GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9401016032021 Bilimsel Araştırma Yöntemi (E) Ders 1 1 7,00

Doktora


Türkçe


Sosyal bilimlerde araştırma sistematiği ve bilimsel yaklaşım kazandırarak, bilimsel tutum geliştirmek, araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin bilgi kazandırarak, araştırmada kullanma, uygulama ve yorumlama becerisi kazandırmak.


Doç. Dr. Makbule Başbay


1 Bilimsel araştırmaların yerini ve önemini kavrayabilme
2 Bilisel araştırma yöntem ve teknikleri ile ilgili temel kavramların anlam bilgisi
3 Bilimsel bilginin özelliklerini bilme.
4 Bilim ve felsefe arasındaki ilişkiyi açıklayabilme
5 Bilimsel yöntemin aşamalarını uygulamaya istekli oluş.
6 Alan yazın tarama ve raporlaştırabilme
7 Araştırma modelleri, desenleri ve özelliklerini bilme
8 Problem durumu ve problem cümlesi yazabilme
9 Veri, veri türlerini ve özelliklerini ayırtedebilme
10 Evren, çalışma evreni, örneklem, örnekleme türleri ve çalışma grubunun özelliklerini ve kullanıldığı durumları açıklayabilme
11 Bir bilimsel araştırmaların bölümlerini analiz edebilme
12 Bilimsel etik kurallarını tanıyabilme
13 Bir araştırma önerisi yazabilme

Birinci Öğretim


En az giriş düzeyinde istatistik dersi ve ölçme-değerlendirme dersi almış olmak


yok


Bilgi, bilgi türleri ve bilimsel bilgi, Bilim ve Felsefe İlişkisi, Bilimsel Yöntem, Araştırma ve Araştırma modelleri, Araştırma süreci ve aşamaları, Evren Örneklem, Veri ve Veri Türleri, Veri Çözümleme Yöntemleri, Rapor yazma ve APA standartları


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Ders tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Beklentileri oluşturma, işleyişi ve değerlendirme ölçütlerini açıklama. Bilim ve bilimsel araştırma yöntemlerine genel bir bakış.
2 Bilimimin tanımı, işlevleri, bilgi ve türleri, bilim ve felsefe İlişkisi
3 Bilimsel Yöntemin tanımı, aşamaları, nitelikleri, dayandığı temel varsayımlar. Diyalektik yöntem ve bilimsel yöntemle ilişkisi. Tüme varım ve tümden gelim.
4 Betimsel araştırmalar: Tarama, etnografik, tarihi ve eylem araştırmaları.
5 Korelasyonel araştırmalar
6 Nedensel karşılaştırma araştırmaları
7 Deneysel araştırmalar: Tek denekli desenler
8 Deneysel araştırmalar: Grup temelli desenler
9 Problem durumu, problem cümlesi, alt problemler, hipotezler bölümlerinin özellikleri ve yazım
10 Sayıtlı ve sınırlılıklar, amaç ve önem bölümlerinin özellikleri ve yazımı.
11 Evren ve evrenden örneklem çekme yöntemleri: Olasılığa dayalı örnekleme yöntemleri.
12 Evren ve evrenden örneklem çekme yöntemleri: Olasılık dışı örnekleme yöntemleri ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi.
13 Veri ve veri türleri, ölçek türleri, ölçme hatası ve güvenirlik, geçerlik, veri toplama araçları.
14 Veri çözümleme yöntemleri ve araştırma desenleri ile ilişkilendirilmesi-Bulguların sunumu tartışmanın yapılandırılması
15 Bilimsel Çalışmalarda ve yayımlanmasında etik. Araştırmalarda rapor yazma süreci, aşamaları ve APA standartları.
16 Final

Balcı, Ali. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara : PegemA Yayıncılık. Barzun, Jacques and Henri F. Graff. (2001). Modern Araştırmacı. Ankara:Tübitak Popüler Bilim Kitapları. Bogdan, R.C. and S.K. Biklen. (1992). Qualitative Research for Education. USA : Allyn and Bacon Bordens, Kenneth S. And Bruce B. Abbott. (2002). Research Design and Methods. USA : McGraw Hill. Büyüköztürk, Şener. (2001). Deneysel Desenler: Öntest-Sontest Kontrol Grubu Desen ve Veri Analizi. Ankara : PegemA Yayıncılık Büyüköztürk, Şener. (2003). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara : PegemA Yayıncılık. Creswell, John W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. USA : Sage Pub. Day, Robert A. (1996). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? Ankara : TÜBİTAK yayınları. Ekiz, Durmuş. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metodlarına Giriş. Ankara : Anı Yayıncılık.. Fraenkel, Jack R. And Norman E. Wallen. (1996). How to Design, and Evaluate Research in Education. USA : Mc Graw Hill, Inc. Gökçe, Birsen. (1999). Toplumsal Bilimlerde Araştırma. Ankara : Savaş yayınevi. Hall, George M. (1998). Bilimsel Makale Yazımı. Çev: Hasan Doğruyol. Ankara : Nobel Yayıncılık. Judd, Charles M., Eliot R. Smith and Louise H. Kidder. (1991). Research Methods in Social Relations. Sixth Edition. USA: Harcourt Brace Jovanovich Inc. Kaptan, Saim. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Metotları. Ankara. Karasar, Niyazi. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: 3A Araştırma, Eğitim Danışmanlık Ltd. Şti. Kuş, Elif. (2003). Nitel – Nicel Araştırma Yöntemleri. Ankara : Anı Yayıncılık



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 40
Uygulama/Pratik 1 60
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 4 4
Derse Katılım 14 4 56
Rapor Hazırlama 2 10 20
Rapor Sunma 2 4 8
Makale Kritik Etme 2 10 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 30 30
Okuma 14 5 70
Rapor 2 5 10
Toplam İş Yükü (saat) 218

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 5 5
ÖÇ 2 5 5
ÖÇ 3 5 5
ÖÇ 4 5 5
ÖÇ 5 5 5 3
ÖÇ 6 5 5
ÖÇ 7 5 5
ÖÇ 8 5 5
ÖÇ 9 5 5
ÖÇ 10 5 5
ÖÇ 11 5 5
ÖÇ 12 5 5 4
ÖÇ 13 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek