Doç. Dr. Aysel Kumral başkanlığında Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı adıyla kurulmuş anabilim dalı halen 3 profesör, üç doçent, iki doktor araştırma görevlisi ve altı uzman araştırma görevlisi ile toplam on dört kişilik bir ekip ile hizmet vermektedir. Anabilim Dalı’nda 1982 Eğitim ve Öğretim Yılı itibariyle tezli yüksek lisans programı açılmış olup o yıldan beri öğrenci kabulüne devam edilmektedir.
Master veya yüksek lisans derecesi ile bilim uzmanlığı
2 Yıl , 4 Yarıyıl
120 AKTS
TYYÇ-7
0913: Hemşirelik ve Ebelik (12.6-723)
TYYÇ-7
Doktora programına, Yüksek Lisans derecesine sahip olan ve yabancı dil koşulunu yerine getiren ve mülakat sınavı sonucunda güz ve bahar yarıyıllarında öğrenci kabul edilir. Doktora programına alınacak öğrenci sayıları ve aday öğrencilerde aranacak nitelikler, her yarıyıl başından önce ilan edilir. Bu ilanda başvuru koşulları ve son başvuru tarihi, adayların mülakata alınacakları yer ve tarih belirtilir. Adayların Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından merkezi olarak yapılan ALES’den sayısal puan türünde en az 55 standart puan veya Graduate Record Examination (GRE) veya Graduate Management Admission Test (GMAT) sınavından 55 ALES Eşit Ağırlık puanına eşdeğer bir puana sahip olmaları gerekir. Yurtdışından alınmış lisans diplomalarının denkliğinin Yükseköğretim Kurulunca (YÖK) onaylanması gerekir. Gerekli başvuru şartlarını tamamlamış Türk ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetindeki adaylar Üniversitenin Yabancı Diller bölümünde yabancı dil sınavına alınırlar. Üniversitelerarası Kurulca geçerli sayılan İngilizce dilinde yapılan bu sınavda bir adayın başarılı olabilmesi için 100 üzerinden en az 70 puan alması gerekir. Ancak, YDS ve Yökdil sınavından en az 50 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan (Ege Üniversitesi Yabancı Dil Sınavı-en az 60) bu puana eşdeğer bir puan almış olan adaylar ile lisans öğrenimlerini bu yabancı dillerin birinde yapılan bir öğrenim programında tamamladıklarını belgeleyenler, yabancı dil sınavından muaf tutulurlar. Yabancı dil sınavını başarı ile geçen adaylar aday değerlendirme jürisi tarafından mülakat sınavına alınır. Mülakat notu 100 tam not üzerinden verilir. Bir adayın bilimsel başarı düzeyi notu; ALES puanının %50’si, lisans kademesi not ortalamasının %25’i ve mülakat notunun %25’inin toplamıdır. Adayların mülakat notunun en az 50, bilimsel başarı düzey notunun da en az 60 olması gerekir.
Üniversitedeki aynı enstitünün bir başka anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun eşdeğer enstitüsüne bağlı lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir. Enstitü müdürü; başvuru belgelerini ilgili anabilim dalı veya ana sanat dalı başkanlığına göndererek anabilim dalı görüşünü ve bu görüş olumlu ise öğrencinin programa uyumu için alması gerekli görülen derslerin adlarını ister. Anabilim dalı görüş ve önerileri Enstitü Yönetim Kurulunda incelenerek öğrencinin yatay geçiş isteminin uygun olup olmadığı öğretimin başlama tarihinden önce karara bağlanır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken aldığı derslerin, sonradan Üniversitede bir lisansüstü programa kayıt olması durumunda hangilerinin asgari ders yükünden sayılacağı, danışman ve ilgili Anabilim Dalı Kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile belirlenir.
Program toplam 21 yerel krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Yüksek lisans öğrenim programı zorunlu ve seçmeli derslerden oluşur. Programın toplam AKTS kredisi 120'dir. Ancak programın bazı derslerini lisans kademesinde EGE ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ'nin 8 inci maddesine göre özel öğrenci olarak almış ve başarılı olmuş öğrencilerle, programın girdiği bilim kolundaki lisans öğrenimini hazırlık sınıfı dahil normal süresi sekiz yarıyıldan fazla olan bir fakültede tamamlamış bulunan veya tezini daha kısa zamanda tamamlayabilen öğrenciler, ilgili anabilim dalının gerekçeli önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile öğrenimini daha kısa sürede tamamlayabilir. Arasınav ve final sınavlarının yanı sıra derslerde raporlar, ödevler, quizler, seminer sunumları ve proje çalışmaları gibi öğrenme aktiviteleri öğrencinin yarıyıl içindeki performans değerlendirmesinde kullanılabilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için bu notun en az 100 üzerinden 70 olması gerekir. Öğrenci başarısız olduğu derslere, tekrar kayıt yaptırabileceği gibi danışmanının onayladığı başka lisansüstü dersler de alabilir. Ayrıca dersler danışman ve ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden seçilebileceği gibi, danışmanın uygun ve gerekli görmesi halinde doktora programı derslerinden de seçilebilir. Diğer yükseköğretim kurumlarından alınan derslerin dokuz krediyi aşmamak koşuluyla ne kadarının asgari 21 kredilik ders yükünden sayılabileceği enstitü tarafından belirtilir. Öğrencinin alacağı derslerin en çok iki tanesi, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, lisans derslerinden seçilebilir. Seminer dersi ve tez çalışması yerel kredi sistemine göre kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Öğrenci, en geç üçüncü yarıyılın başından itibaren her yarıyıl tez çalışmasına kayıt yaptırmak zorundadır. Tezli yüksek lisans programındaki bir öğrenci tezi ile ilgili elde ettiği sonuçları, ilgili enstitünün tez yazım kurallarına uygun biçimde yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, red veya düzeltme kararı verir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde tekrar savunur. Bu savunma sonunda da tezi kabul edilmeyen öğrencinin kaydı silinir.
Anabilim Dalı altında açılmış üç yüksek lisans (biri tezsiz) ve bir doktora programının yanında Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Bölümü altında yer alan Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi Hemşireliği Tezli Yüksek Lisans Programı da anabilim dalı koordinatörlüğünde yürütülmektedir. Bu program kapsamında yerel ve küresel bazdaki gereksinimlerden ve paydaş görüşlerinden yola çıkılarak geliştirilen eğitim programı, Ege Üniversitesi 2018-2023 Stratejik Planı ve Türkiye 11. Kalkınma Planı hedefleri gözetilerek güncellenmektedir. Program çıktıları, ilgili uzmanlık için gerekli gelişim ve ilerlemeyi sağlayarak alanda yetkin, lider ve yenilikçi insan gücü yetiştirilmesine hizmet etmektedir. Bu düzeydeki yetkinlik; ruh sağlığı ve hastalıkları konusundaki güncel bilgi, kavram ve ilkeleri öğrenebilme, uygulayabilme, kaliteli bakımın sağlanmasında öncü olabilme, ruhsal sağlığın güçlendirilmesi, korunması ve geliştirilmesi alanlarında birey ve topluma yönelik bilimsel bilgiye ulaşma ve gerekli girişimleri planlayabilme alanları kapsamında değerlendirilmektedir.
Mezunlarımız özellikle hemşirelik egitimi veren kurumlarda akademisyen olarak çalışmaktadır. Ayrıca yataklı tedavi kurumlarında sorumlu olarak görev yapabilmektedirler. Mezunlar, ruh sağlığı ve hastalıkları alanında hizmet veren kurumlarda, ilgili kliniklerde ve eğitim kurumlarında istihdam edebilir. Çalıştığı alana ilişkin bilimsel yayınları takip eder, araştırmalarda sorumluluk alır. Mesleki gelişimini sürdürür.
Yüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, gerekli koşulları sağladıkları takdirde doktora programlarına başvurabilirler.
Tezli yüksek lisans programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgilere erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeterliliği kazanmasını sağlamaktır. Program; 21 yerel krediden az olmamak koşuluyla en az 7 ders, seminer dersi, uzmanlık alan dersi ve tez çalışması olmak üzere 120 AKTS kredisinden oluşur. Ders başarı notları 4.00 üzerinden en az 2.00 (harf olarak CC) olmalıdır. Öğrenci teorik bir ders kapsamında arasınav ve dönem sonu sınavlarını başarıyla tamamlamak zorundadır. Uygulama dersleri arasınav ve final sınavlarının yanı sıra derslerde raporlar, ödevler, seminer sunumları ve proje çalışmaları gibi öğrenme etkinlikleri öğrencinin yarıyıl içindeki performans değerlendirmesinde kullanılabilir. Her bir ders için Yıl içi etkinlikler %40 (arasınav, araştırma, ödev vb.), yılsonu Etkinlikler %60 (dönem sonu sınavı, araştırma, proje vb.) şeklinde değerlendirme yapılmaktadır.
Mezuniyet koşulları “Yeterlilik Koşulları ve Kuralları” bölümünde açıklandığı gibidir.
Tam Zamanlı
Prof. Dr. Esra ENGİN, EÜ Hemşirelik Fakültesi Ruh Sağlığı ve Hemşireliği Anabilim Dalı Başkanı, İletişim:+902323115502, esra.engin@ege.edu.tr
Üç profesör, üç doçent, iki doktor araştırma görevlisi ve altı uzman araştırma görevlisi ile toplam 14 kişilik bir ekip ile eğitim vermektedir.
1 | Ruh sağlığı ve hastalıkları konusundaki güncel bilgi,kavram ve ilkeleri öğrenme |
2 | Ruh sağlğı ve hastalıkları konusundaki teorik bilgilerin uygulamaya aktarılarak yerleşmesini sağlamak. |
3 | Psikiyatri hemşiresinin rol ve sorumlulukarını bilme ve uygulama ve rol modeli olarak alana yerleşmesine çalışma |
4 | Ruhsal hastalıklardan korunma , tedavi ve rehabilitasyonunda ülkemiz için uygulamalar geliştirme katkı sağlama |
5 | Ruhsal hastalığı olan bireylere etkin bir bakım sunabilmek için gerekli iletişim becerilerini kullanabilme,gerektiğinde psikoterapötik girişimlerde bulunarak kaliteli bakımın sağlanmasında öncü olmak |
6 | Ruh sağlığı ve hastalıkları alanında araştırmalar planlatıp, yürüterek mesleğe bilimsel olarak katkı sağlamak. |
7 | Psikiyatri hemşireliğinde önemli olan yasal ve etik konularda bilinçli olarak davranabilme, gerktiğinde hasta haklarının korunmasını sağlama. |
1. Dönem | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9304035012016 | Türkçe | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşırelığınde Temel İlkeler I | Zorunlu | 3 | - | - | 7 | |
9304035212024 | Türkçe | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşırelığınde Araştırma | Zorunlu | 3 | - | - | 6 | |
930403SEÇ.YL1 | Türkçe | SEÇMELİ DERSLER1 | Seçmeli | - | - | - | 17 | |
Toplam | 6 | 0 | 0 | 30 | ||||
2. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9304035022016 | Türkçe | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Psıkıyatrı Hemşırelığınde Temel İlkeler II | Zorunlu | 3 | - | - | 7 | |
930403SEÇ.YL2 | Türkçe | SEÇMELİ DERSLER2 | Seçmeli | - | - | - | 17 | |
SBEYLSEM500 | Türkçe | Semıner | Zorunlu | - | - | - | 6 | |
Toplam | 3 | 0 | 0 | 30 | ||||
3. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
SBEYLTEZ501 | Türkçe | Tez Çalışması | Zorunlu | - | - | - | 26 | |
SBEYLUAD501 | Türkçe | Uzmanlık Alan Dersı | Zorunlu | - | - | - | 4 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 30 | ||||
4. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
SBEYLTEZ502 | Türkçe | Tez Çalışması | Zorunlu | - | - | - | 26 | |
SBEYLUAD502 | Türkçe | Uzmanlık Alan Dersı | Zorunlu | - | - | - | 4 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 30 | ||||
930403SEÇ.YL1 - SEÇMELİ DERSLER1 | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9304035032015 | Türkçe | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşırelığınde Temel İlkeler Uygulaması I | Seçmeli | - | 6 | - | 12 | |
9304035042015 | Türkçe | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşırelığınde Temel İlkeler Uygulaması II | Seçmeli | - | 6 | - | 12 | |
9304035052020 | Türkçe | İletışım ve Etkıleşım Süreçlerı | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
9304035072019 | Türkçe | Psıkopatolojı I | Seçmeli | 3 | - | - | 9 | |
9304035082015 | Türkçe | Toplum Ruh Sağlığı | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
9304035122015 | Türkçe | Psıkoterapıler | Seçmeli | 3 | - | - | 9 | |
9304035142006 | Türkçe | Sağlık Tanılaması | Seçmeli | 2 | - | - | 5 | |
9304035162012 | Türkçe | Psıkodrama | Seçmeli | 3 | - | - | 9 | |
9304035232020 | Türkçe | Görüşme Becerılerı | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
9304035252015 | Türkçe | Grup Psıkoterapılerı | Seçmeli | 3 | - | - | 9 | |
9304035292015 | Türkçe | Psıkofarmakolojı | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
9304035302019 | Türkçe | Psıkopatolojı II | Seçmeli | 3 | - | - | 9 | |
930403SEÇ.YL2 - SEÇMELİ DERSLER2 | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9304035032015 | Türkçe | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşırelığınde Temel İlkeler Uygulaması I | Seçmeli | - | 6 | - | 12 | |
9304035042015 | Türkçe | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşırelığınde Temel İlkeler Uygulaması II | Seçmeli | - | 6 | - | 12 | |
9304035052020 | Türkçe | İletışım ve Etkıleşım Süreçlerı | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
9304035072019 | Türkçe | Psıkopatolojı I | Seçmeli | 3 | - | - | 9 | |
9304035082015 | Türkçe | Toplum Ruh Sağlığı | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
9304035122015 | Türkçe | Psıkoterapıler | Seçmeli | 3 | - | - | 9 | |
9304035162012 | Türkçe | Psıkodrama | Seçmeli | 3 | - | - | 9 | |
9304035232020 | Türkçe | Görüşme Becerılerı | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
9304035252015 | Türkçe | Grup Psıkoterapılerı | Seçmeli | 3 | - | - | 9 | |
9304035292015 | Türkçe | Psıkofarmakolojı | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
9304035302019 | Türkçe | Psıkopatolojı II | Seçmeli | 3 | - | - | 9 |