Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9204036122019 | Tarih Felsefesi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Doktora
Türkçe
Bu ders, öğrencilerin tarihin felsefenin konusu olma koşullarını, tarihe felsefi yaklaşımın ne anlama geldiğini; felsefi yaklaşımın tarih yazıcılığı metodolojisi tartışmalarına etkisini öğrenmelerini; tarih felsefesinin ortaya çıkışına kaynaklık eden temel paradigma değişimini kavramalarını ve 18.yy.dan günümüze belli başlı tarih felsefelerini tanımalarını amaçlar.
Doç.Dr. Mehmet Kuyurtar
1 | Tarih kavramının işaret ettiği farklı disiplinleri ve bu kavramın felsefi anlamını ayırt etme. |
2 | Tarih felsefesinin doğuşuna kaynaklık eden epistemolojik değişimi kavrama. |
3 | Kültür, kimlik gibi kavramların felsefi kaynaklarını anlama ve bu kavramların çağdaş düşüncedeki önemli yerini değerlendirebilme. |
4 | Tarih felsefesinin ortaya koyduğu insan kavrayışının çağdaş etkilerini tartışma. |
Birinci Öğretim
[Yok]
Tarih yazımı, hikaye etme, anlatı, tarih bilimi, spekülatif tarih felsefesi, analitik tarih felsefesi, İbni Haldun ve tarih felsefesinin başlangıçları, Alman Tarih Okulu, Vico, Herder, Kant, Hegel, Marx, Hermeneutik, Fenomenoloji, Annales Okulu
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, tarih kavramının işaret ettiği farklı anlam ve disiplinlerin sorgulanması | ||
2 | Tarih tipleri (Betimleyici, Analitik, Anlatısal) | ||
3 | Tarihin epistemolojik statüsü | ||
4 | Klasik Yunan öncesi : döngüsel tarih | ||
5 | Heredot ve Tucydides | ||
6 | Çizgisel tarih ve Augustinus | ||
7 | İbni Haldun ve Ortaçağ İslam düşüncesinde tarih anlayışı | ||
8 | Machiavelli ile birlikte tarihsel bilincin değişimi | ||
9 | Ara Sınav | ||
10 | Modernite ile birlikte tarihsel bilinçte yaşanan kırılma | ||
11 | Aydınlanmanın Tarih tasavvuru (ilerleme, evrensel insan ve akıl, Kant, Herder, Rousseau) | ||
12 | Hegel’in tarih felsefesi | ||
13 | Marx’ın Tarih Felsefesi | ||
14 | Fukuyama’nın tarihin sonu tezi ve eleştirisi | ||
15 | Postmodern ve post-yapısalcı tarih anlayışı | ||
16 | Dönem Sonu Sınavı |
-Tarih Nedir?, Edward Hallett Carr, İletişim Yayınları -Tarihin İlkeleri ve Tarih Felsefesi Üstüne Başka Yazılar, R. G. Collingwood, Yapı Kredi Yayınları -Tarih Felsefesi, Doğan Özlem, İnkılap Yayınları - Tarih Felsefesi Seçme Metinler Herder-Kant-Fichte-Schelling-Hegel-Schopenhauer, der. Doğan Özlem, Güçlü Ateşoğlu, Doğu Batı Yayınları - Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı Bilimsel Nesnellikten Postmodernizme, George G. Iggers, Tarih Vakfı Yurt Yayınları -Tarih Felsefesinin Problemleri, Georg Simmel, Doğu Batı Yayınları -Metatarih Ondokuzuncu Yüzyıl Avrupası'nda Tarihsel İmgelem, Hayden White, Dost Kitabevi Yayınları -Fransız Tarih Devrimi: Annales Okulu, Peter Burke, Doğu Batı Yayınları -Tarih Felsefesine Giriş, William Henry Walsh, Hece Yayınları -Tarih Tasarımı, R. G. Collingwood, Doğu Batı Yayınları -Tarihin Yapısökümü, Alun Munslow, Ayrıntı Yayınları Tarih Yazımında Nesnellik ve Yanlılık, Edward Hallett Carr, Joseph Fontana, İmge Kitabevi Yayınları -İbn Khaldun’s Philosophy of History, Muhsin Mahdi, Georg Allen and Unwin
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
Bireysel Çalışma | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 15 | 1 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 20 | 1 | 20 |
Ev Ödevi | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü (saat) | 181 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | ||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | ||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 |