GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9223006002021 Dansta Etnokoreolojik Çözümlemeler Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin amacı, dansı kültürel bağlamıyla ele almayı, sosyal bilimlerce geliştirilen teorik kavramları uygulayarak ve bunları alan araştırması bağlamında; dans üzerinden öğretmektir. Etnokoreoloji alanının; akademik eğitimde ya da kişisel okuma ve araştırma hayatında konu edinilen disiplin ve düşünce alanları üzerindeki düşünme biçimini geliştirmesine katkı sağlamak, dans sanatının teorik ve uygulamalı alanlarının incelenmesi ve icrası üzerine layıkıyla çalışmalar yapmasına olanak sağlamak hedeflenmiştir. Böylece, yaşam döngüsü içerisinde yer alan dans olgusunu anlamlandırma noktasında etnokoreolojik yaklaşımları kullanmak mümkün olacaktır. Etnokoreoloji alanının sistematik veya tematik yaklaşımlarının tarihsel gelişimini bilmek; çağdaş akımlar ışığında, geleneksel dans sanatına düşünsel alandan bakmanın yöntem ve akıl yürütmelerini sağlayacak bilgileri edinmek, temel çıktılar olarak ortaya konacaktır. Sorular ve varsayımlar ele alınarak, fiziksel performansın tezahürü sırasında ortaya çıkabilecek kavramların incelenmesi, tartışılması, çözümleme ve karşılaştırmalarının yapılması hedeflenmektedir. Dans eserinin kimliğinin, performanstaki yorumlamalar ile hareket ve koreografinin nasıl yapılandırıldığı ve dans eserinin düşünsel boyutu, etnokoreolojik çözümlemeler sırasında ele alınacaktır.


Prof. Dr. Mehmet Öcal ÖZBİLGİN (PhD)


1 Dansın kültürel bağlamlarını ele alabilme
2 Sosyal bilimler terminolojisini dans alanında kullanabilme
3 Dansın varlıksal ve kültürel olgularını bilme, farklarını orta koyabilme
4 Etnokoreoloji alanının düşünme biçimlerine katkısı hakkında yorum yapıp yeni çalışma alanlarını değerlendirebilme
5 Dünyada yapılmış etnokoreolojik çalışmalar hakkında bilgi sahibi olma ve literatürde üzerine çalışılmış konuları gruplayabilecek kadar bilme
6 Etnokoreolojik çözümleme çalışmalarının Türkiye’de hangi konular üzerine yoğunlaşması gerektiği konusunda fikir yürütebilme

Birinci Öğretim


Yok


[Yok]


Etnokoreoloji, bilim insanının akademik eğitiminde, ya da insanın kişisel okuma ve araştırma hayatında kendisine konu edindiği disiplin ve düşünce alanları üzerinde düşünme biçimine ve bakış açısı geliştirmesine olumlu katkılar yapar. Dans sanatının teorik ve uygulamalı alanlarının incelenmesi ve icrası üzerine layıkıyla çalışmalar yaparak bir bütün olarak yaşam döngüsü içerisinde yer alan dans olgusunu anlamlandırma noktasında, dans kültürel bağlamda inceleyen Etnokoreoloji alanına ihtiyaç vardır. Bu bakımdan Dansta Etnokoreolojik Çözümlemeler dersine Halk Oyunları Doktora Programı içerisinde yer verilmişitir. Dersin öncelikli amacı etnokoreolojik çözümleme yapmayı, sosyal bilimlerin yöntemlerini bu alanda kullanmayı öğretmektir. Bu nedenle bu programda öncelikle etnokoreolojiye ve yardımcı alanların sistematik veya tematik yaklaşımların tarihsel gelişimlerinin bir sentezine yer verilmiştir. Sonrasında, çağdaş etnokoreolojik akımlarına ışığında, geleneksel dans sanatı analizleri yapmanın yöntem ve akıl yürütmeleri derse konu edilmiştir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 DANS ETMENİN DÜŞÜNSEL NEDENLERİ Dans etme ve düşünme arasındaki bağlantı Düşünsel süreçler ve biliş Dans kariyerinin yükseköğrenimle ilişkisi Yeni bağlamlar ve post-modern dans çalışmalarında düşünselliğin yeri
2 ETNOKOREOLOJİ ALANINDAN UYGULAMAYA YÖNELİK (PRATİK) ÖRNEKLER Etnokoreolojide bireysellik Etnokoreolojide toplumsallık
3 EPİSTEMOLOJİ İNSAN BİLGİSİNİN AYIRICI NİTELİKLERİ BİLGİ VE LOGOS İNSANIN TARİH İÇİNDEKİ BİLGİSEL SERÜVENİ BİLGİ VE ENFORMASYON BİLGİ VE NESNELLİK BİLGİNİN DEĞERİ :Türsel veya Biyolojik Nedenler , Gündelik veya Pratik Gerekçeler, Bilginin Öz Değerine Dayanan Gerekçeler KURAMSAL BİR İŞLEV OLARAK EPİSTEMOLOJİ EPİSTEMOLOJİNİN TEMEL KONULARI :İnsan Bilgisinin Kaynakları,Bilginin Tanımı ve Kavramsal Unsurları , Bilginin Olanaklılığı , Bilginin Toplumsal Boyutu ve Epistemolojinin Yeni Kimliği EPİSTEMOLOJİK ÇÖZÜMLEMENİN ANAHTAR KAVRAMLARI : Norm ve Normatişik, Önermesel Bilgi, Önermesel Doğru, BilşŞsellik, İnanç , Kanıt, Epistemolojik Gerekçelendirme METAFİZİK, ONTOLOJİ VE EPİSTEMOLOJİ GERÇEKLİK, HAKİKAT VE EPİSTEMOLOJİ DESCARTES’IN KÖKTEN EPİSTEMOLOJİK SORGULAMALARI OLGUSAL DÜZENLİLİK KONUSUNDA HUME’UN ŞÜPHECİLİĞİ ŞÜPHECİ TAVRIN FELSEFİ DEĞERİ DENEYİMCİLİK :Maddesel Dünyanın Bilinmesi ve Temsil Epistemolojisi USÇULUK ALGI FELSEFESİNİN TEMEL KURAMLARI: Temsilcilik, Görüngücülük, Gerçekçilik TEMEL DOĞRULUK KURAMLARI: Karşılık Kuramı, BağdaŞım Kuramı, Gereksizlik Kuramı, Pragmacılık
4 MANTIK MANTIĞIN KONUSU VE AMACI MANTIĞIN TEMEL KAVRAMLARI: Önerme, Çıkarım, Tutarlılık, Mantıksal Doğruluk MANTIKTA SEMBOLLEŞTİRME: Gündelik Dil ve Sembolik Dil , SembolleŞtirme , Sembolleştirmenin Yararı SEMBOLİK ÖNERMELER VE DOĞRULUK TABLOLARI :Önermeler Mantığının Sembolik Dili, Sembolik Önermelerin Doğruluk Tabloları ÇÖZÜMLEYİCİ ÇİZELGELER NİCELEME MANTIĞININ SEMBOLİK DİLİ MODELLER SEMBOLLEŞTİRME
5 BİLİM FELSEFESİ BİLİM FELSEFESİNİN KONULARI MANTIKÇI POZİTİVİST BİLİM ANLAYIŞI DEVRİMCİ BİLİM GÖRÜŞÜ Bilimin İlerleme Tablosu Bilimsel DeğiŞmenin Doğası Eş Ölçülemezlik ve Teori Yüklülük ÇOĞULCU BİLİM GÖRÜŞÜ Disipliner Çoğulculuk Teorik Çoğulculuk Metodolojik Çoğulculuk
6 DİL FELSEFESİ DiL FELSEFESiNiN TEMEL KAVRAMLARI: Terim, Özne ve Yüklem, Anlam, Kavram, Gönderme, İçlem ve Kaplam, Bağlam, Doğruluk Değeri SENTAKS, SEMANTİK VE PRAGMATİK AYRIMI Sentaks, Semantik, Pragmatik
7 ZİHİN FELSEFESİ ZİHİN FELSEFESİNİN TEMEL KAVRAMLARI: Zihin Kavramı, Düşünme Kavramı, Bilinç Kavramı, Öznellik Kavramı, Bireysellik Kavramı, Kendilik Kavramı ANTİK YUNANDA ZİHİN FELSEFESİNİN BAŞLANGIÇLARI DOĞA FİLOZOFARININ ZİHİNLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ ZİHİNSEL VE FİZİKSEL NİTELİKLER AYRIMI ZİHİNSEL OLGU TÜRLERİ ZİHİN VE BEDENİN ETKİLEŞİMİ SORUNU: Töz Düalizmi (Substance Dualism), Psiko Fiziksel, Paralelizm (Psycho-Physical Parallelism), Aranedencilik (Occasionalism), İdealizm, Epifenomenalizm (Epiphenomenalism), Nitelik Düalizmi (Property Dualism), Materyalizm, Felsefi Davranışçılık (Philosophical Behaviorism), Zihin Beyin Özdeşliği Kuramı, İşlevselcilik (Functionalism)
8 ARA SINAV
9 KİŞİ KAVRAMI VE KENDİLİK İLİŞKİSİ: Ego Kuramı, Bundle (Yığın) Kuramı KENDİLİK KAVRAMI VE KENDİLİK BİLGİSİ: Kendilik Kavramı, Kendilik Bilgisi KİŞİSEL ÖZDEŞLİK SORUNU BEDENSEL SÜREKLİLİK ÖLÇÜTÜ PSİKOLOJİK SÜREKLİLİK ÖLÇÜTÜ BİLİNÇ: Farkındalık ÖZNELLİK VE BİLİNÇ: Kendilik Bilinci YÖNELİMSELLİK VE BİLİNÇ BİLİNÇ SORUNUNA FELSEFİ YAKLAŞIMLAR: Yeni Gizemciler, İndirgemeci Olmayan Fizikalizm (Supervenience), Panpsişizm (Tüm Ruhçuluk), Bilince Evrimsel Bakış Açısı
10 TARİH FELSEFESİ AYDINLANMA FELSEFESİNDE İLERLEME İDEASI Immanuel Kant’ın Evrensel Tarih Ve İlerleme Anlayışı Herder’in Evrensel Tarih Düşüncesi Alman İdealizminin Tarih Tasarımı Ve Akıl Anlayışı Fichte’nin Tarih Tasarımı Schelling’in Tarih Tasarımı Hegel’in Genel Felsefesi Ve Tarih Felsefesi TARİHSEL GELİŞMENİN DİYALEKTİK İLKESİ POZİTİVİZMİN TARİH GÖRÜŞÜ NEOPOZİTİVİZMİN TARİH GÖRÜŞÜ ANTİPOZİTİVİST TARİH ANLAYIŞI ÇAĞDAŞ (POSTMODERN) TARİH ANLAYIŞLARI
11 DEVLET NEDİR: Devlet ve Anarşizm TOPLUM SÖZLEŞMESİ DEMOKRASİ SİYASET FELSEFESİNİN METAFİZİKSEL BOYUTU: Liberalizm, Komünoteryanizm SİYASET FELSEFESİNİN EPİSTEMOLOJİK BOYUTU, Muhafazakarlık
12 EĞİTİM FELSEFESİ KLASİK EĞİTİM FELSEFESİNDE TEMEL AKIMLAR ANALİTİK EĞİTİM FELSEFESİ ELEŞTİREL EĞİTİM FELSEFESİ
13 MODERN FELSEFE MODERN FELSEFE VE RÖNESANS İNSANCILIK (HÜMANİZM) VE BAŞLICA RÖNESANS HÜMANİSTLERİ RÖNESANSTA TOPLUM DÜŞÜNCESİ VE TOPLUMSAL ÜTOPYALAR RÖNESANS DÖNEMİNDE BAŞLICA FELSEFİ AKIMLAR KANT’IN YAŞAMI, YAPITLARI VE ELEŞTİRİ-ÖNCESİ DÜŞÜNCELERİ TRANSSENDENTAL ESTETİK -ANALİTİK - DİYALEKTİK HEGEL’İN SANAT, DİN VE FELSEFE ANLAYIŞI Hegel’in Estetik Kuramı, Sembolik Sanat, Klasik Sanat, Romantik Sanat, Sanat Ürünleri Sınıflandırması MARX VE MARXİZM JOHN STUART MI

* Türkiye’de Folklor ve Milliyetçilik – Arzu Öztürkmen, İletişim Yayınları, 1998. * "Folklor Oynuyorum", Arzu Öztürkmen, Kültür Fragmanları – Türkiye’de Gündelik Hayat, Haz. Deniz Kandiyoti, Ayşe Saktanber, Metis Yayınları, 2003 * Appropriations of folk dance at the intersection of the national and the global: Sultans of the Dance / by Bedirhan Dehmen., 2003 Boğaziçi Üniversitesi Kütüphanesi, yüksek lisans tezi. *" An Anthropologist Looks at Ballet as a form of Ethnic Dance" , Joann Kealiinohomoku, 1969, In Moving History, Dancing Cultures, A Dance History Reader, 2001, p: 33-43. Connecticut: Wesleyan University Press. Türkçesi: Bir Antropolog Gözüyle Etnik Dans Formu Olarak Bale, FOLKLOR/EDEBİYAT, üç aylık kültür dergisi,Sayı: 45 - 2006/1, s: 159-172. ……….. * Kadınlar ve Dans, Periler ve Sirenler , Banu Açıkdeniz, Gülcan Küçük, (http://www.feminisite.net/news.php?act=details&nid=62, Boğaziçi Üniversitesi Kadın Araştırmaları Kulübü’nde gerçekleştirilen Christy Adair’ın 1992 yılında basılan "Women and Dance" kitabının aktarım metni, Yaz 2005). * "Ölen Kuğular mı, Oturan Ördekler mi? Baleye Feminist Bakışa Dair Eleştirel Düşünceler" , Alexandra Carter, (Toplumbilim, Feminist Eleştiri Özel Sayısı, s: 15, Mayıs 2002 Makalenin orijinali: "Dying Swans or Sitting Ducks? – A Critical Reflection on Feminist Gazes at Ballet"; Performance Research, s: 4(3), 1999, s. 91-98. * Women and Dance: Sylphs and Sirens , Christy Adair, New York University Press, 1992. * Da ncing Women: Female Bodies on Stage , Sally Banes, (98 Edition), Routledge, 1998. * " The Trouble With The Male Dancer", Ramsay Burt, Moving History/Dancing Cultures – A Dance History Reader, yay. Dils Ann ve Ann Cooper Albrights, Connecticut, Wesleyan University Press, 2001, ……….. * Ballet and Modern Dance , Susan Au, Thames and Hudson: London, 1988. ……….. * Şarkiyatçılık , Batı’nın Şark Anlayışları, Edward W. Said, , İstanbul: Metis Yayınları, Birinci Basım, Mart 1999. * Oryantalizm Dosyası , Toplumsal Tarih, Kasım 2003.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 3 20
Bireysel Çalışma 60 40
Ev Ödevi 60 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 3 60
Final Sınavı için Bireysel Çalışma 54 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Bireysel Çalışma 1 60 60
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 54 54
Ev Ödevi 1 60 60
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1 4
ÖÇ 2 4 4 2 4
ÖÇ 3 4 3
ÖÇ 4 3 4 3
ÖÇ 5 3 3 3 3
ÖÇ 6 4 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek