GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9401016162019 Eğitimde Nitel Araştırma Yöntemleri Seçmeli Ders Grubu 2 4 6,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin sonunda öğrenciler; bilimsel bir araştırmayı nitel araştırma yöntemlerine uygun biçimde tasarlamayı, yürütmeyi, sonuçlandırmayı ve raporlaştırmayı gerçekleştirebileceklerdir.


Doç. Dr. Bünyamin YURDAKUL


1 Bu dersin sonunda
2 araştırma paradigmalarını, nitel araştırmanın felsefi ve kuramsal temellerini tartışabilme.
3 nitel bir çalışmayı tasarlama sürecini kavrayabilme.
4 nitel bir araştırma projesi tasarlayabilme ve yürütebilme.
5 nitel araştırma yürütürken etik sorunları ve inandırıcılığı dikkate alabilme.
6 nitel araştırma desenlerini irdeleyebilme.
7 araştırma probleminin doğasına en uygun nitel bir araştırma deseni seçebilme.
8 nitel veri toplama yöntemlerinin temel özelliklerini açıklayabilme.
9 en uygun yöntem(ler)i kullanarak belirli bir olguya yönelik nitel veri toplayabilme.
10 nitel veri analiz yöntemlerini açıklayabilme.
11 nitel verilerin analiz yöntemlerini çeşitli nitel veri setlerine uygulayabilme.
12 nitel bir araştırma makalesi yazabilme.
13 nitel çalışmaların kalitesini değerlendirebilme.
14 nitel çalışmaları okumaktan zevk alabilme.
15 kendini nitel araştırmaya dönük bilimsel çalışmalar yapmaya adayabilme.

Birinci Öğretim


“İleri Bilimsel Araştırma Yöntemleri” dersini almış olmaları önerilir.


Yok


Nitel Araştırmanın Temelleri: Paradigmatik, Felsefi ve Kuramsal Yönelimler Nitel Bir Çalışmayı Tasarlama – I Nitel Bir Çalışmayı Tasarlama – II İnandırıcılık ve Etik Nitel Araştırma Desenleri - I: Kültür Analizi ve Olgubilim Nitel Araştırma Desenleri - II: Durum Çalışması ve Kuram Oluşturma Nitel Araştırma Desenleri - III: Karma Yöntem Araştırması ve Eylem Araştırması Nitel Araştırma Deneyimi: Hazırlık Veri Toplama Yöntemleri - Görüşme Nitel Gözlem ve Doküman Analizi Mecazlar ve İnternet ile Veri Toplama Nitel Veri Analizi-I Nitel Veri Analizi-II Nitel Bir Çalışmayı Yazma


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Kural ve Gerekleri
2 Nitel Araştırmanın Temelleri: Paradigmatik, Felsefi ve Kuramsal Yönelimler
3 Nitel Bir Çalışmayı Tasarlama – I
4 Nitel Bir Çalışmayı Tasarlama – II
5 İnandırıcılık ve Etik
6 Nitel Araştırma Desenleri - I: Kültür Analizi ve Olgubilim
7 Nitel Araştırma Desenleri - II: Durum Çalışması ve Kuram Oluşturma
8 Nitel Araştırma Desenleri - III: Karma Yöntem Araştırması ve Eylem Araştırması
9 Nitel Araştırma Deneyimi: Hazırlık
10 Veri Toplama Yöntemleri - Görüşme
11 Nitel Gözlem ve Doküman Analizi
12 Mecazlar ve İnternet ile Veri Toplama
13 Nitel Veri Analizi-I
14 Nitel Veri Analizi-II
15 Nitel Bir Çalışmayı Yazma
16 Değerlendirme

Alvesson, M. (2011). Interpreting Interviews. Sage Research Methods. https://dx.doi.org/10.4135/9781446268353. Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (1998). Qualitative research for education: An ıntroduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon. Charmaz, K. (2014). Constructing gorunded theory (Second Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Creswell, J. W. (2014). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Fourth Ed.) Thousand Oaks, CA: Sage. Creswell, J. W. (2015). A concise ıntroduction to mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage. Creswell, J. W. & Poth, C. N. (2018). Qualitative ınquiry and research design: choosing among five approaches (Fourth Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (2017). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York, NY: Routledge. Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş (Becoming qualitative research). Ankara: Anı Yayıncılık. Johnson, A.(2012). A short guide to action research (Fourth ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon. Lecompte, M. D. & Goetz, J. P. (1982). Problems of Reliability and Validity in Etnographic Research. Review of Educational Research, 52, 31-60. LeCompte, M. D & Schensul, J. J. (2010). Designing & cunducting ethnographic research: an ıntroduction (Second Ed.). Plymount, UK: Altamira Press. Marshall, C. & Rossman, G. B. (2016). Designing qualitative research (Sixth Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Maxwell, J. A. (2013). Qualitative research design: an ınteractive approach. (Third Ed.) Thousand Oaks, CA: Sage. McNiff, J. (2017). Action research: All you need to know (First Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education: Revised and expanded from case study research in education. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Miles, M. B., Huberman, M. A. & Saldana, J. (2019). Qualitative data analysis: a methods sourcebook (Fourth Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Muastakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice (Fourth Ed.) Thousand Oaks, CA: Sage Rallis S. F. & Rossman G. B. (2009). Ethics and Trustworthiness. In: Heigham J., Croker R.A. (Eds.) Qualitative research in applied linguistics. Palgrave Macmillan, London. https://doi.org/10.1057/9780230239517_13 Rossman G. B. & Rallis S. F. (2012) Learning in the field: An introduction to qualitative reseach (Third Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Salmons, J. (2018). Doing qualitative research online. Sage research methods. doi:10.4135/9781473921955 Stake, R. E. (2005). Qualitative Case Studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage handbook of qualitative research (p. 443–466). Sage. Tashokkori, A. & Teddlie, C. (2010). SAGE handbook of mixed methods in social & behavioral research. (Second Ed.) Thousand Oaks, CA: Sage. Wallerstein ve diğ. (2003). Gulbenkian komisyonu raporu sosyal bilimleri açın: Sosyal bilimlerin yeniden yapılanması üzerine rapor (Çev.: Ş. Tekeli). İstanbul: Metis Yayınları. Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: design and methods (Sixth Ed.) Thousand Oaks, CA: Sage. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 16 3 48
Rapor Hazırlama 1 15 15
Rapor Sunma 1 1 1
Proje Hazırlama 1 80 80
Proje Sunma 1 1 1
Makale Kritik Etme 3 15 45
Toplam İş Yükü (saat) 190

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1
ÖÇ 2 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 3 4 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 4 4 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 6 4 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 7 4 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 8 4 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 9 4 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 10 4 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 11 4 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 12 4 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 13 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 14 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 15 5 5 5 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek