Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9204036812019 | Doğu Sorununun İktisadi Dinamikleri | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 6,00 |
Doktora
Türkçe
Dersin amacı, günümüz Avrupa devletler sisteminin büyük ölçüde şekillendiği 19.yüzyılın temel dinamiklerini mercek altına alarak 1815 Viyana Kongresi’nden I. Dünya Savaşı’na kadar ki süreçte uluslararası sisteme yön veren ideolojilerin ve ekonomik değişimlerinin pratiği ekseninde Doğu Sorunu’nu tartışmaya açmaktır..
DOÇ.DR. ELİF YENEROĞLU KUTBAY
1 | Viyana Kongresi’nden I. Dünya Savaşı’na kadar olan Avrupa tarihinin temel dinamiklerini analiz edebilme. |
2 | Viyana Kongresi’nden I. Dünya Savaşı’na kadar olan Avrupa tarihinin temel ideolojilerini analiz edebilme. |
3 | Avrupa Devletler Sistemi’nin ne olduğunu kavrayabilme. Bunu günümüz uluslararası sistemiyle karşılaştırabilme. |
4 | Osmanlı Devleti ile büyük devletler arasındaki ilişkileri analiz edebilme. |
5 | Doğu Sorunu hakkında yorum yapabilme |
Birinci Öğretim
[Yok]
Ondokuzuncu yüzyılda ajandası değişen Batı’nın Doğu’yu yeniden keşfi değerlendirmeye alınarak varlığının son yüzyılını yaşayan Osmanlı Devleti’nin hem nesnesi hem de öznesi olduğu yeni düzendeki rolü karşılaştırmalı etüdlerle incelenecektir. Dünyanın büyük bir pazar olarak yeniden algılanması ve kıta Avrupası üzerinde egemenlik mücadelesinin kıta Avrupası dışına taşması; büyüyen ekonomilerin yarattığı ihtiyaçlar ve bunların sonuçları objektif bir perspektifle incelenecektir. Limanlarıyla demiryollarıyla ve jeopolitiğiyle adı geçen gelişmelerin ve hareketliliğin kalbi olan Doğu Akdeniz’in önemine de ayrıntısıyla değinilecektir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve dersin içeriği hakkında bilgi verme. | ||
2 | Viyana Kongresi ve Avrupa Devletler Sistemi’nin ortaya çıkışı. | ||
3 | Büyük güç nedir? Güç dengesi nedir? Büyük Güçlerin bölgesel anlaşmazlıklara hangi durumlarda müdahale ederler | ||
4 | 19. yüzyılın temel dinamikleri ve ideolojileri nelerdir? Sömürgecilik ve emperyalizm. | ||
5 | Osmanlı’nın gerilemesi ve Doğu Sorunu’nun ortaya çıkışı | ||
6 | 19. yüzyıl Osmanlı-Avrupa ilişkilerine genel bakış | ||
7 | Avrupa Devletler Sistemi, Büyük Güçler ve Doğu Sorunu | ||
8 | Vize | ||
9 | Öğrenci sunumu: Osmanlı – Avusturya İlişkileri | ||
10 | Öğrenci sunumu: Osmanlı – Fransa İlişkileri. | ||
11 | Öğrenci sunumu: Osmanlı – İngiltere İlişkileri | ||
12 | Öğrenci sunumu: Osmanlı – Rusya İlişkileri | ||
13 | Öğrenci sunumu: Osmanlı – Almanya İlişkileri | ||
14 | Öğrenci sunumu: Osmanlı – İtalya İlişkileri | ||
15 | Genel değerlendirme ve tartışma | ||
16 | Final sınavı |
• Mathew Smith Anderson, Doğu Sorunu, İstanbul, 2001. • Giovanni Arrighi, Uzun 21. Yüzyıl, Ankara, 2000. • E.R. Bridge, Roger Bullen, The Great Powers and the European States System, 1818-1914, New York, 1980. • Gordon A. Craig, Europe Since 1815, New York, 1974. • Taner Timur, Marx, Engels ve Osmanlı Toplumu, İstanbul, 2. baskı, 2014. • Karl Marx, Friedrich Engels, Doğu Sorunu (Türkiye), Ankara 1977.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
Bireysel Çalışma | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 15 | 1 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 20 | 1 | 20 |
Ev Ödevi | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü (saat) | 181 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | 3 | 2 | 5 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | ||||
ÖÇ 2 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | |||
ÖÇ 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | |||
ÖÇ 5 | 3 | 3 | 3 | 3 |