gerekçelerin oluşturulması. Bu programın değerlendirilmesi için program odaklı değerlendirme yaklaşımının kullanılabilirliği üzerinde tartışılması.
4 Program Değerlendirme Yaklaşımları 2) Uzman ve Müşteri Odaklı Değerlendirme Yaklaşımları Bir önceki derste belirlenen programın değerlendirilmesi için uzman ve müşteri odaklı değerlendirme yaklaşımlarının kullanılabilirliği üzerinde tartışılması.
5 Program Değerlendirme Yaklaşımları 3) Karar Odaklı Değerlendirme Yaklaşımları Belirlenen programın değerlendirilmesi için karar odaklı değerlendirme yaklaşımlarının kullanılabilirliği üzerinde tartışılması.
6 Program Değerlendirme Yaklaşımları 4) Katılımcı Odaklı Değerlendirme Yaklaşımları Belirlenen programın değerlendirilmesi için katılımcı odaklı değerlendirme yaklaşımlarının kullanılabilirliği üzerinde tartışılması. Belirlenen programı değerlendirmek için yaklaşımlardan birinin seçilmesi.
7 Program Değerlendirme Çalışmasının Planlanması Belirlenen programı değerlendirme sürecinin planlanması, program değerlendirme çalışmasının sınırlarının belirlenmesi.
8 Program Değerlendirme Sorularının Oluşturulması Seçilen program için değerlendirme sorularının belirlenmesi.
9 Değerlendirmede Kullanılacak Bilgileri Toplamak için Desen ve Araçların Planlanması Değerlendirilecek program için veri toplamak için araştırma deseninin ve araçlarının seçilmesi ve / veya hazırlanması.
10 Program Değerlendirme Verilerini Toplanması-I Değerlendirilen program için veri toplama yöntemlerinin ve araçlarının uygulanması.
11 Program Değerlendirme Verilerini Toplanması-II Değerlendirilen program için veri toplama yöntemlerinin ve araçlarının uygulanması.
12 Program Değerlendirme Verilerini Analiz Etme Değerlendirilen program için toplanan verilerin analiz edilmesi.
13 Program Değerlendirme Raporunun Yazılması Değerlendirilen program için küçük ölçekli bir program değerlendirme raporu yazılması.
14 Akreditasyon Küçük ölçekli program değerlendirme raporları için geribildirim verilmesi.
15 Program Değerlendirmenin Ekonometrisi Küçük ölçekli program değerlendirme raporları için geribildirim verilmesi.
16 Değerlendirme Küçük ölçekli program değerlendirme raporlarının sunulması. Raporların inandırıcılığının ve kalitesinin tartışılması ve değerlendirilmesi.

Abadie, A & Cattaneo, M. D. (2018). Econometric methods for program evavulation. Annual Review of Economics, 10, 465-503. https://doi.org/10.1146/annurev-economics080217-053402 Adıgüzel, A. & Sağlam, M. (2009). Öğretmen eğitiminde program standartları ve akreditasyon. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 83-103. Bogdan, R. C. & Biklen, S.K. (1998). Qualitative research for education: An ıntroduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon. Glatthorn, A. A., Boschee, F., Whitehead, B. M. & Boschee, B. F. (2019). Curriculum Leadership Strategies for Development and Implementation (Fifth Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Ertürk, S. (1979). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan Yayınevi. Fitzpatrick, J. L., Sanders, J. M. & Worthen, B. R. (2011). Program evaluation: Alternative approaches and practical guidelines. Boston: Pearson. Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş (Becoming qualitative research). Ankara: Anı Yayıncılık. Miles, M. B., Huberman, M. A. & Saldana, J. (2019). Qualitative data analysis: a methods sourcebook (Fourth Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Palfrey, C., Thomas, P. & Ceri, P. (2012). Development In Economic Evaluation. In C. Palfrey, P. Thomas & P. Ceri, Evaluation For the Real World (pp. 125-156). Bristol: Bristol University Press. Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice (Fourth Ed.) Thousand Oaks, CA: Sage Posner, G. J. (1995). Analyzing the curriculum (2nd Ed.). New York: Mc Graw Hill. Powell, C. (2013). Accreditation, assesment, and compliance: Addressing the cyclical challenges of public confidence in American education. Journal of Assessment and Institutional Effectiveness, 3(1), 54-74. Royse, D. Thyer, B. A. & Padgett, D. K. (2010). Program evaluation: An introduction (5th Ed.). Canada: Wadsworth. Shadis, W. R. Cook, T. D. & Leviton, L. C. (1991). Foundations of program evaluation: Theories of practice. Newbury Park: Sage Publications. Stufflebeam, D. L. Madaus G. F. & T. Kellaghan (Ed.) (2000). Evaluation models: Viewpoints on educational and human services evaluation (2nd Ed.) Boston: Kluwer Academic Publishers. Uşun, S. (2012). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Süngü, H. & Bayrakçı, M. (2010). Bolonya süreci sonrası yükseköğretimde akreditasyon çalışmaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 895-912. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 16 4 64
Rapor Hazırlama 1 10 10
Rapor Sunma 1 1 1
Proje Hazırlama 1 70 70
Proje Sunma 1 1 1
Makale Kritik Etme 4 3 12
Okuma 15 2 30
Ev Ödevi 7 1 7
Toplam İş Yükü (saat) 195

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 5 5 5 5 5 5 4 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5 5 5 5 4 5 5
ÖÇ 4 5 5 5 5 5 5 4 5 5
ÖÇ 5 5 5 4 5 5 5 4 5 5
ÖÇ 6 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 7 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 8 5 5 4 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 9 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 10 5 5 5 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek