GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9384026042022 Afet ve Acil Durumlarda Stres Yönetimi Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Doktora


Türkçe


Bu derste afet ve acil durumlarda stres yönetimini öğrenmek, afetten etkilenen bireylere stresli durumlarla başa çıkmalarında sağlık personelinin desteğine ilişkin sistematik bir bilgiye sahip olmaları amaçlanmaktadır.


Prof. Dr. Gülseren KESKİN


1 Stres yönetiminin temel kurallarını kavrar
2 Stres tetikleyicilerinizi anlar ve onları kontrol edebilir
3 Stresli koşullara karşı proaktif tepkiler geliştirir
4 İş, aile ve sosyal yaşamda stresi yönetmek için ipuçlarını kullanır
5 Stresi azaltmak ve azaltmak için etkili bir plan geliştirir
6 Stresle bağlantılı psikolojik mekanizmaları yorumlayabilir
7 Stres yönetimi için kullanılan temel temel tedavileri öğrenir
8 Gevşemeyi ve klinik uygulamalarında kullanabilir
9 Kaygı ve stresin psikofizyolojik bakış açılarını öğrenir
10 Stresi etkin bir şekilde kontrol etmek için solunum tedavisinin temellerini öğrenir ve uygulayabilir

Birinci Öğretim


yok


yok


• Stres, Stresin Kökenleri ve Nedenleri • Stresli Bir Bireyin Yaygın Belirtileri, Stresli Bir Durumun Yaygın Belirtileri • Stresi Tanıma ve Yönetme, Stresi Motivasyon enerjisine dönüştürmek • Stres Fizyolojisi, Stresin Dahili Tetikleyicileri, Düşünceler ve duygular, Olumsuz düşünme, Olumlu düşünme Zihniyeti • Kaygı ve Endişe, Öfke kontrolü • İş tükenmişlikleri • Stres Yönetimi, Zihinsel aşırı yükü kontrol etme, Sakin ve odaklanmış kalma teknikleri • Seçim yapmakta ustalaşmak: HAYIR demeyi öğrenmek/ EVET demenin maliyeti • Strese Tıbbi Yaklaşım – İlaçlar- Strese Tıbbi Olmayan Yaklaşım – Bütünsel Terapiler • Stresin Fiziksel Etkileri- Beyin: Serebral Lateralizasyon- Otonom Sinir Sistemi • İletişim Döngüleri, İletişim Köprüsünü Açmak • Travma – Travma Süreci, Travma için Gevşeme Süreci • Stres Yönetimi Tedavi Teknikleri, Nefes Yoluyla Gevşeme, Zihin/Beden Bağlantısı • Acil İlk Yardım • İyimserliğe karşı Kötümserlik, Olumlu ve Olumsuz Düşünme, Olumsuz kelimeleri ve deneyimleri dönüştürmek için taktikler, Olumlu düşünme kalıplarını geliştirme teknikleri, Olumlu İletişim Geliştirme, Olumlu Konuşma Sanatı • Altı Şapkalı Şapka: Edward de Bono, Akıl ve Olumlu İlişkiler Kurma, Akıl ve Zehirli İlişkilere Neden Olmak, İnsanları ve Olumsuz Davranışları Anlamak, Zihnin Otojenik Koşullandırması, • Bilinçaltı zihni programlamak, Vücudunuzu Eğitmek için Zihninizi Eğitin • Farkındalık ve Görselleştirme, Anksiyete Kontrolü ve Meditasyon • Görselleştirme teknikleri ve Gevşeme teknikleri, Görselleştirme ve Zihinsel İmgeleme, Görselleştirme modeli • Pratik pozitif düşünme araçları ve yöntemleri, Daha proaktif olmak ve kontrolü ele geçirmek • Nöro-Dilsel Programlama (NLP), Pozitif Düşünme - NLP tekniklerine dayalı • Meta ve Milton konuşma Modeli, Swish ve Yeniden Çerçeveleme Modelleri, Pozitif Zihinsel Tutumla stresi yenmek, Tepki Verme ve Tepkilere Tepki Verme


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 • Stres, Stresin Kökenleri ve Nedenleri
2 • Stresli Bir Bireyin Yaygın Belirtileri, Stresli Bir Durumun Yaygın Belirtileri
3 Stresi Tanıma ve Yönetme, Stresi Motivasyon enerjisine dönüştürmek
4 Stres Fizyolojisi, Stresin Dahili Tetikleyicileri, Düşünceler ve duygular, Olumsuz düşünme, Olumlu düşünme
5 Kaygı ve Endişe, Öfke kontrolü, tükenmişlik
6 Stres Yönetimi, Zihinsel aşırı yükü kontrol etme, Sakin ve odaklanmış kalma teknikleri Seçim yapmakta ustalaşmak: HAYIR demeyi öğrenmek/ EVET demenin maliyeti
7 Strese Tıbbi Yaklaşım – İlaçlar- Strese Tıbbi Olmayan Yaklaşım – Bütünsel Terapiler • Stresin Fiziksel Etkileri- Beyin: Serebral Lateralizasyon- Otonom Sinir Sistemi
8 İletişim Döngüleri, İletişim Köprüsünü Açmak, Stres Yönetimi Tedavi Teknikleri, Nefes Yoluyla Gevşeme, Zihin/Beden Bağlantısı
9 Stres,Travma – Travma Süreci, Travma için Gevşeme Süreci
10 Stres durumlarında İlk Yardım
11 İyimserliğe karşı Kötümserlik, Olumlu ve Olumsuz Düşünme, Olumsuz kelimeleri ve deneyimleri dönüştürmek için taktikler, Olumlu düşünme kalıplarını geliştirme teknikleri, Olumlu İletişim Geliştirme, Olumlu Konuşma Sanatı
12 Altı Şapkalı Şapka: Edward de Bono, Akıl ve Olumlu İlişkiler Kurma, Akıl ve Zehirli İlişkilere Neden Olmak, İnsanları ve Olumsuz Davranışları Anlamak, Zihnin Otojenik Koşullandırması,
13 Bilinçaltı zihni programlamak, Vücudunuzu Eğitmek için Zihninizi Eğitin • Farkındalık ve Görselleştirme, Anksiyete Kontrolü ve Meditasyon
14 Görselleştirme teknikleri ve Gevşeme teknikleri, Görselleştirme ve Zihinsel İmgeleme, Görselleştirme modeli • Pratik pozitif düşünme araçları ve yöntemleri, Daha proaktif olmak ve kontrolü ele geçirmek
15 Nöro-Dilsel Programlama (NLP), Pozitif Düşünme - NLP tekniklerine dayalı
16 Meta ve Milton konuşma Modeli, Swish ve Yeniden Çerçeveleme Modelleri, Pozitif Zihinsel Tutumla stresi yenmek, Tepki Verme ve Tepkilere Tepki Verme

Powell, T., Wegmann, K. M., & Backode, E. (2021). Coping and Post-Traumatic Stress in Children and Adolescents after an Acute Onset Disaster: A Systematic Review. International journal of environmental research and public health, 18(9), 4865. https://doi.org/10.3390/ijerph18094865 Kawazoe, I., Kidachi, R., Norikane, K., Tanaka, M., & Tanaba, S. (2019). STRESS MANAGEMENT FOR DISASTER RECOVERY SUPPORT STAFF ASSISTING NUCLEAR DISASTER EVACUEES. Radiation protection dosimetry, 184(3-4), 547–549. https://doi.org/10.1093/rpd/ncz078 Brooks, S., Amlôt, R., Rubin, G. J., & Greenberg, N. (2020). Psychological resilience and post-traumatic growth in disaster-exposed organisations: overview of the literature. BMJ military health, 166(1), 52–56. https://doi.org/10.1136/jramc-2017-000876



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 10 1 10
Örnek Vaka İncelemesi 10 2 20
Makale Kritik Etme 10 5 50
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 5 6 30
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 5 6 30
Okuma 10 5 50
Toplam İş Yükü (saat) 192

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 4
ÖÇ 2 4
ÖÇ 3 4
ÖÇ 4 4
ÖÇ 5 4 3
ÖÇ 6 3
ÖÇ 7 4 4
ÖÇ 8 4
ÖÇ 9 4
ÖÇ 10 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek