Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9401036092020 | Yapısal Eşitlik Modellemesi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Doktora
Türkçe
Eğitim araştırmalarında kullanılan yapısal eşitlik modellerinin (YEM) teorik alt yapısını, bu modellerin çözümlemelerinde kullanılabilecek R ve Mplus betiklerini tanıtmak
Doç. Dr. Burak AYDIN
1 | Faktör analizi yapabilir |
2 | Gözlenen değişkenlerle yapısal model kurabilir |
3 | Örtük değişkenlerle yapısal model kurabilir |
4 | Boylamsal verilerin çözümlenmesinde YEM kullanabilir |
5 | Çok düzeyli verilere uygun YEM kurabilir |
Birinci Öğretim
Nicel Eğitim Araştırmalarında R Uygulamaları (EBEDREOD2)
Yok
Bu ders eğitim araştırmalarda YEM kullanılması gereken durumların tanınması ve bu durumlarda geçerli çözümlemelerin nasıl yapılacağı öğretimini içerir. Ders faktör analizi ile başlar, bu aşamada sırasıyla tek boyutlu, iki boyutlu ve çok boyutlu doğrulayıcı ve açımlayıcı faktör analizleri (DFA ve EFA) tanıtılır. Eğitim alanında yapılan araştırmalardan örnekler kullanılarak örtük (latent) değişkenler arasındaki ilişkilerin modellenmesine temel oluşturan yol analizlerin tanıtımı, çözümlenmesi ve yorumlanması işlenir. Benzer süreçler örtük değişkenler kullanılarak da tamamlandıktan sonra ders, eğitim araştırmalarında YEM çerçevesi kullanılarak tamamlanmış boylamsal veri analizlerinin ve çok düzeyli yapısal modellerin tanıtımı ve çözümlenmesi ile tamamlanır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | ||
2 | Tek boyutlu Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) | ||
3 | İki boyutlu DFA | ||
4 | Çok boyutlu DFA | ||
5 | Açımlayıcı Faktör Analizi | ||
6 | Yol modelleri tanıtım | ||
7 | Yol modelleri model-veri uyumu | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Ölçme hatasının yol modellerine etkisi | ||
10 | Yapısal eşitlik modellerine (YEM) giriş | ||
11 | YEM model iyileştirme yaklaşımları | ||
12 | Boylamsal veriler ve örtük gelişim modelleri | ||
13 | Çok düzeyli YEM | ||
14 | YEM ve kayıp/eksik veriler | ||
15 | Kategorik değişkenler ile YEM | ||
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı: Kline, R. B. (2016). Principles and practices of structural equation modeling. (4th Ed.). New York: Guilford Publications, Inc. Türkçe tercümesi mevcuttur: Yapısal Eşitlik Modellemesinin İlkeleri ve Uygulaması (2019). Nobel Yayınevi, Editör:Sedat SEN, Basım sayısı:4, Sayfa Sayısı 556, ISBN:978-605-7895-39-4 Önerilen Kaynaklar: Hancock, G. R., & Mueller, R. O. (Eds.). (2013). Structural equation modeling: A second course. Information Age Publishing. Byrne, B. M. (2013). Structural equation modeling with Mplus: Basic concepts, applications, and programming. Routledge. Bollen, K. A., & Curran, P. J. (2006). Latent curve models: A structural equation perspective (Vol. 467). John Wiley & Sons. Mplus discussion forum at http://www.statmodel.com/
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 |
Derse Katılım | 14 | 15 |
Uygulama/Pratik | 2 | 15 |
Proje Hazırlama | 1 | 20 |
Makale Kritik Etme | 1 | 10 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 70 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 30 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Uygulama/Pratik | 6 | 3 | 18 |
Proje Hazırlama | 1 | 25 | 25 |
Makale Kritik Etme | 1 | 10 | 10 |
Bireysel Çalışma | 16 | 1 | 16 |
Okuma | 14 | 5 | 70 |
Toplam İş Yükü (saat) | 186 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | |
ÖÇ 1 | 3 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | |||||||||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | |||||||||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | |||||||||||||||
ÖÇ 4 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 5 | 4 | |||||||||||||||
ÖÇ 5 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 5 | 4 |