Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9401016162019 | Eğitimde Nitel Araştırma Yöntemleri | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 6,00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersin sonunda öğrenciler; bilimsel bir araştırmayı nitel araştırma yöntemlerine uygun biçimde tasarlamayı, yürütmeyi, sonuçlandırmayı ve raporlaştırmayı gerçekleştirebileceklerdir.
Doç. Dr. Bünyamin YURDAKUL
1 | Bu dersin sonunda |
2 | araştırma paradigmalarını, nitel araştırmanın felsefi ve kuramsal temellerini tartışabilme. |
3 | nitel bir çalışmayı tasarlama sürecini kavrayabilme. |
4 | nitel bir araştırma projesi tasarlayabilme ve yürütebilme. |
5 | nitel araştırma yürütürken etik sorunları ve inandırıcılığı dikkate alabilme. |
6 | nitel araştırma desenlerini irdeleyebilme. |
7 | araştırma probleminin doğasına en uygun nitel bir araştırma deseni seçebilme. |
8 | nitel veri toplama yöntemlerinin temel özelliklerini açıklayabilme. |
9 | en uygun yöntem(ler)i kullanarak belirli bir olguya yönelik nitel veri toplayabilme. |
10 | nitel veri analiz yöntemlerini açıklayabilme. |
11 | nitel verilerin analiz yöntemlerini çeşitli nitel veri setlerine uygulayabilme. |
12 | nitel bir araştırma makalesi yazabilme. |
13 | nitel çalışmaların kalitesini değerlendirebilme. |
14 | nitel çalışmaları okumaktan zevk alabilme. |
15 | kendini nitel araştırmaya dönük bilimsel çalışmalar yapmaya adayabilme. |
Birinci Öğretim
“İleri Bilimsel Araştırma Yöntemleri” dersini almış olmaları önerilir.
Yok
Nitel Araştırmanın Temelleri: Paradigmatik, Felsefi ve Kuramsal Yönelimler Nitel Bir Çalışmayı Tasarlama – I Nitel Bir Çalışmayı Tasarlama – II İnandırıcılık ve Etik Nitel Araştırma Desenleri - I: Kültür Analizi ve Olgubilim Nitel Araştırma Desenleri - II: Durum Çalışması ve Kuram Oluşturma Nitel Araştırma Desenleri - III: Karma Yöntem Araştırması ve Eylem Araştırması Nitel Araştırma Deneyimi: Hazırlık Veri Toplama Yöntemleri - Görüşme Nitel Gözlem ve Doküman Analizi Mecazlar ve İnternet ile Veri Toplama Nitel Veri Analizi-I Nitel Veri Analizi-II Nitel Bir Çalışmayı Yazma
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Kural ve Gerekleri | ||
2 | Nitel Araştırmanın Temelleri: Paradigmatik, Felsefi ve Kuramsal Yönelimler | ||
3 | Nitel Bir Çalışmayı Tasarlama – I | ||
4 | Nitel Bir Çalışmayı Tasarlama – II | ||
5 | İnandırıcılık ve Etik | ||
6 | Nitel Araştırma Desenleri - I: Kültür Analizi ve Olgubilim | ||
7 | Nitel Araştırma Desenleri - II: Durum Çalışması ve Kuram Oluşturma | ||
8 | Nitel Araştırma Desenleri - III: Karma Yöntem Araştırması ve Eylem Araştırması | ||
9 | Nitel Araştırma Deneyimi: Hazırlık | ||
10 | Veri Toplama Yöntemleri - Görüşme | ||
11 | Nitel Gözlem ve Doküman Analizi | ||
12 | Mecazlar ve İnternet ile Veri Toplama | ||
13 | Nitel Veri Analizi-I | ||
14 | Nitel Veri Analizi-II | ||
15 | Nitel Bir Çalışmayı Yazma | ||
16 | Değerlendirme |
Alvesson, M. (2011). Interpreting Interviews. Sage Research Methods. https://dx.doi.org/10.4135/9781446268353. Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (1998). Qualitative research for education: An ıntroduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon. Charmaz, K. (2014). Constructing gorunded theory (Second Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Creswell, J. W. (2014). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Fourth Ed.) Thousand Oaks, CA: Sage. Creswell, J. W. (2015). A concise ıntroduction to mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage. Creswell, J. W. & Poth, C. N. (2018). Qualitative ınquiry and research design: choosing among five approaches (Fourth Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (2017). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York, NY: Routledge. Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş (Becoming qualitative research). Ankara: Anı Yayıncılık. Johnson, A.(2012). A short guide to action research (Fourth ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon. Lecompte, M. D. & Goetz, J. P. (1982). Problems of Reliability and Validity in Etnographic Research. Review of Educational Research, 52, 31-60. LeCompte, M. D & Schensul, J. J. (2010). Designing & cunducting ethnographic research: an ıntroduction (Second Ed.). Plymount, UK: Altamira Press. Marshall, C. & Rossman, G. B. (2016). Designing qualitative research (Sixth Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Maxwell, J. A. (2013). Qualitative research design: an ınteractive approach. (Third Ed.) Thousand Oaks, CA: Sage. McNiff, J. (2017). Action research: All you need to know (First Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education: Revised and expanded from case study research in education. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Miles, M. B., Huberman, M. A. & Saldana, J. (2019). Qualitative data analysis: a methods sourcebook (Fourth Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Muastakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice (Fourth Ed.) Thousand Oaks, CA: Sage Rallis S. F. & Rossman G. B. (2009). Ethics and Trustworthiness. In: Heigham J., Croker R.A. (Eds.) Qualitative research in applied linguistics. Palgrave Macmillan, London. https://doi.org/10.1057/9780230239517_13 Rossman G. B. & Rallis S. F. (2012) Learning in the field: An introduction to qualitative reseach (Third Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Salmons, J. (2018). Doing qualitative research online. Sage research methods. doi:10.4135/9781473921955 Stake, R. E. (2005). Qualitative Case Studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage handbook of qualitative research (p. 443–466). Sage. Tashokkori, A. & Teddlie, C. (2010). SAGE handbook of mixed methods in social & behavioral research. (Second Ed.) Thousand Oaks, CA: Sage. Wallerstein ve diğ. (2003). Gulbenkian komisyonu raporu sosyal bilimleri açın: Sosyal bilimlerin yeniden yapılanması üzerine rapor (Çev.: Ş. Tekeli). İstanbul: Metis Yayınları. Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: design and methods (Sixth Ed.) Thousand Oaks, CA: Sage. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
Rapor Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
Rapor Sunma | 1 | 1 | 1 |
Proje Hazırlama | 1 | 80 | 80 |
Proje Sunma | 1 | 1 | 1 |
Makale Kritik Etme | 3 | 15 | 45 |
Toplam İş Yükü (saat) | 190 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | |
ÖÇ 1 | |||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 6 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 7 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 8 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 9 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 10 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 11 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 12 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 13 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 14 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 15 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |