Doç. Dr. Aysel Kumral başkanlığında Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı adıyla kurulmuş anabilim dalı halen üç profesör, üç doçent, iki doktor araştırma görevlisi ve altı uzman araştırma görevlisi ile toplam on dört kişilik bir ekip ile hizmet vermektedir. Anabilim Dalı’nda 2014 Eğitim ve Öğretim Yılı itibariyle toplum ruh sağlığı hemşireliği tezli yüksek lisans programı açılmış olup o yıldan beri öğrenci kabulüne devam edilmektedir.
Master veya yüksek lisans derecesi ile bilim uzmanlığı
2 Yıl , 4 Yarıyıl
120 AKTS
TYYÇ-7
0913: Hemşirelik ve Ebelik (12,6-723)
TYYÇ-7
Doktora programına, Yüksek Lisans derecesine sahip olan ve yabancı dil koşulunu yerine getiren ve mülakat sınavı sonucunda güz ve bahar yarıyıllarında öğrenci kabul edilir. Doktora programına alınacak öğrenci sayıları ve aday öğrencilerde aranacak nitelikler, her yarıyıl başından önce ilan edilir. Bu ilanda başvuru koşulları ve son başvuru tarihi, adayların mülakata alınacakları yer ve tarih belirtilir. Adayların Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından merkezi olarak yapılan ALES’den sayısal puan türünde en az 55 standart puan veya Graduate Record Examination (GRE) veya Graduate Management Admission Test (GMAT) sınavından 55 ALES Eşit Ağırlık puanına eşdeğer bir puana sahip olmaları gerekir. Yurtdışından alınmış lisans diplomalarının denkliğinin Yükseköğretim Kurulunca (YÖK) onaylanması gerekir. Gerekli başvuru şartlarını tamamlamış Türk ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetindeki adaylar Üniversitenin Yabancı Diller bölümünde yabancı dil sınavına alınırlar. Üniversitelerarası Kurulca geçerli sayılan İngilizce dilinde yapılan bu sınavda bir adayın başarılı olabilmesi için 100 üzerinden en az 70 puan alması gerekir. Ancak, YDS ve Yökdil sınavından en az 50 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan (Ege Üniversitesi Yabancı Dil Sınavı-en az 60) bu puana eşdeğer bir puan almış olan adaylar ile lisans öğrenimlerini bu yabancı dillerin birinde yapılan bir öğrenim programında tamamladıklarını belgeleyenler, yabancı dil sınavından muaf tutulurlar. Yabancı dil sınavını başarı ile geçen adaylar aday değerlendirme jürisi tarafından mülakat sınavına alınır. Mülakat notu 100 tam not üzerinden verilir. Bir adayın bilimsel başarı düzeyi notu; ALES puanının %50’si, lisans kademesi not ortalamasının %25’i ve mülakat notunun %25’inin toplamıdır. Adayların mülakat notunun en az 50, bilimsel başarı düzey notunun da en az 60 olması gerekir.
Üniversitedeki aynı enstitünün bir başka anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun eşdeğer enstitüsüne bağlı lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir. Bir öğrencinin yatay geçiş başvurusunun kabul edilebilmesi için, başvuru tarihine kadar kayıt yaptırmış bulunduğu derslerden ağırlıklı not ortalamasının en az 75 olması, halen devam etmekte olduğu lisansüstü öğretim programı ile geçmek istediği program arasında dersler ve giriş koşulları bakımından uyum olması, ilgili anabilim dalında tez danışmanlığını üstlenebilecek öğretim üyesi ve alt yapı imkanlarının bulunması gerekir. Üniversitenin bir lisansüstü programına yatay geçiş yapmak isteyen öğrenci; devam etmekte olduğu öğretim programını tanıtan ve kayıt olduğu derslerden başarı durumunu belirten belgeleri dilekçesine ekleyerek, izleyen yarıyıl öğretiminin başlama tarihinden en az üç hafta önce, ilgili enstitü müdürlüğüne başvurur. Enstitü müdürü; başvuru belgelerini ilgili anabilim dalı veya ana sanat dalı başkanlığına göndererek anabilim dalı görüşünü ve bu görüş olumlu ise öğrencinin programa uyumu için alması gerekli görülen derslerin adlarını ister. Anabilim dalı görüş ve önerileri Enstitü Yönetim Kurulunda incelenerek öğrencinin yatay geçiş isteminin uygun olup olmadığı öğretimin başlama tarihinden önce karara bağlanır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken aldığı derslerin, sonradan Üniversitede bir lisansüstü programa kayıt olması durumunda hangilerinin asgari ders yükünden sayılacağı, danışman ve ilgili Anabilim Dalı Kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile belirlenir.
Ege Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Anabilim Dalı altında açılmış üç yüksek lisans (biri tezsiz) ve bir doktora programının yanında Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Bölümü altında yer alan Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi Hemşireliği Tezli Yüksek Lisans Programı da anabilim dalı koordinatörlüğünde yürütülmektedir. Bu program kapsamında yerel ve küresel bazdaki gereksinimlerden ve paydaş görüşlerinden yola çıkılarak geliştirilen eğitim programı, Ege Üniversitesi 2018-2023 Stratejik Planı ve Türkiye 11. Kalkınma Planı hedefleri gözetilerek güncellenmektedir. Program çıktıları, ilgili uzmanlık için gerekli gelişim ve ilerlemeyi sağlayarak alanda yetkin, lider ve yenilikçi insan gücü yetiştirilmesine hizmet etmektedir. Bu düzeydeki yetkinlik; ruh sağlığı ve hastalıkları konusundaki güncel bilgi, kavram ve ilkeleri öğrenebilme, uygulayabilme, kaliteli bakımın sağlanmasında öncü olabilme, ruhsal sağlığın güçlendirilmesi, korunması ve geliştirilmesi alanlarında birey ve topluma yönelik kanıta dayalı bilgiye ulaşma ve gerekli girişimleri planlayabilme alanları kapsamında değerlendirilmektedir. Kronik ruhsal hastalıklarda evde bakım ve rehabilitasyon hizmetleri kapsamında kullanılan modelleri öğrenme ve bakım hizmetlerini uygulayabilme bu üst uzmanlık alanına özgü program hedefleri arasında yer alır. Toplum Ruh Sağlığı Hemşireliği Tezli Yüksek Lisans Programı’nın eğitim yapılanması, mezunlarına bilimsel araştırmanın temelleri ve yenilikçi yaklaşımlarını öğrenerek uygulayabilme becerisinin kazandırılması ile Ege Üniversitesi 2018-2023 Stratejik Planı’nın “Araştırma ortamını geliştirerek bölge, ülke ve dünya ekonomisine katkı sağlamak” başlıklı amacına yönelik ulusal ve uluslararası alanda yapılan bilimsel yayınların niteliğinin ve niceliğinin artırılması alt hedeflerini karşılamaktadır. Program, bütüncül olarak sağlıklı insan ve sağlıklı bir topluma ulaşabilmek için ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği uzmanlığına düşen sorumlulukları fark ettirebilecek ve gerekli rolleri üstlenebilecek yeterlikte bilişsel, duyuşsal ve psikomotor becerinin kazandırılmasında insan, toplum, çevre ve hastalık ve sağlık odaklı bir yaklaşım izler. Bu yaklaşımı eğitim programında yer alan kültürlerarası bakım ve toplumsal yapının temellerine yönelik dersler ile sürdürmektedir. Çocuk, genç, yaşlı, kadın, engelli gibi toplumun tüm kesimlerinde yer alan risk grupları ve incinebilir gruplara yönelik farkındalığın kazandırılması ve gereksinime uygun bakımın planlanabilmesi öğrenme çıktılarının arasında yer almaktadır. Farklı disiplinlerden ortaklıklarla yürütülen bu bütüncül eğitim süreci “Eğitim faaliyetlerini ulusal ve uluslararası standartlarda sürdürmek.” başlıklı kalkınma hedefine de katkı sağlamaktadır. Öğrenciler farklı ilgi ve becerilerini geliştirebilecekleri farklı seçmeli dersleri lisansüstü ders havuzundan seçebilmektedir. Bu kapsamda bölümün sunduğu ellinin üzerinde lisansüstü Türkçe seçmeli ders ile öğrenciler uzmanlıklarına ilişkin özelleşmiş farklı rollerini geliştirme olanağı bulmaktadır.
Toplum ruh sağlığı hizmetleri sunan kurumlarda ve eğitim kurumlarında istihdam edebilir. Çalıştığı alana ilişkin bilimsel yayınları takip eder, araştırmalarda sorumluluk alır. Sorumlu / hemşire/ yönetici hemşire olarak çalışırlar.
Tezli yüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar başvuru koşullarında yer alan psikiyatri hemşireliğinde doktora programlarına başvuru yapabilir.
Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için dönem sonu notunun en az 100 üzerinden 70 olması gerekir. Öğrenci teorik bir ders kapsamında arasınav ve dönem sonu sınavlarını başarıyla tamamlamak zorundadır. Uygulama dersleri arasınav ve final sınavlarının yanı sıra derslerde raporlar, ödevler, seminer sunumları ve proje çalışmaları gibi öğrenme etkinlikleri öğrencinin yarıyıl içindeki performans değerlendirmesinde kullanılabilir. Her bir ders için Yıl içi etkinlikler %40 (arasınav, araştırma, ödev vb.), yılsonu Etkinlikler %60 (dönem sonu sınavı, araştırma, proje vb.) şeklinde değerlendirme yapılmaktadır.
Ege Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Tam Zamanlı
Prof. Dr. Esra ENGİN, EÜ Hemşirelik Fakültesi Ruh Sağlığı ve Hemşireliği Anabilim Dalı Başkanı, İletişim:+902323115502, esra.engin@ege.edu.tr
Anabilim dalı üç profesör, üç doçent, iki doktor araştırma görevlisi ve altı uzman araştırma görevlisi ile toplam on dört kişilik bir ekip ile hizmet vermektedir.
1 | Toplum ruh sağlığı ve hastalıkları konusundaki güncel bilgi, kavram ve ilkeleri öğrenme. |
2 | Toplum ruh sağlığı ve hastalıkları konusundaki teorik bilgilerin uygulamaya aktarılarak yerleşmesini sağlama. |
3 | Toplum ruh sağlığı hemşiresinin rol ve sorumluluklarını bilme ve uygulama ve rol modeli olarak alana yerleşmesine çalışma. |
4 | Ruhsal hastalıkların korunma, tedavi ve rehabilitasyonunda ülkemiz için uygulamalar geliştirme ve katkı sağlama. |
5 | Ruhsal hastalığı olan bireylere etkin bir bakım sunabilmek için gerekli iletişim becerilerini kullanabilme, gerektiğinde psikoterapötik girişimlerde bulunarak kaliteli bakımın sağlanmasında öncü olma. |
6 | Toplum ruh sağlığı ve hastalıkları alanında araştırmalar planlatıp, yürüterek mesleğe bilimsel olarak katkı sağlama. |
7 | Toplum ruh sağlığı hemşireliğinde önemli olan yasal ve etik konularda bilinçli davranabilme, gerektiğinde hasta haklarının korunmasını sağlama. |
8 | Bireyin aile, toplum ve kültür yapısına göre hemşirelik girişimlerini gerçekleştirme. |
9 | Ruhsal hasta ve ailesine girişimde bulunurken atılgan, davranışta bulunma, onlara danışmanlık yapma. |
10 | Ruhsal hastalara çocuk, genç, yaşlı, kadın, engelli gibi özelliklerini değerlendirerek girişimlerde bulunarak ruh sağlığını geliştirme. |
11 | Kriz anlarında birey ve topluma yönelik müdahaleleri geçerli kuramsal bilgiler ışığında planlama ve yönetimi sağlama. |
12 | Kronik ruhsal hastalıklarda ortaya çıkan psikososyal sorunların evde bakım ve rehabilitasyonunda kullanılan modelleri öğrenme ve bakım hizmetlerini uygulayabilme. |
1. Dönem | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9304035212024 | Türkçe | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşırelığınde Araştırma | Zorunlu | 3 | - | - | 6 | |
9304205012016 | Türkçe | Toplum Ruh Sağlığında Kuram, Kavram ve Bakım Modellerı | Zorunlu | 3 | - | - | 7 | |
9304205192016 | Türkçe | Sağlık Bılımlerınde Araştırma | Zorunlu | 3 | - | - | 6 | |
930420SEÇ.YL1 | Türkçe | SEÇMELİ DERSLER1 | Seçmeli | - | - | - | 17 | |
Toplam | 9 | 0 | 0 | 36 | ||||
2. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9304205032022 | Türkçe | Toplum Ruh Sağlığı Hemşırelığı | Zorunlu | 3 | - | - | 7 | |
930420SEÇ.YL2 | Türkçe | SEÇMELİ DERSLER2 | Seçmeli | - | - | - | 17 | |
SBEYLSEM500 | Türkçe | Semıner | Zorunlu | - | - | - | 6 | |
Toplam | 3 | 0 | 0 | 30 | ||||
3. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
SBEYLTEZ501 | Türkçe | Tez Çalışması | Zorunlu | - | - | - | 26 | |
SBEYLUAD501 | Türkçe | Uzmanlık Alan Dersı | Zorunlu | - | - | - | 4 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 30 | ||||
4. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
SBEYLTEZ502 | Türkçe | Tez Çalışması | Zorunlu | - | - | - | 26 | |
SBEYLUAD502 | Türkçe | Uzmanlık Alan Dersı | Zorunlu | - | - | - | 4 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 30 | ||||
930420SEÇ.YL1 - SEÇMELİ DERSLER1 | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9304205022024 | Türkçe | Psıkıyatrık Rehabılıtasyon ve Evde Bakım | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
9304205052015 | Türkçe | Toplum Ruh Sağlığı Hemşırelığı Uygulaması I | Seçmeli | - | 6 | - | 12 | |
9304205062015 | Türkçe | Toplum Ruh Sağlığı Hemşırelığı Uygulaması II | Seçmeli | - | 6 | - | 12 | |
9304205102014 | Türkçe | Kışısel Gelışım | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205152014 | Türkçe | Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı Hastalıkları Hemşırelığı | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
9304205172015 | Türkçe | Aıle Danışmanlığı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205202014 | Türkçe | Yaşlı Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşırelığı | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
9304205212014 | Türkçe | Bılgısayar Uygulamalı Bıyoıstatıstık | Seçmeli | 2 | 1 | - | 6 | |
9304205242015 | Türkçe | Krız ve Krıze Müdahale | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205252015 | Türkçe | Atılganlık Eğıtımı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205272015 | Türkçe | Sağlık Eğıtımı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205282015 | Türkçe | Bılım Felsefesı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205292015 | Türkçe | Bılım Etığı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205302015 | Türkçe | Kadın Hayatının Evrelerının Bıyopsıkososyal Kapsamı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205312015 | Türkçe | Epıdemıolojı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205322015 | Türkçe | Aıle İçı Şıddetın Önlenmesı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205332015 | Türkçe | Hemşırelıkte Nıtel Araştırma | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205362017 | Türkçe | Tamamlayıcı Terapıler | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
930420SEÇ.YL2 - SEÇMELİ DERSLER2 | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9304205052015 | Türkçe | Toplum Ruh Sağlığı Hemşırelığı Uygulaması I | Seçmeli | - | 6 | - | 12 | |
9304205062015 | Türkçe | Toplum Ruh Sağlığı Hemşırelığı Uygulaması II | Seçmeli | - | 6 | - | 12 | |
9304205102014 | Türkçe | Kışısel Gelışım | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205152014 | Türkçe | Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı Hastalıkları Hemşırelığı | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
9304205172015 | Türkçe | Aıle Danışmanlığı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205202014 | Türkçe | Yaşlı Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşırelığı | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
9304205212014 | Türkçe | Bılgısayar Uygulamalı Bıyoıstatıstık | Seçmeli | 2 | 1 | - | 6 | |
9304205242015 | Türkçe | Krız ve Krıze Müdahale | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205252015 | Türkçe | Atılganlık Eğıtımı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205272015 | Türkçe | Sağlık Eğıtımı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205282015 | Türkçe | Bılım Felsefesı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205292015 | Türkçe | Bılım Etığı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205302015 | Türkçe | Kadın Hayatının Evrelerının Bıyopsıkososyal Kapsamı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205312015 | Türkçe | Epıdemıolojı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205322015 | Türkçe | Aıle İçı Şıddetın Önlenmesı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205332015 | Türkçe | Hemşırelıkte Nıtel Araştırma | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304205362017 | Türkçe | Tamamlayıcı Terapıler | Seçmeli | 2 | - | - | 4 |