Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9391016032023 | Klinik ve Moleküler Epidemiyoloji | Ders | 1 | 1 | 6,00 |
Doktora
Öğrencilere epidemiyolojinin temel prensiplerini, klinik araştırmalardaki uygulamalarını ve moleküler yöntemlerin epidemiyolojik araştırmalardaki yeri ve önemini öğretmektir. Ders kapsamında, klinik araştırmaların planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi; moleküler epidemiyolojide kullanılan yöntemler, teknikler ve uygulamalar; genetik ve çevresel etmenlerin hastalık riski üzerindeki etkisi; gen-hastalık ilişkilerinin incelenmesi gibi konular ele alınacaktır. Dersin sonunda öğrenciler, klinik ve moleküler epidemiyolojik araştırmaların nasıl tasarlanıp yürütüldüğünü anlama, bu araştırmalardan elde edilen verileri değerlendirme ve bu verilere dayanarak bilimsel sonuçlara ulaşma yeteneğine sahip olacaklardır.
Prof. Dr. Tuncay GÖKSEL
1 | Epidemiyolojinin temel ilkelerini ve kullanım alanlarını kavrama, Epidemiyolojik ölçütleri tanımlama, kullanım alanlarını belirleme, Epidemiyolojik araştırma yöntemlerinin özelliklerini, farklılıklarını, hata kaynaklarını, elde edilen ölçütleri ve etik ilkeleri kavrama |
2 | Araştırma planlama basamaklarını tanımlama, Araştırma raporu yazımı ve değerlendirmesinin teorik kurallarını kavrama |
3 | Özel alanların epidemiyolojisini değerlendirebilme, Klinik epidemiyoloji alanı uygulamalarını tanımlama |
4 | Epidemiyoloji-biyoistatistik ilişkisini değerlendirme, araştırmalarda istatistik kullanımını kavrama, veri değerlendirmesinde uygun analiz yöntemlerini kavrama |
5 | Epidemiyolojik ölçütleri hesaplayabilme, sağlıkta öncelikleri belirleyebilme |
6 | Sağlık sorunlarının belirlenmesi ve çözümü için nasıl bir araştırma tasarımı gerektiğini belirleyerek bilimsel ve etik kurallara uygun araştırma planlayabilme |
7 | Veri toplama araçlarını kullanabilme, geliştirebilme, veri kaynaklarına ulaşabilme |
8 | Araştırma yürütüp, veri analizi yaparak, sonuçları değerlendirebilme, Araştırma raporu yazabilme, olası yan tutma ve hata kaynaklarını belirleyerek araştırma raporlarını eleştirel gözle değerlendirebilme |
9 | Alanında bağımsız ya da disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilme, bu konuda çalışan araştırmacıları yönlendirebilme |
10 | Bilimsel makale yazabilme |
Birinci Öğretim
[Yok]
Klinik araştırmaların temel prensipleri, temel araştırma tasarımları, klinik araştırmalarda ölçüm, klinik araştırmalarda etik, moleküler epidemiyolojinin tanımı ve önemi, genetik ve çevresel etmenlerin hastalık riski üzerindeki etkisi, klinik ve moleküler epidemiyolojik araştırmalarda veri analizi, istatistik yöntemler, risk tahmini, güncel konular ve uygulamalar, geleceğin epidemiyolojik araştırmaları için öngörüler
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Epidemiyoloji tanım ve stratejiler, tarihsel süreç | ||
2 | Epidemiyolojik temel yaklaşımlar, Epidemiyolojik araştırmaların sınıflandırılması | ||
3 | Epidemiyolojik temel yaklaşımlar, Epidemiyolojik araştırmaların sınıflandırılması-2 | ||
4 | Klinik araştırmaların tasarımı-Örnek makalelerin incelenmesi/Tanımlayıcı araştırmalar | ||
5 | Klinik araştırmaların tasarımı-Örnek makalelerin değerlendirilmesi/Olgu Kontrol -Kohort çalışmaları | ||
6 | Klinik araştırmaların tasarımı-Örnek makale incelenmesi/Kesitsel, Deneysel araştırmalar | ||
7 | Temel istatistik kavramlar, Uygulama, İstatistik paket programına giriş | ||
8 | ARA SINAV | ||
9 | Veri analizine giriş, temel istatistik analiz yöntemleri | ||
10 | İstatistik paket programı üzerinde uygulamalar | ||
11 | Moleküler Epidemiyolojiye Girişi | ||
12 | Moleküler Epidemiyolojik Araştırmaların Tasarımı ve Yürütülmesi | ||
13 | Klinik ve Moleküler Epidemiyolojik Araştırmalarda Veri Analizi | ||
14 | Klinik araştırmalarda örneklem büyüklüğü ve güç | ||
15 | FİNAL SINAVI |
Ders materyalleri dersi yürüten öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Rapor Sunma | 1 | 50 |
Makale Kritik Etme | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 15 | 3 | 45 |
Derse Katılım | 15 | 1 | 15 |
Uygulama/Pratik | 5 | 1 | 5 |
Problem Çözümü | 15 | 1 | 15 |
Tartışma | 15 | 1 | 15 |
Soru-Yanıt | 15 | 1 | 15 |
Takım/Grup Çalışması | 5 | 1 | 5 |
Beyin Fırtınası | 15 | 1 | 15 |
Seminer | 5 | 1 | 5 |
Makale Yazma | 5 | 1 | 5 |
Makale Kritik Etme | 15 | 1 | 15 |
Bireysel Çalışma | 15 | 1 | 15 |
Performans | 15 | 1 | 15 |
Ev Ödevi | 5 | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü (saat) | 190 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
ÖÇ 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | |
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
ÖÇ 6 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
ÖÇ 7 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
ÖÇ 8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
ÖÇ 9 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | |
ÖÇ 10 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |