GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
EBB6832017 Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Ders 2 4 6,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin sonunda öğrenciler öğretimde planlama ve değerlendirmenin önemini kavrayabilecek, alanında öğretim faaliyeti planlayabilecek, alanında kurallara uygun sınav hazırlayabilecek, öğretimde planlama ve değerlendirmeye istekli hale gelebilecektir.


Prof. Dr. Nilay BÜMEN, Prof. Dr. Gülsen ÜNVER, Doç. Dr. Alper BAŞBAY, Doç. Dr. Makbule BAŞBAY, Doç. Dr. Bünyamin YURDAKUL, Doç. Dr. Öner USLU


1 Dersin sonunda, öğretimde planlama ve değerlendirmeye ilişkin temel kavramları tanımlayabilme.
2 eğitim programlarının öğelerini tanıyabilme.
3 eğitimde hedef belirleme kurallarını tanıyabilme.
4 hedef belirlemede yararlanılan aşamalı sınıflamaları tanıyabilme.
5 öğretimde plan hazırlama ilkelerini tanıyabilme.
6 bir ölçme aracının niteliklerini kavrayabilme.
7 soru türlerini tanıyabilme.
8 soru yazma ilkelerini tanıyabilme.
9 kurallarına uygun olarak değişik türlerde soru yazabilme.
10 herhangi bir alanda hazırlanmış bir soruyu ilkelere uygunluk açısından eleştirebilme.
11 belli başlı öğretim yöntem ve tekniklerini hatırlayabilme.
12 belli başlı öğretim materyallerinin hazırlanma ilkelerini tanıyabilme.
13 belirli bir ders için kurallara uygun olarak yarıyıl planı hazırlayabilme.
14 alanında öğretim planı yapmaya istekli olabilme.
15 alanının öğretiminde uygun öğretim yöntem ve tekniklerini uygulamaya istekli olabilme.
16 nitelikli soru yazmaya istekli olabilme.
17 eğitimde etiğin önemini farkedebilme.
18 eğitimde etik kurallara uymaya istekli olabilme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Temel Program Geliştirme Kavramları ve Süreçleri, Öğretim Planları, Hedefler ve Hedeflerin Aşamaları Sınıflaması, İçerik Seçimi ve Organizasyonu, Öğretim Yöntemleri ve Stratejileri, Materyallerin Özellikleri ve Seçimi, Ölçme ve Değerlendirme, Değerlendirme Yaklaşımları, Test Türleri, Sınav Sorusu Yazma Teknikleri, Not Verme, Eğitimde Etik.


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin Gerekçesi ve Önemi - Dersin Kural ve Gerekleri Eğitime İlişkin Temel Kavramlar Öğretim Etkinliklerini Planlama Günlük Plan Dönem (yarıyıl) Planı Yıllık Plan Tanışma, dönem planının paylaşılması ve önerilerin alınması Demirel (2009) da ilgili bölümler
2 Eğitimde Hedefler ve İçerik (Kapsam) Hedeflerin Aşamalı Sınıflaması (Bilişsel, Duyuşsal, Psikomotor alanlar) Okuma: Demirel (2009a/b) ve Sönmez (2009) de ilgili bölümler
3 Hedef Yazma İlkeleri Hedef ve Davranış Örnekleri Okuma: Sönmez (2009)ve Özçelik (2009b) de ilgili bölümler. Derste hedef yazma etkinlikleri
4 İçerik Seçimi ve Düzenlenmesi Okuma: Demirel (2009a/b) ve Sönmez (2009) de ilgili bölümler
5 Ölçme Değerlendirmeyle İlgili Temel Kavramlar Eğitimde Ölçme Değerlendirmenin Önemi/Yararı Geçerlik, Güvenirlik, Kullanışlılık Soru Tipleri ve Özellikleri Soru Yazma ve Hatalı Soruları Tespit Etme Çalışmaları Test Geliştirme Adımları Değerlendirme Teknikleri Ödev ve Projeler Güncel Değerlendirme Yaklaşımları (özgün değ., performans değ., gelişim dosyası değ.) Okuma: Turgut ve Baykul (2009), Sönmez (2009), Atılgan (2009) Özçelik (2010)’ da ilgili bölümler
6 Ölçme Değerlendirmeyle İlgili Temel Kavramlar Eğitimde Ölçme Değerlendirmenin Önemi/Yararı Geçerlik, Güvenirlik, Kullanışlılık Soru Tipleri ve Özellikleri Soru Yazma ve Hatalı Soruları Tespit Etme Çalışmaları Test Geliştirme Adımları Değerlendirme Teknikleri Ödev ve Projeler Güncel Değerlendirme Yaklaşımları (özgün değ., performans değ., gelişim dosyası değ.) Okuma: Turgut ve Baykul (2009), Sönmez (2009), Atılgan (2009) Özçelik (2010)’ da ilgili bölümler
7 Ölçme Değerlendirmeyle İlgili Temel Kavramlar Eğitimde Ölçme Değerlendirmenin Önemi/Yararı Geçerlik, Güvenirlik, Kullanışlılık Soru Tipleri ve Özellikleri Soru Yazma ve Hatalı Soruları Tespit Etme Çalışmaları Test Geliştirme Adımları Değerlendirme Teknikleri Ödev ve Projeler Güncel Değerlendirme Yaklaşımları (özgün değ., performans değ., gelişim dosyası değ.) Okuma: Turgut ve Baykul (2009), Sönmez (2009), Atılgan (2009) Özçelik (2010)’ da ilgili bölümler
8 Ölçme Değerlendirmeyle İlgili Temel Kavramlar Eğitimde Ölçme Değerlendirmenin Önemi/Yararı Geçerlik, Güvenirlik, Kullanışlılık Soru Tipleri ve Özellikleri Soru Yazma ve Hatalı Soruları Tespit Etme Çalışmaları Test Geliştirme Adımları Değerlendirme Teknikleri Ödev ve Projeler Güncel Değerlendirme Yaklaşımları (özgün değ., performans değ., gelişim dosyası değ.) Okuma: Turgut ve Baykul (2009), Sönmez (2009), Atılgan (2009) Özçelik (2010)’ da ilgili bölümler
9 Öğretim Materyallerini Hazırlama Öğretimde Materyal Türleri ve Özellikleri (tepegöz, data show, tahta, bilgisayar, kayıt araçları vs.) Öğretim Materyalleri Nasıl Hazırlanmalı? (Saydam, slayt, ders notu, ses kasedi, video film vb.) Okuma: Seferoğlu (2006) ve Yalın (2004) te ilgili bölümler
10 Eğitim Durumları Öğrenme ve Öğretme İlkeleri Öğretimin Aşamaları, Bu Aşamalarla İlgili Grup Çalışmaları Tam Öğrenme Modeli *Sunuş Yolu *Buluş Yolu *İşbirliğine Dayalı Öğrenme Araştırma – İnceleme Yolu *Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi *Örnek Olay Yöntemi *Gösterip Yaptırma Yöntemi *Beyin Fırtınası *Soru-cevap *Rol Yapma *Benzetim (Simulation) *Projeye Dayalı Öğrenme *Probleme Dayalı Öğrenme *Aktif Öğrenme Okuma: Demirel (2009b,c), Açıkgöz (2002), Bilen (1994), Erginer (2000), Saban (2000), Senemoğlu (2010), Sönmez (2009) da ilgili bölümler
11 Eğitim Durumları Öğrenme ve Öğretme İlkeleri Öğretimin Aşamaları, Bu Aşamalarla İlgili Grup Çalışmaları Tam Öğrenme Modeli *Sunuş Yolu *Buluş Yolu *İşbirliğine Dayalı Öğrenme Araştırma – İnceleme Yolu *Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi *Örnek Olay Yöntemi *Gösterip Yaptırma Yöntemi *Beyin Fırtınası *Soru-cevap *Rol Yapma *Benzetim (Simulation) *Projeye Dayalı Öğrenme *Probleme Dayalı Öğrenme *Aktif Öğrenme Okuma: Demirel (2009b,c), Açıkgöz (2002), Bilen (1994), Erginer (2000), Saban (2000), Senemoğlu (2010), Sönmez (2009) da ilgili bölümler
12 Eğitim Durumları Öğrenme ve Öğretme İlkeleri Öğretimin Aşamaları, Bu Aşamalarla İlgili Grup Çalışmaları Tam Öğrenme Modeli *Sunuş Yolu *Buluş Yolu *İşbirliğine Dayalı Öğrenme Araştırma – İnceleme Yolu *Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi *Örnek Olay Yöntemi *Gösterip Yaptırma Yöntemi *Beyin Fırtınası *Soru-cevap *Rol Yapma *Benzetim (Simulation) *Projeye Dayalı Öğrenme *Probleme Dayalı Öğrenme *Aktif Öğrenme Okuma: Demirel (2009b,c), Açıkgöz (2002), Bilen (1994), Erginer (2000), Saban (2000), Senemoğlu (2010), Sönmez (2009) da ilgili bölümler
13 Eğitim Durumları Öğrenme ve Öğretme İlkeleri Öğretimin Aşamaları, Bu Aşamalarla İlgili Grup Çalışmaları Tam Öğrenme Modeli *Sunuş Yolu *Buluş Yolu *İşbirliğine Dayalı Öğrenme Araştırma – İnceleme Yolu *Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi *Örnek Olay Yöntemi *Gösterip Yaptırma Yöntemi *Beyin Fırtınası *Soru-cevap *Rol Yapma *Benzetim (Simulation) *Projeye Dayalı Öğrenme *Probleme Dayalı Öğrenme *Aktif Öğrenme Okuma: Demirel (2009b,c), Açıkgöz (2002), Bilen (1994), Erginer (2000), Saban (2000), Senemoğlu (2010), Sönmez (2009) da ilgili bölümler
14 Sınıf Yönetimi, Sınıf Yönetimi Nedir? *İstenmeyen Davranışların Önlenmesi Eğitimde Etik Öğrencilerin Etik Hak ve Sorumlulukları Okuma: Başar (2005) ve Aydın (2003) te ilgili bölümler
15 Sınıf Yönetimi, Sınıf Yönetimi Nedir? *İstenmeyen Davranışların Önlenmesi Eğitimde Etik Öğrencilerin Etik Hak ve Sorumlulukları Okuma: Başar (2005) ve Aydın (2003) te ilgili bölümler
16 Final sınavı

Açıkgöz, K. Ü. (2014). Aktif Öğrenme (13. Baskı). İzmir: Biliş Yayıncılık. Atılgan, H. (2019). (ed.) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (12. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Aydın, İ. (2018). Eğitim ve Öğretimde Etik (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Başar, H. (2013). Sınıf Yönetimi (18. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık Bilen, M. (2014). Plandan Uygulamaya Öğretim (8. Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi. Bloom, B. S. (2016). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme (Çev.: D. A. Özçelik) (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Cannon, R. & Newble, D. (2000). A Handbook for Teachers in Universities & Colleges. UK: Kogan Page Lim. Delisle, Robert. (1997). How to Use Problem-Based Learning in the Classroom. Alexandria, Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development ASCD. Demirel, Ö. (2020a). Eğitimde Program Geliştirme: Kuramdan Uygulamaya (27. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Demirel, Ö. (2017). Öğretme Sanatı (23. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Demirel, Ö. (2020b). (Ed.) Eğitimde Yeni Yönelimler (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Gronlund, N. E. (2000). How to Write and Use Instructional Objectives. Prentice-Hall. Joyce, B. R., Weil, M. & Calhoun, E. (2000). Models of Teaching. Boston: Allyn and Bacon. Kemp, J. E., Morrison, G. R. & Ross, S. M. (1998) Designing Effective Instruction. Prentice Hall. Moore, K. D. (2001). Classroom Teaching Skills. USA: McGraw Hill. Özçelik, D. A. (2013). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Özçelik, D. A. (2014). Eğitim Programları ve Öğretim (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Preston, D. F. & Vogel, R. M. (2003). Methods of Teaching: Applying Cognitive Science to Promote Student Learning. USA: McGraw Hill. Saban, A. (2014). Öğrenme – Öğretme Süreci: Yeni Teori ve Yaklaşımlar (7. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Seferoğlu, S. S. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Pegem A Yayıncılık Senemoğlu, N. (2020). Gelişim, Öğrenme ve Öğretme (27. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Sönmez, V. (2015). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Ankara: Anı yayıncılık. Turgut, M. F. & Baykul, Y. (2015). Eğitimde Ölçme Değerlendirme Metotları (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Yalın, H. İ. (2017). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme (30. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Uygulama/Pratik 1 50
Rapor Sunma 1 20
Proje Sunma 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 4 56
Uygulama/Pratik 1 30 30
Rapor Hazırlama 1 9 9
Rapor Sunma 1 1 1
Proje Hazırlama 1 9 9
Proje Sunma 1 1 1
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 49 49
Okuma 12 2 24
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22
ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
ÖÇ 7
ÖÇ 8
ÖÇ 9
ÖÇ 10
ÖÇ 11
ÖÇ 12
ÖÇ 13
ÖÇ 14
ÖÇ 15
ÖÇ 16
ÖÇ 17
ÖÇ 18
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek