Ege Üniversitesi ile Azerbaycan Devlet İktisat Üniversitesi arasında Gıda Mühendisliği Lisans Alanında uluslararası çift diploma eğitim ve öğretim programına ilişkin protokol 19.12.2022 tarihinde imzalanmıştır. Program 2023-2024 eğitim öğretim yılında öğrenci almıştır. Türkçe dilinde eğitim verilmektedir. Öğrenciler 1 ve 4. sınıfı Azerbaycan Devlet İktisat Üniversitesinde, 2 ve 3. sınıfı ise Ege Üniversitesinde almaktadırlar.
Uluslararası Çift Diploma Eğitim ve Öğretim Lisans Programını başarıyla tamamlayan her öğrenciye EÜ ve UNEC tarafından birbirinden bağımsız çoklu Gıda Mühendisliği Eğitim-Öğretim diploması ve eki verilecektir. Ege Üniversitesi tarafından verilecek diplomada "Ege Üniversite ve Azerbaycan Devlet İktisat Üniversitesi arasında Gıda Mühendisliği uluslararası lisans çift diploma programında gerekli çalışmaları başarı ile tamamlayarak ../../.... tarihinde Gıda Mühendisi ünvanını ve lisans derecesini tanınan bütün yetkileriyle almaya hak kazanmıştır." ibareleri yer alır.
4 Yıl , 8 Yarıyıl
240 AKTS
TYYÇ-6
0721-Gıda işleme
TYYC-6
Programa kabul şartları Ege Üniversitesi ile Azerbaycan Devlet İktisat Üniversitesi arasında Gıda Mühendisliği Lisans Alanında uluslararası çift diploma eğitim ve öğretim programına ilişkin protokolde verilmiştir.
Önceki öğrenmenin tanınması Ege Üniversitesi ile Azerbaycan Devlet İktisat Üniversitesi arasında Gıda Mühendisliği Lisans Alanında uluslararası çift diploma eğitim ve öğretim programına ilişkin protokolde verilmiştir.
Programda 1. ve 4. yılı UNEC'te 2. ve 3. yılları E.Ü.'de verilen toplam 240 AKTS karşılığı olarak alınan derslerin tümünü başarıyla tamamlamak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
Gıda Mühendisliği Bölümünün özgörevi; gıdaların işlenmesi ve muhafazasında farklı teknolojileri uygulayan, gıda güvenliğinin sağlanmasında etkin rol alan, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyen ve katkıda bulunan, bilimi insanlık ve çevre yararına kullanan, mesleki ve etik sorumluluğa sahip gıda mühendisleri yetiştirmektir. Bölümde Azerbaycan Devlet İktisat Üniversitesi (UNEC) ile ortak diploma programı altında lisans düzeyinde Gıda Mühendisliği eğitimi verilmektedir. Temel bilimler, mühendislik bilimleri ve gıda mühendisliğine özgü konuların işlendiği dersler laboratuvar ve pilot tesis uygulamaları ile bütünleşerek öğrencilerin bilginin yanısıra beceri kazanmaları da sağlanmaktadır. Çift diploma programı kapsamında öğrenciler programın birinci sınıf ve dördüncü sınıfını UNEC’de, ikinci sınıf ve üçüncü sınıfını ise Ege Üniversitesi’nde okuyacaktır. Ege Üniversitesi‘nde takip edecekleri eğitim planının ikinci yılında, temel bilim dersleri ve temel mühendislik derslerine odaklanılmaktadır. Eğitim planının üçüncü yılında ise temel bilim dersleri ve temel mühendislik derslerinin yanında disipline özgü bazı alan dersleri üzerine yoğunlaşılmaktadır. Gıda Mühendisliği Bölümü, Ege Üniversitesi 2024-2028 Stratejik Planının A2: “Eğitim faaliyetlerini ulusal ve uluslararası standartlarda sürdürmek” amacı doğrultusunda oluşturulan hedefleri karşılamakta olup, aynı zamanda 12. Kalkınma Planının öncelikli alanlarından Tarım ve Gıda alanında “Enerji ve gıdada arz güvenliği ve kendine yeterlilik” konusunda yetkin Gıda Mühendisleri yetiştirilmesine hizmet etmektedir.
Bölümümüzde "GIDA" konusuna çok disiplinli bir bakış açısı ile yaklaşılmakta ve mezunlarımıza gıda sektöründe yaygın bir çalışma sunulmaktadır. Mezunlarımız (5000’den fazla) gıda sanayinin çeşitli alt sektörlerinde tedarik, üretim ve pazarlama zincirinin hemen her kademesinde yer alabilmektedir: gıda işletmelerinde üretim, kalite sağlama, Ar-Ge, dağıtım, pazarlama ve satın alma departmanlarında, gıda denetçisi olarak çeşitli denetim ve gözetim firmalarında, uzman olarak özel gıda laboratuvarlarında, kamuda (Tarım ve Orman Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Türk Standartları Enstitüsü, vd.) ve özel sektörde ise birçok firmada görev yapmaktadırlar. Çift diploma programı henüz mezun vermemiştir.
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar kendi alanlarında veya üst derece programlarının uygun gördüğü Lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler.
Her ders için ölçme ve değerlendirme şekli “ders öğretim planı”nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.
Programda 1. ve 4. yılı UNEC'te 2. ve 3. yılları E.Ü.'de verilen toplam 240 AKTS karşılığı olarak alınan derslerin tümünü başarıyla tamamlamak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
Tam Zamanlı
Program Başkanı: Prof. Dr. Nurcan KOCA Tel :+90 232 311 3001 E-mail: nurcan.koca@ege.edu.tr; AKTS/DS Koordinatörü: Ar. Gör. Dr. Canan Kartal Tel :+90 232 311 3093 E-mail: canan.kartal@ege.edu.tr; Doç. Dr. Şebnem ŞİMŞEK Tel :+90 232 311 1921 E-mail: sebnem.siksek@ege.edu.tr; Adres: Ege Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Gıda Mühendisliği Bölümü 35100 Bornova Izmir 35100 Bornova, Izmir, TÜRKİYE Tel : +90 232 311 3001 Fax : +90 232 311 4831 E-Mail: gidasek@gmail.com
Gıda Mühendisliği Bölümü; Gıda Bilimleri (Gıda Kimyası, Gıda Mikrobiyolojisi, Beslenme, Gıda Kalite Kontrolü) ve Gıda Teknolojisi (Gıda Mühendisliği Temel İşlemleri, Hububat İşleme ve Mühendisliği, Süt işleme ve Mühendisliği, Biyoteknoloji, Meyve-Sebze İşleme ve Mühendisliği, Et Teknolojisi, Yağ İşleme ve Mühendisliği, Gıdaların Ambalajlanması) Anabilim Dallarından oluşmaktadır. Bu iki Anabilim Dalında toplam 18 Profesör, 11 Doçent, 1 Dr. Öğretim Görevlisi ve 5 Araştırma Görevlisi olmak üzere toplam 35 öğretim elemanı görev yapmaktadır. Gıda Mühendisliği Bölümü; ana bina ve 3 pilot tesis binası olmak üzere dört bağımsız binadan oluşmaktadır. Derslikler ve öğretim üyesi ofisleri ana binadadır. Pilot tesis içerisinde 14 adet ve ana bina içerisinde ise 28 adet olmak üzere hazırlık ve araştırma laboratuvarı (Mikrobiyoloji, Gıda Kimyası, Enstrümantal Analiz, Mikotoksin, Beslenme, Süt Teknolojisi, Meyve-Sebze Teknolojisi, Yağ Teknolojisi, Et Teknolojisi, Hububat Teknolojisi, Biyoteknoloji, Temel İşlemler, Ambalaj, Isısal Özellikler ve Elektriksel İşlemler) bulunmaktadır. Bölümüzde ayrıca bilgisayar uygulamalarının yürütüldüğü 2 adet Bilgisayar Laboratuvarı ve İzmir Kalkınma Ajansı desteğiyle kurulan Moleküler Biyoloji Laboratuvarı bulunmaktadır. Laboratuvarlarımızda öğrencilerimiz ders uygulamalarını yapmakta ve projeler gerçekleştirmektedir. Araştırma ve uygulamaya yönelik pilot tesislerimizde (Meyve Sebze İşleme, Süt İşleme, Et İşleme, Ekmekçilik, Temel İşlemler, Biyoteknoloji, Hububat) öğrencilerimiz teorik bilgilerini uygulamaya aktarma imkanı bulmaktadır. Gıda sanayisi ile yürütülen iş birlikleri kapsamında öğrencilerimize yönelik seminerler, ‘Kariyer ve Sanayi Günleri’ ile ‘Mezunlar Günü’ gibi etkinlikler düzenlenmektedir. Öğrencilerimiz, sektörün önde gelen firmalarının insan kaynakları uzmanları ve gıda mühendisleri ile aldıkları farklı dersler kapsamında bir araya gelme imkanı bulmaktadır. Böylece öğrencilerimiz hem sektör temsilcileriyle buluşmakta hem de iş dünyasına dair farkındalık kazanmaktadır.
1 | A: Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Gıda Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi; B: bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. |
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. |
3 | A:Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; B: karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. |
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. |
6 | A: Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; B: mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
7 | A: Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; B: hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. |
8 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. |
9 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi. |
10 | A:Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; B: girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. |
11 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. |
12 | Gıda mühendisliği uygulamalarında seçenekli, yaratıcı ve sorgulayıcı düşünce ile güvenli gıda üretiminin sağlanması ve kalite bilincinin sürdürülebilirliğinin kazanılması. |
3. Dönem | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
504002042003 | Türkçe | FİZİKSEL KİMYA | Zorunlu | 2 | - | - | 3 | |
504002062007 | Türkçe | KÜTLE VE ENERJİ DENKLİKLERİ | Zorunlu | 2 | 2 | - | 4 | |
504002212017 | Türkçe | GIDA KİMYASI I | Zorunlu | 2 | 2 | - | 4 | |
504002332007 | Türkçe | ENSTRUMENTAL GIDA ANALİZLERİ | Zorunlu | 1 | 2 | - | 4 | |
504002432024 | Türkçe | EKONOMİ | Zorunlu | 2 | - | - | 2 | |
504002452024 | Türkçe | REAKSİYON KİNETİĞİ | Zorunlu | 2 | - | - | 4 | |
504002492024 | Türkçe | DİFERANSİYEL DENKLEMLER | Zorunlu | 3 | - | - | - | |
504002512024 | Türkçe | BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA | Zorunlu | 2 | 2 | - | 3 | |
Toplam | 16 | 8 | 0 | 24 | ||||
4. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
10520401T11235 | Türkçe | TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI | Zorunlu | 1 | - | - | 1 | |
504002092016 | Türkçe | TERMODİNAMİK | Zorunlu | 2 | 2 | - | 6 | |
504002132017 | Türkçe | GENEL MİKROBİYOLOJİ | Zorunlu | 2 | 2 | - | 4 | |
504002222017 | Türkçe | GIDA KİMYASI II | Zorunlu | 2 | 2 | - | 4 | |
504002422024 | Türkçe | İSTATİSTİK | Zorunlu | 2 | - | - | 4 | |
504002442024 | Türkçe | AKIŞKANLAR MEKANİĞİ | Zorunlu | 2 | 2 | - | 7 | |
504002462024 | Türkçe | NUMERİK ANALİZ | Zorunlu | 2 | 2 | - | 4 | |
Toplam | 13 | 10 | 0 | 30 | ||||
5. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
504002272007 | Türkçe | GIDA BIYOKİMYASI | Zorunlu | 2 | - | - | 4 | |
504003032007 | Türkçe | ISI VE KÜTLE TRANSFERİ | Zorunlu | 3 | 3 | - | 6 | |
504003072012 | Türkçe | GIDA MÜHENDİSLİĞİ TEMEL İŞLEMLER -II | Zorunlu | 2 | 2 | - | 4 | |
504003212017 | Türkçe | GIDA KALİTE SAĞLAMA | Zorunlu | 3 | 2 | - | 5 | |
504003392007 | Türkçe | GIDA MİKROBİYOLOJİSİ | Zorunlu | 3 | 2 | - | 5 | |
504003472024 | Türkçe | GIDA MÜHENDİSLİĞİNDE TEMEL İŞLEMLER I | Zorunlu | 2 | - | - | 3 | |
ÜNİV.SEÇ.DERS.I | Türkçe | ÜNİVERSİTE SEÇMELİ DERS I | Seçmeli | - | - | - | - | |
Toplam | 15 | 9 | 0 | 27 | ||||
6. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
504003122017 | Türkçe | HUBUBAT TEKNOLOJİSİ | Zorunlu | 2 | 2 | - | 4 | |
504003132017 | Türkçe | YAĞ TEKNOLOJİSİ | Zorunlu | 2 | 2 | - | 4 | |
504003412007 | Türkçe | BESLENME | Zorunlu | 2 | - | - | 3 | |
504003762024 | Türkçe | TEMEL İŞLEMLER LABORATUVARI | Zorunlu | - | - | 3 | 6 | |
504003782024 | Türkçe | GIDA MÜHENDİSLİĞİ DİZAYN VE EKONOMİSİ | Zorunlu | 3 | 2 | - | 10 | |
504003802024 | Türkçe | PROSES KONTROL | Zorunlu | 2 | - | - | 3 | |
Toplam | 11 | 6 | 3 | 30 | ||||
ÜNİV.SEÇ.DERS.I - ÜNİVERSİTE SEÇMELİ DERS I | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
Müh306GıdG | Türkçe | GIDA GÜVENLİĞİ | Seçmeli | 2 | - | - | 3 |