GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9204036532019 Teknolojik Gelişme Tarihi Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Doktora


Türkçe


Dersin amacı 17. ve 18. Yüzyıldan günümüze yaşanan teknolojik gelişmenin (buluş, yenilik ve yayılma aşamaları) tarihsel süreç içinde nasıl ortaya çıktığı ve bunun ekonomik ve toplumsal alana yansımalarının örneklerle incelenmesidir.


Prof. Dr. Ayten Ayşen KAYA


1 Teknolojik gelişme kavramının sınırlarını kavrayabilme
2 Öğrenen ekonomiler ve öğrenen bölgeler kavramlarını anlama
3 Teknolojik yenilik açısından sosyo-ekonomik örgütlenme ve ağyapı yaklaşımını kavrayabilme
4 Küresel, Ulusal, Bölgesel Yenilik Sistemlerini ve Teknolojik Sistemleri kavramlarını ve bu sistemlere ilişkin ekonomi politikalarını analiz edebilme.
5 Bölgesel rekabetçi üstünlük ile bölgesel sürdürülebilir kalkınma kavramları arasındaki ilişkiyi kavrayabilme
6 Bölgesel kalkınma süreci için bölgesel yenlik sisteminin gelişmesine uygun politika önerilerini formüle edebilme.
7 Bölgesel yenilik sistemlerinde başarı koşullarını analiz edebilme
8 Geçmişte başarısız olmuş bölgesel kalkınma politika uygulamalarının zayıf yönlerini sentez edebilme

Birinci Öğretim



[Yok]


Bilim ve Teknoloji Tarihinin doğuşu ve önemi, Bilim ve Teknoloji Üzerine Bazı Temel Kavramlar, Bilim ve teknolojinin gelişme öyküsü, İcatlar Dönemi, bilim ve teknolojinin sanayi devrimlerine (Sanayi 1.0, Sanayi 2.0, Sanayi 3.0 ve Sanayi 4.0) etkisi, Teknoloji ve Krizi açıklayan Paradigmalar: Yeni Smithyen Yaklaşım, Yeni Schumpeteryen Yaklaşım (Tekno-ekonomik paradigma/Dünyanın ekonomik gelişmesinde teknolojik yenilikler ve Uzun Dalgalar) ve Düzenleme Yaklaşımı.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Bilim ve Teknoloji İlişkisi
2 Teknolojik gelişme: Buluş, Yenilikler ve Yayılma, Yenilik Türleri
3 Tekno-ekonomik Paradigma: Endüstriyel Dalgalar Kuramı: Endüstri 1.0’dan Endüstri 4.0’a.
4 Yenilik Türleri: Teknolojik Yenilik, Organizasyonel Yenilik, Pazarlama Yeniliği ve Sosyal Yenilik
5 Yenilik Süreci Kuramları 1. Doğrusal Yenilik Kuramı 2. Modern Yenilik Kuramı ve Mekana Dayalı Yenilik Kuramı
6 Öğrenen Ekonomiler ve Öğrenen Bölgeler
7 Teknolojik Öğrenme Sürecinde Sanayi, Devlet ve Üniversite İşbirliği
8 Ara sınav
9 Bölgesel, Yerel ve Küresel Ağ Yapılar
10 Bölgesel Rekabet ve Bölgesel Kalkınma İlişkisi
11 Bölgesel Yenilik Sisteminin Ortaya Çıkışı, Önemi, Aşamaları ve Türleri
12 Seçilmiş Ülkelerin Bölgesel Yenilik Sistemi Örnekleri
13 Türkiye’nin Bölgesel Yenilik Sistemi Uygulamaları
14 Sanayi Kümeleri: Ortaya çıkışı ve Önemi: Seçilmiş Ülke Uygulamaları
15 Türkiye’nin Bölgesel Sanayi Küme Uygulamaları
16 Final Sınavı

- Mustafa Özilgen, Endüstrileşme Sürecinde Bilgi Birikiminin Öyküsü, Genişletilmiş İkinci Baskı, arkadaş Yayınevi, Ankara, 2011. - Giovanni Dosi, Technological Paradigms And Technological Trajectories: A Suggested Interpretation of The Determinants And Directions of Technical Change, Research Policy, Vol.11, Issue 3, June 1982. - İ. Semih Akçomak, Erkan Erdil, M. Teoman Pamukçu ve Murad Tiryakioğlu, Bilim Teknoloji ve Yenilik: Kavramlar, Kuramlar ve Politika (ED.), İstanbul Üniversitesi yayınları, 2016. - Tekeli, S. vd. (1999). Bilim Tarihine Giriş, Ankara: Nobel. - Wiebe E. Bijker, Thomas Parke Hughes, Trevor J. Pinch (ED), The Social Construction of Technological Systems: New Directions in the Sociology and History of Technology, The MIT Press, 1989. -Ergun Türkcan, Hasan Çalışkan (editör), Teknoloji Tarihi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2404, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1395. -James E. McClellan III, Harold Dorn, Dünya Tarihinde Bilim ve Teknoloji, 2. Baskı, Çeviri HaydarYalçın, Arkadaş Yayınevi, 2008, ISBN: 978-975- 509-453-3 -Mehmet Doğan, Bilim ve Teknoloji Tarihi, Anı Yayıncılık, ISBN: 9944-474-84-3 -Osman Bahadır, Osmanlılardan Cumhuriyete Bilim, Cumhuriyet Kitapları, Yenigün Haber Ajansı ve Yayıncılık, 2012 - MacKenzie, Donald and Wajcman, Judy, eds. (1999) The Social Shaping of Technology. 2nd ed., Open University Press, Buckingham, UK.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 16 3 48
Rapor Sunma 2 1 2
Bireysel Çalışma 16 3 48
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 10 1 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 20 1 20
Ev Ödevi 16 3 48
Toplam İş Yükü (saat) 178

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1 4
ÖÇ 2 1
ÖÇ 3 4 5
ÖÇ 4 3 4 5
ÖÇ 5 4 5
ÖÇ 6 5 4
ÖÇ 7 4 5 4
ÖÇ 8
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek