GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9401036092020 Yapısal Eşitlik Modellemesi Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Doktora


Türkçe


Eğitim araştırmalarında kullanılan yapısal eşitlik modellerinin (YEM) teorik alt yapısını, bu modellerin çözümlemelerinde kullanılabilecek R ve Mplus betiklerini tanıtmak


Doç. Dr. Burak AYDIN


1 Faktör analizi yapabilir
2 Gözlenen değişkenlerle yapısal model kurabilir
3 Örtük değişkenlerle yapısal model kurabilir
4 Boylamsal verilerin çözümlenmesinde YEM kullanabilir
5 Çok düzeyli verilere uygun YEM kurabilir

Birinci Öğretim


Nicel Eğitim Araştırmalarında R Uygulamaları (EBEDREOD2)


Yok


Bu ders eğitim araştırmalarda YEM kullanılması gereken durumların tanınması ve bu durumlarda geçerli çözümlemelerin nasıl yapılacağı öğretimini içerir. Ders faktör analizi ile başlar, bu aşamada sırasıyla tek boyutlu, iki boyutlu ve çok boyutlu doğrulayıcı ve açımlayıcı faktör analizleri (DFA ve EFA) tanıtılır. Eğitim alanında yapılan araştırmalardan örnekler kullanılarak örtük (latent) değişkenler arasındaki ilişkilerin modellenmesine temel oluşturan yol analizlerin tanıtımı, çözümlenmesi ve yorumlanması işlenir. Benzer süreçler örtük değişkenler kullanılarak da tamamlandıktan sonra ders, eğitim araştırmalarında YEM çerçevesi kullanılarak tamamlanmış boylamsal veri analizlerinin ve çok düzeyli yapısal modellerin tanıtımı ve çözümlenmesi ile tamamlanır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı
2 Tek boyutlu Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA)
3 İki boyutlu DFA
4 Çok boyutlu DFA
5 Açımlayıcı Faktör Analizi
6 Yol modelleri tanıtım
7 Yol modelleri model-veri uyumu
8 Ara sınav
9 Ölçme hatasının yol modellerine etkisi
10 Yapısal eşitlik modellerine (YEM) giriş
11 YEM model iyileştirme yaklaşımları
12 Boylamsal veriler ve örtük gelişim modelleri
13 Çok düzeyli YEM
14 YEM ve kayıp/eksik veriler
15 Kategorik değişkenler ile YEM
16 Final sınavı

Ders Kitabı: Kline, R. B. (2016). Principles and practices of structural equation modeling. (4th Ed.). New York: Guilford Publications, Inc. Türkçe tercümesi mevcuttur: Yapısal Eşitlik Modellemesinin İlkeleri ve Uygulaması (2019). Nobel Yayınevi, Editör:Sedat SEN, Basım sayısı:4, Sayfa Sayısı 556, ISBN:978-605-7895-39-4 Önerilen Kaynaklar: Hancock, G. R., & Mueller, R. O. (Eds.). (2013). Structural equation modeling: A second course. Information Age Publishing. Byrne, B. M. (2013). Structural equation modeling with Mplus: Basic concepts, applications, and programming. Routledge. Bollen, K. A., & Curran, P. J. (2006). Latent curve models: A structural equation perspective (Vol. 467). John Wiley & Sons. Mplus discussion forum at http://www.statmodel.com/



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 40
Derse Katılım 14 15
Uygulama/Pratik 2 15
Proje Hazırlama 1 20
Makale Kritik Etme 1 10
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 70
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 30

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Uygulama/Pratik 6 3 18
Proje Hazırlama 1 25 25
Makale Kritik Etme 1 10 10
Bireysel Çalışma 16 1 16
Okuma 14 5 70
Toplam İş Yükü (saat) 186

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22
ÖÇ 1 3 3 5 4 5 5 4
ÖÇ 2 3 3 5 4 4 5 4
ÖÇ 3 3 3 5 4 4 5 4
ÖÇ 4 3 3 1 1 1 5 4
ÖÇ 5 3 3 1 1 1 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek